Gå til innhold

Hvor mye snakker deres 2 åringer? Hva er vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 2 år i januar og han snakker ikke noe særlig. Han sier jo en god del ord men ikke rent. Han sier "hadet mamma " og litt sånn lette ord men jeg har inntrykk av at andre barn er kommet lenger enn han. Hva kan deres si og når er det vanlig at det løsner?

Han gjør seg forstått og han forstår jo alt vi sier virker det som...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt å se at det er flere som ikke kan telle til 10 som 2 åringer :) Min er nå 2år og 4 mnd og prater mye, men ikke så mye som andre forstår. Han har mange egenkomponerte ord. Feks tar han fingeren til munnen og later som om han drikker når han vil ha drikke...

Skrevet

Vår på to år og 4 mnd. snakker rent.

Skrevet

Det varierer veldig! Ser det i barnehagen. Vår jente snakker masse, mens noen av de hun leker med, sier færre ord. Til gjengjeld er de gjerne flinkere til å løpe, klatre, gå i trapper osv. Det kommer nok. Lesing, synging og prating er jo noe som fremmer snakking hvis du ønsker at det skal komme fortere. Men det kommer når de er klar ;-)

Skrevet

Min 2 åring sier ikke så mye, men gjør seg godt forstått... Det er jo veldig forskjellig fra unge til unge, og alt er jo normalt... Sønnen til en venninne av meg sa ikke et ord før han var tre år, men da pratet han rent fra første stund også!

Skrevet

Min sønn på snart 2 år snakker ganske mye, men ikke mange ord er helt rene ennå. Da jeg jobbet i barnehage så jeg at det var stor forskjell på barna på dne alderen....noen pratet mye og andre lite.

Tror det aller viktigste er at de viser ordforståelse og ikke at de kan si ordene selv.

Skrevet

Blir han 2 til neste år, eller ble han 2 i jan. i år? Jeg er litt treig:)

Jeg har ei jente på 2 år og 2 mnd, hun snakker forholdsvis mye nå. Synger noen sanger (ikke rent), teller til 20 og babler i vei. Har ikke G og K ennå, det blir D og T istedet. Er veldig glad i ordene "da", "veldig" og "kanskje". Mange sier hun er flink, men den eneste jenta på samme alder på bhg-avdelingen, snakker renere.

Vi leser mye bøker og synger endel.

Skrevet

Jeg har en gutt på 2,5 år. Han snakker veldig lite. De tok sats-testen på han i barnehagen, da fikk han 8,5 poeng av 24. De eneste to-ords setningene han sier er "se pappa" og "se der". Han sier vel til daglig kanskje 20 ord, men kan flere, men bruker ikke alle ordene han kan.

Han er veldig flink til å gjøre seg forstått med kroppspråk da. Og var og er veldig tidlig ute motorisk. (Både grovmotorikk og finmotorikk)

I barnehagen ser de det litt ann, hvis ikke snart språket skyter litt fart, blir nok pp koblet inn, for å få litt råd o.l i forhold til hva som kan gjøres. Han virker lite interresert i å snakke, men det kommer nok når han er klar for det. Og bøker er han vanligvis ikke interresert i.

Men det er jo veldig individuelt. En i familien min sa ikke et ord før han var tre, men da snakket han helt rent og i lange setninger fra første stund. Noen er lagrere og observatører (Noe jeg tror min sønn er) mens noen er prøvere, som prøver å si ordene med en gang de hører dem.

Skrevet

Tulla vår er 2 år og 3 mnd, og snakker omtrent rent, og i setninger. Hun teller også til 12 og har begynt å lære seg bokstaver i alfabetet.

Jeg vet ikke hva som regnes som innenfor "normalen", ettersom hun er mitt eneste barn, og jeg ikke har noen å sammelikne med. Men har forstått det i barnehagen at hun er tidlig ute med snakketøyet.

Men til gjengjeld var hun veldig sen til å gå, og henger litt etter grovmotorisk.

Noen barn er nok tidligere på diverse ferdigheter, men senere på andre igjen, og regner jenta vår som helt normal ;o)

Skrevet

Hallo :)

Jeg har ei jente på to år og hun snakker veldig bra, kan telle helt alene til 15 og kan skille mellom alle farger... Nar hun lærer nye ting så ser man at hun virkelig synes det er moro... Hun er litt av ei hermegås ;)

Vi leste et innlegg på nettet og der sto det at 80% av de som er to år setter kun sammen to ord om gangen. Ikke vannelig at de prater mye eller reint når de er to år...

Men alle barn er jo forskjellige, det er ikke alle som gidder å snakke heller selv om de kanskje kan det.. uansett så er det moro :)

Skrevet

Jenta mi er 2 år og 2 mnd. Hun snakker mye og har setninger på opp til 4 ord.

Skrevet

Gutten min er 2 år og 7 mnd, og snakker mye. Han snakker lange setninger, tellte en gang og da var det 10 ord i en setning.

Han kan de fleste farger, telle til 14.

Dette med 2 års alderen og snakking er veldig forskjellig. Jobber i bhg, og der har vi alt fra 2 åringer som sier et par ord, til 2 åringer som snakker mye. Alt er normalt, hvis du har vært på 2 års kontroll så kan de fortelle deg om gutten din snakker bra!

Skrevet

Hm, skal prøve lage ei liste over hva min 25 mnd gml gutt kan si:

"kita,where are you" (hunden sitt navn)

doggie

kittycat

mamma

mom

daddy

pappy (bestefaren)

thats okay

sorry (det sier han om han fks gjør noe galt)

thank you

tippetippen

wow,look at that

byebye

hello

I wow you (I love you)

sko

shoe

takk

Kopp

Go

Oh,no

ja

yes

no

Han teller litt også. Kan si det både på norsk og engelsk, men han teller ikke langt. Bare en,to tre ... one two three..

Og så hermer han de fleste ord jeg sier.

Sier jeg "fisk",så sier han fisk.

Han prøver seg på bokstaver om han ser skrift; "ai,bee,cee,kay" hehe, det er jo søtt.

Pratinga er ikke så bekymringsverdig om de viser forståelse av det du sier til dem.

Det løsner så forskjellig fra barn til barn.

Skravla går dagen lang her, men det meste er totalt uforståelig.

=o)

Skrevet

hei..har også en som blir 2 i januar 08, hun snakker ganske mye, men noen ord høres gjerne litt like ut...må prøve meg fram av og til for å forstå hva hun mener...hun hermer mye etter ord, og setter faktisk sammen opptil 5 ord, men det hører med til sjeldenhetene...

hun var sen til å gå, men det gikk på at hun ikke tørde...

mange barn lagrer ord, og begynner først å snakke når de er klar for det selv...så ikke press på, men ha tålmodighet og se det litt ann...selvfølgelig er det en grense når man må begynne å være litt obs, men hvor den er må vel helsestasjon, bhg, eller andre folk svare på, for jeg vet ikke...

Skrevet

Da jenta vår fylte 2 sa hun stort sett bare enkle ord: Se, mamma, pappa, pus osv. Nå nærmer hun seg 3 og snakker som en foss. Uttalen er fortsatt litt egenartet, men hun greier å få formiddlet så godt som alt. Hun er født i januar, og for henne løsnet det skikkelig i våres.

Skrevet

Jenta mi blir 2 først i januar da, men hun skravler mye. Setter sammen 4-5 ord til setninger, og synger noen sanger. Men det er jo veldig forskjellig da, kjenner jo flere som snakker først mye senere!

Jeg har ikke telt antall ord hun kan ;)

Skrevet

Kjenner meg sååå godt igjen i bekymringene dine!!! Førstemann her i huset snakket helt rent, i lange setninger og med et stort ordforråd lenge før 2års-dagen. Lillejenta sa ingenting!! Da hun rundet 2 kunne hun 4-5 ord. Men akkurat som deres forstod hun alt og gjorde seg veldig godt forstått non-verbalt! Men så: da hun var ca 2 år og 3 mnd løsnet det!! Iløpet av de siste to mnd har det vært en rivende utvikling! Nå synger hun sanger og sier ALT! Hermer etter og imponerer mamma hver eneste dag!! Kjempegøy! Og all den bekymringen helt uten grunn! Tydelig at hun har lagret på ordene og plutselig kommer de!!

Hvis dere ikke har gjort det; sjekk hørselen hans. Hvis den er i orden, smør dere med tålmodighet så blir det:)

Skrevet

Hos oss skjedde det mye mellom 20-24 måneder. Jeg kan love deg at han forstår!! Jeg skjønte jeg hadde undervurdert førstemann så med neste ba jeg henne om å putte lokk på kassen o.l. for å teste om hun forstod da hun var 14 måneder, og hun fulgte ordre :)

Skrevet

Vi har ei jente på to og et halvt, som nå snakker ganske flytende norsk og tysk / sveitsertysk. Men hun er nok relativt tidlig ute, hun hadde over hundre ord da hun var 18 mnd, og snakket setninger med to år. Litt utydelig her og der så klart.

Men det er utrolig forskjellig og har svært lite å si senere om ungene er tidlig eller sent ute med ditt og datt. Det er selvfølgelig artig når en kan snakke sammen men det kommer jo, og det er bare å glede seg!

Skrevet

Vesla mi er 25 mnd og snakker ganske bra. Har et stort ordforråd og setter sammen lengre setninger. Kan en del farger. Teller til ti med litt hjelp, men forståelsen av tallene stopper rundt tre. Så til de som har barn på 2 år som teller, hermer de eller forstår de?

Men sønnen din er nok helt normal:-) Variasjonene er store og han er jo ikke to år ennå.

Skrevet

min datter blir snart 2 år. hun har et veldig stort ordforråd. kan si det meste og sier 5-6 ord i setningen. hun er tidlig ute der,men ikke vært den kjappeste i motorikken. ser på min barselgruppe store individuelle forskjeller..

det er ingenting å bekymre seg for. det viktigste er at han skjønner hva dere sier og gjør seg forstått. ordene kommer plutselig en dag...

Skrevet

Hun ble 2 år denne mnd, og bruker for det meste 3 og 4-ords setninger, noen ganger slår hun til med både 5 og 6 ord i en setning. Men det er mange rare ord og uttalelser da, hehe=) Vi forstår 97% av det hun sier, om vi legger godviljen til.

Skrevet

Jenta mi er 2 år og 2mnd å hun snakker veldig rent nå. Gjentar alt jeg sier å husker på setingene, å bruker de selv :)

Men for 3 mnd siden var hun nesten stum som en østers, men plutselig så kom det. Å i løpet av de siste 3mnd har hun snakket mer og mer for hver dag. Så jeg er veldig sikker på at om noen uker så begynner gutten din å prate mer. Skjer veldig mye når de bikker over til 2 år :) Gjorde det her hvertfall. Å er veldig greit med et barn som skjønner alt hva du sier. For før sa hun bare hææææ til alt jeg sa..hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...