Gå til innhold

Hva er det som koster med barn da egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste den tråden om mannen som ville ha resten av barnetrygda, og begynte da og tenke på ha det koster å ha barn. Virker som om de fleste på den tråden syns det var så veldig dyrt. Og da kan jeg ikke skjønne hva som er så dyrt egentlig? Ta utgangspunkt i det første året da. Klart det er endel som må kjøpes inn i det man får barn. Men etterpå er det jo ikke så mye det koster. Bleier... et par hundre i mnd det... og hva mer er det da? Klær? Er ikke så mye man strengt tatt trenger å bruke på det. Så mat etter seks mnd. Ikke så mye det koster det heller.. Man kan da fint greie å dekke alle nødvendige utgifter til barnet på 970kr (Ihvertfall det første året). Men om man VELGER å gjøre det, det er vel en annen sak.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Også kommer alt dette ekstra utenom, som bursdagspresanger til vennene deres og barnepass, litt ekstra får de jo avogtil i hverdagen og da. Og mat går det mye av når du har en 3 åring og en 7 åring. Men det er vel etter det første året at de koster da.

Skrevet

Det første året er ikke det dyreste..... det kommer det eandre året og utover- særlig hvis barnet går i barnehage!. Nye vinterdresser må kjøpes inn, for det fra i fjor passer ikke. Bodyer og strømpebukser i ull passer heller ikke. Oisann, der passet ikke vintersko, gummistøvler, cherrox og regntøyet lenger heller. nei.

Som regel må hele garderoben byttes ut på en gang, for de strekker seg jo i "tide og utide".

Min erfaring er det at man får så mye det første året av klær og tilbehør. Alle har klær man kan arve fra noen, men når de VIRKELIG trenger klær, da er det ikke mer klær å arve...

Men, ja. Detr første året er det billigste året.

Skrevet

Her går det ihvertfall en del mer klær til gutten på 3,5 pga ekstra slitasje på klærne og han trenger og en del mer varme klær da han for det meste er på bakken. Også på sommeren da han må ikke kan gå rundt i t-skjorte og skjorts pga et han faller omtrent 50 ganger om dagen.

Vi venter på diagnose før vi kan søke om hjelpestønad.

Skrevet

er jo mye man trenger til barn, feks endel klær når de går i barnehage, trenger vel endel utstyr til barnehagen, senere i skolen er det også masse skoleutstyr, og alle aktiviteter som koster.

Skrevet

Det første året er det kanskje ikke så dyrt å ha barn. Men når barna begynner i barnehage begynner det å koste mye mere. Vi har 3 barn og vi bruker mye mere på barna enn på oss selv. De vokser ganske fort og man må ha nytt utstyr hvert år. Bare å kjøpe dresser, støvler og ull til vinter koster masse. Mat,bleier, leker, fritids interesser, kino, helgeturer, ferier og mye mere må man jo ha penger til. Så hvis du deler disse utgiftene opp blir det nok en del i måneden.

Skrevet

Det er jo også en del indirekte utgifter som likevel er relatert til barna, ikke bare direkte utgifter til mat og klær. F.eks. trenger jo de fleste mer enn en 2-roms når de får barn. Større leilighet koster mer enn mindre leilighet.

Barnehage koster 2300 i måneden. Før barna eventuelt begynner i barnehage går mange hjemme med 80 % lønn, de pengene man taper på det er jo en utgift.

Og bare alt det man må kjøpe når man får barn, koster mye mer enn barnetrygden for det første året. I tillegg kommer altså de løpende utgiftene.

Skrevet

Joda, jeg er klar over at det koster mye mer når barnet blir eldre. Men før barnet blir et år, så vil jeg påstå at de fleste KAN greie å bare bruke 970 i mnd.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Et par hundre kr i bleier? Hvor handler du bleier henn? Bruker hvertfall 400 kr i mnd på bleier her, og morsmelkerstatning, som fort er 100 kr i uka.. da er man oppe i 800 kr bare i bleier og mat...

Skrevet

Jeg bruker libero, så tror ikke det er der det ligger. Men det går ca en bleiepakke i uken, og det koster rundt 50kr. for en pakke. Eller en bleiepakke holder vel til litt mindre en en uke, så si fem pakker i mnd. da.

Skrevet

Synes det først året var dyrt også jeg. Vi måtte kjøpe vogn, sprinkelseng, div tepper, dyner, vognpose,vippestol, bæresele, bilstol (2 stk i løpet av året), brystpumpe, flasker, osv, osv. Det blir litt feil å bare regne utgifter til klær, mat og bleier det første året, for det er da ganske mye mer som kjøpes inn, enten i forkant, eller rett etter fødsel!

Skrevet

Ut fra dette budsjettet koster et barn på mellom 6 mnd og 1 år 1830,- i mnd, i helt egne utgifter + at det øker fammiliens felles utgifter noe. Dette er vel normalt den desidert billigste perioden å ha barn. Etter dette blir de dyrere.

Skrevet

Jeg tror ihvertfall at om jeg legger i hop de pengene jeg har fått ekstra fordi jeg har fått barn. Og alle nødvendige utgifter, så vill jeg gå veldig i pluss. (Men nå er jeg student og får forsørgertilleg på litt under tusenlappen i tilleg til barnetrygda, og så fikk jeg engangsstønaden)

Men klart, det er viss jeg bare regner de utgiftene som er nødvendige. Jeg kjøper jo mye klær, stasj og dill som jeg egentlig ikke hadde trengt å kjøpe. Men det er jo et valg.

Skrevet

Jeg ser ikke bort fra at du kan regne deg frem til at du går oerskudd første året. Vi har gode støtteordninger. På sikt tror jeg likevel du må regne med at barn er en dårlig "investering" ;-)

Skrevet

Det første året: Vogn: første 1500,- andre 3000 kr (første var brukt og datt nesten fra hverandre), bilsete: 1500 kr for det første og 3000 kr for det andre, babycall: 1000 kr, diverse klær og utstyr: 3000 kr (minst), bleier: 250 kr/mnd, brystpumpe 1000 kr, seng 500 kr, mat på glass: 250 kr/mnd, osv. Bortsett fra relativt dyr babycall og brystpumpe, så velter ikke sønnen vår seg i luksus og allikevel ser jeg jo nå at vi brukte et minimum av 20.500 kr på han det første året, noe som tilsvarer over 1700 kr i mnd.. Vi er nok ikke veldig annerledes enn de fleste andre, så jeg tror du tar ganske så feil med regninga di.

Skrevet

Glemte forresten en ting! Vi tapte 71.000 kr på at jeg hadde 80 % permisjon. Det er ikke en direkte utgift, men den kan i aller høyeste grad relateres til at vi fikk barn.

Skrevet

Barn koster mer i perioder, men i gjennomsnitt så synes jeg ikke det er så ille.

Ifølge linken som ble lagt ut her, så skal vår familie ha forbruk på over 30 000,- i mnd. Det er jo helt horribelt! Vi er 2 voksne og har 5 barn i alder 19 til 2 år. Alle har det de trenger og vi snur aldri på skillingen. Men 30 000 i mnd på forbruk???? Aldri!

Skrevet

Men bare barnevogn, seng, stellebord og bilsete som vel er minimum av det man trenger til en ny baby koster mer enn 970 i måneden fordelt over hele det første året.

I tillegg kommer klær og bleier. Klærne vokser de fra en gang i måneden det første halvåret, så man må ha fullt sett av alt mer enn en gang. Nyfødtbleiene er billige, men det tar ikke lang tid før de koster 2 kr stykket, 5 bleier om dagen, det blir over 300 kroner i måneden. Og slike ting som gulpekluter, helsetepper, smokker, lammeskinn, babyolje og sinksalve, sengetøy og dyner er heller ikke unødvendig luksus.

Amming er faktisk heller ikke gratis. Amme-BH og ammeinnlegg koster litt det og.

Klarer man alt dette for under 12 000 i året er man flink, synes jeg. Skulle likt å sett det regnskapet ditt som gjør dette mulig, der må det være gode tips å hente for noen og enhver.

Har man som oss behov utover det aller vanligste blir det fort mye penger. Brystskjold, brystvortekrem, ulllinnlegg (og elektrisk brystpumpe som vi trengte pga prematurt barn og mye pumping) koster, middelet mot trøske som vi brukte i flere måneder var også dyrt. Så har vi utgiftene til jern, folat og tran som vi måtte gi barnet, og engangssprøytene på apoteket til å gi det med. Disse siste tingene er bare et eksempel, ikke noe alle trenger, men svært mange opplever et eller annet i løpet av det første året som koster ekstra.

Skrevet

jeg tenker ikke på om det er dyrt eller ikke. Andreas må ha det han trenger, og gjerne litt til....... I går var jeg ute å handlet litt ulltøy og litt annet. 1500 kr før du får snudd deg........ nye vinterstøvler og sko for en tid tilbake 1500 kr.........osv osv osv........var en oversikt i F&B for en tid tilbake. husker ikke hva det stod at barn kosta, men jeg fant ut at jeg nok brukte mer enn det som stod der!

Skrevet

Personlig synes jeg budsjettet virket høyt på noen områder., blant annet klær til voksne, men totalt sett tror jeg ikke det er så galt. Har du satt opp noe budsjett på hva dere bruker? Hadde vært spennende å de hva en så stor fammilies som dere faktisk må ut med.

Skrevet

Nei vi har ikke satt opp et spesifikt budsjett. Den største utgiften er mat samt barnehage/sfo til de 2 minste. Itillegg så er det strøm/fyring og huslån som er store utgiftsposter. Men disse går utenom i kalkulatoren som du la ut link til:=)

Skrevet

Hvordan tenker du HI? tror ikke du vet hva det koster jeg. En tenåring foreksempel koster jo mer enn en baby og har du ikke hatt tenåring så vet du ikke hva det koster, og jo eldre barnet blir jo dyrere er det å ha det. Barnet vokser, trenger stadig nye klær og det er ikke mye klær du får for 1000 kr når enn trenger både stillongser, gensere, bukser, luer, votter, parkdresser, vinterdresser osv om vinteren. Om sommeren trenger enn jo sommertøy.De fleste barn går også i barnehage eller hos dagmamma, og det koster jo litt det også. Jeg kan remse opp i det vide og det breie om alt som koster. Og barnetrygda dekker ikke alt. Et barn trenger jo også leker som apsser til barnets alder, viktig for barnets stimulanse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...