Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Driver og fantaserer om hvordan babyen kommer til å se ut. Jeg har brune øyne og samboer blå. Er det størst sjanse for brune på babyen? Vet at man ikke nødvendigvis får brune selv om en av foreldrene har det. Pappa har brune, mamma har blå, to brødre og jeg har brune og en bror har blå. Både jeg og barnefar har lyst hår, var helt hvite i håret som små. Lurer på om ikke babyen blir lys da også. Men er litt spent her også, for jeg og to brødre har altid hatt lyst hår, mens den tredje alltid har hatt mørkt hår. Ikke viktige spørsmål dette, men syns det er litt gøy å tenke på. Tenker dere mye på hvordan babyen kommer til å se ut?
ma-85 Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Jeg og tenker masse på det! Brune øyne dominerer over blå, så brune er nok mer sannsynlig. Hårfarge er vanskeligere, fordi mange har en helt annen hårfarge enn foreldrene (feks rødt hår, som ofte hopper over en generasjon), men hvis dere begge er lyse er vel det mest sannsynlig. Hos oss har jeg brune øyne og mannen min har blå/grå. Vi har begge sånn mørk blondt/lys brunt hår. Men jeg har to søsken med rødt hår, derfor er det jo en sjangs for det og. Hadde vært litt artig, synes rødt hår er så fint... Og mannen min har skikkelig krøllete hår, håper barna arver det.
HelenFlores Skrevet 18. november 2007 #3 Skrevet 18. november 2007 Er jo spennende å tenke på vordan den lille vil se ut:) Vi kan allerede se på ultralydbildene at hun får pappaen sin nese:) Og i og med at pappaen er Afrikansk så bli hun nok veldig mørk:) Jeg er helt lys, veldig blek, he he, med helt stritt hår, så er litt spent på hvor mye mine gener vil spille inn. Om hun får skikkelig krus eller mer korketrekkere for eksempel:)
inakvad Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 Det er like stor sannsynligher for brune og blå øyne på barnet deres. Det er mange som ikke kan vite dette sikkert, men siden din mor har blå øyne, har hun to blå gener, og du må ha fått et av dem. Siden du har brune øyne, har du fått et brunt gen fra din far (som tydeligvis også har et av hvert siden den ene broren din har blå). Fordelingen av genene har ingenting med dominans å gjøre, og fargen avhenger av hvilket gen du gir fra deg, og sannsynligheten er like stor for begge. Det er riktig at det er brun som er dominant, så hvis du "gir fra deg" et brunt gen, vil barnet få brune øyne (men husk på at alt som ikke er helt blått regnes genetisk for brunt)
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #5 Skrevet 18. november 2007 På min første så fikk hun blå øyne.Jeg har brune øyne og faren har grønnbrune øyne.foreldrene mine har brune øyne mens foreldrene hans har blå. Barnet kommer til å se perfekt ut uansett.det gjør iallefall tuppa mi. =)
Supertea Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 Finnes det noen tabeller eller oversikter over arvelighet på de ulike øyenfargene på nettet? Jeg har lyst til å prøve å regne ut sannsynligheten for grønnfarge, men jeg vet så lite om genetikk på mennesker (kan bare katt). Når far og mormor har grønne øyne, og jeg har blå med gult i, kan baby få grønne da?
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 18. november 2007 #7 Skrevet 18. november 2007 Har tenkt tanken her og ja, men er ikke det største jeg vrir hodet mitt på. Jeg har lyst hår, blå øyne. Min mor hadde lyst hår som yngre- min far har nå sort/grått, men også lysere som yngre. Begge blå øyne. Sambo har mørkt hår, og har altid hatt det. Blå øyne. Faren hadde lyst hår som liten, nå mørkere. Mor altid mørkt. Begge blå øyne. Sønnen vår får nok blå øyne (altid håpet på barn med brune øyne, men det toget er nok gått for vår del) så er det bare å se til han er ute om håret et lyst eller mørkt.
inakvad Skrevet 18. november 2007 #8 Skrevet 18. november 2007 Genetisk er grønne øyne klassifisert som brune, så du finner ikke noen tabell som viser sannsynligheten for det. Som oftest oppstår nok grønne øyne når det er en blanding av et blått og et brunt gen, men de kan like gjerne bli brune. Det virker som om du kanskje har et blått og et brunt gen siden du har gulfarge i dem, så sannsynligheten for grønn er vel der, men jeg tror ikke det går ann å "regne" den ut.
inakvad Skrevet 18. november 2007 #9 Skrevet 18. november 2007 dette virker litt skummelt, anonym... To personer med blå øyne må få barn med blå øyne... Håper du har sett litt feil på øynene til svigers?!
inakvad Skrevet 18. november 2007 #10 Skrevet 18. november 2007 sønnen deres får helt sikkert blå øyne =)
en-to-tre Skrevet 18. november 2007 #11 Skrevet 18. november 2007 Inakvad!!! Dette hørtes spennende ut! Hva tror du om våres barn? Jeg har grønne øyne, men et bitte lite snev av brunt i. Mamma har grønne, pappa har blå. Mannen har blå, både moren og faren hans har blå.
Galskapens overhode Skrevet 18. november 2007 #12 Skrevet 18. november 2007 Min mor har grønne øyne, hennes foreldre igjen hadde grønne og blå. Min far har brune øyne, hans foreldre hadde grønn eog brune Jeg er 1 av 4 søsken. 3 har grønne øyne, jeg er den eneste med blå. Sambo har grønne øyne.. (egentlig flerfarget) Så barnet vårt skal jo da i teorien ha størst sjanse for å få blå øyne.. Har selv en drøm om et barn med brune dådyrøyne og mørkt hår.. men dukka jeg har fra tidligere forhold er perfekt med sine dyp-blå øyne og lyse hår.
Galskapens overhode Skrevet 18. november 2007 #13 Skrevet 18. november 2007 Gull i magen: Sannsynligvis vil nok dere få et barn med blå øyne.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #14 Skrevet 18. november 2007 kjenner et par som har to barn sammen. hun har brune øyne og han har blå, og begge barna har blå øyne.
inakvad Skrevet 18. november 2007 #15 Skrevet 18. november 2007 Sannsynligheten for å få blå eller brune er like stor. Brune i dette tilfellet vil si et blått og et brunt gen, og det kan da f.eks bli grønn. Man har bare to gener og gir fra seg et av dem. Har man blå øyne må man gi fra seg et blått, men har man grønn eller brun, har man enten to brune eller et blått og et brunt gen, og må derfor gå tilbake til tidligere generasjoner for å prøve å finne ut hvilke gener man har. Hvis en av foreldrene har blå øyne, må man være bærer av et blått gen og det er like stor sannsynlighet for at begge genene føres videre.
inakvad Skrevet 18. november 2007 #16 Skrevet 18. november 2007 dette var da et svar på gull i magen, men det hoppet visst litt langt ned...
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #17 Skrevet 18. november 2007 Jwg har rødt hår..eller nå er det jo ikke så rødt lengre..å samboer har mørkebrunt..er det rødt eller brunt som dominerer? vil egentli ikke ha gutt med rødt hår..sukk..jeg ble mye mobba før det.vil ikke at ongen min skal gå igjennom det samme
Trebarnsmamma30 Skrevet 18. november 2007 #18 Skrevet 18. november 2007 Jeg har grønne øyne med litt brunt i, mannen har blå. Dattera vår fikk blå som han:) Blir spennende å se hva nestemann får.. mannen min har mørkt hår, jeg har mørkeblondt..Kristina har samme hårfarge som meg. Mamma har forresten grønne øyne, pappa hadde blå (han er død). Av oss 3 barna har 2 grønne øyne med litt brunt i, en har blå.. så brrunt/grønt dominerer der ja..
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #19 Skrevet 18. november 2007 Tja, skal vi se om jeg husker Biologien riktig: I og med at du har brune øyne, og din mor har blå, så har du mest sannsynlig koden Bb. B er brunt, b er blå. Det brune dominerer over det blå, og derfor fikk du brune øyne. Din samboer har blå, dermed må han ha koden bb. Hvis man da tar og ser på de fire ulike kombinasjonene dere kan få: Bb, Bb, bb, bb. Da har jeg krysset alle genene, ett fra far og ett fra mor. Med andre ord skulle det da være 50% sjangse for brune øyne, og 50% sjangse for blå :-) Og til dere andre: Grønne øyne har kode Bb, dvs blir regnet for å være brun (så lite brunt at det blå skinner igjennom, og en får grønne øyne).
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #20 Skrevet 18. november 2007 Jeg er lys som bare det i hår og har ganske så blå øyne. Pappaen har veldig mørkt hår og grønne øyne. Grønt dominerer over blått ( det regenes som brunt). Og mørkt hår dominerer over lyst. SÅ gutten blir nok mørk i håret, og grønne/brune øyne. MEn man vet aldri, kanksje får han rødt hår? Det hender jo det når den ene er så lys og den andre mørk. Det blir ihvertfall veldig spennendes, gleder meg så...
inakvad Skrevet 19. november 2007 #21 Skrevet 19. november 2007 Les det anonyme innlegget over eller et av mine tidligere innlegg. Når en av foreldrene har blå og en grønn (som etter aller størst sannsynlighet er et blått og et brunt gen), er sjansen 50% for å få blå og 50% for brune(som da er grønne eller brune). Hvis da ikke dine "ganske blå" er preget av grønt eller gult og kan skjule et brunt gen (det er ikke så veldig ofte, som oftest er "ganske blå"-gråblå og det er blå). Angående hår så er det mer komplekst, og der kan ikke jeg nok iallfall, men jeg tror ikke rødt hår dukker opp helt av seg selv, men det må ligge latent. Jeg har blittelitt rødskjer i min naturlige farge, og det kommer fra min oldemor, ellers er jeg lys blond som pappa, mens mamma er helt, helt mørk i håret (noen lysere lenger ut i familien, men ikke sånn som meg-det kan jo likevel ligge gener der fra veldig langt tilbake).
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 19. november 2007 #22 Skrevet 19. november 2007 Lurer litt jeg og Lillegutt har arvet sin fars mørkebrune øyne (som han igjen har arvet av sin mor - og de 3 brødrene hans arvet sin fars lyseblå). Jeg har blå/grønne øyner selv. Tror vel at trulta i magen også får brune øyner - håper det iallefall. De er så pene.
Supertea Skrevet 19. november 2007 #23 Skrevet 19. november 2007 Jeg har googlet litt, og det viser seg at det fins flere gener som koder for øyenfarge. Klippet fra www.bio.no: Man har funnet flere gener for øyefarge. En modell som forklarer langt mer enn enlokusmodellen er tolokusmodellen. Men selv denne kan ikke forklare all variasjon i øyenfarge. På kromosom 19 sitter det et gen (EYCL1) som har allelene grønn(dominant) og blå (recessiv). På kromosom 15 sitter det et annet gen (EYCL3) som kontrollerer øyenfarge, med allelene brun (dominant) og blå (recessiv) Videre så er det slik at allelet brunt på kromosom 15 er dominant over allelet grønt på kromosom 19.
Princen min Skrevet 19. november 2007 #24 Skrevet 19. november 2007 Jeg har brun grønne øyne,mannen min har brune.. hva er mest sannsynlig at bebyen min får????????? Vi er begge mørke,mørkt hår,hblir ungen au mørk i håret??? Vi var begge d når vi ble født... Håper på svar:o)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #25 Skrevet 19. november 2007 Min mann har brun-grønne øyne. Han er yngst av 7 søsken og alle de andre har blå øyne , begge foreldrene har også blå øyne................. Mystisk...................
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå