Gå til innhold

"mor og barn undersøkelse" noen erfaringer? pos. neg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått brev i posten om denne undersøkelsen men har hørt så mye negativt om den. er førstegangsgravid:o) har noen erfaring med dette? skal dere være med på den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, dette var som jeg har skrevet det selv.

Fikk den i posten for noen dager siden. Mannen er helt i fyr og flamme, særlig da han fant delen "til far" og vil absolutt være med. Jeg er litt mer skeptisk og vi svært gjerne høre tilbakemeldinger fra dere som er med! Regner med at "far" ikke kan være med uten "mor"?

: )

Skrevet

jeg er gravid med tredje men tror ikke jeg skal være med,var med med de to første.det som er så kjedelig er at det er så utrolig mye å fylle ut..

Skrevet

Jeg synes det er kjempeviktig å være med!!!

Synes det er et fantastisk flott studie som går over flere år, og som kan gi masse ny viten om mor og barn. Og DET vil jeg mer enn gjerne hjelpe til med.

Hvordan skal vi ellers få viten om ting hvis ingen vil stille opp?

Dess flere som stiller, dess sikrere data får de jo.

Kan ikke se en eneste negativ ting ved å være med.

Kom igjen jenter - sett av de minuttene det tar og bidra! :-)

Nå kan en fylle ut spørsmålene på nettet etterhvert, og da går det mye fortere.

Kjæresten min stiller også opp - synes det er viktig å bidra med info om far også.

Skrevet

Skal ikke være med. Med 1.mann begynte jeg å fylle ut et par sider med spm, og da jeg så på resten av bunken holdt jeg på å dåne. Alt gikk rett i søpla. Synes heller ikke de har noe med hva jeg spiser og ditt og datt...

Det er flott at noen orker å fylle ut, siden det er et forskningsprosjekt (?)!!

Skrevet

Jeg fikk også undersøkelsen i posten og synes det er fantastisk å få være med. Både samboer og jeg har svart.

Vi synes det er viktig at så mange som mulig er med fordi til sammen vil alle svarene gi bedre kunnskap om bl.a. sykdommer i svangerskapet og barnets helse i tiden fremover - og hvis ikke det er god nok grunn til å sette av noen minutter så vet ikke jeg!

Våre vaner (og uvaner) har faktisk en god del å si for den lille også etter at den er kommet ut.

Skrevet

Jeg er helt enig med anonym 13.30. Det er viktig å delta i undersøkelsen og at det er kjedelig synes jeg er en dårlig unnskyldning, for å være helt ærlig...

Det er resultatene av denne som bringer forskningen på dette området videre, og derfor deltar jeg gjerne selv om det er mye å fylle ut og tar mye tid. At "de ikke har noe med hva jeg spiser og ditt og datt" viser jo at man har en litt misforstått innstilling - det er ikke sånn at de kommer hjem til deg og kjefter på deg hvis du har drukket for mye brus og spist for mye sjokolade. Jeg tviler på at de sitter og leser skjemaene og dømmer deg fordi du røyker eller ikke har tatt folat.

Dette er et viktig arbeid som utføres med tanke på gravide i fremtiden, så min anbefaling er å være solidarisk og stille opp :)

Skrevet

Jeg var med forrige svangerskap og er med nå. Greit at det er mange spørsmål å svare på men det tar jo max 10 min. Og det er jeg villig til å avse til vitenskapen. Kan mitt bidrag hjelpe forskningen og dermed hjelpe oss som gravide og foreldre så er jo det genialt.

Skrevet

Jeg ville gjerne være med, men har aldri fått noe, så regner med det er for seint nå, er jo i uke 27.

Skrevet

hehe vi driver og svarer... men kjæresten er så rar, blir liksom sint på spørrsmålene... han vet jo ikke svare på alt de spør han om;) vi tar det litt om litt så får vi se om det tilslutt blir sendt inn

Skrevet

Enig med argumentene om viktigheten av å bidra til forskningen. jeg jobber selv med forrsskning og vet hvor frustrerende det er å få lav svarprosent, da blir jo funnene desto mindre reliable! Synes dere kan ofre disse minuttene til å svare- det kommer tross alt deres egne barn, og deres barnebarn til gode!!! Funnene gir viktig informasjon om påvirkninger i fosterlivet, tidlige barneår, og kan finne sammenhenger med div lidelser og sykdommer som man kan utvikle hjelpetiltak for!! det er jo hele pointet med slik forskning, de graver og spør ikke om dette for moro skyld, det er en ganske stor jobb med slike spørreundersøkelser...

Skrevet

Jeg har ingen problemer med spørreskjemaet, syns det er gøy med sånne ting til vanlig. Jeg ble imidlertid litt betenkt over hvor mye innsyn de skulle ha i mine legejorunaler. Selv om det er anonymisert før det når frem til forskning så er det jo noen som henter ut disse opplysningene.

Enn så lenge har jeg kun skummet over papirene, så har ikke satt meg grundig inn i det enda, og ikke tatt noen avgjørelse. Har to uker til på å bestemme meg, siden de helst vil ha samtykket før ordinær ultralyd. Det kan hende det er der skoen trykker hos meg, at jeg gjerne vil vite at alt er bra med barnet før jeg samtykker til noe slikt, og litt det som er nevnt ovenfor, at jeg syns det var veldig vide fullmakter om innsyn i mine journaler.

Ellers er jeg enig i at det er viktig forskning og positivt med alle som bidrar, men som sagt, jeg trenger litt tid i tenkeboksen og vil gjerne høre flere erfaringer før jeg bestemmer meg.

Skrevet

Bli med jenter, jeg er med. Det tar litt tid, men det er jo ikke ofte man får disse skjemaene. Litt bra også så blir jeg litt bevisst på forskjellige ting jeg ikke tenker på til vanlig....

Skrevet

Vi valgte å være med begge to da det er mer forskning enn en undersøkelse. Synes det er et veldig bra tiltak, og vi bestemte oss med engang.

Fyllte ut de første papirene på en kveld, det måtte jo sendes inn før ord ul. Så tok vi blodprøver, og jeg urin på ul. Etter det har jeg fått et lite skjema, men det tok ikke lange stunden å fylle ut.

Er uke 26+3 nå og har ikke fått noe mer enda.

Skrevet

Vi er også med begge to. Jeg synes det er flott at det blir forsket på dette, og som andre her sier er det viktig at flest mulig er med. Vi fylte ut papirene på en kveld, og leverte blod/urinprøver ifm UL. Synes for øvrig det er litt morro med sånne undersøkelser, så jeg koste meg med å svare på spørsmålene ;)

Skrevet

Hei

Jeg anbefaler veldig at folk er med og ofrer den lille tiden det tar.

Sist svangerskap fødte jeg seks uker for tidlig med morkakeløsning. Siden jeg var med i unersøkelsen, ble det umiddelbart tatt prøver av morkaken som ble brukt i undersøkelsen. Tenk på hva sånne ting gjør for forskningen av slike tilfeller. De vet jo så og si ingenting om hvorfor morkaken løsner hos noen, og med min morkake kanskje de kom ett skritt nærmere svaret og mulige forebyggende tiltak i fremtiden.

Alt gikk imidlertidig helt fint med både meg og barnet mitt. Nå venter jeg nr 2 og svarer ivrig på spørsmålene.

Skjønner forresten VELDIG godt hvorfor de vil vite hva vi spiser o.l, da dette mest sannsynlig påvirker både mors og barnets helse i svangerskapet.

Skrevet

Jeg ville egentlig være med, men ombestemte meg da jeg så "til far" -delen. Forloveden min er engelskspråklig og kan ikke norsk. Det var så mange spørsmål, så jeg gadd ikke oversette alle. Kastet hele greia i søppelet :-D

Skrevet

Det var synd du gjorde, det er nemlig helt greit at bare mor er med. Det går også an å få skjemaene på engelsk tror jeg.

Skrevet

Klart vi er med!! Forskning er skikkelig viktig!

Så mye tid og krefter vi bruker på å forberede oss til babyen kommer har i hvert fall vi tid til å gjøre dette! Viktig for fremtidige barn og barnebarn!

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å være med! ...men har ikke mottatt noe brev enda. Under to uker til UL nå. Når fikk dere andre dette i posten?

Skrevet

Fikk første brevet tre-fire uker før, det neste kom fire-fem uker etterpå... Men jeg hadde ikke somlet meg til å levere før UL, ikke noe problem, fikk tatt blodprøver og urinprøve selv om.

Skrevet

Håper jeg kan få utlevert papirene der hvis jeg ikke har fått dem på forhånd da... Takk for svar :-)

Skrevet

Bare hyggelig! Kjenner jeg brenner skikkelig for denne undersøkelsen, er så utrolig viktig!! :) Lykke til på UL!

Skrevet

Jeg har også fått denne us. Vet noen hvordan jeg fyller ut hvor mange dager jeg har brukte visse medisiner? Jeg skjønner ikke spørsmålet... Er det antall dager i uken, eller? Totalt...?

Skrevet

Jeg ser jo verdien av en slik undersøkelse, men som det ble nevnt over her, så skal de ha tilgang til ganske mye personlig informasjon og jeg er heller ikke sikker på hvor godt min/vår sikkerhet blir ivaretatt. Det er sensitivt informasjon man oppgir uansett hva man skriver og det skal behandles forsvarlig.

Slik som vi så det, så føler ikke vi at det ble godt nok ivaretatt, så derfor ble vi ikke med.

Jeg har også extrem nåleskrekk og er usikker på om man kan nekte å ta disse. JM på ordinære ul mente at det var bare tull, "det var jo bare et lite stikk". Da ble jeg jo ikke mer innstilt på å gjøre det, så hun får takke seg selv der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...