stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 18. november 2007 #26 Skrevet 18. november 2007 Jeg leste forresten om overtid i et gammelt "Gravid"-blad... Der var et av "agumentene" at dersom overtiden skulle kortes ned ville man måtte sette igang så og så mange (var det 6000 tro??) flere fødsler årlig. På meg virket det som om det var et lite spørsmål om penger og ressurser, og det synes jeg er skremmende!!
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 18. november 2007 #27 Skrevet 18. november 2007 Forøvrig er det forsket på barn med CP. CP er en hjerneskade som er sett i sammenheng med oksygenmangel. De har da funnet en sammenheng med CP-rammede og overtid i svangerskapet (husker ikke helt hvor jeg leste denne undersøkelsen, men den ligger helt sikkert på sidene til CP-foreningen). Sykehuset i Lillehammer har jo også forsket på fosterskader i forbindelse med overtid, og har funnet at antallet fosterskader har en markant økning arnetter dag 12 på overtid. Ved samme sykehus fant de at ks-prosenten gikk opp med kun 1% ved å sette igang innen dag 12. Og 1% er jo ikke mye dersom man kan spare liv, samt staten for utgifter dersom man unngikk flere hjerneskadde barn. I tillegg har en overlege ved St.Olavs i Trondheim over en 3 års periode forsket på risiko ved igangsatt fødsel i forhold til om dette skaper en del unødvendige keisersnitt. De har funnet ut at det ikke blir flere ks ved å sette igang en fødsel etter 1 uke over termin, i forhold til at den fødende går til fødselen starter av seg selv. Så jeg skjønner ikke problemet til disse sykehusene som enda praktiserer 3 uker overtid!!!! Meen det er jo molbo-Norge det da! "Vi skal finne ut av det selv, ikke ta lærdom av andre" *Skylappene på*....
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 18. november 2007 #28 Skrevet 18. november 2007 Dersom man har lite fostervann (uten å ha hatt vannavgang eller har lekket) kan dette bety at morkaka begynner å fungere dårlig.
Loglady Skrevet 18. november 2007 #29 Skrevet 18. november 2007 Jeg er ingen ekspert, men ut fra det jeg leser i Dagbladet (ligger en link til en annen artikkel der også, som tar opp risikoen ved overtid), ser det ut til at mye overetid kan by på problemer som i visse tilfeller krever at fødsel må skje raskt. Har forstått det slik at fosteret blir svekket av å ligge for lenge, slik at det ikke vil takle fødselen like bra. Og det kan være risikabelt å gå lenge med lite fostervann, det er en grunn til at man blir igangsatt hvis det har gått så og så lang tid etter at vannet gikk og ingenting skjer. Kusinen min gikk inn i sin tredje uke på overtid. Hjertelyden til fosteret sank drastisk da hun lå med rier. Det endte med hastekeisersnitt. Kirurgen som tok imot var opprørt og sint på jordmødrene som hadde latt henne gå så lenge, fordi barnet ble svekket av det, og dermed ville tåle fødselen dårligere.
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 18. november 2007 #30 Skrevet 18. november 2007 så det hadde fallt ut ei setning der: De har sett at veldig mange av de som har cp, har kommet til verden på overtid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå