Princen min Skrevet 21. november 2007 Forfatter #26 Skrevet 21. november 2007 D er greit å si hva en mener,men ikke å henge ut di som røyker litt,at vi ikke fortjener å få barn,at di kan dø osv...syns slika ting er veldig stygt å komme m... Tror våres unger lever like mye som deres,deres kan da dø av andre ting....
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #27 Skrevet 21. november 2007 *blåser røyk i fjeset på alle *
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #28 Skrevet 21. november 2007 "Tror våres unger lever like mye som deres,deres kan da dø av andre ting...." , ble det veldig intelligent sagt over her... SUTRE SUTRE!!!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #29 Skrevet 21. november 2007 Aner jeg et snev av dårlig samvittighet her???
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #30 Skrevet 21. november 2007 "ALLE" vet det er usunt å røyke når man er gravid, det er jo bare å se på at man sjelden ser en tydelig gravid røyke offentlig... Det sitter i oss alle som røyker og de som ikke røyker. Jeg røykte selv ca 15 røyk daglig i ca syv år før jeg ble gravid, og sa alltid at jeg skulle slutte på dagen den dagen jeg oppdaget at jeg var gravid. Men da jeg plutselig stod der med testen i hånda etter en ikke planlagt (men nå veldig gledelig) graviditet var det ikke så lett som jeg alltid hadde sagt... Jeg begynte med og trappe ned til 2-3 om dagen for så 2-3 i uka etter to uker samtidig som jeg hele tiden minnet meg selv på den lille.. etter en uke der igjen har jeg sluttet helt. bortsett fra noen få "sprekk", dvs at jeg har tatt noen få trekk da jeg har vært på fest, max 1-2 røyk i måneden. Jeg har selvsagt dårlig samvittighet for det selv om jeg er glad og stolt for at jeg har sluttet. Eller "pause" som jeg kaller det, og dette er bare psykisk for at jeg skal klare det.. Har alltid røyk i veska fordi jeg da har "valget", det høres kanskje rart ut men det virker for meg. Jeg tar ikke røyken selv om jeg har den med jeg"velger" og la vær.. Bedre det for meg enn å si at jeg ALDRI kan ta en røyk + masse kjeft og skremselspropaganda osv... Tror ikke folk som aldri har røykt selv vet hvordan det er. Og selvsagt synes jeg at det spiller inn om man planlegger og bli gravid (for da synes både du selv og pappan skal slutte før) eller plutselig oppdager det og er helt uforberedt...
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #31 Skrevet 22. november 2007 Sist jeg var på barsel var det en mor der som lukta røyk og hadde en kjip røykhoste. Babyen hennes var bitteliten, knall rød, hadde veldig lite hode i forhold til kroppen og skreik skjærende hele tiden (helt nyfødte skriker vanligvis ikke så masse). Det var tydeligvis ikke noe galt med babyen siden hun var på vanlig barsel og ikke på intensiven, men det gjorde det helt klart for meg hva jeg mente om røyking i svangerskapet. Hadde jeg vært barnepleier på den barselavdelingen hadde mora fått seg en rett høyre. Tenk å gi et uskyldig barn en så dårlig start på livet!
Lille`mor & lillebøll Skrevet 22. november 2007 #32 Skrevet 22. november 2007 Missfarget foster vann,det lukter av fostervannet og DETTE LIGGER BARNET INNI. Det går faktisk ikke ann og diskutere det en gang,selvom barnet er frisk(ved fødsel)kan jordmødre se på fostervannet at moren har røyket. Økt risikofare for krybbedød vis foreldre røyker!! Jeg har selv røyket i 10 jævla lange år,noe som har forusaka astma(går på astma medisiner for kolspasienter!!! Men når jeg ble gravid sluttet jeg på dagen,SÅ JEG HVET DET GÅR ANN HVIS MAN VIL. Det var et helvete det føste mnd,men pokkeren ta ikke så ille...det meste var psykisk. Men jeg skal ikke lyve siden jeg ble gravid har jeg hatt 4 røyk..De smakte helt forferdelig og jeg hadde null bedre samvittighet etterpå. Etter lillegutt begynte og sparke har jeg ikke hatt samvittighet til og ta en eneste røyk og suget er vekke!! Min lillegutt er ikke helt frisk og nå er jeg innstilt på at jeg skal gjøre det jeg kan for og gi han den beste start på livet. Lykke til alle her inne.Håper dere klarer det.....:=)
amk1 Skrevet 22. november 2007 #33 Skrevet 22. november 2007 haha, synes disse diskusjonene blir tåpelige til tider, og samenligne røyk og heroin er også tåpeli, de fleste slutter eller kutter ned på røyken under graviditet, og ingen går vel bevist inn for og skade barnet sitt, mener derfor at folk kanskje har nok med og passe på seg selv. kos dere heller med deres graviditet, en og kjefte på alle andre. vil si at jeg er like moden til og bli mor, selv om jeg røyker.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #34 Skrevet 22. november 2007 lena 72. betyr det at du er født i 1972 og altså er 35 år?
2prinsemamma Skrevet 22. november 2007 #35 Skrevet 22. november 2007 det burde være unødvendig i 2007 å diskutere dette... alle oppegående mennesker vet at røyking er skadeli for fostret!!!! Og man har muligheten til å IKKE utsette barnet for det..det burde ikke være no tviul om ka man valgte!!!! Æ BI RASANES FORBAINNA når æ ser gravide står å innhalere den der f... giftpinnen!
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #36 Skrevet 22. november 2007 Jeg røykte i forrige sv.skap. slutte en mnd før termin. Fikk en flott gutt på over 3 kg.. Han er skjeldent syk og frisk og rask 3 åring nå
Matildesnusk + lille ups Skrevet 22. november 2007 #37 Skrevet 22. november 2007 ..og dersom en sender en flokk toåringer ut i motorveien, så vil det gå bra med de fleste!
gledermg08 Skrevet 22. november 2007 #38 Skrevet 22. november 2007 Fy fader er d mulig å være så barnslige?? j blir flau når j ser hvordan dere holder på!! skal ikke dere alle bli foreldre da?? eller tar j feil?? hvorfor bruke energi til å diskutere om noe så dumt! jeg tror alle som er her ønsker like høyt å få barn og vil bli like gode foreldre. både de som ikke røyker og de som røyker litt. dette er da vel ikke noe å diskutere. tenk nå hva som venter dere i nærmeste framtid og gled dere over det!! d er d eneste j har si. :) Lykke til alle sammen. å gå heller til en annen side å diskuter slike tåpelige ting. .
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #39 Skrevet 22. november 2007 Ja, de fleste klarer seg nok bra selv om mor røyker, eller gjør andre ikke annbefalte ting i svangerskapet. Men bare tanken på og utsette sitt eget barn for noe sånnt syns jeg er forferdelig avskyelig. Alle burde ville sine barn det beste, ellers burde de ikke ha barn! (Og ja, jeg vet jeg provoserer, men så alvorlig syns jeg faktisk det er!)
ollga Skrevet 4. desember 2007 #40 Skrevet 4. desember 2007 Legger inn eit lite innlegg eg og. JA, eg er egoistisk. JA, eg er ein forbanna idiot. JA, eg er utrolig dum. JA, eg har dårlig samvittighet. JA, eg er klar over alle konsekvenser. JA, eg er flau. Og JA, eg røyker! Eg har ikkje klart å slutta å røyke i nokon av mine svangerskap. Kun klart å trappe ned til ca 3 om dagen. Eg har fått ei frisk jente. Eg har hatt ein MA i uke 15 og født ei jente i uke 20 som hadde misdannelser uforenelig med liv. JA, eg har tenkt MASSE på om det er fordi eg ikkje har klart å slutte å røyke! Og dersom eg blir gravid igjen, noko som eg syns sjølv at eg egentlig ikkje fortjener fordi eg ikkje har klart å slutte, SKAL eg slutte! Eg har ALDRI forsvart det å røyke når ein er gravid. og alikevel har eg vore dum,idiot og EGOSITISK nok til å gjere det. Kansje eg provoserer, men det er sannheten.-ingen unnskyldninger. til dåke som meiner at me som røyker er "dårlige mødre". JA, dåke har faktisk rett....
eggstokk Skrevet 4. desember 2007 #41 Skrevet 4. desember 2007 Kjære Lena Jeg har i flere innlegg sett at du forsvarer at du røyker. Ja, jeg har fått med meg at du har gått fra ca 25 om dagen til ca 10 om dagen. Det er selvfølgelig bra, men det er ikke godt nok. At endel av oss her inne blir forbannet og sikkert til tider usaklige i kritikk mot deg og andre røykere er jo at vi aldri kunne tenkt oss å utsatt babyen vi har i magen for det du utsetter den for ved å røyke. Det er ikke hovedsaklig det at barnet kan dø som er det største argumentet for ikke å røyke, EN sigaratt inneholder 2.500 kjemikalier, flere av disse er farlige og kreftfremkallende både for deg og barnet. Det lille søte nurket ditt, strever for å få nok oksyken i kroppen sin hver gang du røyker. Nurket ditt kommer sannsynligvis ut tilsynelatende helt friskt, men du har en større sjangs for krybbedød, ADHD, lærevansker, infeksjoner, og nedsatt imunforsvar. Det jeg ikke skjønner er at du med vitende og vilje faktisk utsetter prinsen eller prinsessa di for dette. Ville du blåst røyk i ansiktet på det nyfødte nurket? Vil du røyke med babyen på fanget? Sannsyligvis så vil du svare nei på dette, men da skjønner jeg ikke at du kan forsvare at du utsette babyen i magen for det. Jeg legger ved noe jeg fant på nettet, håper du leser dette.....og egentlig skjønner at du er dum. Det finnes ingen gode argumenter for å røyke 10 eller 2 sigaretter til dagen når man er gravid. Men husk en ting....det er aldri for sent å slutte. Gjør det babyen din Lena. Gi nurket ditt den beste starten på livet som mulig. Lykke til. When you smoke, your baby gets less oxygen and nutrients. This can cause your baby to grow more slowly and gain less weight in your womb. Babies with a lower-than-average birth weight tend to have more health problems. And the more you smoke, the higher the risk that your baby will have complications during the perinatal period (just before, during and just after birth). This is true for babies exposed to second-hand smoke too. Cigarette smoking exposes your baby to over 4,000 chemicals found in tobacco smoke. Fifty of these are associated with cancer. Exposure to tobacco smoke affects your baby for life. Your baby may have learning problems, more ear infections, and more colds and breathing problems. Being born small can affect your baby's health into adulthood. eggstokk
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #42 Skrevet 5. desember 2007 huff, det får da være opp til hver enkelt å velge dette? alle vet det er usunt, men hva en velger å gjøre med det er en privat sak. til dere som har slutta: flott! en tommel opp til dere. spørsmålet er bare hvorfor folk burker no så inni helvetes mye tid på å triumfere? jeg drit i de som røyker, jeg driter i de som ikke røyker, jeg driter i barna deres. og det burde i grunn dere andre og. er så jævla mange bedre-vitere..
Gjest Skrevet 5. desember 2007 #43 Skrevet 5. desember 2007 altså!! dette her syns jeg en må ta og føle på slik man ønsker! jeg var storrøyker før jeg ble gravid og klarte ikke å slutte med en gang!! (jeg skjønner faktisk de som ikke klarer det !!!) men jeg har ett tips om du ønsker å slutte men ikke greier det!! det funka som fader på meg!!! jeg tenkte som så: hvis jeg hadde blitt satt på ett lite kott med null vindu og kun tilkoblet drypp som førte litt og litt ubehagelig stoff i meg som gjorde at jeg følte meg uvel.. og jeg måtte sitte der i ni mnd å ikke få gjort noe.. eller det å bli dytta inn i en telefonkiosk som ble fylt med røyk ca 20 ganger i løpet av dagen.. ikke hadde annen mulighet til å ta i mot det.. tenk deg!! DU HAR ETT VALG, DET HAR IKKE BARNET I DEG!! det må ta i mot det du dytter i deg!!(men jeg skjønner dere som ikke klarer men jeg syns at en skal prøve på det ihvertfall:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå