mupert Skrevet 22. november 2007 #1 Skrevet 22. november 2007 Hei! Er det noen som har født i uke 26 og bor i Oslo? Jeg har en sønn som er født i uke 25 + 6, er nå snart 4 mnd korrigert.
Gjest Skrevet 22. november 2007 #2 Skrevet 22. november 2007 Hei ! Jeg er ikke fra Oslo,men er på sykehuset i Stavanger med min lille datter som ble født i uke 27 for 6 uker siden.Går alt bra med gutten din? Hvor lenge var dere på sykehuset? Hvor stor var han?
mupert Skrevet 22. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2007 hei! Det går fint med min sønn. Vi var på sykehuset til to uker før termin. Alt skjedde så fort. Jeg fikk diagnosen Heelp, og han måtte fort ut så fikk ikke lungemodningssprøyter. Han veide 730g og 32 cm lang.Hvordan går det med deg og din datter?
Gjest Skrevet 22. november 2007 #4 Skrevet 22. november 2007 min lille jente veide 630gram og var 29 cm.Jeg hadde og svangerskapsforgiftning.fikk ikke modningssprøyter vi heller.Hun har pustet selv hele tiden hun.ikke trengt c-pap en gang.I dag veide hun 1210 gram og var 34 cm.vet ikke hvor lenge vi må bli på sykehuset,men har et håp om å få henne hjem før termin 9 januar.
mupert Skrevet 22. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. november 2007 Så flott at hun har gått fint opp i vekt. Bra at hun ikke har hatt behov for c-pap. Min sønn lå en stund på det. Har det ellers gått fint med henne? Håper dere får komme hjem fra sykhuset før termin, det gjør dere helt sikkert.
Gjest Skrevet 22. november 2007 #6 Skrevet 22. november 2007 ja,alt går fint med henne.Alle prøver de har tatt av henne har vært bra hele tiden.Hvordan har det gått etter dere kom hjem,har dere hatt noen turer på sykehuset? Fikk dere låne metningsmåler med hjem? Jeg har hetta med tanke på metningsfall.Ikke detat hun har mange av dem,men de har jo alle noen.Hvor stor er gutten din nå?Og hvor mye veide han da dere ble utskrevet?
mupert Skrevet 23. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 23. november 2007 Vi har ikke vært på sykehuset etter utskrivelsen bortsett fra etterkontroller. Vi dro hjem uten utstyr, litt skummelt med engang men du tenker ikke over det etterhvert. Vi fikk være på et egen rom sammen med sønnen vår utenfor avdelingen i ca fem dager før utskrivelsen, det var et godt tiltak. Siden datteren din har klart seg så bra uten c-pap, tror jeg ikke du bør tenke på metningsfall. Hvor lengre du er på sykehuset jo mer tryggere blir du på dette. Gutten min veide ca 2kg da han ble utskrevet. Nå veier han snart 6 kg. Har hun sonde for å få mat? Legger du hun til brystet? Ligger hun i seng? eller er hun i kuvøse?
emamma Skrevet 23. november 2007 #8 Skrevet 23. november 2007 Hei ! Vi fikk en sønn i uke 25,3 for 5 år siden, pga. livmorhalssvikt. På det minste veide han 645 gram. Han måtte bruke både respirator og cpap, og fikk oksygentilførsel på trakt inntil to uker før hjemreisen. Han kom hjem en uke før terminen, da veide han 2500 gram. Vi valgte ikke å bruke monitor da vi kom hjem. I dag er han er glad og fornøyd gutt som klarer seg fint på alle måter. Vi har søkt om utsatt skolestart fordi han skulle vært født( termin) inn i det neste skoleåret. Vi tror han vil vinne på det. Han har nesten ikke vært syk, bortsett fra noen forkjølelser - nesten utrolig for å være sant. Så han har aldri vært på sykehuset i etterkant. Jeg pumpet melk i 3 måneder, men han fikk morsmelk i 5 måneder, siden jeg hadde lagret masse i fryseren. Bare på flaske, han prøvde aldri pupp. Jeg hadde bestemt meg for det. For at jeg skulle stå nogenlunde oppreist, måtte jeg få avlasning av pappan til matingen - som foregikk 8 ganger i døgnet den første måneden( og som tok ca. en time hver gang...) Veldig morsom at disse små knøttene våre klarer seg så fint
mupert Skrevet 23. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 23. november 2007 Hei! Så flott å høre atdet går bra med sønnen din. Jeg pumpet meg også i 3 mnd, og han fikk også morsmelk frem til 5 mnd. Nå får han mest mme, men litt morsmelk. Jeg pumper meg litt enda, men jeg er lei av pumpingen...Sønnen min er nå snart 4 mnd korrigert. Et spørsmål, hvilken mme brukte du til din sønn? Min sønn sliter litt med treg mage. Bruker malt, men synes ikke det hjelper så mye. Har nettopp gått over til å bruke Nan ha 1, håper det skal hjelpe. De sier så flott at de som går på mme skal bærsje hver dag, det gjør ikke han. Husker du om din sønn hadde problemer med dette? Er litt redd for vinteren, pga Rs-virus, men han får antistoff hver mnd. Håper han klarer seg uten å få det. Hvordan har utviklingen gått med din sønn? fulgte han korrigert alder eller var han tregere?
Gjest Skrevet 23. november 2007 #10 Skrevet 23. november 2007 hun ligger i kuvøse enda.Lettere å holde rett temperatur når hun har så lite fett på kroppen.Hun får mat i sonde.Jeg legger henne til brystet og hun sutter ivrigt i vei.Men hun er ikke sterk nok til å få ut noe.
mamma-til-2 Skrevet 23. november 2007 #11 Skrevet 23. november 2007 Heisann! Jeg bor i Oslo og fødte i februar en sønn på ullevål 15 uker for tidlig (25+2), han var 770 g og 32 cm når han ble født og er i dag en stor flott gutt på 7,5 kg og 67 cm. Han er nå 6 mnd korrigert. Han lå først på respirator og så et par mnd på c-pap så det tok litt tid før han pustet helt selv, men da han først begynte har det ikke vært noen komplikasjoner i ettertid.. Vi kom hjem 25 mai, dagen etter termin og etter det har alt heldigvis gått fint. Han har en storesøster på 3 år så jeg var litt spent på hvordan det kom til å gå med tanke på infeksjonsfaren men til dags dato har han ennå ikke vært syk. Når det gjelder utvikling så følger han termindato, så han gjør nå det som 6 mnd babyer gjør... Hvor fødte du?
mupert Skrevet 23. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 23. november 2007 hei mamma-til-2 Sønnen vår ble født 26.april på rikshospitalet, blir nå fulgt opp av Ullevål. Så flott at det går bra med sønnen din, alltid godt å høre. Sønnen min veier nesten 6 kg i dag og er 59 cm lang. Gir du gitt mme eller morsmelk? Når startet dere med grøt?
emamma Skrevet 23. november 2007 #13 Skrevet 23. november 2007 Vet du, det er så lenge siden, så jeg husker ikke hva det heter den morsmelkerstatningen vi brukte. Men tror det var NAN, som var beregnet på helt nyfødte barn, der laktosen var spaltet ned til et minimum. Senere gikk vi over til den vanlige. Jo, han var veeelig treg i magen til å begynne med. Jeg var veldig urolig for det, det begynte allerede på slutten av oppholdet på nyfødtintensiven. Men avdelingslederen der, hadde gode erfaringer med fotsoneterapi på disse små som slet med treg mage. Derfor satte jeg meg inn i hvor tarmsystemet var under føttene, og masserte lett over disse punktene morgen og kveld. Da ble det mye bedre. Da han ble så stor at han begynte med fast føde, kokte jeg havrekli på vann med litt syltetøy blandet i. Dette satte sving i sakene, og avføringen kom regelmessig og fint. Jeg fortsatte også med fotsoneterapien helt til han var et halvt år gammel, det virket som han nøt det. Avføringen var også helt normal også etter at jeg sluttet med havreklien. Han fulgte sin egen kurve fint hele veien - dog litt under gjennomsnittet det første året. I dag veier han 20 kilo og er 115 cm høy, noe som er helt normalt for hans alder. Hver dag tenker jeg på hvor heldig vi har vært
emamma Skrevet 23. november 2007 #14 Skrevet 23. november 2007 Han er veldig god motorisk, både grov og finmotorisk. Ligger et hav foran broren sin som er 3 år eldre. Nå har han begynt på en gym/ballspillgruppe hvor han storkoser seg.
mamma-til-2 Skrevet 24. november 2007 #15 Skrevet 24. november 2007 Hei igjen! Sønnen min fikk utpumpet morsmelk på flaske til vi kom hjem fra sykehuset da han aldri klarte å ta et helt måltid fra meg. Den første uka etter at vi kom hjem la han ikke på seg så etter råd fra sykehuset begynte vi å blande morsmelk og mme. Dette holdt jeg på med et par mnd til jeg omtrent var tom for melk og da sluttet jeg å pumpe meg og gikk over til kun å bruke mme. Vi har akkurat begynt med grøt, ventet til han nå var 6 mnd korrigert og det ser ut til å gå fint, han spiser som bare det...)
mupert Skrevet 24. november 2007 Forfatter #16 Skrevet 24. november 2007 Hei igjen mamma-til-2. Så bra at han liker grøt. Hvilken mme gir dere han?
mamma-til-2 Skrevet 24. november 2007 #17 Skrevet 24. november 2007 Vi gir ham collet, det var det de anbefalte på sykehuset og siden han tålte den fint har jeg ikke byttet til noe annet. Jeg tilsetter en teskje med malt i melka en gang om dagen for å unngå treg mage i.o.m. at han og får jern 2 ganger pr. dag. :0)
Steinbukk77 Skrevet 5. desember 2007 #18 Skrevet 5. desember 2007 Hei hei! Jeg fikk ei lita jente 8 mai i år. HUn er født 25+4. 635 gr (540 på det minste) og 30 lang. Ei lita søt jente i dag. Og er som din gutt snart 4 mnd korrigert. Hun lå nesten to uker på respirator ca7 uker på cpap, avsluttet med en liten dæsj med 02 på trakt. KOm hjem 9 dager før termin. Min datter er en keisirinne. Måtte taes ut pga av dårlig sirkulasjon i morkaka. Dette blr gjort i Trondheim. Men ble overflyttet til lokalsykehus i Elverum etter fem uker der oppe. Nå veier ho 5500 og er ca 60 lang. Får litt grøt på kvelden. Hadde det vært opp til ho hadde det vært grøt hele dagen. Ho har aldri fått helt greisen på å suge. Men spise mer fast føde går virkelig unna. 70 ml melk kan vi bruke et helt kvarter på, men 70 ml grøt går unna på fem minutter. Jeg tror grunnen til at helsesøster anbefalte grøt så tidlig er at vektoppgangen hennes flatet litt ut. PÅ fredag skal vi få vår første RS sprøyte. Er påvist RS her i Hedmark allerede.Litt skummelt med den derre RS viruset synes jeg! Men hun har til nå vært helt frisk. Alle rundt oss har vært sjuke, til og med mannen min, men ikke ho nei. Men vi har også vært kjempestrenge på at besøk skal være helt friske. Og hun har ikke vært i nærheten av barnehagebarn. Første møte med dem bnlir nå på søndag da vi skal ha dåp! Nå er jeg iferd med å ta helt av med å fortelle. Kan ikke du fortelle litt om din sønn også! Spennede å høre om andre i samme situasjon. Er du mye bekymret? Det er jeg, belkymrer meg litt for nesten alt.... håpløs jeg! Klem
mupert Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #19 Skrevet 6. desember 2007 Hei Steinbukk 77. Jeg er også fryktelig redd for at sønnen min skal bli smittet av Rs- viruset. Vi har fått to sprøter til nå. Han fikk ingen bivirkninger heldigvis. Sønnen vår har vært frisk til nå, men jeg er livredd for syke mennesker..Gleder oss allerede til våren Sønnen vår ble født så tidlig pga at jeg fikk diagnose Heelp, ble akkutt syk og han måtte ut på noen få timer. Vi var ikke forberedt på dette, så det ble en stor overgang å bli foreldre. Hvor lenge før viste dere at henne måtte ut? Sønnen vår lå noen få døgn på respirator, men lå ca 8 uker på C-pap. Trengte også litt O2 på trakt før vi var i boks. Er duktus operert, men har ikke hatt noen blødninger. Har deres datter noe av det? Kom hjem fra sykehuset 14 dager før termin. Vi har vært på helsestasjonen i dag, da veide han 6070g. Vi har ikke begynt med grøt enda, han får mme. Er nok ikke lenge før vi starter med grøt. Han har endel problemer med magen, har din datter det? Klem
Steinbukk77 Skrevet 6. desember 2007 #20 Skrevet 6. desember 2007 Her også gleder vi oss til våren. Da er hun både sterkere og det er mindre syke mennesker. Har litt fobi mot mennesker som hoster, får litt panikk. Ikke bra at vi selv blir syke heller, så jeg holder meg på god avstand i butikker. Paranoid kanskje????? Min datter måtte ut pga av sviktende morkake. Navlestrengen begynte å bli tett. Da får de hverken næring eller oksygen til slutt. Jeg har mistet to små gutter tidligere i hhv uke 20 og 22 i svangerskap pga av tette morkaker. Derfor var jeg under nøye oppfølging og medisinering denne gang. Da vi kom til fostermedisinsenteret i trondheim i svangerskapsuke 23+4 denne gangen var det akkurat like ille som de to forrige gangene, men nå var det "bare" nesten tett. Jeg fikk da beskjed om at hadde jeg vært i uke 28 hadde de tatt henne ut på timen, så ille var det. Men dem klarte å dra det til uke 25+4, men da måtte snuppa ut. Fra siste UL til de tok henne ut tok det ca 3 timer. Jeg var jo litt forberedt på at vi ville få prematur pga av historikken min, men at jeg skulle bli mamma så tidlig hadde jeg ikke drømt om. Men i løpet av de to ukene vi lå til observasjon fikk vi tenkt mye og forberedt oss veldig. Men man vet jo ikke hva som venter en allikevel. De forberedte oss på tarm problemer, blind, døv, CP skader, ductus osv osv. Har en del luft og magevondt ja. Men har ikke blitt værre med grøt. Synes faktisk hun har blitt litt roligere på kvelden nå da hun får grøt. Ikke fullt så mye skriking. Så jeg lurer faktisk på om noe av det vi har trodd er magevondt er rett og slett at ho er småsulten, men at hun ikke har klart å ta til seg nok næring ved å suge. Karoline er ikke ductus opperert. Den lukket seg av seg selv med en gang. Har hørt at den lukker seg lettere på barn som skriker da de blir født, og Karoline skrek. Har faktisk 9-10-10 på apgarscore. Ikke alle terminbarn engang har da det ) Hun var så sterk da hun ble født at tuben fikk de ikke lagt ned før enn etter 8 timer. Først da var hun så sliten at de måtte hjelpe henne. Derer er heldig som bare har noen få døgn på respirator. DEn er jo ikke bra for lungene. Sikkert derfor vi hadde et så langt 02 behov også for at de ble "ødelagt" av respiratoren til å begynne med. Men ser jo ut til at lungene nå er i god forfatning. Tenk så ulike barna er, jeg fikk lungemodningssprøyte 2 uker før ho ble tatt ut også, enda så pustet gutten din mange dager før min jente. Karoline ble smittet av gule stafylokokker på sykehuset, og da stoppet utviklingen hennes opp i ca 1 1/2 uke. Bare på hengende håret at hun ikke måtte tilbake på respirator. DEt var tøft for oss foreldre. Men med en gang infeksjonen var ute av kroppen pekte pila oppover igjen ) Ellers hadde vi ingen store problemer. I trondheim sa de at ho var helt ukomplisert. Da tenkte jeg i mitt stille sinn, gla jeg ikke har et komplisert barn... Magen hennes fungerte med en gang. Hun bæsjet etter tre dager, og etter fire dager fikk hun bare morsmelk som eneste næring. Og hun både ser og hører. Men hun er fryktelig urolig av seg. Litt ukonsentrert spørr du meg. Og ja, jeg har lest litt om ADHD og er forberedt på det. Men de som har barn med ADHD sier at som spedbarn så hadde de store problemer med å få de til å sove. Her soves det masse. Sover tolv timer om natta, gjerne tre timer sammenhengende midt på dagen om jeg får trillet henne ut. Og så har hun en del smådupper i tillegg. Så slik sett er det ikke der det tyder på ADHD. Jaja får ta en dag av gangen. Men som sagt, akkurat nå er bekymringen størst for forkjølelse. Denne skrivingen er rene terapien. Ble langt dette også...hehe. KLem
mupert Skrevet 7. desember 2007 Forfatter #21 Skrevet 7. desember 2007 Hei igjen! Jeg har også tenkt på senskader han kan få, litt redd for CPskader. Men siden han ikke har hatt noen blødninger så har han mindre sjanse for å få det. ADHD kan de også selvfølgelig få, men det for en ta når evt den tid kommer. Det er jo heldigvis endel en kan gjøre i forhold til denne diagnosen. Jeg er helt enig om at forkjølelse er den største bekymringen nå, jeg tar tran og biovit selv hver dag. Og holder meg langt unna folk som er syke. Hvilke råd fikk dere fra sykhuset i forhold til skjerming av datteren deres? Tar du feks med henne i butikker? Forresten utrolig bra apgar datteren din fikk, min sønn scoret ikke så bra. Fikk 3-5. Måtte legge ned tube med engang. Hvordan ser deres dag sånn ca ut? Min sønn sover om natten, våkner ca kl 06.30. Spiser og er våken til ca 08.30. Sover til ca 10.30, spiser og er våken til 13. sover ett par timer, og spiser igjen kl 16. Sover en liten lur før han blir stelt på kvelden og for mat før han legger seg ved 20 tiden. Hvor mange måltider har din datter? Og et sp hvor ofte bærsjer datteren din, og hvilken farge har bærsjen..He he. Det her ble mange spørsmål... Lykke til med rs-vaksinen i dag. Klem
Steinbukk77 Skrevet 12. desember 2007 #22 Skrevet 12. desember 2007 Hei igjen! Her er det gått litt hurramegrundt de siste dagene. Hadde dåp i helga, og jammen er det snart jul. Fikk ikke så mange råd om skjerming. Men på St Olavs var de "strengere" enn i Elvrum. Det har sikkert noe med erfaring på så tidligfødte, Vi fikk beskjed om å holde Jenta unna butikker de tre første mnd. Så var det kasnkje lurt å begrense supermarkeder i RS virus sesongen. Så selvom jeg ikke er på jobb, må alle julegavene handles inn påkveldstid mens mannen da er hjemme. Men til helga tropr jeg vi skal prøve å få litt barnevakt slik at jeg og gubben kan gå i butikker sammen. Men hun med meg på dagen om jeg skal en liten svipptur på den lokale matbutikken. Dagen vår. Står opp ca 0800 (har da sovet 10-12 timer i strekk) og da er det mat mat mat...... Våken en time før ho sover en drøy time. Og da er det mer mat, da får ho litt grøt pluss melk. Så "leker" ho bittelitt før ho tar den lange duppen på dagtid. Hender den blir på tre -fire timer. Sover utendørs så sant været tillater det. Mer mat i tre tiden, får litt fruktmos i tillegg. Så får ho litt melk i halvseks tiden (bare for å døyve den værste sulten) Så er det grøtmåltid i sju åttetiden. Ho bruker lang tid på å sovne ordentlig, men legger seg nå i åtte- halvni tiden. Da er ho stuptrøtt. Sover godt en time, så etter det er det en time hvor ho er urolig, og mister smokken ofte (og det blir krise), så da springer vi mellom stua og senga for å dytte den inn igjen. Tror det er det dem kaller REM søvn, sover, men kan allikevel virke våken. RS gikk fint. Ikke noen bivirkninger. Men vi måtte legge ut for vaksinen selv, til vi fikk saken behandlet hos NAV. Men heldigvis bor vi på et lite sted, hvor apoteket gikk god for meg og de la ut 10 000 kroner så lenge til vedtaket kommer. Snille apoteket. Finner li9ksom ikke 10 000 kroner på gata like før jul....Ble litt overrasket over dette systemet. Ikke alle har slike apotek og de færreste har vel 10 000 kroner på bok de kan bruke på RS? DEt var 8 ukers behandlingstid på NAV, så RS virus sesongen hadde jo nesten vært over før vi kunne ha henta vaksina gratis. HVordan gjorde dere dette?
mupert Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #23 Skrevet 13. desember 2007 Hei! Vi fikk ikke vedtaket med engang vi heller, men apoteket la ut for oss også. Nå har vi fått et vedtak som varer til april. Det kan jo ikke være meningen at man skal legge ut 100000.. Så bra at datteren din ikke fikk bivirkninger. Ble dåpen vellykket? Er datteren din treg i magen, får hun bærsjet hver dag? Hvordan ser den ut? Tar din datter også jern Hvor mye veier datteren din nå?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #24 Skrevet 14. desember 2007 hei alle sammen! mamma til prematur også . uke 30+6 gå til http://www.prematurbarna.info/
Steinbukk77 Skrevet 18. desember 2007 #25 Skrevet 18. desember 2007 Dåpen ble kjempe vellykket. Blid og fornøyd var snuppa hele dagen ) HUn er litt treg i magen av og til. Har hatt tre dager nå med "kulebæsj", men ser ut til å ha løsnet nå. Men så har hun spist 50 ml sviskemos daglig pluss tre - fire skjeer maltekstrakt. Hun bæsjer hver dag ja. Men som sagt noe treg av og til. HUn veier ca 6200, tenker jeg. Skal til kontroll imorgen. Da får hun også siste halvdel av influensavaksina. Så er det ny RS rett over nyttår, stakkars lita, masse stikking. Synes det er noe hver gang vi er hos helsesøster. Men det er jo vert det. Når er gutten din født? Mi er født 8. mai (25+4). Hvor stor er han nå? Vil han ligge på magen? Ho her vil ikke. Ligger litt, men blir fort sliten. Men hever hodet høyt, hever også bringa, og legger beina i gulvet. Tidligere var det bare magen som var nær gulvet....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå