Gå til innhold

Banning under fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere?

Jeg kom inn på føden tir morgen og hadde 7cm åpning. Da jeg ringte og sa at jeg kom, sa jeg samtidig at jeg ville ha epidural. Det sa jeg til jm da jeg kom inn også, men etter at hun fant 7cm åpning så sa hun at vi måtte vente og se litt an hvor fort det gikk. Så fikk jeg ligge litt i badekar og det hjalp veldig fint, Etter under 1t undersøkte hun meg igjen og sa at nå var jeg klar til å føde, så jeg måtte inn på en fødestue og det var for sent med epidural sa hun. I alle fall så var det bare en liten kant igjen og så ville babyen komme. Etter at jeg kom opp fra badekaret og hun hadde undersøkt igjen og prøvd å holde kanten inne under en ri, så ble det vannvittig vondt, og jeg kom i skade for å rope:"Faen i helvete!" Da ble hun skikkelig sint og sa at slikt språk skulle hun ha seg frabedt i sin fødestue og om det var slik jeg ville at babyen min skulle komme til verden. Etter dette så har jeg hatt veldig dårlig samvittighet for den banningen (3d siden fødsel nå) og jeg tenker mye på hvor mye jeg skulle ønske at jeg ikke hadde gjort det. Jeg unnskyldte med en gang til jm og bannet ikke noe mer selvfølgelig.

Hva synes dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, det har jeg faktisk tenkt på selv, for jeg banner når jeg har vondt og ikke klarer å sette ord på situasjonen.. Jeg forstår godt hva jordmor mente ang hva banning har å gjøre rundt barn, MEN jeg tror jeg kommer til å bli mektig forbanna om hu skal påpeke det under fødsel og under syyyke smerter! Jeg kommer sikkert til å banne som bare det jeg, selv om jeg prøver å kontrollere det til vanlig, så er det desverre en stygg vane jeg har (som jeg heldigvis er meeeget påpasselig på rundt barn), og jeg kommer nok ikke til å tenke over dette under fødsel vil jeg tro.

Skrevet

Himmel og hav da, man tenker vel ikke over hva man sier og ikke sier under en fødsel? Syns egentlig det var JM som tok litt av jeg da. Hva med alle som sier stygge ting til pappaene, og det får man da bare beskjed om å ikke ta så tungt, for det menes ikke! Skal du være "høfligere" ovenfor en ukjent JM enn din kjære da, under en fødsel hvor du har nok annet å tenke på??

Nei, jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet! Det høres ikke ut som dette er noe du har som vane å si heller, så du er nok absolutt ikke noe dårlig menneske av den grunn!!:)

Skrevet

Syns man kan få banne og sverte så mye man vil under fødsel, jordmor har ikke noe med å bli sur og gi det dårlig samvittighet for det vel?

Og det med at "er det sånn du ønsker at babyen skal komme til verden" er det teiteste jeg har hørt. Babyen bryr seg vel ikke.. Den vil jo bare ut til mammaen sin!

Skrevet

Nå ble jeg irritert,, ingen og da mener jeg INGEN skal fortell emeg hva jeg skal ikke skal si under min fødsel av MITT barn!!

Det samme skjedde en veninde av meg, og hun spurte jm om hun selv hadde barn.

Og det hadde hun ikke, da ba min veninde ho dra til helvete rett og slett for hun hadde ikke peil på de smertene man har!

Hun er jm og vet vel att det ikke er så lett og holde kontroll på seg selv under fødsel!!

Jeg syntes det er uhørt og sette deg slik på plass!!"

Hehe må le litt av det da!

Men det var din fødsel av ditt barn og du hadde veldig vondt,, du skal IKKE ha dårlig samv, for det!!!

(huff dette ble jo litt av en utblåsning gitt;))

Grattis med bebi forresten:)

Skrevet

Jeg synest det var en veldig unødvendig reaksjon av jordmor!! De skal være forberedt på at det kan komme noen "gloser" under en fødsel. Jeg synest det er leit at du tenker på det nå og at du har dårlig samvittighet for det. Det synest jeg så absolutt ikke du skal ha! Hadde du fødselsamtale med jordmor etter fødselen? Det er jo en arena der man kan ta opp ting som skjedde etter fødselen. Ikke tenkt på det! Og om du gjør det, så synest jeg du skal snakke med noen. Du burde ha gode minner fra fødselen din, ikke gå rundt med dårlig samvittighet fordi du slengte fra deg en glose!

Skrevet

Tusen hjertelig takk alle sammen! Det var veldig godt å lese det dere skriver, for jeg har syntes det var så ille at jeg ikke har villet si det til noen, og dermed har jeg blitt gående og tenke på dette. Veldig godt å lufte det og å få slike fine tilbakemeldinger, det betyr masse for meg. Tusen takk igjen : )

HI

Skrevet

Ja, det skal du drite så sinnsykt i.

Det finnes verre ting å utbasunere enn det lille uskyldige der.

HAdde jormor sagt det til meg, hadde det kommet enda flere banne-gloser fra meg.

Hun var sikkert kristelig og tok seg personlig nær av det:-)

Skrevet

Enig med jordmor, jeg syns det er fryktelig stygt å banne, og hvertfall under en fødsel da, dårlig ordforråd sier jeg bare...

Skrevet

Er det under en fødsel man skal dra frem sine peneste strofer, mener du gullijanuar??! "hvertfall under en fødsel da"

Kan ikke skjønne hvorfor jeg gruer meg for å føde da, hvis det ikke er verre! Jeg mener, hvis man klarer å velge sine ord med omhu, så kan det da ikke være så ille!!

*hakeslepp*

Skrevet

nei ærlig talt det skal du vel IKKE ha dårlig samvittighet for !!!!!!!!!! Herlighet man har det jo kjempvondt så hva som kommer ut av munnen i løpet av den tiden skal man ikke tenke så mye over!!!!!!!!! Og hun Jm har helt sikkert hørt det før men tydeligvis veldig "sær" jordmor det der....IKKE TENK mer over det !!!!!!! nå skal du kose deg med babisen og nyte livet og ikke tenke over hun "sære" dama!!!!!

Skrevet

Utrolig uproft av jordmor! Nei, jenta mi du var i din fulle rett til å skrike ut all eder og galle som du fölte var nödvendig!!!!!! Skit i henne og tenk ikke mer på det! Din reaksjon var spontan og helt logisk i forhold til smerten man har når man föder!

Skrevet

:-) skrik,bann og si HVA du vil . . . Det er DIN kropp,DIN fødsel og DINE smerter! Selv fødte jeg sist uten en lyd, men da jeg fikk sprøyt'e i rumpa som skulle få ut morkaken fortere ropte jeg SATAN . . . Hehe. . . Det var jo vondt:-)

Skrevet

Det som kommer utav munnen på en når en er midt i en fødsel er vel ikke alltid så gjennomtenkt, - og det burde da jordmor vite!! Var selv med på endel fødsler som student, og spesielt en inneholdt masse banning - men jordmor tok seg ikke nær av det! Synes ikke du har noen som helst grunn til å ha dårlig samvittighet! Såpass bør en jordmor tåle!!

Skrevet

Dårlig ordforråd my ass ... Problemet med det "pene" språket er jo nettopp det at det finnes ikke ord som uttrykker hva en føler i en sånn situasjon, når man f.eks. har forferdelig vondt. De "lovlige" ordene duger rett og slett ikke!

Men siden det finnes så mange sarte sjeler der ute, blant annet sprø religiøse mennesker, så prøver jeg å bruke alternative ord, som f.eks. disse:

"Hevleple" istedet for "h*lvete" (best å sensurere her forstår jeg)

"Natas" eller "zlatan ibrahimovich" istedet for "s*tan"

Skrevet

Tør jeg spørre hvor du fødte?! Jeg ble litt redd nå, er trønder og må innrømme at det er meget mulig det kommer noen ord under fødselen som jeg ikke bruker til daglig...!!

Skrevet

gi nå faen i det:p

herregud, syns synd på deg som må gå og tenke på dette jeg.. vanskelig nok å føde i seg selv.. så har vi jo den berømte 3 dagers krisa også. kan jo bli deprimert av mindre.. dumme jordmor. den kunne hun spart seg.. sikkert den særeste dama på avdelingen. nei ikke bry deg.. snakk om å være prippen. folk må få gjøre og si som de vil vell.

Skrevet

dessuten er det ikke hennes fødestue.. det er DIN fødestue.. sykehusene er betalt av staten, og det er du som skal føde..

Skrevet

Herregud, det var skikkelig uproft sagt av jordmora. Hva hun synes og mener tror jeg ikke at jeg kommer til å tenke på under fødselen. Har jeg lyst til å si noen strofer så gjør jeg det, vis jeg føler for det. Og visst jormora kommenterer det kommer jeg til å be om en annen jordmor vis det er ei ledig. Det er min fødsel å mine smerter, vis det hjelper å banne så visst faen gjør jeg det:o) Dette skal du IKKE ha dårlig samvittighet for.

Skrevet

Fortalte historien din nettopp til min samboer, han sa at hvis jordmor gjør sånn m meg skal han gi henne inn etter noter!!! Drit i jm, ikke ha dårlig samvittighet:)

Skrevet

På den ene siden er jeg enig i at man kanskje ikke akkurat under fødselen er i en sånn sinnsstemning at det å tenke på språket er høyest oppe på prioriteringslista. Vodt er det, og det som kommer ut av munnen, det kommer ut.

Men jeg skjønner på en måte jordmor litt også - hvis vi tenker på at dette faktisk er hennes arbeidsmiljø. Jeg mener, det er antakelig ikke så veldig stas hvis man må forholde seg til folk som spyr eder og galle utover hele arbeidsdagen sin, uanvhengig om man har en personlig tro eller ei. Og jeg ønsker heller ikke egentlig at barnet mitt skulle komme til verden under et langtrukkent F** i H**.

Jeg hadde for den saks skyld heller ikke vært overbegeistret dersom jeg måtte ligger ved siden av noen som holdt på sånn i det uendelige og måtte høre på det selv. Men det er forskjell på en gang og hele tiden.

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. At det kom ut en gang, det synes jeg er fullstendig tilgivelig, og ikke noe du skal tenke mer på!

Skrevet

Ha ha ha!!! Men hva i all verden hadde hun med det???

Hun må tåle å høre såpass. Først "lurte" hun deg fra epidural, også blir hun sur for noen ord som kommer ut når du har vondt. Trodde de var vant med litt av hvert jeg....

Slutt å tenk på det, tror det er mange prosent som har bannet under fødselen. Kos deg med den lille :)

Skrevet

Syk i hodet hu jordmora der. IKKE ha dårlig samvittighet. Jeg sa mye styggere ord enn det der, og ingen brydde seg om det. Det er heller hu som bør tenke seg om før hu sier noe sånt til en fødene dame. Det er jo faen i helvete så vondt, så hvorfor ikke si det... Det er uansett bare noen ord. Ikke tenk mer på det. Du har masse støtte her som du ser. Lykke til med lille nurket. Du har mye fint å se fram til.

Skrevet

nei det var frekkt..da hadde jeg brølt FAEN I HELVETE en gang til,bare enda høyere :)tror ikkr det er normalt at de reagerer på det heller...

må ha vert litt skrudd hu dama....

Skrevet

Nå må jeg faktisk le (selv om det gjør vondt overalt). Får en jordmor seg til å si noe sånt??? Jeg gav jordmora beskjed om å "se til helvete og få ut den ungen" etter en time med pressrier... Hun syntes det var moro hun...

Når man føder uten bedøvelse må det være lov å banne litt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...