Gå til innhold

Hår- og øyefarge

Anbefalte innlegg

Skrevet

I den enkeltes DNA er det kodet for en unik, overordnet oppskrift eller arbeidstegning for akkurat det mennesket. Et gen, eller arveanlegg, er en bit av en DNA-kjede som inneholder instruks for de forskjellige egenskapene i kroppen, som "koder" for hvordan ting blir. Og man har altså gener både fra mor og far, hvorav man enten har ett som dominerer i paret, eller man har to som er likeverdige og bidrar like mye. Ut fra disse gen-parene får man et menneskes unike utseende, egenskaper osv.

Tidligere trodde man at arv av øyenfarge var bestemt av bare ett enkelt gen-par. Man trodde at brune øyne dominerte, og fantes de i genene fikk man alltid brune øyne hos barna. Hadde begge foreldrene blå øyne var genene likeverdige og barna kunne ikke få brune øyne, dette viser seg å ikke stemme. Man har i senere tid funnet ut at det er minst to gen-par på forskjellige steder i kromosomet som sammen "bestemmer" hva slags øyenfarge barnet vil få.

Brun øyenfarge betyr at det produseres et brunt pigment i iris. Blå øyenfarge betyr at dette pigmentet ikke produseres. Pigmentet begynner ikke å dannes før rundt 4-6 måneders alder, så derfor er alle barn født med blå øyne.

Man vet nå at det er flere mulige sammensetninger av gener som "hindrer" produkjon av dette enzymet, slik at foreldrene kan ha blå øyne men allikevel være "bærer" av genet for brune øyne, kanskje fra mange mange generasjoner tilbake uten at det har slått gjennom.

Dette er litt vanskelig å forklare og ble litt rotete, men jeg håper du forstod allikevel? Kort forklart kan man si at dersom både og mor og far har blå øyne og får en datter med brune øyne kan det helt fint skje: En av foreldrene, eller begge, har bært med seg det dominerende genet for brune øyne uten at det allikevel har kommet til uttrykk hos noen av foreldrene, men kombinasjonen som barnet har fått gjør at dette viser seg hos henne.

Genetikk er langt fra noe enkelt tema, men du kan lese litt mer på blant annet disse sidene:

http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=2985

http://www.athro.com/evo/gen/inherit1.html

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har sett på besteforeldrene til vesla og funnet en sammen heng..

Martine har knall blå øyne uten stenk av noen annen farge.

jeg har mørkebrune øyne og hennes pappa har grønne.

min mor: brune

min far: blå

samboers mor:grønne

samboers far :blå

altså ligger det mest blått bak henne.

også hvis jeg ser videre på oldeforeldrene på begge sider,

at brunt er dominant stemmer vel ikke så vidt jeg har fått med meg??

eller tar jeg feil?

det er litt mer komplisert enn det?

min tante fikk barn med en spanjol. begge barna fikk blå øyne mens både min tante og hennes mann har brune..

litt spennende.

når vi så på beste foreldrene til barna så man faktisk at

tantes mor: grønne

tantes far: brune

pappan til barnas mor: blå

pappan til barnas far :brune

her ble det to barn med blå øyne..

kan noen forklare hvorfor?

vi diskuterer nemelig dette hver eneste gang vi møtes. hun sier at hun fikk beskjed for 20 år siden av en spansk lege at brunt er dominant.

jeg mener det er avleggs?!! hva er rett-?

Skrevet

ps svar til krolla...

det stemmer ikke at alle barn er født med blå øyne fordi jeg ble født med sorte! og mine er brune idag:)

Skrevet

KAN VI FÅ BARN MED BLÅ ØNE?

jeg har brun grønne, mannen lyse brun litt grønne mens hans mor har blå og faren lyse brune. Hos meg vet jeg ikke....men i og med jeg har grøn aktig bør det jo ligge noe blått bak??

Skrevet

Jeg prøver meg på denne jeg, mamma til martine og lille ;)

Slik det ser ut fra tolokusmodellen, har du fått fargen din fra kromosom 15 (brun), og samboeren din fra kromosom 19 (grønn). Siden dere begge har en forelder med blå øyne, er dere bærere av blått, men det synes ikke.

Det som imidlertid har skjedd er at dere begge har gitt fra dere det blå genet deres til datteren deres. Derfor har hun fått blå øyne.

Brunt er dominant over grønt og blått, mens grønt dominerer over blått. Dominansrekkefølgen er altså Brunt - Grønt - Blått. Imidlertid er man nødt til å HA et gen for brunt eller grønt for at øynene skal få denne fargen. Når man er bærer av blått, som du og samboeren din er, har man i teorien like stor sjanse for å gi fra seg det blå genet, som til å gi fra seg det genet som 'synes' (brunt/grønt). Da både du og sambo har gitt fra dere det genet som ikke synes, har datteren deres fått dobbelt blått=blå øyne.

PUH! Ikke at jeg er noen ekspert, men sånn jeg har forstått genetikken burde denne forklaringen være riktig ;)

Skrevet

To personer med blå øyne trenger ikke nødvendigvis å få et barn med blå øyne. Det kommer an på om foreldrene er bærere av det brune genet og. Selv om han har blå øyne, kan man bære med seg en arv av brune øyne. Dette kan hoppe over en generasjon, før det plutselig dukker opp igjen. Akkurat som et hvitt par kan oppleve å få et mørkt barn, selv om det er uhyre sjeldent.

Det er ikke jeg som er anonym ovenfor her. Men måtte bare kommentere dette.

Skrevet

oki da tror jeg jeg fikk det litt bedre forklart.

men hva skjedde da hos tanta mi..(se innlegget over)

hun har jo mor med grønne og far med brune, mannen hennes hadde far m brune og mor med blå...

Skrevet

har dere ikke hørt om den nybakte familien som fikk en mørk unge på en øy ved bergen a....?faren var sikker på at mora hadde vært utro, men så viser det seg i rettsaken at mannen hadde en bestefar som var mørk.....btw : veeeeldig gammel story...

Skrevet

Skal vi se... Da tipper jeg at det var som følger:

Moren til tanta di hadde grønne øyne, og bar antagelig blått skjult (her måtte jeg nesten visst hva hennes foreldre hadde igjen for å være sikker). Hun hadde øyenfargen sin fra kromosom 19, hvor grønt dominerer over blått.

Dermed fikk tanta di det blå genet fra moren sin, og det brune fra faren.

Tilsvarende fikk mannen hennes et blått gen fra sin mor, og brune øyne fra faren.

Siden begge to hadde fått et brunt gen, ble øynene deres brune.

Imidlertid har de gitt fra seg det blå genet sitt til begge barna sine, derfor har barna blå øyne.

Høres det logisk ut?

Jeg synes dette er gøy jeg ;) Vi regner mye på farge på katt på denne måten, ved å se på fargene til foreldre, besteforeldre og gjerne enda lenger bakover i linjene. Det finnes en del recessive (ikke-dominante) farger på katt som man må regne seg ganske langt bakover for å finne ut av arvesannsynligheten for. Lilla er et godt eksempel på dette.

Skrevet

Gull i magen: ut fra det jeg kan om biologi er det 50%sjangse både for blå og brune.

Når det gjelder Sfinx'n, så er det annerledes: Grønne øyne er egentlig brune, altså de har samme kode. Det betyr at de kodene dere har er Bb og Bb. I praksis betyr det at dere får disse kodene som mulige:

BB, Bb, bB og bb. Det betyr at dere har 75% sjangse for at barnet får brune øyne (BB, Bb), og 25 prosent sjangse for at barnet får blå øyne (bb). I og med at mange i familien deres har grønne øyne, så har de nok Bb. Jeg vil derfor tippe at i din familie, med den bakgrunnen, så får dere disse prosentene:

25% sjangse for brune øyne (BB)

50% sjangse for grønne øyne (Bb ser ut til å gi grønne i stedet for brune øyne i deres familie)

25% sjangse for blå (bb)

Blir spennende :-)

Skrevet

Lena72:

Du har koden Bb og mannen din har enten BB eller Bb (hva har hans foreldre?)

Hvis din mann har BB (Da må foreldrene hans ha Brun og Brun, Brun og Grønn, eller Grønn og Grønn):

BB, BB, bB, bB.

BB gir brune øyne, Bb (er det samme som bB) gir brune eller grønne øyne. Da kan med andre ord ikke barnet deres få blå øyne.

Hvis din mann har Bb (Begge foreldre kan ha brune øyne, eller en av dem har grønne eller blå):

BB, Bb, bB og bb. Da har barnet:

75% sjangse for brune øyne (BB, Bb og bB) Husk at Bb og bB har samme kode som brune, men kan gi grønne øyne. (ja, grønne øyne er "egentlig svakt brune øyne")

25% sjangse for å få blå

Skrevet

Jeg skriver at dersom din mann har BB kan dere ikke få blå øyne på barnet. Det trekker jeg tilbake!!! Jeg leser lenger nede at det nå er forskning som viser at en kan ha blå øyne, men være bærer av det brune genet..... Da kan det jo hende at jeg faktisk tar feil....! Gudene vet! Dette er litt spennende :-) Du får heller se på mitt innlegg ovenfor som "de grove linjer" :-) Basisen på en måte. Så får en være forberedt på at det finnes noen unntak der genene kan lage andre spennende varianter :-)

Skrevet

synes og så dette er super spennende. og driver m hunde oppdrett så burde ha lært meg det egentlig!!

tusen takk skal du ha:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...