Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Herregud så elendige mange er i norsk skriftlig!! Jeg gremmes!! Hva er det som skjer da - har folk vært i koma i norsktimene eller?? Her er sååå mange innlegg med grufulle grammatiske feil og feilstavelser - o skrekk o gru!!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 Jeg skriver litt feil,men det er fordi jeg har hatt nynorsk i 10 år på skolen,så begynte jeg og henge på bim..Å da vil jeg skrive bokmål!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #3 Skrevet 14. november 2007 Uff stakkars deg!! Mitt hjerte gråter for deg som må lese skrivefeilene..Utrolig godt vi har deg da som kan påpeke det for oss. Geeeeeeeze
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #4 Skrevet 14. november 2007 Har du hørt om noe som heter DYSLEKSI din tøs??? Åpenbart ikke!!!!
Fruen i huset Skrevet 14. november 2007 #5 Skrevet 14. november 2007 Lær deg å skrive norsk korrekt selv først, du, før du kritiserer andre. For du ser vel alle feilene du selv har? )
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #7 Skrevet 15. november 2007 Det er mye skrivefeil her, men hva med litt opplysning i stedet for bare kritikk? For eksempel: * Ord som uttales som ett ord skal ikke deles - det heter f..eks ikke bryst pumpe og svangerkaps forgiftning, det heter brystpumpe og svangerskapsforgiftning. * Dårlig, verre, verst, ikke dårlig, værre værst * til, ikke till * så var det dette med bruken av "og" og "å" samt "ham" og "han"...jeg husker ikke akkurat hvordan regelen formuleres (er det noen norsklærere som kan bidra?), men det heter "og så sa jeg til ham" ikke "å så sa jeg till han". * kommer, ikke kåmmer Vi kan jo - om ikke annet for vår egen del - prøve å lære litt. Det irriterer ikke meg så mye at folk her inne skriver mye feil, dette er jo meningen man skal kunne "snakke" fort og direkte.Det bør selvsagt være takhøyde for at man skriver feil, trykkfeil er veldig vanskelig å unngå, dyslektikere skal ha all ære og dialektskriving er kult. Da er det verre med de jeg daglig kommer over som ikke kan uttale kj-lyden.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #8 Skrevet 15. november 2007 Det heter faktisk værre... Ikke verre.. HAHAHAHAHA
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #9 Skrevet 15. november 2007 Flaut at det er skrivefeil i innlegget til HI da. He he. Ang. bruken av ham og han, er reglen blitt endret slik at man faktisk kan skrive: "og så sa jeg til han"... Det med kj-lyden er faktisk frustrerendes å høre på, men er en ting som er kommet for å bli, ja faktisk overta den gode gamle uttalen. Om noen tiår er skjøtt standard, desverre...
Fruen i huset Skrevet 15. november 2007 #10 Skrevet 15. november 2007 Jeg kan og/å-regelen og de fleste andre regler i norsk (som f.eks at man kun skal ha ett utropstegn etter en setning), men jeg gidder ikke kritisere de som skriver feil (med mindre man stiller seg frem for hogg, som HI). Tenk om de som er ekspert i matte skulle kritisert meg hver gang jeg skulle regne ut noe ...!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #11 Skrevet 15. november 2007 Det heter ikke værre, det heter verre - skal du (prøve å) godte deg får du i alle fall sørge for at det faktisk er riktig det du skriver :D
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #12 Skrevet 15. november 2007 Den med verre/værre var altså til anonym som skrev "det heter ikke verre, det heter værre...HAHAHAHAHA" - det er jo feil. Det HETER faktisk verre. Hilsen meg over
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #13 Skrevet 15. november 2007 Jeg er faktisk norsklærer og ja, det er forferdelig mye skrivefeil her inne. Det kan jo skyldes at noen rett og slett ikke er flinkere. Det er dessverre slik at i alle klasser er det noen som er litt svakerer utrustet enn andre. de får også barn og har lov til å være på forum som BIM. Men et råd til dere som skriver mye feil, les godt over teksten før dere sender den. Les mye bøker så får dere mange ord inn "gratis". Ang regelen for ham og han så overfør det til hun og henne. Hun når du snakker om en jente, og henne er objektsform. EKS hun/ han er kjempesnill. Jeg gikk hjem til henne (her skal det være ham) Lykke til med norskskriving jenter, og hvis alle skjerper seg litt så blir det bedre.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #14 Skrevet 15. november 2007 Anonym kl 12.04 har rett. Jeg har Tanums rettskrivningsordbok, og der står det at det heter verre. Det jeg er litt usikker på er om det kan ha kommet nye regler etter at den boka ble utgitt, som gir deg "lov" til å skrive værre og værst. Det er jo blitt en del snodige skrivemåter på utenlandske ord osv. Kanskje vår norsklærer over her kan sjekke????
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #15 Skrevet 15. november 2007 Bra svar norsklærer over:) Jeg må også tilstå at jeg har blitt litt satt ut den tiden jeg har vært her inne på bim. En gidder jo ikke å henge seg opp i og kommentere det folk skriver feil (skriver sikkert nok feil selv..), men jeg håper ikke dette er standarden som råder generelt blant unge kvinner? Det er i så tilfelle ikke noe hyggelig. Vi må ta vare på språket vårt! Vi får skjerpe oss og ikke bli smittet av ord-delings-syken alle sammen:)
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #16 Skrevet 15. november 2007 Jeg tenker litt på det at vi som er her inne skal bli mødre alle sammen. Hvordan skal vi kunne hjelpe ungene våre med lekser når vi ikke kan og/å-reglene selv?? Det er synd og skam
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #17 Skrevet 15. november 2007 fra norsklæreren igjen: Og og å. Å er et infinitivsmerke som skal stå foran et verb (altså et gjøreord.) Eks Jeg liker å synge. For å vite om du skal bruke å eller og kan du prøve å si setningen i fortid, hvis du fortsatt kan si å skal sdet være å. Eks Jeg likte å synge. Og binder sammen to ord, eller to ting i en setning. eks: Jeg liker å synge og danse. Eller Jeg synger og danser. Jeg er faktisk ening med anonym kl 16.11. Dere skal alle bli mødre og hjelpe barna med leksene. Det må bli litt mer status å skrive riktig. Når det gjelder verre er dette riktig skrivemåte. En annen ting jeg kan lære dere er ord med dobbelkonsonant i flertall. EKS: en sykkel, men to sykler, en vaffel men to vafler. Unntak er der det er meningsforskjell. eks full, fullt, fult betyr jo noe annet. Var litt gøy dette her. Men det er jo slike ting jeg faktisk underviser til de søte små i klassen min og de er 7 år.
Smånetta 14.mai Skrevet 15. november 2007 #18 Skrevet 15. november 2007 Jeg er faktisk også norsklærer, men på videregående. Det er et tankekors at jeg daglig retter værre/verre og fortsatt jobber med å/og med mine på mellom 16 og 18 år... Det gjelder ikke bare de "svake" elevene. Dessuten er nok og vel, blitt til nokk og vell. Mye henger nok sammen med retteprogrammet i Word, som de ikke kan leve uten.
*Mamma-i-Mars* Skrevet 15. november 2007 #19 Skrevet 15. november 2007 oioioi hormoner i sving eller..hehe jeg har ikke gått på skolen på mange år, jeg blander mellom nynorsk,bokmål og dialekt...skal innrømme det ;p men så lenge folk forstår meg so driter jeg igrunnen i det
Matildesnusk + lille ups Skrevet 15. november 2007 #20 Skrevet 15. november 2007 Vel, det er tydlig at vi er forskjellige. Jeg ville skjemtes dersom jeg ikke kunne skrive ordentlig norsk. En ting er at en kan ha dysleksi, men ellers virker det som grunnene til at folk ikke kan skrive grammatisk riktig er at de ikke gidder å lære seg det, eller at de ikke klarer å lære seg det. Det vitner jo da enten om latskap eller dumhet, så får en velge det en synes høres best ut.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #21 Skrevet 15. november 2007 Hm latskap eller dumhet, ja det var jo å velge mellom to onder. Men jeg er enig med deg. Hilsen norsklæreren over.
togutter-08og10 Skrevet 15. november 2007 #22 Skrevet 15. november 2007 Dette irriterer jeg meg også over. Har ikke folk respekt for det norske språket og vil skrive riktig. Eller er det så dårlig stillt der ute blant landets blivende mødre? (eller er det kun de uten utdannelse som skriver her- erter jeg på meg noen nå) En oppfordring til alle, er å lese gjennom før man sender som tidligere foreslått.
SexyLubben =D Skrevet 15. november 2007 #23 Skrevet 15. november 2007 Bla, bla, ukeblad! Hvem har minst å henge seg opp i, i hverdagen?
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #24 Skrevet 15. november 2007 Jeg skriver ikke perfekt, men meg legger meg i selen når jeg skriver et innlegg og prøver i alle fall å skrive så rett som mulig. Nynorsk var hovedmål for meg, men synes det blir lettere å skrive bokmål på et slikt nettsted som dette. Dessuten bodde jeg flere år i utlandet der jeg ikke snakket eller skrev noe særlig norsk, så mye av ordforrådet og grammatikklærdommen har nok gått i glemmeboka. Må derimot si at det bare irriterer meg når det er tydelig latskap som påvirker skrivefeilene. Utlendinger, dyslektikere o.l har jeg full forståelse for at ikke klarer å skrive riktig, men disse er det ofte tydelig at de virkelig prøver og gjør sitt beste. Det kan ikke sies om resten her inne! Synes også det er flott at noen norsklærere gidder å friske opp i hukommelsen min på enkelte punkt. Jeg vil nemlig gi barna mine det beste jeg kan klare og ikke overlate hele ansvaret til læreren. Til sist vil jeg si at det å lese dialekt kan være ganske vanskelig og er innlegg jeg ofte hopper over. Det samme med innlegg der jeg ser feil allerede i overskriften, f.eks. "Hvem vogn skal dere ha?" Det skjærer i ørene! Eller når noen bruker "forenklingsformer" som "oxo". Er vel ikke så mange som bryr seg om jeg bruker tid på innleggene deres eller ikke da. Skal ikke påstå at de går glipp av noe særlig likevel. Grei tråd dette, med masse gode tips! Takk jenter!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #25 Skrevet 15. november 2007 e d verkeli muli? har dåkker ikje anna å finne på enn å sette å kritisere dæm såm har en skrivefeil hær og dær? Finn dåkker en håbby.... fy fan,skulle alle vært så jævla pærfækt såm dåkker.... *æsj*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå