Gjest Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 Jeg har reagert litt på at nyfødte får sprøyte med K-vit. Kan ikke frostå at det skal være "nødvendig" ettersom de ellers har alle stoffene de trenger. Hadde de trengt K-vitamin, hadde vel kroppen deres produsert det selv tenker jeg...Ellers hadde vel ingen barn overlevd før i tiden (før det ble prosedyre...)? Da jeg spurte jordmor om dette sa hun at hun tenkte helt likt som meg, og at ingen av hennes 4 barn hadde fått denne sprøyten (det er jo valgfritt!). Hun sa også at den gis for å forebygge hjerneblødning som skjer his 1 av 100 000 barn (1 barn hvert 2. år ca...), og som er vanligst hos premature barn eller barn med spesielle vansker. Hva tenker dere om det? Synes det virker veldig unødvendig at det er "prosedyre" og er fristet til å takke nei til det. Hvis barnet klarer seg fint selv, hvorfor skal jeg tvinge på det en sprøyte i låret- en ekstra traume rett etter den traumatiske fødselen...?
Lykkelig mamma til lille Leon Skrevet 5. november 2007 #2 Skrevet 5. november 2007 Hei Darla. Har aldri tenkt over det, men du sier noe, er litt sånn som bare godtar alt fordi jeg regner med at det skal være sånn. Men det kan vel ikke skade å få en vitamin sprøyte for mye... men som sagt har ikke satt meg inn i dette. Godt man kan velge:o) Gjør det mage følelsen sier er riktig.
Gjest Skrevet 5. november 2007 #3 Skrevet 5. november 2007 Det er jo ikke skadelig, men jeg er litt sånn som liker at ting skal foregå så naturlig som mulig, og hvis gutten min klarer seg fint på egen hånd, så føles det feil å tilføre noe unødvendig... Og det er jo et stikk i låret som sikkert ikke er så gøy for den lille som ikke skjønner noe... Så på da Helene og Atles barn fikk den sprøyten, og da reagerte han med skikkelig skriking og virket som han ble litt redd... Sikkert ikke skadelig, men unødvendig kanskje...
Gjest mphs Skrevet 5. november 2007 #4 Skrevet 5. november 2007 K vitaminet produseres av tarmene og siden nyfødes tarmer enda ikke har begynt å produsere dette kan de ikke stoppe blødninger om disse skulle ha oppstått under føseslen. Jeg hadde en lang fødsel som også var slitsom for babyen og jeg er glad for at de får k vitamin for å forebygge noe som kan bli katastrofalt. Kommer til å la neste få den sprøyten også.
Gjest 5 andre Skrevet 5. november 2007 #5 Skrevet 5. november 2007 Jeg visste ikke ved forrige fødsel at det var et alternativ heller. Hadde ikke fått vite av verken av jm eller på sykehuset at k-vit ble gitt - de bare gjorde det. La ikke merke til det der og da heller, det fikk jeg vite noen dager senere først. Kan sllikevel ikke se at k-vit skal ha noe neg. ved seg. Da er jeg i alle fall sikker på at blødninger stopper relativt raskt, så jeg har ikke motforestilling til dette denne gangen som jeg vet om det...
aprilspøk Skrevet 5. november 2007 #6 Skrevet 5. november 2007 Man vet jo ikke hvem som er så uheldige å få en blødning. Har fødselen vært tøff med sugekopp eller tang er risikoen større, men uansett ville jeg ikke tatt den sjansen. Et stikk i låret synes jeg absolutt ikke er et traume, selv for en nyfødt.
Mammahjertet Skrevet 5. november 2007 #8 Skrevet 5. november 2007 Skjønner ikke hva som er problemet med litt k vit. En sprøyte i låret kan ikke defineres som et traume etter mitt syn. Er enig at man skal ha et bevisst forhold til sånne ting, men vi får jo også sprøyte i låret etter fødselen og når jeg fødte sist og vi var på fødselsmøte på hotellet så husket 0 av 10 fødende at de hadde fått denne sprøyten. Tipper det er det samme med baby. H*n er jo full av andre inntrykk ;-) Hadde det vært snakk om mulige bivirkninger kan jeg se poenget med å være skeptisk....men det er det jo ikke her. Ja til vitamin!!!
Mammatiltoprinser Skrevet 5. november 2007 #9 Skrevet 5. november 2007 Jeg fikk k-vitamin sprøyte selv jeg. Altså det var til babyen, men den ble satt på meg. Ble innlagt i uke 33 med høyt blodtrykk og de ga dette tilfelle de måtte avslutte svangerskapet og hente han ut. Fikk også lungemodningsprøyter. Er glad for at det ble gjort jeg. De hadde ingen garanti da for at alt skulle gå bra. jeg ser ingen grunn til å si nei til dette. Dette gjør de jo for barnas beste. Det er jo det samme som med vaksinasjonsprogrammet det. For barnas beste
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 5. november 2007 #10 Skrevet 5. november 2007 Grunnen til at de får K-vit er for å forebygge hjerneblødning hos barnet!! Og det trenger ikke være en traumatisk fødsel som er risikofaktoren for det. Og at noen tør å gamble med sånt det skjønner ikke jeg!!!!!!!! Selv om det skjer med veldig få så kan det være deg og ditt barn det skjer med.
Gjest Skrevet 5. november 2007 #11 Skrevet 5. november 2007 Poenget mitt er at barnet produserer selv de stoffene det trenger, og det virker da rart for meg å tilføre et stoff de ikke trenger. Spesielt hvis det ikke er prematurt eller blir tatt med tang eller noe sånt... Som sagt er det ikke noe jeg har funnet på selv, men noe jordmor er helt enig i, og hun har takket nei med alle sine 4 barn... Synes ikke det er rart å takke ja, men ikke feil å takke nei heller...
_anna_ Skrevet 5. november 2007 #12 Skrevet 5. november 2007 det med hjärnblödning skedde faktiskt med babyn till en arbeidskollege i september. barnet överlevde men nu kanske det barnet får lide hela livet pga denna sprutan som lege glemt o gi efter födsel!! för tidigt att se om någon skade har skett men jag kommer absolut att ta denna!!!!!
Mammahjertet Skrevet 6. november 2007 #13 Skrevet 6. november 2007 Må bare si at jeg synes det er en rar holdning og ha når det ikke engang er snakk om mulige bivirkninger. Kroppen produserer jo ikke alltid de stoffene den trenger. Da hadde det jo aldri vært noe poeng med medisiner da! Det er greit at man har 'naturlig' som et ideal, men vi har jo for lenge siden fjernet oss fra holdningen om at naturen best ordner opp selv. Hadde vi ment det er det nok mange av oss her som ikke hadde levd. Hva er grunnen til at du vil takke nei?
mamma_til_jente Skrevet 6. november 2007 #14 Skrevet 6. november 2007 Enig med forrige. De har jo ikke begynt med vit K hvis det ikke var godt for noe. Selv om kroppen produserer vit K selv, så må det bakterier i tarmen til for å få igang produksjonen, og det har ikke nyfødte babyer. På samme måte som at diabetikere må få tilført insulin fordi kroppen ikke produserer det selv, syns jeg babyene bør få vit K når kroppen ikke lager stoffet selv.
Ida m/ Prinsesse+Spire Skrevet 6. november 2007 #15 Skrevet 6. november 2007 Blir litt skuffa/irritert på lege og jordmor over at æ ikkje får informasjon om valg som skal tas like etter fødsel.. har aldri hørt om den sprøyta. Flere ting som skal bestemmes av foreldre like etterpå?
Gjest Skrevet 6. november 2007 #16 Skrevet 6. november 2007 Jeg har ikke fjernet meg fra den holdningen selv om mange har det. Grunnen til at jeg vil takke nei har jeg jo allerede skrevet hvis du leste hovedinnlegget. Men jeg kan jo skrive en gang til, det gjør ingenting... Det er en sprøyte som bare 1 av 100 000 barn trenger, og da som oftest barn med spesielle vansker eller premature barn. I tillegg sa jordmoren min at det er en helt unødvendig prosedyre som hun også har takket nei til 4 ganger. Jeg ser ingen grunn til å gi barnet mitt en sprøyte han ikke trenger, og synes ikke det er noe rart med det. Jeg vil at barnet skal ha en behagelig inngang til livet, og vil gjøre alt jeg kan for at han skal få det :-) Medisiner gis hvis noe er galt med barnet (insulin som du andre nevnte her f.eks.), men det er ingenting galt med mitt barn, og hvis det er det likevel, så skal han selvfølgelig få medisiner da. Grunnen til at K-vitamin ikke lages naturlig i kroppen er fordi barnet ikke trenger det (hvis ikke det er sykt da...)
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 7. november 2007 #17 Skrevet 7. november 2007 Siden det ikke er noen bivirkninger med å ta sprøyta synes jeg faktisk at du tar en unødvendig sjanse kun valgt ut ifra prinsipp. Det kan faktisk hende at babyen i magen din er det ene barnet av 100 000 som trenger sprøyta, og hvordan kommer du til å takle det at du faktisk har sagt nei til sprøyta hvis dette skulle skje? Selv tar jeg få valg ut ifra sannsynligheten for at noe kommer til å skje. Jeg tar valg basert på hva som er det verst tenkelige utfallet, og hva som eventuelt kan unngås ut ifra dette. F.eks... Når jeg velger hvordan barnet mitt skal sikres i bilen tar jeg utgangspunkt i at jeg kommer til å havne i en bilulykke. Dette er ikke det mest sannsynlige utfallet, men det er det utfallet som vil få størst konsekvenser dersom det skulle skje. Jeg velger derfor å ha babyen min i bilstol fra den er nyfødt selv om dette kanskje ikke er like bra for babyens rygg som å ligge i en bag. Hvis du vet med deg selv at du greier å leve med valget du har tatt, bør du ikke endre dette synspunktet!! ) Personlig ville jeg hatt vanskelig for å godta det dersom min baby får en hjerneblødning som ikke stopper, og han/hun ikke har fått k-vitamin fordi jeg selv har takket nei til det. For ettersom jeg har forstått så hender det faktisk at barn som ikke er premature eller "synlig syke" trenger k-vitamin. Og bare ett spørsmål til på slutten.... Hva i alle dager menes med spesielle vansker?? Kan dette virkelig sees på "utsiden" kort tid etter fødsel? Og har du bestemt deg for at babyen skal få sprøyten dersom den har det?
Erisa* Skrevet 7. november 2007 #18 Skrevet 7. november 2007 Darla: Det er hyggelig at du har en holdning som tilsier at barnet produserer alt det trenger, men det er ikke tilfellet når det gjelder K-vitamin. Det produseres nemlig ikke bare av tarmen, men av tarmbakterier, og siden nyfødte ikke har utviklet normal bakterieflora i tarmen enda, produseres ikke det livsviktige k-vitaminet. Så jeg sier helt klart JA til vit-k-injeksjon! Man vet jo aldri, det er bedre å være føre var! En hjerneblødning er tross alt fryktelig alvorlig, så hvis man kan gjøre noe uskadelig for å forhindre det, så ser jeg ikke problemet...
lille-persille Skrevet 7. november 2007 #19 Skrevet 7. november 2007 Selvfølgelig skal barnet ha K-vitamin! Det er mye bedre å forholde seg til fagpersonalets forskning enn til "synsing" rundt om kring. I norge blir det ikke innført prossedyrer for noe uten at en har en bred forskningsprosess bak...jeg tar i alle fall ikke sjansen på å overprøve anbefalingene fra norsk helsevesen!
Gjest Skrevet 7. november 2007 #20 Skrevet 7. november 2007 Ja, men jordmoren min er jo også en fagperson, og hun sier det er unødvendig. Det er en grunn til at K-vit ikke er i tarmen/tarmbakteriene til nyfødte, hvis de hadde trengt det hadde de jo hatt det :-)
Matildesnusk + lille ups Skrevet 7. november 2007 #21 Skrevet 7. november 2007 Det virker som om du har bestemt deg for hva du vil gjøre ut fra hva jordmora di sier, så hvorfor spør du hva vi andre synes? På tidsskriftet for norsk legeforening står følgende: "Før man begynte å gi K-vitamin til nyfødte for 50 - 60 år siden var indre blødninger på grunn av K-vitaminmangel en fryktet, livstruende sykdom som rammet 0,25 - 1,7 % av nyfødte. Ved å gi forebyggende K-vitamin som sprøyte forsvant sykdommen." http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=1415843 Jeg skjønner ikke hvordan jordmora di kan påstå at det er unødvendig. Uansett synes jeg du burde undersøke litt mer, og ikke minst å tenke selv
marinas skatt Skrevet 7. november 2007 #22 Skrevet 7. november 2007 Om mor eller far har leiden mutasjonen og eller protein-s / protein-c mangel eller annen koagulasjonsfeil i blodet , og dette arves av barnet. Hva da med denne k-vitamin sprøyten? Gis ikke denne sprøyten for at blodet skal koagulere raskere, stoppe eventuelle blødninger raskere? Nå har 3-5 % av befolkningen f.eks leiden mutasjonen , eller andre koagulasjons gen feil i blodet , noe som faktisk øker rissikoen for blodpropper , og de trenger IKKE denne sprøyten..............
Gjest Skrevet 7. november 2007 #23 Skrevet 7. november 2007 Jeg har forstått det sånn at normale friske barn ikke trenger denne sprøyten ihvertfall, og ser ingen grunn til å gi barnet mitt noe det ikke trenger...Spesielle vansker er hvis det har vært problemer i svangerskapet, moren røyker, barnet har lav fødselsvekt osv... Regner med jordmoren min hadde anbefalt meg sprøyten hvis det var nødvendig. Men jeg tror på at naturen fungerer for rasens beste, og det må være en grunn til at det er som det er :-) Til nå har barnet mitt klart seg fint uten tilførsel av noe som helst, så da vil jeg at han skal få fortsette med det slik som det er meningen at han skal få gjøre :-)
*Minnie Mus* Skrevet 7. november 2007 #24 Skrevet 7. november 2007 Synes det er greit å stole på at legene vet hva de gjør jeg da. Kjipt å takke nei til sprøyta hvis ditt barn er det ene av hundre tusen som virkelig trengte sprøyta. Selvfølgelig overlevde folk før også, uten sprøyte med k vitamin, men det er det samme som å si at man feks kan legge barnet til å sove på magen om natta, for det er alikevel ikke så mange som dør av krybbedød. El la være å sikre barn ordentlig i bilen, for folk levde jo opp før i tida også. Vi blir heldigvis klokere og klokere og lærer stadig om nye ting som kan virke forebyggende og til og med redde liv. At en jordmor har valgt å takke nei til dette er jo ingen big deal. Min jordmor la sønnen min til å sove på magen på sykehuset da han ikke ville sove på ryggen, rett før det hadde hun gitt meg en body fra krybbedød-foreninga eller noe sånt hvor det stod at barn ikke skal legges på ryggen. Mener man å finne ut av dette selv jeg, men ville tenkt nøye igjennom det først i alle fall. Alle barn fortjener å få lik sjanse til å vokse opp, enten man har den el den moren.
Gjest Skrevet 7. november 2007 #25 Skrevet 7. november 2007 Spennende å høre hva andre synes, men har helt klart tenkt selv og har stor tro på naturen og at evolusjonen har ordnet det beste for artens overlevelse...Den prosenten som rammes inneholder ikke friske barn som ikke har noen form for problemer, det er jeg ganske sikker på, stoler på at jordmoren min har peiling på hva hun snakker om. Og at kroppen har peiling på hvordan den skal fungere :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå