Cat.68 Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Når jeg kom hit og etter et par år oppfylte de kriterier som skal til for å få samme vilkor som vanlige Nordmenn. Jeg har også arbeidet og betalt skatt, og ellers oppfylt de krav som stilles til meg i samfunnet. men jeg nyter også godt av det Norske velferdsamfunnet når jeg har trengt det` Slik som nå når jeg må gå på rehabiliteringspenger.!! Eller er det forskjell på innvandrere kanskje, og hvor ligger i så fall forskjellen. Jeg er Svensk?
brooklyn Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 for mange ligger helt sikkert forskjellen i at du er svensk og at man ikke kan "se" at du ikke er norsk. Føler at fremmedfiendtligheten ikke er så stor når man er innvandrer som kommer fra nord-europa...
Cat.68 Skrevet 14. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 14. november 2007 Ikke sant, jeg synes det er fordummende når folk snakker om innvandrere i nedsettende tone. Jeg har ALDRIG opplevd at noen høyd så mye som et øyebryn på at jeg lever her med mann og barn..Trur ikke noen synes jeg har stjålet jobb fra noen annen, eller at jeg tar meg tilrette på noe vis. Men jeg er faktisk innvandrere jeg også, så når noen snakker nedsettende om de, regner jeg med at jeg går under samme lupen??
Cat.68 Skrevet 14. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 14. november 2007 Hmmm så merkelig hva lite respons det var på denne da. Hvor er alle som har noe imot innvandrere nå??. Var jo mange i en tidligere tråd her jo??
jordbærsjokolade Skrevet 14. november 2007 #5 Skrevet 14. november 2007 Uff, jeg orker ikke engang kommentere slike tråder jeg...Syntes det blir flaut!
Solitude Skrevet 14. november 2007 #6 Skrevet 14. november 2007 Hei Cat.68... Me an You.. hehe.. jeg er også innvandrer... Har ennå ikke fått noen negative kommentarer på at jeg ikke er helt norsk, not to my face... ihvertfall. Syns det er artig når jeg sitter og prater med noen andre og samtalen går inn på dette med innvandrer politikk og problemer knyttet til utlendingene. Så sitter jeg der, innvandreren selv og smiler fint Kommentarer som: ja, men du vet dette er en utlending... bla, bla, bla..
moder3 Skrevet 14. november 2007 #7 Skrevet 14. november 2007 Har ikke lest de tidligere innleggene du tyder til, men i mitt syn handler det om holdninger. Dem jeg forbinder med begrepet innvandrere er mørkhudete ikke-vestlige, og de mange historiene om dem av de som kommer hit for å leve i sus og dus etter et liv i fattigdom.. Klart at de fleste kommer hit for å få den hjelpa de trenger, hovedsaklig krigsrammede, men det finnes dem som også ønsker seg hit kun for pengene, ikke for at deres liv står i fare.. Det som da blir feil, er at vi kan ikke ta imot ALLE av dem, det er viktigere at de får bygget opp sine egne land og samfunn, noe vi blant annet bidrar økonomisk med vha u-hjelp.. Derfor, svensker har vi vel generelt ikke slike betenkeligheter til, og blir ikke på samme måte reknet som "innvandrer" i det daglige vokabularet..
AnneM. Skrevet 14. november 2007 #8 Skrevet 14. november 2007 Uff.. For et nedsettende og rasistisk innlegg dette var. Er dere liksom så mye bedre fordi dere er hvite? ÆSJ!
Cat.68 Skrevet 14. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 14. november 2007 Er det virkelig så vanskelig å skille mellom innvandrere som kommer hit fordi de generelt ønsker det ,og for å søke seg et bedre liv , og flyktinger som kommer hit fordi dem trenger det??. Du har helt klart et poeng at man burde hjelpe de der de kommer ifra, men det burde vel heller belastes staten ,en innvandrerne/Flyktingene??
Cat.68 Skrevet 14. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 14. november 2007 Hvorfor flaut?, du kommenterte det jo, da kan du jo forklare hva du mener også da?
Musemor med tre søte små Skrevet 14. november 2007 #11 Skrevet 14. november 2007 Du sa: "Jeg har også arbeidet og betalt skatt, og ellers oppfylt de krav som stilles til meg i samfunnet." Da snyter du ikke. Uavhengig hvor du er innvandrer fra.
Ikke bytt kone, bytt kjøkken! Skrevet 14. november 2007 #12 Skrevet 14. november 2007 Hvis du arbeider og betaler skatt så er du selvsagt ingen snylter, og det er det vel heller ingen som mener?
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 14. november 2007 #13 Skrevet 14. november 2007 Så lenge de kommer hit og jobber på lik linje med nordmennene så "plager" det meg ikke. Men er så sinnsykt mange som spekulerer på dette. En svenske eller danske tviler jeg kommer hit av slike grunner... Ser faktisk ikke på en svenske eller danske som innvandrer jeg.. Skyt meg om dere vil.
Cat.68 Skrevet 14. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 14. november 2007 Hæ??? Trur du ha gått glipp av noe veldig vesentlig i Hi AnneM. hehehe
moder3 Skrevet 14. november 2007 #15 Skrevet 14. november 2007 tror nok det burde være en større utredning for å få fram alle punktene i saken, det betyr ikke at alle hvite er "bedre" (dine ord), eller at alle mørke snyter. det var jo akkurat det jeg la fram i forrige innlegg, at man hører om tilfeller, altså unntak av ikke-vestlige som har benyttet seg av norske goder på uærlig vis. På lik linje med nordmenn som sniker til seg overgangsstønad for å ta et eksempel.. poenget er at man tenker uansett ikke slik om (i dette tilfellet) svenske innvandrere som selv kommer fra et vestlig land, jeg har aldri hørt om svensker som kommer hit for å sende penger hjem til familien for å ta nok et eksempel..
moder3 Skrevet 14. november 2007 #16 Skrevet 14. november 2007 dette innlegget var forresten svar til anne..
Cat.68 Skrevet 14. november 2007 Forfatter #17 Skrevet 14. november 2007 Poenget er vel det at de fleste innvandrere gjør da akkurat det samme. De som snyter staten er nok like mange nordmenn som innvandrer/flyktinger. Problemet er generaliseringen. Jeg synes det blir for dumt!!
Cat.68 Skrevet 14. november 2007 Forfatter #18 Skrevet 14. november 2007 Jeg kom hit pga kjærligheten, det trur jeg det er mange innvandrere som gjør!! Fordi du ikke ser meg som innvandrer så gjør ihvertfall staten Norge det!!
moder3 Skrevet 14. november 2007 #19 Skrevet 14. november 2007 Det er vel vanskelig å sile alle ettersom slikt forekommer, ikke vet jeg hvordan prosedyrene gjøres, men man får ikke "testet" hver flyktning etter hvert som de kommer, slikt tar tid. Og i mellomtiden, FØR de blir sendt hjem uten oppholdstillatelse, blir de boende her med de fordeler det medfører. Jeg har absolutt ikke noe imot at vår velstand skal deles, er overhodet ikke grisk på noe vis, men er det ikke litt frekt bare å komme inn og ta seg til rettes og lyge for landet vårt? Og jeg gjentar; det er selvfølgelig unntakene jeg snakker om, ikke de som kommer hit av rettsmessige årsaker..
Gjest Skrevet 14. november 2007 #20 Skrevet 14. november 2007 LIke dustete påstand som at alle som stemmer frp er rasister. Datteren min på åtte spurte igår hva en norsk-pakistaner er? Var ikke noe rasistisk over det, jeg spurte hva grunnlaget for spørsmålet var, og da svarte hun at det ordet hørte hun hver eneste dag. På radioen på skolebussen .... hehe...
moder3 Skrevet 14. november 2007 #21 Skrevet 14. november 2007 forstår poenget ditt, man bør skille mellom "disse innvandrerne er noen snyltere" og "DE av innvandrerne som faktisk ER snyltere".. det første er generalisering.. Akkurat som vi kan si om alenemødre; de som utgir seg for staten å være alenemor og likevel bor sammen med barnefar er snyltere, men det er ikke dermed sagt at alenemødre er snyltere...
Ikke bytt kone, bytt kjøkken! Skrevet 14. november 2007 #22 Skrevet 14. november 2007 Der er jeg enig. En innvandrer som har et fremmedartet utseende, og som kommer fra et land det ikke er naturlig å sammenligne med Norge, h*n må liksom "bevise" at h*n er en ærlig og arbeidsom sjel som bidrar til felleskapet, mens innvandrere fra f.eks andre land i Skandinavia slipper unna denne stigmatiseringen.
Cat.68 Skrevet 14. november 2007 Forfatter #23 Skrevet 14. november 2007 Jo det er ille. All form for løgn og bedrag er lite flatterende og fører med seg fordommer og skespis. Men som sagt, det er en så liten del av innvandrerne/flykingene som står for dette at det blir dumt å generalisere. Poenget ellers med innlegget mitt er at jeg faktisk står mantalført som innvandrer, men pga at jeg er Svensk er det ingen som i hele tatt tenker på at jeg kunne hva vært like utnyttende av systemet som andre innvandrere gjerne blir generalisert som!!
Cat.68 Skrevet 14. november 2007 Forfatter #24 Skrevet 14. november 2007 AKKURAT!!! Der slo du spikern på hodet. Det var det jeg ville frem til ;o))
solstråle69 Skrevet 14. november 2007 #25 Skrevet 14. november 2007 Tror ikke flertallet av innvandrere kommer hit pga kjærligheten, Cat. :-) Dessuten er det stor forskjell på å komme hit for å jobbe, og på å komme hit for å kun motta trygdeytelser. Det er ikke til å komme bortifra at en vesentlig del gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå