Gå til innhold

Ordet "kondolerer", hva synes dere om det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mammaen til ei jeg kjenner mistet moren sin for ca 1 uke siden. Og det værste hun visste var når folk kom bort og sier ordet "kondolerer".

Men hva er egentlig "galt med det ordet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hater det ordet,, det er så upersonlig og grusomt---

Bruker heller :jeg er lei meg, eller det er så trist det som har skjedd...

Skrevet

Hater også det ordet. Er bedre at enn sier at enn er lei seg eller trist på den andre sitt vegne. Kondolerer er upersonlig og kaldt ord.

Skrevet

Utgått på dato liksom, og veldig upersonlig...., stort sett gamle mennesker som sier det har jeg inntrykk av......kan godt henne det er feil da, men jeg har et IKKE forhold til det ordet.

Skrevet

Jeg hater det! Jeg forstår vel ikke egentlig hva det betyr, og jeg føler ikke at jeg får vist at jeg bryr meg hvis jeg sier det... En teit frase egentlig...

Skrevet

har brukt det engang,igår...

for jeg visste ikke hva jeg skulle si..

men det er faktisk ganske upersonlig og kaldt..

Skrevet

Huff, da har nok jeg vært fryktelig ufølsom...uten å mene det. Jeg har delvis vokst opp i utlandet hvor det er naturlig å bruke ordet (tilsvarende på språket egentlig da) med mindre man kjenner den man kondolerer veldig godt. Jeg har vel egentlig sett på det som en "korrekt" måte å gi uttrykk for at man deler noens sorg på jeg da.

Skrevet

Det er rart og meningsløst ord og si føler jeg,bedre og skrive det ernn og si det,vet ikke hva det er med det ordet,men liker det ikke og har aldri brukt det,har heller gitt en klem.

Skrevet

Jeg hører mange si at de ikke liker ordet og at det r upersonlig... Men jeg skjønner ikke helt det. Man er vel like lei seg overfor den andre personen om man sier kondolerer enn om man sier feks jeg er lei meg eller så trist...

Når det er sagt, bruker jeg det ikke så mye selv, men det er nettopp fordi jeg vet mange reagerer på det-

Skrevet

Jeg hater det ordet og bruker det ikke.....

Når min kjære kusine døde så var det mest foreldre generasjonen som sa kondolerer til meg. Og jeg blir helt dårlig.

Svigermor sa til min samboer at han måtte kondolere til meg, og da sa sambo at han kom absolutt ikke til å bruke det ordet. Da ble hun sur og fattet ikke hva som var galt med det ordet. Det er upersonlig, og jeg får frysninger om noen sier bare "kondolerer"... Spesielt når det gjelder et lite barn!!!!

Skrevet

Jeg mistet et familiemedlem som ungdom. Jeg fikk vondt av ordet. Det var så fremmed og upersonlig. Som et stempel, eller en tom frase som man lirer ut av seg, bare fordi det er det man skal si.

Jeg sier det aldri selv. Og håper jeg slipper å høre det igjen så lenge jeg lever.

Skrevet

Jeg synse det er fælt å matte si det,men var godt å få høre det da jeg mistet broren min..gjerne sammen med en klem.

Jeg tolker ordet som :jeg vet hva du har mistet,og er lei meg/ føler med deg... Er jo ingen som ikke kjenner deg som sier det til deg da...

Skrevet

Liker ikke det ordet for det blir så fremmed for meg.

Jeg sier heller, er lei meg eller trist å høre...

Skrevet

Jeg likte det ikke før, det var kaldt og upersonlig, men etter å ha selv mistet det kjæreste i livet og fått en god del kondolanser må jeg si at det er ett ord som dekker det ingen andre kan.

Jeg tror kanskje det er vanskeligere å si enn å få hvis du skjønner? Men man kan jo si feks: Jeg er så fryktelig lei meg på dine vegne, men da dekker egentlig kondolerer alt syntes jeg.

Skrevet

Har aldri selv brukt det.

Syns det er upersonlig og rart..

Sier ting som:

jeg er så lei meg

jeg føler med deg/dere

jeg tenker på deg/dere

Men det spiller jo egentlig ingen rolle hva man sier bare man sier NOE.

Taushet er det verste jeg vet når noen har mistet noen..

Skrevet

Jeg liker det ikke!

Men det er liksom ikke noe som er like dekkende. "Jeg er lei meg", blir ganske flatt. Næyer meg med en klem og et blikk jeg, det kan si mer enn tusen ord.

Skrevet

Ja der sa du det Mamma til verdens beste+ spire!! Helt enig!!

Skrevet

Sier helst noe annet, synes det er et fryktelig ord. Når noen har sagt det til meg, føler jeg absolutt ingenting.

Skrevet

"Kondolerer" betyr ALT det du føler for den personen som har mistet sin kjære.

Jeg følte når jeg var yngre, at det var et snålt ord. Men etterhvert så synes jeg ikke det er et så veldig dumt ord,egentlig.

Men man kan jo selvsagt si alt dette andre i tilegg;føler sånn med deg,-lei meg for det som skjedde eller rett og slett at man har det vondt,og ikke vet akkurat hva man skal si...

"Gratulerer" er det motsatte av "Kondolerer", på en måte. Det er bare det, at heldigvis sier vi gratulerer oftere enn kondolerer.

Senere i livet,når man har levd lenge,har man også måttet se flere dø, og derfor blir det nok mere naturlig å si ordet etterhvert...

Man trenger jo liksom ikke si alt dette andre, om man bare sier det ene ordet, om man tar noen i handa i en begravelse....

Uff dette ble da bra rotete =o)

Skrevet

Jeg synes kondolerer er et godt ord. Det dekker "beklagelse og deltagelse i sorgen" like godt som gratulerer dekker " jeg gleder meg med deg". Ordet blir så platt eller medfølende som det man legger i det selv, man sier jo like mye med kropp og blikk som med stemmen. Jeg synes det ligger noe respektfult i det ordet også.

Jeg har mistet mange familiemedlemmer, og jeg liker bedre kondolerer enn "jeg er så lei meg" da får jeg alltid lyst til å svare " ja, vil du at jeg skal trøste deg da eller?" Spesielt når det kommer fra folk som ikke sto hverken den avdøde eller meg særlig nær.

Skrevet

Helt enig Northernlights!

Som sagt, så skjønner jeg ikke hvorfor så mange reagerer negativt på det ordet, men jeg unngår å bruke det nettopp fordi jeg vet mange reagerer....

Skrevet

Enig med Himmel og hav, syns det er en dekkende ord.

Skrevet

Veldig godt skrevet av både "Himmel og hav" og Northerlights. Virkelig slik jeg følte det når det var vi som ble kondolert.

Skrevet

Jeg er også veldig enig i det du ser der, Himmel og hav, at det ligger noe respektfullt i det ordet. Man har på en måte ikke ord, men har den dypeste medfølelse....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...