Attpåklatten :-)™ Skrevet 13. november 2007 #1 Skrevet 13. november 2007 når man føler seg truet av gamle bilder fra sin manns/kones/kjærestes fortid, mener jeg. Kan det være så fryktelig farlig om det blir oppbevart en kasse eller to med bilder fra særkullsbarnets fortid? Hvem er det som har rett til å avgjøre om barnet kommer til å bli glad for det eller ei? Er det ikke mest rettferdig å la barnet selv avgjøre det når det blir gammelt nok til å ta slike avgjørelser om tilintetgjøring av verdifulle minner om sine foreldres fortid sammen. At noen mener at disse forholdene er mislykkede og ønsker å kvitte seg med minnene, så putt det i en eske og gi det til barnet når de blir store da. Ikke brenn og kast noe som kan være av kjempeverdi og noe av identiteten til et uskyldig barn!!! Jeg synes det vitner om voksne sin usikkerhet i forhold til eksdamer og deres tidligere forhold til deres mann, og om nye forhold som ikke er trygge nok for dere det gjelder. Forlang heller at mannen skal fokusere på deres forhold og la nå for guds skyld fortiden hans ligge i fred. En dag kan den mannen bli så lei all gnagingen deres at det smeller og du plutselig er eksen du også... Og nei, jeg er ingen bitter eks, men en som valgte å gå ut av noe som ikke funket. Men jeg angrer ikke en dag på fortiden min med ham jeg gikk fra...vi har mange gode minner og jeg tar det som en selvfølge at våre barn får beholde disse bildene og filmene. Det er vi som skal være de voksne i disse bruddene, ikke barna våre.
velger nick en annen dag Skrevet 13. november 2007 #4 Skrevet 13. november 2007 Det du skriver var også mine tanker rundt dette. Det bør være opp til barna om de vil ha sakene.Og det burde ikke ta så stor plass i en pappeske på loftet eller i kjellern. Jeg har full forståelse for at man ikke ønsker bilder på veggen men i en eske gjør de ikke noe skade.
~~DoraDora~~ Skrevet 13. november 2007 #5 Skrevet 13. november 2007 Og det var biomødrenes respons ja.... Jeg kan jo snu på det, og si : La nå eksen din få gå videre selv om du ikke ønsker at han skal glemme deg... dere blir blir jo rett og slett sjalu når eksen deres endelig har funnet den rette, og han ikke gidder å gjemme på gamle bilder fra fortiden....hm Det holder vel at barnet får bildene du har gjemt bort... for det har du sikkert... Dette har blitt en skikkelig tåpelig diskusjon. Dere vil jo bare høre på det ene øret dere.... At noen brøler inn i det andre øret at det er snakk om brudebilder, og ikke bilder som angår barna vil dere jo ikke godta. Gi dere nå, før det blir for dumt...
Attpåklatten :-)™ Skrevet 13. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. november 2007 Jeg må egentlig bare le av dine innlegg *Dillå* for du er jo den som er mest sint, irritert og oppbragt over denne fortiden:-) Ro ned og slapp av.....vi fikser det greit mange av oss biomødre. Det er jo sånne som deg som lager alt styret rundt dette temaet. Jeg har latt eksen min gå videre for mange år siden, jeg er ikke redd for at han skal glemme meg, men synes det ville vært fryktelig trist om han skulle glemme barna sine..... Ha en fortreffelig kveld:-)
Gjest Skrevet 13. november 2007 #7 Skrevet 13. november 2007 Jeg må fortelle deg at jeg er begge deler. Dillå..................du sier vi hører på det ene øret, hva med deg som inntens mener at man ikke kan ha noe kontakt med noe slags x, vi er overopphengte hvis gamle bilder ligger, barn fra tidliggere forhold mener du er en feil....? Jeg må ærlig si at det å ha et avslappet forhold til x er av alle slag og bilder heller mer over til normalt enn det du anntyder, for det peker bare mot å være sjalu. At dette startet som et brudebilda ja, men du har nok vært med på å utvikle denne diskusjonen godt videre. At de fleste her inne ER enige om at brudebilde ikke henger på veggen, men i en BOKS, så hvem hører på et øret her nå? MEN hvem er så inntens på å kaste bilder som ikke er med deg på? Jeg føler meg ikke truet av noen bilder og det ville ALDRI falle meg inn å kaste bilder av mor til min stesønn, ALDRI......hva ville han tenkt om meg da? Nei, de er gamle minner som min stesønn setter pris på at jeg behandler pent, gjensidig respekt kalles det!!!
velger nick en annen dag Skrevet 13. november 2007 #8 Skrevet 13. november 2007 Ja biomødrene er jo også en del av "mine,dine..osv" så da kommer det respons fra oss også. Vet ikke hvorfor du er så ilter mot biomødre,men jeg kan fortelle deg at det er mange av oss som IKKE vil ha igjen eksen.Ikke for alt i verden! Det er faktisk noen av oss som er lykkelig gift på nytt også..:-) Det blir jo en tåpelig diskusjon når man ikke er villig til å se ting fra mer enn en side,dette gjelder vel også for deg Dillå? Tenk om man kunne legge egen usikkerhet til side og heller tenke på barna for en gangs skyld......
ostekaka Skrevet 13. november 2007 #10 Skrevet 13. november 2007 Det er da ikke nødvendigvis noe galt i et forhold om der finnes usikkerhet og sjalusi, men det kan jo være noe galt med den ene parts selvfølelse. En har jo alle med seg sin historie, og jeg hadde bak meg et brudd og et svik jeg aldri så komme. Fordi om jeg vet at dette ikke gjelder meg og min nåværende, var det med meg temmelig lenge. Selv har jeg verken med meg bilder fra ungdomskjæresten eller han i mellom, for meg er det ikke naturlig. Min kjære er veldig lite sjalu, men da vi en gang var på en fest, og ungdomskjæresten min var der, og vi lo, koste oss og mimret litt, merket jeg på han jeg kom med at nå var det nok, og det var helt OK. Ikke ble han noe eiesyk sjalu psyko, eller usikkert vrak, men det er bare en helt vanlig reaksjon hos mange. Vi liker ikke nødvendigvis å se våre utkårede sammen med eksene sine. Litt sjalusi er helt naturlig, og en bør jo kunne respektere sin nye partner så pass, at en ikke dytter det på, insisterer på at jeg skal nå gjøre slik som jeg vil, du skal ikke bestemme noe over meg, det er en del av meg, så du har bare å innfinne deg med det. Jeg ser ikke at det skal være så enormt store behov for å insistere på å ha bilder på veggene, og mange albumer i hyllene, brudebilder i ramme og videoer i spilleren. Min mann har bilder fra sin tidligere familie liggende i en eske, jeg ser det mest som barnas bilder, jeg har sett bildene, og føler meg ikke 100% konfortabel med det. Ikke ønsker jeg å brenne dem, om barna vil se på dem så er de velkommen til det, selvsagt har de like lyst å ha bilder av sin barndom som meg selv og alle andre. Kommer ikke til å ville ta dem fra noen. Men er glad de er i en eske og ikke på veggen. Uten at jeg er veldig sjalu av den grunn, men jeg liker ikke å se bilder av min kjære, tett omslynget og leende og smilende sammen med en annen. Det betyr ikke at jeg ikke vet det har vært tilfelle, det betyr ikke at jeg ikke har gjort tilsvarende, det betyr bare at jeg ikke føler for å se det hver dag, å bli minnet på det hver dag. Betyr ikke at det er noe galt med forholdet vårt, betyr egentlig bare det. Ville heller sagt det er noe galt med et forhold der det blir insistert på å henge opp bilder av eksen i stua, mot ens nåværendes ønske. Da hadde jeg lurt på hva som var galt om han så gjorde. Hvorfor ville han ha bilde av henne i vårt hjem, og hvorfor skulle ikke min mening telle, i et felles hjem.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 13. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 13. november 2007 Jeg er helt enig i at bilder ikke trenger henge fremme på veggen eller at filmer skal stå i spilleren, men akkurat det er det vel de færreste som gjør. Men derimot å la barna få ha disse som sine minner er for meg uforstående at skal være noe problem for nye kjærester. Det er jo bare å la være å titte på det om man føler det vanskelig:-) Det er ingen vits i å lage mer trøbbel enn nødvendig, og jeg synes det er helt tullete å si at alle eksforhold var mislykkede eller at ALLE ønsker at nåværende kjæreste skulle vært far til alle barna osv....det forteller mer om usikkerheten til den som mener det... Og det er trist, at voksne mennesker lever med denne utryggheten eller dårlig selvfølelse for den sakens skyld. Fra det og til å ta avgjørelser over hodet på de uskyldige barna er for meg et stort sprang. Hver og en får feie for egen dør først og fremst. Jeg har full forståelse for at noen er mer sjalu enn andre, men fremdeles synes jeg ikke barna skal bli de skadelidne....
~~DoraDora~~ Skrevet 13. november 2007 #12 Skrevet 13. november 2007 Jeg er enig med Labolina... Og i min situasjon, så er dreier det seg ikke om sjalusi. Verken fra min side eller fra stebarnets mor sin side.... Vi er likegyldige overfor henne, og hun er likegyldige overfor oss. Da jeg traff mannen for flere år siden, var det enda flere år siden han og stebarnets mor gikk fra hverandre. (de gikk fra hverandre da barnet bare var baby, så det var et veldig kortvarig forhold). Mannen min har hele tiden kun hatt samvær annenhver helg, og litt i ferier.(..og etter at de gikk fra hverandre hadde han et langt samboerforhold som betydde mer for ham... selv om det var barnløst). Vi har vært gift i flere år nå, og har tre barn sammen. Vi har et fint og sammensveiset familieliv. Stebarnet mitt er tenåring, så all kommunikasjon går gjennom henne og ikke moren. (Moren er gift og har flere barn selv nå....) Det jeg prøver å si er at mine meninger ikke grunner i sjalusi (ikke i det hele tatt), men jeg er ikke en stemor som sliter med at mannen min ønsker å beholde minner som brudebilder el.l heller. Men jeg kan godt forstå at noen stemødre sliter med dette, for jeg synes ikke det er naturlig at skilte gjemmer på brudebilder og sånt. At en gjemmer bilder av barna er noe helt annet. For de er og vil selvsagt alltid være en del av mennene. Barna er fremtiden , men det er ikke eksene....de er fortid. (I hvertfall for de fleste vil jeg tro). Så det at en ikke ønsker å ha brudebilde av mannen med eksen i hus, trenger ikke være pga sjalusi. Men pga at en ikke skjønner helt hensikten med det. Mannen min har kastet bilder av eksene sine han...lenge før han traff meg, fordi han ikke har behov for å beholde de...han har ingen interresse for de sier han. (Han så heller ingen hensikt i at særkullsbarnet hans skulle ta vare på de) Hadde mannen min tatt vare på brudebilder og bilder av eksene sine, så hadde jeg kanskje hatt en grunn til sjalusi. Jeg hadde iallfall ha lurt litt på hvorfor han tok vare på de ja. Men heldigvis trenger jeg som sagt ikke lure engang... :-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. november 2007 #13 Skrevet 14. november 2007 jeg er uenig med deg *dillå*. at en mann/kvinne velger og kaste brudebildene er en ting, men at en mann/kvinne må gjøre det for ellers blir nye kjæresten sjalu er for meg veldig rart. hva gjør det at bildene ligger i boden? det er jo ikke til og komme bort i fra at det er en sansynlighet for at barna en dag ønsker og se disse bildene. jeg ville ihvertfall syntes det var trist om min far og mor hadde kastet bildene fra når dem giftet seg, eller andre bilder fra dems fortid sammen.
~~DoraDora~~ Skrevet 14. november 2007 #14 Skrevet 14. november 2007 Nei faen heller om jeg har ønske om å oppbevare gamle bilder av eksen og meg. Døtrene mine fra forrige ekteskap er skillsmissebarn, og skillsmissebarn har ikke alle privilegier som barn som lever med mor og far har. Deriblant gjelder det å arving av brudebilder av foreldrene ol. Sånn er det bare. Ikke alle barn som har foreldre som bor sammen, som er gifte heller. Tror dere de savner et brudebilde av de? Ofte blir mannfolk overkjørt av kvinnfolk når det gjelder ekteskap. Kjerringa maser om at hun vil gifte seg, ha et stort og flott bryllup osv. Og mennene gir etter for maset/presset. Dette skjer veldig, veldig ofte, og spesielt blant unge par. Når det går skeisen da, så blir kvinnfolka livredde for å innrømme at det var en stor feil, og at de var unge og dumme den gang. Og det verste av alt er at de tror på det selv. Og så får de ungene til å tro på at joda det var så flott den gang, og joda vi var så lykkelige, og joda vi har bare flotte minner. Men vi er skilte nå da, for vi vokste fra hverandre ser dere. Hva det betyr, kan vi ikke si til noen, for da vil de jo forstå at det var ikke så bra allikevel. Og det må vi jo ikke la noen får vite. Hyklerske foreldre kaller jeg dette. Jeg vedder på at mannfolk som ikke greier å kaste brudebildene eller andre bilder av eksen, egentlig håper på å få henne tilbake en dag. At en dag skal de bildene henge på stueveggen igjen. Det samma tror jeg om kvinnfolk som ruger på brudebildene fra bryllupsdagen med eksen. Det med at barna skal få bruke de som postere på gutte/jenterommet er bare viss vas. Et skalkeskjul.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 14. november 2007 Forfatter #15 Skrevet 14. november 2007 Det var da voldsomt til aggresjon FulltidsPappa&helgePappa. Fikk en fornemmelse av at du og *Dillå* har mye til felles... Om menn er dumme og lar seg tvinge til ekteskap som du beskriver så varmt, så dem om det. De må alikevel stå til ansvar for egne handlinger. Det gjelder også oss kvinner. Jeg lever i et harmonisk forhold gjennom flere år og har intet ønske om å gå tilbake til min eks, selv om jeg har bilder av vår fortid sammen. Dette blir bare dummere og dummere......... Snakk om å skjære alle over en kam i en bitter tone!!!
Gjest Skrevet 14. november 2007 #16 Skrevet 14. november 2007 AMEN!!! P.S Er forresten enig i at Dillå og fulltidspappa er forbausende like.. ;o)
~~DoraDora~~ Skrevet 14. november 2007 #17 Skrevet 14. november 2007 Attpåklatten En ting har vi til felles og det er at vi har begge stebarn, og egne meninger. Men det går jeg utifra at flere andre også har til felles med meg her inne. Noen tør si hva de virkelig mener, og andre ikke.
velger nick en annen dag Skrevet 14. november 2007 #18 Skrevet 14. november 2007 Så sinna da fulltidspappa....... Synd at du ikke lar skilsmissebarna få samme privilegiet som andre barn.Særlig siden det er det er mulig å la dem ha det...(ved å ta vare på bildene) I"kke alle barn som har foreldre som bor sammen, som er gifte heller. Tror dere de savner et brudebilde av de? " Ehhh....litt vanskelig å savne brudebildet av foreldre som ikke har giftet seg ? Det er da ikke noe argument for å kaste bildene fra ens eget bryllup? Om mannfolk gifter seg med dama for å "slippe maset" så dem om det.Men er man i et forhold hvor ingen er glad i hverandre så må jeg bare spørre: Hvorfor er man det? Og velger man da å gifte seg? Merkelig ressonement synes nå jeg....... Det er da ikke snakk om å "ikke klare" å kaste brudebildet.Det er snakk om å ta vare på det (gjerne pakket laaaangt bort) for at barna skal få mulighet til å evt ha det senere når de er voksne selv. Da kan de ihvertfall ta et valg.De må da gjerne kaste dem....men la de få muligheten til å velge selv.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 14. november 2007 Forfatter #19 Skrevet 14. november 2007 Jeg synes alle her inne tør å si hva de mener, men er litt skremt over meningene til enkelte. Det virker som om en selv kommer først hele veien, og så får barna ta til takke med det som skulle dryppe på dem.....trist...
~~DoraDora~~ Skrevet 14. november 2007 #20 Skrevet 14. november 2007 Seier og glede... Forbausende mange som er enige her inne på forumet ja.... hm skulle nesten tro at ALLE biomødrene var en og samme person... og at alle steforeldrene var en og samme person. Mistenkelig at det finnes noen som faktisk er enige med hverandre her inne ;-) hehe
Attpåklatten :-)™ Skrevet 14. november 2007 Forfatter #21 Skrevet 14. november 2007 ......eller rett og slett paranoide........;-)
Travelmor Skrevet 14. november 2007 #22 Skrevet 14. november 2007 Jeg blir kun mistenksom de gangene det dukker opp menn her inne. Det er en så sjeldent - at det er vanskelig å tro at det ikke skjuler seg en kvinne bak:-)
~~DoraDora~~ Skrevet 14. november 2007 #24 Skrevet 14. november 2007 Travelmor.... Ja en blir fort mistenksom når det dukker opp menn her inne.... men jeg tror faktisk at det er flere menn som er inne og leser her, men som ikke svarer på noe. Vet iallfall om tre menn som har gløttet innom når samboeren/kona deres er innom, og den ene er min mann. Han har flere ganger kunne tenkt seg å svare på noen innlegg her inne, men han gidder ikke, for han ser liten vits i det. En oppnår ikke annet enn at folk kjemper for sine egne meninger, og ikke engang gidder å lese andres svar skikkelig før de overfaller dem. Og når mennene blir hetset med en gang de stikker hodet sitt inn her, så rygger de fort ut igjen. Tror det kan være årsaken til at det er så få menn som skriver innlegg eller svarer her.
~~DoraDora~~ Skrevet 15. november 2007 #25 Skrevet 15. november 2007 Du sier noe der ja Jeg for min del har gløttet innom denne siden innimellom. Men jeg har ikke skrevet noe her før nå. Tar det jeg leser her med meg, og diskuterer det foreksempel med kona, eller den ene kollegaen min som også er helgepappa. Kunne nok brukt siden mer dersom det fantes flere mannfolk her. Blir veldig ensporet når det bare er dere kvinnfolk som svarer. Og dere klarer jo sjelden å være objektive har jeg merket meg. Her dreier det seg som oftest om mødrene og stemødrenes kamp seg imellom. Det sliter vi ikke med i min situasjon. Og takk gud for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå