Gå til innhold

Fy faen! Noen som har lest på dagbladet.no i dag??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt nettopp å leste om et førstegangsfødende par som mistet sønnen sin etter bare 3 dager! Det skyldtes visst hjerneskade,men jeg tror det henger sammen med at babyen var 4200gram stor og at sykehuset lot paret gå 18 dager over termin!! Ærlig talt! Er det lov?? Det skulle hvertfall ikke ha vært det! Jeg blir redd av sånt,jeg. Jeg skal en dag ha en til..og hva om det samme skjer med meg? Det er født mange store babyer i min familie,så jeg kjenner jeg får litt skrekken! Trodde ikke det var mulig å gå mer enn 2uker over,jeg... Men men.. Jeg fikk dessuten vite at min bestevenninne gjennom alle år måtte spontanabortere i går! Hun og damen hadde vært i Danmark for kunstig befruktning,men alt virket fint.. Hun var nå ca 11 uker på vei.. Blir sååå lei meg.. De gledet seg så. Og siden det hadde gått bra til nå,så så det ut til at alt gikk riktig vei... Men nei.. Uff... Jeg vet ikke hva jeg skal si eller gjøre.. Hun ville ikke at jeg skulle ringe henne,så jeg sendte henne en mld om bare at hun skulle vite at jeg var der for henne og at je tenker på henne-eller dem da. Hva mer kan jeg gjøre? Andre som har opplevd dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff så tragisk,finnes ikke ord. Jeg kjenner ei som nesten mista babyen sin,gikk lenge over tiden og da han endelig blei tatt hadde han ingen fostervann. Fikk beskjed om at hvis han hadde lagt i magen 1 døgn til hadde han ikke overlevd.

Skrevet

Du tror at det skyldes noe annet enn hjerneskaden.. Har du noen medisinks grunn til å tro noe sånt heller? 4200 g er en helt normal fødselsevkt, ikke urovekkende stort. Og hvertfall ikke til å være 18 dager på overtid... Jeg kan ikke mye om farene ved overtid, men antar at det er en grunn til at de fleste andre land setter i gang fødseler tidligere enn vi gjør i Norge. Samtidig er jo en naturlig fødsel å foretrekke fremfor en igangsatt en eller ks...

Skrevet

Det har visst vært et fokus på dette med å la gravide gå lenge over tiden. Det er på overtid de fleste dødsfall skjer, mener jeg å ha lest. Min lege sa at han ville "kreve" at jeg fikk fødsel satt i gang hvis jeg gikk mer enn en uke over tiden av samme grunn. (Det var ikke pga dårlig helse hos meg. Understreker det)

Skrevet

Nei-har ingen medisinsk grunn til å tro noe sånt. Mener bare at når moren selv reagerte på at babyen var blitt stor og at sykehuset da lar det gå så lang tid over-det er urovekkende!

Skrevet

Ja jeg har også hørt at det kan være riskiko forbundet med overtid, og at det er blitt mer fokus på det.

Leste artikkelen etter at jeg svarte og det var jo oksygen under selve fødselen som var problemet her. Den komplikasjonen kan skje uansett overtid eller ikke.

Skrevet

Først må jeg få si at det er tragisk det som skjedde med den søte gutten, og det må være grusomt å oppleve noe sånt. Likevel må jeg si jeg ikke skjønner helt hva som var så forferdelig feil her? Gutten var ikke spesiellt stor, og hun fikk veldig god oppfølging med mange ultralyder. Man kan jo selvfølgelig spørre seg om dette ville skjedd uansett, det får vi aldri svar på. Her var det vel oksygenmangel under fødselen som forårsaket hjerneskaden, og det vil jeg tro kan skje uavhengig om man går over termin eller ikke. At hun krevde keisersnitt fordi hun hadde vondt når riene satte inn, skjønner jeg at legene ikke kan ta hensyn til. Å føde er vondt.

