Gjest Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 er det like høy standard på eneboliger i deres land? vi diskuterer litt her i heimen med et vennepar som bygger hus, og alt skal selvfølgelig IKKE være standard, men oppgraderes mye og selvfølgelig kostbart. Er dette et norskt fenomen eller er det generelt sånn over hele den vestlige verden? Her blir det nesten sett på som et lite hus hvis du bygger 110-130 kvm, mne hva er vanlig i deres land? Ble mye spørsmål dette her, men hadde vært gøy om noen svarte : )
Expat Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 I storbritannia er husene/rommene mindre, i USA er de STØRRE. MYe større. Materialene er veldig annerledes, byggestilen veldig annerledes, alt etter hva som er tilgjengelig (GB har ikke akkurat mye trevirke) og hva som er lurt. Furu inne er liksom ikke så kult når termitter er et problem... Ullgardiner ikke så kult når møll er et reelt problem!
Northernlights Skrevet 21. november 2007 #3 Skrevet 21. november 2007 Det er like stor forskjell her som i Norge paa nybygg. Noen er helt enkle,andre er mye mere forseggjort.Dvs, det er nok stoerre forskjell,om man regner med alle trailerne... Det jeg synes er rart, er at nesten ingen hus har keramikk(stein) paa taket. Det er 99% shingel. Men det varierer sikkert fra stat til stat,alt ettersom hvordan vaeret er.
Gjest Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 men er det like høy standard innvending? bredbånd, flatskjermer, boblekar, kaffemaskiner osv blant vanlige folk?
hjertebank m/gutt07&jente09 Skrevet 21. november 2007 #5 Skrevet 21. november 2007 Her i USA hvor jeg bor bygges det som bare rakkern. Jeg går forbi mange nye hus når jeg er ute og triller og i tillegg er mange tomter klar for husbygging. De fleste husene ser ikke ut til å være noe større en norske nye hus, men det jeg reagerer på er byggemåten og materialene. Vi i Norge er jo vant med skikkelig trematerialer, men her går det mye i plast, som ser ut som panel. Det ser så klart veldig fancy ut og det trenger jo ikke å beises og slikt styr. Men som den nordboer/skoging jeg er, så syns jeg husene blir litt for dårlige i mot vind og regn. Her finnes det ikke snø, men derimot mye regn og vind i vintermånedene. Men når det gjelder standard, så der de fleste hus veldig like ut. Man velger evt forskjellige planløsninger og litt forskjellig front av huset, f.eks stein rundt inngangspartiet som blir veldig flott. De forholdsvis nye husene jeg har vært inne i, har hatt helt standard hvitt kjøkken, hvite vegger overalt og beige/grått teppegulv. Jeg bor selv i en leilighet som liksom skal være bedre standard enn mange andre leiligheter til leie, men her er det bare peisen som øker standarden mener jeg. Ellers er det beige teppegulv og hvite vegger. Jeg savner farger!!!!! ;o)
Expat Skrevet 21. november 2007 #6 Skrevet 21. november 2007 Jada, selv om boblebadene stort sett er på terassen da, siden det er varmere her...
hit og dit Skrevet 21. november 2007 #8 Skrevet 21. november 2007 Her i Ungarn er det veldig avhengig av økonomien, og store forskjeller blandt folk. Dei som har råd til å bygge hus har og gjerne råd til ein del ekstra. Jo "høgare opp i åsen" jo betre standard og meir "stæsj". Dei fleste har derimot dårligare økonomi og mange leiligheter har svært dårlig standard og/eller lite og/eller dårlig innhold.
hjertebank m/gutt07&jente09 Skrevet 21. november 2007 #9 Skrevet 21. november 2007 Bredbånd og flatskjermer er vel vanlig i alle hus og hjem nå, tror ikke det ses på som oppgradering av bolig. Klart hvis det er montert fast flatskjermer på vegger i alle rom, så kan det så klart kalles litt oppgradering. Boblekar er jo en mer oppgradering enn vanlig, men det er også en vanlig ting å innstallere når man først bygger nytt hus. Her i USA er det ofte et stort hjørnebadekar på badet til masterbedroom. Kaffemaskin er også noe folk kjøper seg for å drikke god kaffe, uavhengig av boligstandard. Og det har vel med at det nylig har kommet en del kaffemaskiner på markedet som er for folk flest.
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 21. november 2007 #10 Skrevet 21. november 2007 Her på Costa del Sol i Spania kan du finne mye rart når det kommer til boliger. Byggestilen er så klart anneledes enn i Norge, som oftest er eneboliger bygget i mur. Stilen er "middelhavs" med vekt på utsikt og skjerming fra solen (så husene ikke blir overhetet innvendig). Mye marmor og steingulv, mye hvite vegger, søyler, walk-in garderober, en-suite baderom, terasser, 2 etasjer er mest vanlig, men bungalower er også populært. Standarden er generellt svært høy, jeg vil si høyere enn i Norge på mange måter. De færreste syns at IKEA er noe særlig å møblere gjennomgående med her, (jeg var innom den nye IKEA i malaga på lørdag............ hjelpes der var mye rart, og det var selvfølgelig stappfullt av folk). gå inn på nettsiden til der vi jobber www.arribaestates.com for å snoke litt i hvordan husene er her. he he
Northernlights Skrevet 22. november 2007 #11 Skrevet 22. november 2007 Her jeg bor,så er det populært å bygge murstenshus. Digre,flotte fasader. Rene murstenshusgata. Mange rikinger her. Føler meg litt malplassert. :-p
mayaya Skrevet 22. november 2007 #12 Skrevet 22. november 2007 De hjemmene jeg har vært inn i i usa har vært pene hjem men ikke noe mer dilldall, om dere skjønner. Ikke noe mer oppgradert enn et vanlig hus hjemme. Fasadene synes jeg er penere her enn hjemme. Jeg har ikke sett mange boblebad, digre plasmeskjermer eller innebygde kaffemaskiner. Husene i Norge er nok også bedre bygd for vintervær, selv om det her i midtvesten er like kaldt som hjemme. En stor negativ greie i mitt hode er jo at det er gulvtepper overalt. Men husene er som sagt fasademessig penere enn hjemme, synes jeg. Det er flere bad i husene, og mye bedre muligheter for oppbevaring (walk-in-closet eller stoore klesskap). De har ofte flere tver, telefoner ol. per hus enn hjemme også, er mitt inntrykk :-p
mayaya Skrevet 22. november 2007 #13 Skrevet 22. november 2007 Mannen tilføyer at det i Tyskland er dårligere bostandard enn i Norge.
Northernlights Skrevet 22. november 2007 #14 Skrevet 22. november 2007 Ja,uff,disse TV`ene! Vi har tre stykker forskjellige steder i huset, men det kommer IKKE en TV på soverommet igjen! Vi har boblebadrom, og store skap, men ikke walk-in. Og så har vi mus...hehe
mayaya Skrevet 22. november 2007 #15 Skrevet 22. november 2007 Se der ja, der har du noe som jeg ikke har :-D *fnis* Boblebad.... Vil ha diiigert badekar!
Northernlights Skrevet 22. november 2007 #16 Skrevet 22. november 2007 http://www.jacuzzihottubs.com/j-400/j-460.html Bare at vår er en eldre modell. Ikke noe innebygd IPod,nei..hehe Og bare fire sånne dyser som spruter vann. Men deilig,det er det! Plass til hele familien oppi der.
mayaya Skrevet 22. november 2007 #17 Skrevet 22. november 2007 Vi har et perfekt rom til digert bad i kjelleren. eeeeen dag!
Northernlights Skrevet 22. november 2007 #18 Skrevet 22. november 2007 Vi eier jo ikke en spiker i dette huset,da. Leier =o) Men en dag håper jeg å kjøpe et sånt hus: http://www.presnc.org/buyproperty/eastern/John_A_McKay_House/John_A_McKay_House.html sjekk prisen,dA! Vil ha!
mayaya Skrevet 22. november 2007 #20 Skrevet 22. november 2007 kanskje det er billigere på fredag? :-D
Northernlights Skrevet 22. november 2007 #21 Skrevet 22. november 2007 Haha,tror jeg neppe :-p Har ikke pengene hverken i dag eller i morra,eller fredag. Så sånn er det... Så greit det hadde vært med litt dollars i banken,du! Da kunne jeg kjøpt det,og brukt det til gjestehus.
mayaya Skrevet 22. november 2007 #22 Skrevet 22. november 2007 Pass deg, da hadde jeg sikkert kommet og bodd i det :-p
Northernlights Skrevet 22. november 2007 #23 Skrevet 22. november 2007 Ja,det hadde vært bare koselig. Men har jo gjesterom også! =o)
mayaya Skrevet 22. november 2007 #24 Skrevet 22. november 2007 Et til meg, et til mini. Perfekt! Pokker at jeg ikke fant noen rimeligere billetter!!! Grrr! Dessuten, jeg skulle jo bare ha tatt dem jeg fant. Hvor ofte er jeg i Amerika liksom? Jeg er så dum!
Northernlights Skrevet 22. november 2007 #25 Skrevet 22. november 2007 Men du er jo fremdeles i amerika =oD
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå