Gå til innhold

Mayaya, northernlights, andre, hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville ha gått for riskremen. Finnes det noe bedre?=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I 30-60min i en varm bil på ei sydhavsøy så ser jeg faktisk for meg opptil flere ting enn riskrem som blir bedre jeg.

Skrevet

Kinakål og thousand island:-)) Norskere side dish får du ikke, og du blir nok ikke bedt om å ta med noe til neste anledning!

Riskrem er en god, norsk idé. Eller tilslørte bondepiker? Farmors fletteloff?

Good luck to ya

Skrevet

"du blir nok ikke bedt om å ta med noe til neste anledning!" hahahaha...

Skrevet

Stemmer på riskremen! Lett å lage og nammenam :D

Skrevet

Nå vet jeg det;

SKOLEBRØD!!!!!!!!!!

=O)

Skolebrød

Ingredienser:

Hvetedeig:

200 g smør/margarin

1/2 l melk

100 g gjær

150 g sukker

1/2-1 ts kardemomme

1/2 ts salt

1 kg hvetemel

Fyll:

1 pk. vaniljekrem

melis

kokos

Tilberedning:

Smelt smøret og lunk melken i det. Rør ut gjæren i litt av væsken og bland sammen. Ha i sukker, kardemomme og salt og rør inn melet til en ikke for fast, men god deig. La den få en god etterhev.

Ta deigen ut på bakebordet og trill litt store boller. Trykk bollene flate. La dem heve til dobbel størrelse. Trykk et hull på midten av bollene og legg i vaniljekrem. Stek bollene midt i ovnen ved 250 C i 10-12 minutter.

Avkjøl på rist, smør glasur over og strø på kokos.

Skrevet

Grandis!

Er DET du skulle tatt med vettu:)

Så neste gang du er i Norge kjøper du med og fyller fryseren så kan alle få urnorsk mat.

Det er jo tom ca 100 000 som spiser det som julemiddag i dette merkelige landet.

Skrevet

Ja,nå vil vite hva det blir for sidedish =o)

Skrevet

Boller, ja, det pleier jeg ofte å lage. Men de spises gjerne sammen med hovedmåltidet, for det er de jo vant til å gjøre med brød.

Da er det kanskje litt overraskende at de er søte, men jeg har aldri hørt klager.

Til Thanksgiving pleier jeg å ta med eplekake, altså ikke pai, med is til.

Her er oppskriften:

125 g. smør

125 g. sukker

125 g. mel

2 egg

1 ts. bakepulver

Smuldre smør, sukker, mel og bakepulver sammen, bland inn egg, ha i form.

Pynt med epler og dryss med kanel og sukker.

Stek på 392°F. (200°C) i en halvtime.

Veldig enkelt og greit. Jeg synes eplekake er ganske norsk, egentlig.

Riskrem er jo godt - men kan man lage risgrøt av vanlig ris? Jeg får kjøpt grøtris her jeg bor, men jeg har aldri prøvd med annen ris. Kanskje arborio ris (til risotto) går.

Og så finnes det isolerte "trekk" til å ha utenpå "casseroles", så maten inni holder seg varm/kjølig. Eller så har dere kanskje kjølebag. Hvis dere skal kjøre bil, har dere vel air condition, så så veldig varmt blir det vel ikke.

Her begynner det å bli kaldt!!

Skrevet

Det blir hveteboller! Takk for hjelpen jenter!

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

Lag skillingsboller da i stedetfor! eller kanelkrans med rosiner inni og ekstra søt glasur (gjerne med kremost i) Hver gnag jeg lager dette til noen fra her eller der er det garantert sukksess. Også er det ikke FOR eksotisk heller, cinnamon buns er jo alltid populært blandt amerikanerene også. Men bruk mer fyll og glasur enn tradisjonelt norsk oppskrift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...