Skrevet

Vet det er forskjellig praksis på sykehusene rundt omkring og er er det 17 dager.....

Skrevet

Men babyen var jo ikke spesielt og uvanlig stor. Det er 4 dager mer enn de fleste sykehus har som limit. Men hun fikk jo veldig bra oppfølging av sykehuset hele veien. Noe gikk galt under fødsel, men jeg kan ikke skjønne at det har noe med overtiden å gjøre. Men jeg har selvfølgelig heller ikke noen medisisnk grunn til å mene det.

Skrevet

Må si meg enig med sjiraff i denne saken. Det er ikke lett å avgjøre at det er overtiden som skuldes hjerneskaden. Babyen var ikke unormalt stor og oksygenmangelen kunne nok også ha skjedd uavhengig av at hun fødte over termin. Men en debatt om en felles norm for hva som kan aksepteres å gå over termin burde det absolutt bli. 17dager er mye.

Selvfølgelig kan de ikke gi henne ks fordi hun hadde vondt og ikke ville føde. Det er det nok mange som "angrer seg" når de begynner å kjenne på smertene. Jeg ropte selv etter ks da jeg lå der og føda, men fikk det heller ikke.

Derimot så synst jeg det er rart at de ikke tok haste/krisesnitt når de måtte bruke sugekoppen 7 ganger og de sjønte nok at det ble mer og mer kritisk for babyen inni der.

Skrevet

Eller det med sugekoppen, kan jo være at babyen alt var langt nede i fødselskanalen da de brukte sugekoppen, og da er det vel for sent med ks..? Vet ikke så mye om haste/krisesnitt så trekker tilbake det siste avsnittet mitt jeg. Ble litt usikker på om jeg tok helt feil her nå.

Skrevet

Uansett hva grunnen er, er det jo fullstendig tragisk at dette skjedde - stakkakr foreldre, kan ikke engang forestille meg hva de har måtte gått gjennom og hvor fælt de må ha det nå. Akkurat dette jeg var redd for da jeg skulle føde igjen...

Å gå så lenge over termin er jo helt tullete, uansett om alt har sett greit ut på kontroller. Har jo noe med det psykiske å gjøre også da. En jeg gikk i klasse med på vgs mistet jenta si pga overtid. Alt så fint ut den 11. dagen på kontroll og hun døde på natten til den 12. dagen...

At det ikke ble tatt ks i dette tilfelle (dagbladet) er jo ganske merkelig sånn som jeg skjønner det. Når hjertelyden går ned sånn og det må 7 vakumforsøk til bør det jo ringe en bjelle hos legene...tragisk!

Skrevet

Det å gå mye over tiden er ikke greit. Men i seg selv er det ikke farlig å få en stor baby. Min lillegutt ble født 4 dager før termin og var over 4 kg. Det er ikke farlig det. Ei som har gått i klassa mi fikk 2 kjempe store jenter like før termin de også. Så det at enn får store babyer i familien betyr ikke det at enn har gått over termin.

Skrevet

Fy, faen, blir så sint!!!!! Jeg måtte gå 15 dager over tiden, og endte opp med hastekeisersnitt, og Mariell har det heldighvis bra, men på 6 ukers kontrollen fortalte de meg at hun kunne få hjerneskadet, hvis de ikke hadde tatt keisersnitt!!!!Dette skulle de også fått, hva er det med legene a?stakkars foreldre, faen ta de altså, syns så synd på foreldrene, den nydelige sønnen, blir skikkelig frustresrt, leger i norge må skjerpe seg når det gjelder gravide, vi er faktisk i år 2007!!!!

Hvis noe hadde skjedd med mariell , så fy fader, hadde jeg klikka på sykehuset, måtte bare få ut litt jeg nå!!!

Skrevet

Jeg føle at det ligger rasisme bak det hele.. Mulig jeg tar feil, men hvorfor ville de ikke sette i gang fødselen før eller gi henne keisersnitt? Det hele er jo bare helt grusomt! Jeg synes så fryktlig synd på foreldrene!

