Gå til innhold

Hva er poenget med borgerlig "dåp" og konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jo "alltid" vært kirken sin greie, og plutselig ble det mer allmenn akseptrert å gjøre det i regi av Humanetisk forbund e.l. Hva er poenget? Kun får å få gaver? Finnes jo ingen andre grunner etter mitt syn. I kirka har det en betydning, på det borgelige nivået er det ikke noe annet enn en fest.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Navnefest - for å feire at barnet har kommet til verden og har fått et navn.

Konfirmasjon - for å feire at man "går over i de voksnes rekker".

Skrevet

Å markere en overgang. I det ene tilfellet ankomsten til en ny verdensborger, i det andre at man begynner å ligne på noe bortimot en voksen. Mye som i kirken.

Poenget er sikkert man ønsker å feire disse overgangene uavhengig av troen på/den hyklede troen på en slags oberstgeneral i himmelen.

Skrevet

Vel, nå er det jo sånn at du må gå på møter hos presten ørten ganger før du er klar for konfirmasjon i kirka da! Borgelig så møter du vel knapt noen før du har fest!

Er ikke penger og gaver det samme?? Trodde penger var gave også jeg!

Skrevet

Enig med deg. Borgelig er kun for de som vil ha fest og gaver. Syns det blir litt for teit. Hermete og barnslig rett og slett.

Skrevet

Er det hyklerisk å være religiøs? Hva har Gud med militæret å gjøre?

Kall det hva du vil. Det er kun en etteraping av en kristen tradisjon, men her kun med gaver som mål.

Skrevet

For man er mye voksne som 14-15 åring.

Skrevet

Og du NN14.17 har ikke konfirmert deg borgerlig skjønner jeg.

Skrevet

for å få penger, alle mine venner som komfimerte seg borgelig sa de gjorde det for å få penger..

Skrevet

Jeg sa ikke at det var hyklersk å være religiøs, men at mange hykler en tro i anledning dåp og konfirmasjon.

At livssyn tar til seg en og annen hyggelig tradisjon fra andre livssyn er jo helt standard. Akkurat som kristenheten stjal julen, liksom. Jeg ser ikke noe stort problem med dette. At gavene er hovedformålet tror jeg ikke noe på, særlig når det gjelder navnefest - at fjortiser gjerne er litt materialistisk anlagte stemmer nok ofte.

Skrevet

Etter å ha sett debattene inne på skravle ang verdige dåpsgaver og ikke er jeg litt i tvil om hvor vidt motivet er fest eller gaver. Mest sansynlig er det stor ståhei, med noe attåt. Men gavene er visst veldig viktige. Og de skal være fine og dyre, og ikke sånn dåpsgaveting fra gullsmed.

Personlig synes jeg navnefest er mer hyklersk enn borgelig konfirmasjon. Navnefesten er det voksne som har, konfirmasjonen er et ønske fra ungdommen selv.

Men alle folkeslag og trossamfunn har til alle tider hatt overgangsriter.

Skrevet

Sermonier i forbindelse med å "tre in i de voksnes rekke" har de vel had til alle tider og i alle trosamfunn på en eller annen måte..så dette må vel også være helt riktig i forhold til de som har et humanistisk livsyn også.

At de unge får gaver/ pengegaver har også vært vanlig i den forbindelse.. Personlig synes jeg det er opp til hver enkelt hvordan de vil feire/ markere det at de ikke lengre er et barn og er på vei inn i voksenlivet.

Skrevet

Poenget er likt som i kirken. Bare at i Humanetisk forbund fokuserer man på det som er real life og ikkje fantasifolk som adam og eva osv.

Og trur du virkelig at de som konfirmerer seg i kirken er kristne? vel då må du tru om igjen. de gjør det nok for gavene de og viss du mener at det er penger ungdomen bare vil ha. Bare at her kjem foreldra inn i bildet. Har hørt mange av vennenne mine som konfirmerte seg i kirken pga foreldra ville det, venner gjorde det eller de bare valgte det på grunnlag av absolutt ingenting.

Selv konfirmerte eg meg borgerlig. Og det var ikkje penga som var det største fokuset selv om du liker å tro det, det var heller det å bli sett på som ein meir voksen person som var greia. At du møter nye tider i vente ettersom du snart skal ut i videregåande å velge kva du vil resten av livet, arbeid osv.

Og at dåp og konfirmasjon alltid har vært kirken sin greie?? vel har du lest historien? det var jo ikkje lov å vere noe annet før i tiden. Då følgte man bjellesauen ellers var du den store synder.

Skrevet

forsåvidt enig med deg, men hvilket valg hver enkelt tar får være opp til dem. bare de ikke kaller det dåp og konfirmasjon. for som du sier. det er kirkens greie og en kristen symbolsk handling.

Skrevet

Enig med HI. Ser ikke poenget, jeg er verken døpt eller konfirmert verken kristelig eller borgerlig. Husker jeg reagerte på grådigheten til mine venner og medelever da jeg var i konfirmasjonsalder, de færreste gjorde det av de rette grunnene.

Skrevet

En måte å ikke gå glipp av gaver og penger på.

Både kristelik konfirmasjon og borgerlig konfirmasjon blir uansett oftes styrt av ren GRÅDIGHET

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal konfirmere det kristelig hvis de ikke er kristne. Jeg konfirmerte meg så absolutt ikke av grådige årsaker, så det er langtifra alle som gjør det.

Jeg ser ikke helt poenget med borgelig konfirmasjon, men det er liksom ikke noe gidder å bry meg om. Hvis folk vil ha en fest så be my guest.

Skrevet

Enig med HI. Men synes at det ikke er noe i veien for å markere overgangen fra barn til voksen, men ikke kall det konfirmasjon. Konfirmasjon betyr (omtrent) "å gjenta løftet", altså dåpsløftet. Og det har ingenting med borgerlig konfirmasjon å gjøre.

Skrevet

Hvis borgelig dåp/konf ble brukt på "riktig" måte og det samme med kirkelig dåp/konf, var det mulgens ikke så mange verken her eller der. Ingen skal likevel fortelle meg at alle som velger borgelig gjør det mer gjennomtenkt enn de som velger kristelig. Tul og tøys. Vet om flere som valgte borgelig fordi det var så mye kuulere undervisning og fordi de hadde diskotek. (åsså er venna mine der, lizzom)

Skrevet

HI, du er ikke på ramme alvor så tett i pappen som du gir inntrykk av, sant?

Du bare tøyser, for å tirre på deg noen?

For om du tror at en fjortenåring som konfer seg i kirken er mindre grådig, og tenker mindre på pengene enn en som konfer seg borgerlig så lever du i en liten boble uten kjennskap til det virkelige liv.

Selv tør jeg påstå at en fjortenåring som tar et bevisst valg og velger å konfirmere seg borgerlig, viser evne til egen tenkning. Noe som jeg syns er positivt.

Ang dåp, så er det ingen hemmelighet at de fleste gjør dette pga tradisjon, og evt press fra øvrig familie.

Skrevet

Verken navnefest eller dåp er det som "gir" barnet navn.. Blir helt satt ut av dere som trur det..

Skrevet

Men det går kansje an å si at i moderne tid så handler begge deler om feiring.

Skrevet

En 14 åring kan også ta et bevisst valg om å konfirmere seg i kirken. Er vi enige om det?:)

Skrevet

Selvsagt. Men jeg har inntrykk av at de aller fleste foreldre er medlem av statskirken, og ikke fordi de er så fryktelig religiøse.

Barna blir jo da automatisk medlem de også, og når de da når konfirmasjonsalder så er det en naturlig ting at den foregår i kirkens regi. Derfor tror jeg at de barna/ungdommene som konfirmerer seg borgerlig enten har gjort seg opp en mening, eller har foreldre som er bevisste.

Ikke misforstå, selvsagt finnes det både voksne og unge som har et bevisst forhold til hvor de står i forhold til kirken. Men med tanke på hvor mange som er medlem av statskirken, så er det vel rimelig å trekke konklusjonen at det er en viss overvekt av "kristne" som ikke er så fryktelig kristne, enn utmeldte som ikke mener noe som helst..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...