Gå til innhold

Hvor mye har du lagt på deg til nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt på meg 4 kg og er 13 uker på vei. Er dette mye, lite eller ganske normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann.. Det er vanskelig å svare på for det vi er alle så forskjellige, med forskjellige utganspukt. Sier en 9-12 kg gjennomsnitt, noen mer og andre mindre. Vil ikke ha tenkt så mye på det. Jeg la på meg 19 kg sist, noen dager etter fødselen var 15 kg vekke. Du skal legge på deg når du er gravid. En jeg kjenner, ho har alltid vært tynn og smal, la på seg 30 kg. En stund etter ser ho akkurat ut som ho alltid ha gjort. Håper du blei litt klokere....

Ville iallfall ikke ha tenkt for mye på det. Spis sunt og nyt tiden som gravid, ikke gå rundt å bekymre deg for vekten er mitt råd..

Gjest Orkideen
Skrevet

Her er en oversikt over gjennomsnittlig økning av vekt i svangerskapet.

Men som med alt annet er det individuelle forskjeller. Og noen legger på seg i begynnelsen av svangerskapet, andre i slutten. Noen legger på seg seg 8 kg i løpet av hele svangerskapet andre 20 kilo, alt er like normalt.

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

Skrevet

altså 9-12 kg tilsammen på svangerskapet men det skjønte du vel

Skrevet

Takk for svar :)

Sist svangerskap la jeg på 32 kg og nesten 10 satt godt igjen videre. Blir litt bekymret da. Jeg har fått kraftige bekkenplager så legen sa at det vil gjøre ting verre å legge på seg unødvending mye. Så nå spiser jeg normalt sunt kosthold, uten masse snop som jeg gjorde sist.... hehe.

Ha en fortsatt god dag :) :)

Skrevet

er i uke 28 og lagt på meg 10

Skrevet

Jeg er i uke 16, og har gått ned 1 kg. Er veldig mye dårlig og kaster opp..

Skrevet

varierer for alle det

jeg er overvektig og har kun lagt på meg 2 kg på 26 uker- stolt av det!!

Skrevet

21 uker, gått opp 4-5 kilo (litt forskjellige vekter). Er normalvektig i utgangspunktet

Skrevet

Er i uke 13 og har gått ned 3 kilo. Dette er jo så individuelt, de forrige svangerskapene har jeg lagt på meg mellom 25 og 35 kilo, og i uke 13 har jeg alltid gått opp minst 10 kg, så jeg er fornøyd denne gangen, hittentil hvertfall :o)

Skrevet

Veldig forskjellig hva som er vanlig!

I dette svangerskapet har jeg vært mye dårlig og tror at jeg nå endelig har lagt på meg 0,5-1 kg. Er i uke 25.

I forrige svangerskap på samme tid hadde jeg lagt på meg 8 kg, da gikk jeg totalt opp 16-17 kg. Alt var borte få uker etter fødselen, men litt kom på igjen da jeg trappet ned ammingen...

Skrevet

har gått ned mellom 4-5 kg og er nå startet på uke 14.. har vært endel kvalm men ikke kastet opp , men mat inntaket har vel blitt litt mindre pga kvalmen :) håper eg ikke går opp så mye da eg har endel ekstra fra før...

Skrevet

Hei!

Jeg har hørt det er mest vanlig å begynne å legge på seg mest etter at du har fullført 17 uke. da er en halvkilo i uka normalt å legge på seg. da er barnet inne i sin største vokseperiode. det varierer jo fra menneske til menneske hvor mye man legger på seg. jeg er i uke 18 nå, og har kun lagt på meg 1 kg. Jeg lever veldig sunt og spiser ikke snop, i tillegg trener jeg regelmessig (5 dager i uka) tror d er grunn til at jeg ikke legger på meg unødvendige kilo. men jeg regner med at jeg legger på meg mer nå som magen også vokser mer og mer.

Kroppen kan jo også inneholde mer vann nå som man er gravid, d kan også gjøre at man øker i vekt.

Tror uansett man ikke skal fokusere for mye på vekten, men heller fokusere på å gi kroppen det den trenger, sunn mat og fysisk aktivitet.

Skrevet

Er i uke 26. veide 59 kg da jeg ble gravid, veier nå rundt 67 kg. Gikk ned noen kilo i begynnelsen av svangerskapet pga kvalme.

Skrevet

Jeg har ikke lagt på meg noenting ennå... Er veldig slank fra før av, så kunne godt ha fått noen kilo ekstra. Ligger jevnt på 53 kg.

Skjer vel noe etterhvert tenker jeg :)

Skrevet

uke 16 og ned 5 for så å gå opp 2kg, så totalt -3kg(spy spy spy i 9 uker). ser jeg spiser mye usunt da, å dette må jeg skjerpe meg på. nå skal det sies at banan, klementiner, agurk, gulrot dominerer da, hehehe, så heeeelt på vidda er jeg heldigvis ikke. men uansett. er overvektig (80kg) så skal passe på.

Skrevet

Uke23 (24 over helga) og har lagt på meg litt under 5kg. Synes det er helt greit, men må innrømme at det er rart å legge om tankegangen til at det er BRA og legge på seg:)

Skrevet

Til deg som "lever sundt" og trener "regelmessig" :

Jeg anbefaler deg å kul'n et par hakk. Ikke ha som mål å skulle holde vekten gjennom hele svangerskapet.. Prøv å slappe av og kose deg litt. Det trenger barnet som skal utvikles inni deg..

Jeg ser alt for mange gravide som slåss med vekten og trener hos oss hver dag. Er selv instruktør på SATS og kan si m èn gang at alt for mange føder for tidlig grunnet for mye aktivitet i svangerskapet.

Du er ikke flink jente som trener 5 ganger i uken og dropper all form for snop! Ser at du innser at du kan regne med å gå opp litt nå etter hvert... Det er bra. Håper du tillater deg det også:)

Skrevet

Gått opp 6 kg allerede og er bare 17 uker på vei. Så dette kan jo bli morro............. Men formen er helt knall, da :-)

Skrevet

Det med vekt er jo fullstendig individuelt og avhengig av vekten man starter med :-) Jeg startet på 59 og veier i ca. 64 i uke 21, men omtrent all vekten har kommet i løpet av de siste 4 ukene :-D

Skrevet

Jeg er nå i uke 25 og har lagt på meg kun 4 kg. Ifølge jordmora jeg går til er det litt lite. Hun mente det var bra å legge på seg litt underveis. La på meg 10 kg forrige gang. Magen vokser fint og ligger helt på streken i helsekortet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...