Skrevet

Leste det ja..., dessverre. Skal selv føde på Bærum, om ei ukes tid.... Og sist jeg fødte ble det 16 dager på overtid.... Føler meg ikke høy i hatten nå nei :(

Skrevet

Jeg fikk hastesnitt etter flere forsøk på å få ut ungen med sugekopp... Men nå hadde jeg så smalt bekken at hun ikke hadde kommet ut den veien uansett:p

Skrevet

Hun veide 4250 gram 3 dgr på overtid...

Jeg synes denne historien føyer seg inn i en rekke av fæle historier som burde føre til en revurdering av praksis ved overtid på alle norske sykehus... Faktisk.

Skrevet

står jo i artikkelen at han fikk for lite oksygen under fødsel og følge av det så fikk han hjerneskade..

Så de er nok klare over hva hjerenskaden kom av..

Skrevet

FYFAN...

blir kvalm her jeg sitter...STAKKARS STAKKARS foreldre..for en nyyyydelig liten engel..

blir faktisk helt på gråten her..

Skrevet

Er jo enig i at det må være grusomt å måtte gå 18 dager over tiden, men jeg skjønte ikke helt hva det har med selve fødselen å gjøre?

Fødselen blir vel ikke bedre/verre avhengig av om det er en uke før termin eller en uke etter termin??

Svigerinna mi fødte ei jente som måtte tas med sugekopp, og hun var 32 cm rundt hodet og veide rundt 3200 g. Hun har en hjerneskade da, men var jo allikevel ganske liten. jeg har ikke helt troen på at størrelsen på den babyen har så mye med selve fødselsforløpet å gjøre.

MEN... selvfølgelig er det tragisk!! Og å måtte forsøke 7 ganger før de fikk den lille ut høres jo umenneskelig ut for den stakkars damen:o(

Jeg synes forøvrig også at man generelt må gå for lenge på overtid her i Norge....

Skrevet

Hvis man går for lenge over tiden, er det fare for lite fostervann. Hvis man har lite fostervann, er det viktig å få babyen raskt ut. Hvis babyen er ganske stor, eller ligger trøblete til, kan det ta litt lenger tid å få den ut. Altså økt risk. Eller tar jeg feil?

Skrevet

Hvorfor er det viktig å få babyen raskt ut ved lite fostervann?? Ofte så går jo vannet lenge før pressriene setter igang liksom...

Babyens leie (altså om den ligger trøblete til) har vel ikke så mye med om man er på overtid å gjøre, men selve størrelsen vil jo øke med tiden:o)

Babyen regnes ikke som unormalt/spesielt stor før den er større enn 4500 g (tror jeg det er), så om babyen er under dette ved to uker på overtid går det vel som regel bra likevel....? Trodde ikke babyen la på seg så mye etter termin jeg..? Har hørt at vekta ofte stagnerer litt rundt den tiden, men det trenger selvfølgelig ikke å stemme:o) Jeg aner jo ikke hvilke kilder den personen som sa det har "brukt".. hehe

:o)

Skrevet

i nasjonale retningslinjer står det 3 uker overtid (altså over ultermin)som et maksimum. Da skal ungen ut. Dvs at dersom man ikke er moden når det nærmer seg så skal det settes modningstabletter på dag 19, og ungen skal ut seinest på dag 21.

Dette praktiseres da på veldig mange sykehus i Norge. Bl.a på mitt lokalsykehus.

Synes dette er helt horribelt, og har selvfølgelig tatt det opp med Jm på sykehuset, men de er overhode ikke interessert i å høre dette. De mener at det er greit siden det står i retningslinjene, og det beste er om kroppen ordner opp selv.

Og dette også selv om flere av de store sykehusene i Norge har satt 42+2 (altså 2 uker over termin) som absolutt siste tidspunkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...