Meg og mini med ny spire :) Skrevet 16. november 2007 #26 Skrevet 16. november 2007 nå er et jo ikke det aller første året som er så syrt heller.. men årene etter det, med nye dyre sko, støvler, vintersko, dresser klær osvosv, DET er dyrt det, og om man da sparte hele barnetrygda første året, så forsvinner den neste år.. dessuten, hvem sa at det ikke var noen utgifter på mat før 6 mnd? vi kjøpte 10-15 flasker som koster 40 kr ca, pga jeg skulle slilppe å slite meg ut på å vaske og kose flasker hver bidige dag. også kjøpte vi nesten 2 pakker med mme som kostet ca 50 kr pr stk i uka, på det meste. fordi jeg gjorde altmulig jeg kunne de første ukene og nesten ødela meg på å prøve å amme, noe som ikke gikk.. så hvis jegf tar mme+flasker+ny flaskesmokker+narresmokker+bleier++ så er det hele barnetrygda det..
Gjest Skrevet 16. november 2007 #27 Skrevet 16. november 2007 Verdens peneste gogutt er min: Jeg snakket om første året.
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 16. november 2007 #28 Skrevet 16. november 2007 vi bruker ca 140 kr på bleier i mnd. på rema har de slike jumbo pakker, med 2 gane 44 bleier for 70 kr i str 7-18 kilo. 1 pakke varer ca 1 uke, dvs 2 jumbopack i mnd ca.. genialt.. men er ikke sikkert du bor i nærheten av rema??
Sylteflesk Skrevet 16. november 2007 #29 Skrevet 16. november 2007 Siterer meg selv jeg: Men bare barnevogn, seng, stellebord og bilsete som vel er minimum av det man trenger til en ny baby koster mer enn 970 i måneden fordelt over hele det første året. I tillegg kommer klær og bleier. Klærne vokser de fra en gang i måneden det første halvåret, så man må ha fullt sett av alt mer enn en gang. Nyfødtbleiene er billige, men det tar ikke lang tid før de koster 2 kr stykket, 5 bleier om dagen, det blir over 300 kroner i måneden. Og slike ting som gulpekluter, helsetepper, smokker, lammeskinn, babyolje og sinksalve, sengetøy og dyner er heller ikke unødvendig luksus. Amming er faktisk heller ikke gratis. Amme-BH og ammeinnlegg koster litt det og. Klarer man alt dette for under 12 000 i året er man flink, synes jeg. Skulle likt å sett det regnskapet ditt som gjør dette mulig, der må det være gode tips å hente for noen og enhver. Har man som oss behov utover det aller vanligste blir det fort mye penger. Brystskjold, brystvortekrem, ulllinnlegg (og elektrisk brystpumpe som vi trengte pga prematurt barn og mye pumping) koster, middelet mot trøske som vi brukte i flere måneder var også dyrt. Så har vi utgiftene til jern, folat og tran som vi måtte gi barnet, og engangssprøytene på apoteket til å gi det med. Disse siste tingene er bare et eksempel, ikke noe alle trenger, men svært mange opplever et eller annet i løpet av det første året som koster ekstra.
♥Snulder Skrevet 16. november 2007 #30 Skrevet 16. november 2007 Generelt sett så skal man klare å dekke barnas utgifter UTEN disse 970 kronene man får av staten.... Vi er jo faktisk heldige som mottar litt ekstra hver mnd;=)
Twintipp og himmelblå Skrevet 16. november 2007 #31 Skrevet 16. november 2007 Kom vel ikke frem av første tråden at det kun dreide som om første året da. HI der har ingen under 1 år, enda. Jeg for min del kan ikke fatte at det noensinne kan koste under 970,- i mnd for et barn under 1 år heller. ALT av utstyr skal jo på plass.. Vogn, vugge, sengetøy, kommoder, stellebord, gardiner, lammeskinn, bilsete, leker, klær, vognpose osv osv. I tillegg er det en helt ny klesstr. annenhver mnd. Så er det babysvømming, bursdager, fotograf,julekort,julegaver m.m. Nå bruker jeg ihvertfall 6000 på ham i mnd. nå...
Gjest Skrevet 16. november 2007 #32 Skrevet 16. november 2007 Tja, på barnevogn, seng, stellebord og bilsete brukte vi 3000kr... Barnevogn 1500 seng 250- madrass til seng 750 stellebord (matte) 300 Bilstol- 200
RundLurt? Skrevet 16. november 2007 #33 Skrevet 16. november 2007 Ehhhhhhh? Hallo! med tre onger, to av de i barnehage (med alt det medfører av ekstra utstyr, kjøring, forsikring) og en på skolen, så dekker ikke barnetrygda opp det nei. Større hus måtte vi ha og, koster 500 kr pr. dag det og, blir 100 pr.pers det!! Spesielt dyrt er det på høsten, da alle må ha et lass med nye klær til vinteren, og til sommeren, da de må ha et lass med nye klær igjen. Det fungerer ikke slik at mødrene sitter hjemme og syr klærne til barna lengre vettu. Og ungene blir dyrere i drift desto eldre de blir, det første året er jo så å si gratis i forhold.
Miss L å di Skrevet 16. november 2007 #34 Skrevet 16. november 2007 Det koster noen kroner i bleier, men ellers koster det meg bare nattesøvnen... c",)
Sylteflesk Skrevet 16. november 2007 #35 Skrevet 16. november 2007 OK, da har du 9000 igjen til klær, mat, bleier og andre nødvendigheter som kluter, dyne, sengetøy for et helt år. Håper også det er et trygt og bra bilsete du fikk til 200 kroner. Vi turde ikke kjøpe brukt siden man da ikke vet om det har vært i kollisjon. Mange må også ta med i betraktningen tap av inntekt ved permisjon, samt oppgradering til større leilighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå