Gå til innhold

Skrivefeil!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig fin forsvarsteknikk du kommer med der, anonym 22:16, og jeg hadde venta på at den skulle komme. Det er helt greitt for meg at du prøver å få deg til å føle deg bedre ved å kritisere meg, det er faktisk menneskelig av deg!

Jeg må likevel få lov til å kommentere at det å ha kunnskap nok til å skrive god norsk ikke har noe med å være "pærfækt" å gjøre, som du så fint sier det. Derimot gjør det meg til en normalt intellektuell voksen person. Når du skriver som du gjør, så er det ingen som tar deg på alvor. Jeg håper for din del at du slipper å f eks skrive et offentlig brev noen gang, for resultatet kommer ikke til å bli i din favør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jaha MissSophie?? du har da dine skrivefeil du også ser jeg

Skrevet

Få høre da

Skrevet

Kult svar miss Sophie.

Skjønner ikke folk at man får respekt av å skrive korrekt så sier det faktisk noe om dem.

Stå på og gjør BIM sidene mer fri for skrivefeil jenter.

Skrevet

heter det venta? og greitt? gjør ikke det altså!

Skrevet

Ja du kan godt skrive venta. Det er fortid av verbet å vente, venter, venta/ ventet har venta/ ventet. Disse er likestilte på bokmål. På nynorsk kan bare venta godtas.

Greit skrives med en t.

Skrevet

Ja det har dere rett i, greit skrives med en t. Jeg bøyer meg i støvet

Skrevet

Forresten så kan man skrive "greit" med to t-er på nynorsk, men da jeg skrev dette innlegget på bokmål så tar jeg kritikken

Skrevet

Skjøner ike vorfor du gidd og lege deg opp i det en gang jei....

;)

Skrevet

Nei du gjør ikke det

Skrevet

Å herregud jeg er litt trøtt, reagerer litt seint ;-)

Kremt

Skrevet

Synest det er utrolig teit av dere og mobbe dem som ikke kan og skrive perfekt bokmål!

Skrevet

Gå og legg deg da vell, er ike vitts og site åppe nor man er trøtt? tada haha

Natta, sov godt=)

Skrevet

Er tydelig at mange her kun er inne på dette forumet. Det er ikke bare her det sløves med norsken, slik er det på de fleste debattforum, og det er faktisk flaut å se hvor dårlig voksne mennesker er i norsk. Bare ta en tur innom Norges største diskusjonsforum på VG sine sider.

Verre er det at det ser ut som de som vokser opp nå lider under dårlig norskundervisning(?), eller er de bare late eller dumme? De skylder på at de blir så påvirket av det engelske språk at det går utover norsken deres. Til det har jeg bare en ting å si, og det er at det nekter jeg å tro på. Jeg har selv vokst opp med engelsk språk på tegnefilmer/barnefilmer og data- og tv-spill. Var også fast leser av mange engelske blad i oppveksten. Jammen så jeg på engelske tv-kanaler også. Dette gjaldt også mange av mine venner.

Ungene nå til dags vokser opp med filmer og spill som er dubbet til norsk, utenlandske blader som før bare var å få tak i på engelsk kommer på norsk osv. Jeg har en teori om at det er å gjøre ungene en bjørnetjeneste å dubbe utenlandske filmer o.l., siden de da går glipp av lesing av undertekster, noe som jeg er sikker på ville være til hjelp for norskutviklingen deres. Ser for øvrig veldig mye dårlig norsk i media nå til dags også, det er vel første del av "dårlig norskundervisningsgenerasjonen" som har nådd så langt som til arbeidslivet allerede. Det skal vel forresten ikke stikkes under en stol at det garantert er mange som ikke bryr seg siden de har Word e.l., med retteprogram, som de tror gjør jobben for dem.

En ting som også er populært nå til dags er å påberope seg dysleksi om man rett og slett ikke gidder å bry seg om å prøve å skrive rett. Jeg nekter å tro at så mange lider av dysleksi. De som faktisk har det får bare ha meg unnskyldt, dere har min fulle sympati.

Jeg skriver nok ikke perfekt selv, men jeg gjør iallefall et forsøk. Og ja, jeg gremmes også over stakkarslige mennesker som ikke klarer å si "kj"-lyden. Er forferdelig flaut å høre voksne mennesker som er på tv når de snakker om f.eks. Shellsea (Chelsea). Det merkelige er at de klarer å si Manchester, men Chelsea er visst veldig vanskelig å få til å si. Det kryr også av reklamer på tv hvor både unger og voksne snakker om "sjylling" (kylling) og "sjøpe" (kjøpe). Forstår ikke hvorfor de slipper til disse menneskene som faktisk har talefeil? Det fører jo bare til at andre tror det skal være sånn. :P *GREMME*! (Sikkert mange som får bakoversveis og kaffen i vrangen nå ja)

Skrevet

Uff ja, er så hjertens enig med deg over.

Jeg merker selv at språket mitt degenererer, og jeg blir rett og slett trist av det, men jeg prøver så godt jeg kan å i alle fall skrive gramatisk korrekt.

Godt språk er noe av det stiligste som finnes synes nå jeg!

Til alle dere som tydeligvis føler dere truffet;

Er det ikke lov å si at en synes det er leit at det norske språket ser ut til å degenerere? Hvorfor tar dere det så personlig?

Skrevet

Ærlig talt...

som om det å være norsklærer er et kvalitetstegn på norskkunnskaper?

Skrevet

På samme måte som at man er snekker ikke er et kvalitetstegn på husbygging, eller lege ikke behøver å bety at man kan anatomi, eller jordmødre egentlig ikke vet noe særlig om fødsler, eller?

Skrevet

Dessverre kan ikke det sammenliknes.

Når det gjelder snekker og lege så snakker vi om tilbud og etterspørsel.

I skolevesenet "henter man inn folk fra gata"-

Skrevet

Jeg har i alle fall lært min norsk av mine norsklærere. Av alle år på skolen har jeg kun én dårlig erfaring ett år (ei som ikke kunne stave, ikke ville rette skrivefeil, osv). Men jeg har alltid hatt en spesiell interesse for dette faget, så jeg har lært mye gjennom å lese bøker, spørre der jeg lurer osv.

Ansvar for egen læring (og jeg lærer fortsatt)!

Og ALLE KAN! Min mann var elendig da vi møttes, men nå spør han meg når han lurer på noe - og fremgangen er utmerket! Handler vel mer om at han ikke gadd på skolen, mens han nå har sett nytteverdien av å kunne norsk. Tror ikke det hadde så mye med dårlige lærere å gjøre.

Skrevet

Jaha? Hvor kjenner du til dette fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...