Gå til innhold

"mor og barn undersøkelse" noen erfaringer? pos. neg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde ul den 15. og fikk undersøkelsen i posten i dag.

Har ikke bestemt meg enda om jeg er med eller ikke.

Får jo ikke gjort noe med at de er så treige til å sende den ut..

Så da får de i såfall ta det som det er.

Hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bli med, bli med! Enig med de over som er positive. Dette er til hjelp for dine barn og barnebarn, og det tar ikke lengre tid enn en eposide med Grey's Anatomy ;-)

Det stilles strenge krav til sikkerhet og oppbevaring av dataene, og det kreves tillatelser fra flere instanser for å lagre og bruke informasjon fra registeret.

Det er mulig å være med uten å ta blodprøve. Vi er med, men far er med uten å ta blodprøve. Det går helt fint.

Skrevet

Jeg har ikke hørt noe negativt om undersøkelsen. Synes det er utrolig flott at man tar mor, barn og svangerskap på alvor og gjør en skikkelig undersøkelse. Tenk 100 000 skal delta før undersøkelsen er ferdig - det er jo ganske fantastisk! Kan ikke skjønne at noen skal være interessert i individuelle resultater og svar her - det viktigste er jo å systematisere informasjon fra mange gravide. Spørreskjemaene er ganske omfattende men når jeg tenker over hva jeg alternativt hadde brukt de 15-20 munuttene til(sannsynligvis sofa og tv) så kan jeg ikke komme på noe bedre å bruke tiden på. Dessuten kan man nå fylle inn på nett. Min mann deltar i undersøkelsen, men han skal jo bare svare på et skjema og avgi en blodprøve - det synes jeg ikke er for mye å kreve! Vi skal jo tross alt føde! Nei, jenter jeg synes så mange som mulig bør bidra med vårt i denne saken!

Skrevet

Jeg var med første gang, og skal være med nå igjen, hvis jeg får tilsendt noe.

Syns det er flott å bidra, det tar tross alt ikke såååå mange minuttene å fylle ut et skjema av og til. Men det har vel noe med innstilling å gjøre kanskje.

Skrevet

Fint at man kan delta uten å måtte avgi blod da, men da bør også det oppgis. Det er lenge siden min ordinære ul nå, så jeg regner med det toget er kjørt for å si det sånn.

Og det er en tankevekker her at det samme skjer når dette temaet kommer opp igjen - for det er ikke lenge siden en tilsvarende tråd var fremme. De som våget å motsi eller si at de sa nei, de fikk pepper. Men det er vel snart gjengangern her det...

Skrevet

Grunnen til at jeg vet at man kan være med uten å gi blod er at jeg leste det i papirene jeg fikk tilsendt, og du fikk nok de samme papirene.

Jeg synes overhodet ikke det er en tankevekker at de som velger å ikke delta blir motsagt, synes heller det er flott! Det viser at folk her er engasjerte og vil bidra til noe positivt for alle som venter barn, også for deg som ikke blir med. Den tiden vi velger å donere til forskningen kommer ALLE tilgode. Hun som startet tråden ønsker meninger og erfaringer, hvilket hun har fått. Ingen her skal sette seg til doms over andre, men ved å opplyse om hvor flott dette initiativet er vil forhåpentligvis flere bli med! Hvis det er en tankevekker er det en god en! det viser at samfunnet vårt fremdeles har mange mennesker som er villig til å gjøre noe bra for fellesskapet!

Jeg tror uansett ikke at løpet ditt er kjørt dersom du ønsker å bidra, går helt sikkert an å bli med fremdeles, aner ikke hvem du skal ta kontakt med, men du finner det sikkert på Google.

Her i huset er vi overhodet ikke redd for at undersøkelsen ikke holder det den lover i forhold til anonymitet. Og dersom noen ønsker å vite hvor mange skiver med brunost jeg spiser i uken har ingen problemer med å opplyse om det... hehe...

Skrevet

Jeg måtte lese gjennom enda en gang i mine papirer nå og det står ikke nevnt ett sted at man kan slippe blodprøver. Men det er ikke det avgjørende punktet for meg.

Saken er at man gir fra seg sensitive personopplysninger på ubestemt tid, de kan hente ut personlig informasjon om meg osv. Og det er snakk om litt mer enn hva man har på brødskiva; man snakker tidligere aborter, sykdommer, lønn, psykisk tilstand - ting som kan være personlig for mange.

Jeg har ingenting å skjule sånn sett, men jeg har motforestillinger til å gi så mye personlig informasjon. Jeg stoler rett og slett ikke på at de tar vare på det på en skikkelig måte. Det er litt for mange eksempler på at misbruk skjer og at folk er klønete med sensitiv informasjon.

Og det er flott med diskusjon, men jeg føler uansett at dersom man motsier etc, så får man mye pepper og må rettferdiggjøre sine egne valg. Det skjer gang på gang her og det tror jeg i lengden medfører til at folk ikke deltar så mye.

Til HI; jeg vil uansett råde deg til å lese nøye gjennom skjemaene og les spørsmålene. Det er jo ikke noe vondt formål med undersøkelsen!

Skrevet

Jeg har valgt å være med på undersøkelsen fordi jeg har vært mye dårlig i svangerskapet, og jeg opplever at mange fastleger har lite kunnskap om den diagnosen jeg har. Jeg håper forskningen skal gi svar på hvorfor noen får den svangerskapssykdommen, og at de skal få bedre hjelp i framtiden.

Samboeren min skal også være med, siden han driver med forskning selv, og mener det er nødvendig for et godt resultat at flest mulig er med. Imidlertid er jeg mer skeptisk til far-undersøkelsen enn mor-undersøkelsen. De må oppgi fødselsdagen sin + mange opplysninger om personligheten. For meg føles det mer sensetivt enn min medisinske historie.

Skrevet

Jeg synes det er veldig viktig å være med i denne type undersøkelser, da det vil komme både oss selv og mange andre senere til gode å være med, så her i huset er både far og mor med. For meg er dette et selvfølgelig ansvar vi har som samfunnsborgere. Jeg tenker også slik at vi er utrolig heldige som bor i et land som Norge hvor denne type forskning blir gjort i det hele tatt, det er i mange land dette ikke er mulig, derfor bør vi være med.

Når det gjelder sensitive personopplysninger så er jo dette forskning som blir gjort av en offentlig myndighet. Det stilles svært strenge krav til all type forskning, og spesielt av datatilsynet, så at vi skulle riskere misbruk av denne informasjonen er jeg sikker på er helt mikroskopisk. I tillegg som en annen nevnte så er det meningen at det skal være med 100 000 personer på denne undersøkelsen og jeg tror ingen av de som jobber med denne til daglig har interesse av hver enkelt av oss personlig.

Skrevet

Det er meg som jobber m forskning igjen her- jeg kjenner godt til Mor- barn-undersøkelsen på Folkehelsa, og kan garantere deg at i slike prosedyrer der de lagrer dataene dine blir de anonymisert. Dvs man får et id-nummer som kodes så det ikke kan spores tilbake til deg personlig. Ingen fare!!! Dette er en av de store forskn.institusjonene i Norge, så de vet hva de driver med! :)

Nåleskrekken din er jo en annen sak. Er du m på undersøkelsen skal de vel og ha biologisk materiale av deg, hvis ikke er liksom ikke dine data fullgode. Så tror nok du må gi blodprøve om du deltar.

Slike folkehelseundersøkelser er en gullgruve av info for å oppklare mysterier rundt sykdom, livsstil og arvelighet så jeg kan ikke begripe at noen ikke "gidder" ofre noen min på dette (det var på generelt grunnlag, ikke til deg over spesielt)..

Skrevet

Må bare si som jeg sa over- dette er en av de største forskn.istitusjonenene vi har her i landet, oge en stor folkehelseundersøkelse. de har virkelig prosedyrer og rutiner for databehandling som blir fulgt til punkt å prikke. Nytter ikke være lemfeldig m infoen om du jobber i denne bransjen, så ikke noe å bekymre seg for.

Skrevet

Er med både nå og med forrigemann. Synes det er kjekt å få disse spørreskjemaene jeg. Fint å kunne være med på så viktig forskning.

Anbefales spør du meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...