solstråle69 Skrevet 14. november 2007 #26 Skrevet 14. november 2007 Jeg er dessuten sterkt imot trygdesvindel uansett hvilken nasjonalitet, hudfarge, religion, etc. vedkommende har.
moder3 Skrevet 14. november 2007 #27 Skrevet 14. november 2007 så enig i innleggene dine her;-) om de fleste kommer hit av kjærligheten..tja da kan si; definer kjærlighet? legger med ei lenke.. http://www.ssb.no/vis/magasinet/analyse/art-2006-12-18-01.html
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 14. november 2007 #28 Skrevet 14. november 2007 Hva med innvandrere som har bodd i norge i mange år da, som ikke snakker norsk, er arb. ledige og kjører rundt i de feteste bilene, som vi vanlige arbeidere ikke har råd til å en gang tenke på å kjøpe???? Blir så jæ... irritert ass....
Mamman til AM&JS Skrevet 15. november 2007 #30 Skrevet 15. november 2007 Den store forskjellen er jo på de som jobber å betaler skatt og dem som ikke jobber og bare nyter trygdemidler, eller de som jobber svart og ikke betaler skatt... Så lenge man jobber, betaler skatt..har opptjent seg det grunnlaget for at penger skal utbetales synes jeg dette er helt greit..og forskjell på dem som utnytter seg av systemet og dem som virkelig trenger disse midlene...
Cat.68 Skrevet 15. november 2007 Forfatter #31 Skrevet 15. november 2007 Jeg sa ikke at flertallet kommer hit av kjærlighet, men mange gjør det. Da inbefatter jeg ALLE innvandrere som Svensker,Dansker;Tyskere, Engelsmen osv,osv. Noen har jo faktisk ikke noe valg, å må motta trygdeytelser siden de ikke kan få jobb før de har lært språket. Der har jo feks dansker og svensker en klar fordel, At det siden tar tid for de får jobb har jo med arbeidsmarkedet å gjøre ,og igjen, Fremmedfrykt!!
Nit@™ Skrevet 15. november 2007 #32 Skrevet 15. november 2007 Ja, fysj... Det vil jeg nok si, at du snylter.... *fnis* Det er vel noen i alle lag som "snylter". Om man er hvit, gul, blå, sort, eller lilla for den sakens skyld. Forskjellige mennsker finnes vel av alle folkeslag vil jeg tro! Hva er å "snylte" da? Om det er å fly på sosialen å få penger der, ja da er det nok mange nordmenn som stiller i "snylte" køen. Samtidig er noen nødt til å gå på sosialen for å overleve, så det er farlig å sette merkelapp på folk.
Cat.68 Skrevet 15. november 2007 Forfatter #33 Skrevet 15. november 2007 Nettop!! Du har skjønt det du ;o)) Som jeg sa over, jeg synes det er fordummende å generalisere og sette mennesker i bås.Derfor bruker jeg meg selv som et eksempel for jeg er faktisk innvandrere jeg også, men de færrste ser meg som en.!!
rolly Skrevet 15. november 2007 #34 Skrevet 15. november 2007 Det er ingen hemmelighet at der finnes mange fordommer blandt oss nordmenn,men det gjør det jammen meg blandt muslimske innvandrere også.Mange av de asiatiske innvandrerene reiser hit med ønske om ett bedre liv,de som virkelig trenger å komme hit er der nede fremdeles fordi de ikke har økonomi el til å komme hit det er ingen hemmelighet det.OG JEG ER IKKE RASIST hvis noen skulle antyde det. er heller ikke noen hemmelighet at vi har mange som får trygd fra den norske stat(vi har mange nordmenn også som gjør det)ta feks pakistan.der er det veldig høy arbeidsledighet og mange er vant til å bare sitte i gata og prate med naboen det er helt vanlig der de komme fra så hvorfor skal de gjøre forskjell når de kommer til norge da? joda de kan vel starte ei kebab sjappe eller noe annet greier.sier ikke at de ikke er flinke til å arbeide men de finnes faktisk innvandrere som har bodd her i ja si 12 år og ikke kan norsk???? da er det noe galt en plass og vi Nordmenn er naive herregud vilket land ville ha behandlet krekar slik vi gjør da??? herremin han sitter i leiligheten sin og ler av oss mens vi sitter å ser på hvor dum går det egentlig ann å bli? enig med frp der da om sperre slike inne men men jeg blir vel stemplet som rasist med mere nå men dere får tro hva dre vill om det da,setter bare tingene litt på spissen her da og for å avslutte på en ok måte så må jeg få si at det finnes mange kjekke innvandrerer også skikkelige folk som tar del i samfunnet vårt på en fin måte
RundLurt? Skrevet 15. november 2007 #35 Skrevet 15. november 2007 Eneste innvandrerne jeg har imot, er de som tolker religionen sin på ekstremistisk måte, og som på den måten skader andre med å ha denne troen.( pluss at jeg ikke liker levemåter som undertrykker kvinnen og hennes rett til å ta egne beslutninger osv, osv) Om de kommer fra sverige, danmark eller irak kommer på ett ut!! Ellers synes jeg folk fra andre kulturer er spennende!
kajak&Daniel Skrevet 15. november 2007 #36 Skrevet 15. november 2007 Dette må nok være en bitteliten del av de da. Jeg vet ikke om noen innvandrere som gjør det. Alle kameratene til samboeren min jobber. Noen av de ganske mye også. Samboeren min har aldri mottatt noe fra staten. Ikke engang da han var her som asylsøker pga han da bodde sammen med sin daværende kjæreste. Innen en mnd etter han kom tilbake til Norge på familiegjenforening med meg og vår sønn begynte han å arbeide igjen. Samboeren min er fra et land der norske folk tror at alle menn mener de står over kvinner og gjerne gifter seg med flere. Men dette er jo også kun en generalisering. Her i huset er det iallfall samboeren som gjør mest husarbeid og som lager mest mat. Jeg vet at enkelte tenker at jeg er sammen med han pga jeg ikke kan få noe bedre, men sannheten er jo det motsatte! Jeg er sammen med han pga han er den beste jeg vet om! Så får alle rasister o.l. bare tro sitt. Samboeren har flere ganger opplevd diskriminering, så han har lært å ta sine forholdsregler og å være forsiktig når det gjelder norske folk...
Gjest Skrevet 15. november 2007 #37 Skrevet 15. november 2007 Min mann er innvandrer. Ser norsk ut på alle måter, men når han åpner munnen og snakker litt gebrokkent blir faktisk folk rasistiske med en gang! De mener han ikke har noe han skulle ha sagt i forhold til lønn og forskjeller på jobben. (Får mindre betalt fordi han ikke er norsk og det i den norske stat!) Og han kommer fra England! Jeg har ikke fulgt med på den andre tråden, så den kan jeg ikke svare på. Det er ikke forskjell på innvandrere, bare årsaken til at de har kommet hit.
trollmamma Skrevet 15. november 2007 #38 Skrevet 15. november 2007 Innvandrere er hjerteleg velkommen dersom dei: -lever etter norsk lov -ikkje undertrykker/misshandler kvinner (og barna.) -lærer seg norsk (her har myndighetene ei viktig oppgåve) -integrerer seg i det norske samfunnet (her svikter også myndighetene) -ønsker å få seg jobb/utadannelse og yte noko til samfunnet. -ikkje kjem til Norge for å leve på trygd Synst det skulle vore visse kriterier som måtte oppfylles for at invandrere kan få bli i Norge. Og at det skulle vore lavere terskel for å sende dei ut av landet. F.eks ved gjenntatte lovbrudd. Innvandrere som har ærlige hensikter og som ønsker å yte, er jo ein kjempe resurs. Men må jo da brukes på rett måte. F.eks ei dame som vasker på jobben min, ho er utdanna lege, men utdannelsen er ikkje godkjent i Norge ergo så må ho vaske golv. Det er sløsing med resurser spørr du meg. Da skulle det vore eit kurs/prøve som ho kunne tatt for å vise seg god nok og for å lært seg norske tilhøve.
selfangerkjerringa Skrevet 15. november 2007 #39 Skrevet 15. november 2007 Folk flest blander og mikser begreper som "innvandrer", "fremmedkulturell", "asylsøker", "flyktning" osv etter eget ønske - eller uvitenhet. I tillegg ser det ut til at veldig mange er fullstendig blottet for historisk kunnskap om vårt eget land. - mange nordmenn har et mangelfullt og dårlig skriftspråk - men forventer at innvandrere skal mestre det feilfritt. - arbeidsinnvandring til Norge har vært nødvendig siden 60-tallet av den enkle grunn at vi ikke greier fylle behovet selv. - under 2. verdenskrig forventet vi at land som Sverige skulle ta imot nordmenn på flukt fra et okkupert Norge med åpne armer. - nordmenn mottar velferdstjenester som også innvandrere har vært med på å betale skatt for å vedlikeholde. - nordmenn som tilbringer flere mnd av året i en leilighet ved middelhavet (men fortsetter å betale skatt til Norge) er også innvandrere - i Spania.
Gjest Skrevet 15. november 2007 #40 Skrevet 15. november 2007 Der sa du noe ka-ping! Enig! Jeg kjenner folk som er rasister så det holder, men forventer å bli tatt i mot med åpner armer hver gang de reiser til Gran Canaria og Mallorca..
Gjest Skrevet 15. november 2007 #41 Skrevet 15. november 2007 He he .... Samfunnet er slik at ihvertfall svensker er liksom ikke innvandrere. Har flere svenske venner som bor her i norge. Artig er jo at svensker ihvertfall for 8 - 9 år siden skattet til SVERIGE om det var 1 eller förste to årene de jobbet i norge ! ho ho ho ..... Gjör folk fra feks Pakistan det ? Skatter de til Pakistan i förste tiden ? Uansett Sverige er jo litt Norge for oss normenn så det faller utenfor. Generelt ser jeg på innvandrer som personer som er her pga asyl eller giftete bort til en som allerede bor i Norge ! Når det gjelder legeutdannelse som en her tok opp - så er det slik at normenn som utdanner seg til lege i utlandet må og testes for å jobbe som lege i norge. Legene må kunne komunisere med pasienten informativt på norsk - og det er ett problem for mange utlandske leger. Migriapolis tok opp dette tema for noen uker siden .
Cat.68 Skrevet 15. november 2007 Forfatter #43 Skrevet 15. november 2007 Du har et veldig viktig og godt poeng der Ka-ping
kajak&Daniel Skrevet 15. november 2007 #44 Skrevet 15. november 2007 Huff.. det er jo skikkelig dårlig gjort. Samboeren min er også innvandrer, men fra Afrika han da. Og om det er noen som snylter, er det iallfall ikke han. På jobben gjør han mye mer enn de andre. De er to som jobber med det samme, og så snart han kommer på jobb, gjør ikke hun andre noenting. Så han jobber for to, og blir jo ganske sliten. Men han tør ikke si fra i redsel for å miste jobben. Der han jobbet før, var det også på samme måten. De han jobbet sammen med tok pauser hele tiden, mens han jobbet for dem alle. En gang han også fant ut at han skulle ta pause slik som dem, ringte de arbeidsgiver og klaget over at han ikke gjorde jobben sin. Og det er jo klart at arbeidsgiveren tror de norske og ikke utlendingen! Forrige arbeidsgiver utbetalte også lønnen og feriepengene hans til hans norske eks-kone! Og når han ringte de og lurte på hva i all verden som hadde skjedd, så sa de at de ikke ville snakke med han, kun med henne!! Vi har tenkt på å ta det til retten, men for å få eks-kona ut av livet vårt, har vi latt være.
Gjest Skrevet 15. november 2007 #45 Skrevet 15. november 2007 Herlighet! Jeg skal ikke si at det ikke går an for det vet jeg det gjør! Tragisk og trist! Jeg trodde virkelig ikke at det var sånn i Norge i 2007..
kajak&Daniel Skrevet 15. november 2007 #46 Skrevet 15. november 2007 Og i tillegg til at de mikser begreper, så er det slik at hvis du er afrikaner, så er det automatisk slik at du undertrykker kvinner!! Det at Afrika ikke er et land, men en verdensdel som er myye større enn Europa og har veldig mange ulike kulturer, ser det ikke ut til at noen bryr seg med. Samboeren min er nigerianer, og det er vel grunn nok for folk til å tenke negativt om han og å se ned på meg.. Det at han er langt ifra kvinneundertrykkende, faktisk gjør mye mer husarbeid og lager mer mat enn meg, og i tillegg aldri har fått penger fra den norske stat, men jobbet er det vel ikke så mange som gidder spørre om engang. For siden han er nigerianer, så "vet" jo folk hvordan han er uten å engang kjenne han!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå