Gå til innhold

Ja eller nei til K-vitamin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hva hvis ditt barn er et av den ene prosenten da? Vil du si det samme da? Evolusjon+ artenes overlevelse bygger vel på at de svake skal ut og de sterkeste overlever...

Hadde dette gjeldt for oss i lik grad som for dyrene, hadde det ikke vært mange svaksynte, hørselshemmede eller andre mennesker med ørsmå svakheter her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva hvis barnet er av de 3-5 % av befolkningen som har f.eks leiden mutasjonen da ? -Og får denne sprøyten som da faktisk øker sjansen for blodpropp enda mer?!

Skrevet

Da jeg googla på emnet isted fant jeg en del artikler som omhandla k-vitamin, og en av artiklene handla om blodpropp. Der ble det sagt at det ikke er påvist noen sammenheng mellom k-vitamininjeksjon og økende antall blodpropper blant spedbarn. Den injeksjonen som blir gitt er ikke en "behandlende" dose i forhold til blodkoagulasjon, men heller en "forebyggende" dose.

Jeg er forresten en av dem som har leidens mutasjon. De aller fleste av disse 3-5% er heterozygote, noe som vil si at mitt barn har en veldig liten sjanse for å arve mutasjonen. Jeg sier "veldig liten" fordi jeg ikke vet om barnefar har leidens. Jeg er likevel ikke i tvil om at jeg ønsker k-vitamin til barnet mitt.

Skrevet

Men som sagt er barnet mitt frisk som en fisk, så det er ingen fare for det :-)

Du har ikke helt forstått det med evolusjonen, det du beskriver er sosialdarwinisme og er en politisk retning som har sprunget ut i fra darwinisme (som igjen er en teori som har sprunget ut i fra Darwins evolusjonslære)...

Evolusjonsteorien går ut på at genene våre gjennom mange tusen år har sortert ut det som er mest nødvendigst for vår overlevelse og suksess. Noen ganger kan man ha ørsmå feil på genene, men det trenger ikke gå ut over vår overlevelse (som svaksynthet o.l.).

Hvis noe (f.eks. K-vit) er livsnødvendig for vår overlevelse ville derimot evolusjonen selektert på gener som produserte dette stoffet.

Naturen er fantastisk :-)

Skrevet

3-5% er heterozygote ja en mindre andel er homozygote............ Jeg har heretozygot leiden mutasjon og protein-s mangel , dobbel koagulasjons gen feil i blodet.................. Begge mine barn har arvet dette fra meg. Jeg har to søstre og 2 av oss har arvet dette etter vår mor. Begge mine søsters barn har også arvet dette fra henne...................... K-vitamin setter ned f.eks effekten av blodfortynnende medisiner. Spørsmålet blir vel egentlig om de vet nok om k- vitamin og spedbarn med denne tilstanden..................... Ditt barn har ca 12,5 % sjanse til og arve en heterozygot leidenmutasjon fra deg om barnefar ikke har dette.

Skrevet

Nei, jeg er nok ingen ekspert når det gjelder hverken darwin eller evolusjonen. Men måten du skriver på, virker det på meg som at det er det du mener. Jeg respekterer ditt valg, men kan ikke si at jeg forstår det.

Som du sier, de fleste overlever uten kvit. Men når legen anbefaler meg å gi barnet mitt en sprøyte som kan hindre at han skal dø, så er saken klar for mitt vedkommende.

Kvit er jo ikke livsnødvendig for de fleste. Men jeg vil heller ha et barn som i utgangspunktet ikke ville hatt noen sjanse uten kvit enn å miste barnet mitt fordi jeg takket nei til noe så enkelt som en sprøyte.

Skrevet

Ok, og det respekterer jeg selvfølgelig også :-) Og forstår det selvfølgelig! Jeg er ingen sosialdarwinist, men vier livet mitt til evolusjonsteorien og naturvitenskapen, det er min religion :-)

Skrevet

Hehe jeg forstår faktisk utviklingsteorien helt utmerket. Det jeg reagerer på er at du med viten å vilje ønsker å se på at barnet ditt kanskje blir "utrenska". Et barn trenger ikke være sykt for å få en blødning i mage/tarm eller i hodet. Naturen spiller oss nemlig et puss iblant.

Jeg håper for din del at alt går bra med deg og barnet ditt :-)

Forresten, du kaller "svaksynthet ol" for "ørsmå feil på genene".. Det et dyr i naturen trenger aller mest for å overleve er sansene sine, så jeg tror ikke du ville kalt svaksynthet for en bagatell hvis du for eksempel var en elefant. Grunnen til at et menneske klarer seg så godt selv om det har dårlig syn eller hørsel, er fordi mennesket har laget seg hjelpemidler, og at vi lever i et samfunn som tar vare på de svake. På akkurat samme måte som briller er et hjelpemiddel for en som har dårlig syn, vil en k-vitaminspøyte være et hjelpemiddel for et spedbarn som er i ferd med å utvikle ei blødning.

Skrevet

Vil du heller ikke gi barna dine vaksiner når den tid kommer? Eller antibiotika når ungen din får urinveisinfeksjon?

Skrevet

Ja, men akkurat her snakket jeg om mennesker da...

Og barnet mitt blir ikke utrensket selv om det ikke får K-vit, vi trenger ikke ta helt av her ;-)

Jordmoren min har peiling på dette her, og hun sier at han ikke trenger det, så det går bra!

Jeg vil aldri gjøre noe som kan skade barnet mitt, så det trenger ikke bli noe tema her, det er unødvendig!

Skrevet

Vel. Forskning viser at spedbarnsdødeligheten/antallet dødelige indre blødninger gikk ned etter de begynte å gi k-vitaminsprøyter rett etter fødsel. Tror du burde spørre hva jordmora di baserer kunnskapen sin på, for det må jo være noe helt annet enn forskning da iallfall.

Folsyre er et annet eksempel. Folsyre er et B-vitamin som ikke produseres i kroppen, men som må tilføres. Regner med du ikke tror på dette heller da ettersom du lever fullt ut etter utviklingsteorien om at naturen ordner alt.

Men jeg sier det igjen; jeg håper alt vil gå bra med deg og dine!

Skrevet

Det er heller ikke noe som MÅ tilføres, vil heller si KAN.Tok dette da jeg ikke visste nok om fosteret var friskt eller ikke, det vet jeg nå at det er :-)

Og takk for omtanken, men alt går nok strålende med meg og mine!

Håper det samme for deg og dine :-)

Og angående jordmoren min, baserer hun sin kunnskap på både teori og erfaring, og tviler på hun ville anbefalt meg noe som kunne drept barnet mitt...Som sagt mange ganger her gjelder den prosenten som er utsatt ikke-friske barn, noe de ikke nevner i den forskningen du henviser til. Det er selvfølgelig bra at de som er utsatt kan få muligheten til en sånn sprøyte, men de som ikke er utsatt trenger ikke bli påtvunget det og fratatt muligheten til å klare seg selv.

Skrevet

Ja vel da Darla. Nok er nok :-)

Lykke til :-)

Skrevet

Nei jeg klarer ikke å la være å spørre; hvordan kan du være så skråsikker på at barnet ditt er "frisk som en fisk" som du sier? For det første så kan det godt være at du eller barnefar har mutasjoner eller andre "feil" som dere ikke vet om. Dessuten kan godt ungen få mutasjoner som dere ikke har; ytre påvirkninger kan f eks gi genfeil. Og det er ikke alle genfeil en kan teste ved fostervann- eller morkakeprøver.

Skrevet

Fordi jordmor og lege sier at han er helt frisk, og hverken meg eller samboer har noen form for sykdommer i familien.

Kan ikke gå rundt å være redd for alt, jeg velger å unngå det som er påvist skadelig for barnet og så lar jeg barnet klare seg når det kan det.

For meg blir det feil, men du trenger ikke forstå eller akseptere det selvfølgelig, og du gjør det du føler er rett... Ok?

Skrevet

He he. Jeg må ærlig innrømme at dette var en underholdende debatt! Særlig fordi alle argumentene fremsettes av vordende mødre med ett mål: Nemlig gjøre det som de opplever som det beste for barnet sitt. Med et slikt engasjement som utgangspunkt tenker jeg at det er mange heldige nyfødte her i landet som har noen solide løvemammaer rundt seg. Og det er jo bra!

Det er interessant at du tar opp emnet, Darla, for jeg har akkurat tenkt i de baner selv i det siste. Jeg har ikke tatt et standpunkt for eller mot, men tillater meg å stille spørsmål ved bestående rutiner og hvorvidt disse har sin gyldighet også innen dagens fødselsomsorg. Mye er endret siden den gang injeksjonene ble innført. Det vil alltid være en viss risiko forbundet med begge alternativ, og forløpet kan en jo ikke vite på forhånd. Hvorvidt ens barn får en alvorlig blødning vet en faktisk ikke. Og tilsvarende, hvorvidt injeksjonen har betydning for utfallet, vet en heller ikke. På den annen side er det også en viss risiko for infeksjon pga sprøyten, samt den lille får smerter pga stikket (jeg jobber i helsevesenet, og har også erfaring fra barsel. Den redsel og grining som sprøytestikkene medfører gjør vondt i ethvert mammahjerte å høre på, men det går fort over, heldigvis)

Synes det er flott å se at vi gravide stiller spørsmål ved den svangerskaps- og barselomsorgen vi omgir oss med. Det er MYE å gripe fatt i, så stå på og KREV svar fra jordmødre og leger som er satt til å ivareta oss og våre små. Det er på tide vi begynner å stille spørsmål synes jeg.

Skrevet

K - vitamin er et vitamin som gjør at blodet koagulerer raskere, dvs skulle barnet få en blødning så vil blodet raskere koagulere og det er jo bra. Tror neppe en sprøye skader barnet. På føllings testen må de jo stikke i foten.

Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig selv når det gjelder k-vitaminsprøyten. Men jeg lurer også på om sprøyten inneholder noe annet en k-vitamin? F.eks. konserveringsmidler som i seg selv kan medføre bivirkninger? Noen som vet?

Skrevet

Injeksjonen er ren K-vitamin, 0,5 - 1 mg står det på nettdoktoren.

Og av det jeg har lest ellers så har de ikke registrert noen form for bivirkninger på noen av barna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...