Gjest Skrevet 4. november 2007 #1 Skrevet 4. november 2007 Franca Stella Bo Helena Lou Dere kan være så ærlige dere bare ville. Forrige gang brukte vi også DiB og Bim til å velge navnet. ;o)
Synnøve_Solbakken Skrevet 4. november 2007 #2 Skrevet 4. november 2007 Stella og Helena var de eneste jeg likte, hadde nok tatt Helena De andre blir altfor spes for meg.
Mamsen&2Gull Skrevet 4. november 2007 #3 Skrevet 4. november 2007 Jeg syns Helena var det fineste.. Men liker bedre Helene... Men, smak og behag;) De andre blir for "utenlandske" for meg:)
Totetteskatter + baby 2015 Skrevet 4. november 2007 #4 Skrevet 4. november 2007 det var spesielle navn! jeg syns de alle var fine, men Stella var finest! husk: velg det du liker best:)
FrøkenGlad m jente i magen? Skrevet 4. november 2007 #5 Skrevet 4. november 2007 Er alle de der virkelig jentenavn?? :-) Kjenner mannfolk som heter Bo og lou. Stella er i mine øyne bikkjenavn. MEN, Helena var et nydelig navn, Franca var spesiellt men fint:-) Sånn, der var jeg ihvertfall ærlig:-)
Piken på landet Skrevet 4. november 2007 #6 Skrevet 4. november 2007 Helena var finest, med liker personlig mye bedre Helene... De andre likte jeg ikke i det hele tatt, sorry :-)
Gjest Skrevet 4. november 2007 #7 Skrevet 4. november 2007 Tror vi kommer til å gå for Franca. -Man må jo selvsagt se barnet "an" først, men det er definitivt det navnet jeg liker best. ) Det gjør ingenting at navnet er utenlandsk, vi er utenlandske.
Niem og Patrick Skrevet 4. november 2007 #8 Skrevet 4. november 2007 Sønnen til Tom Stiansen heter Bo. Er ikke det et guttenavn??
Truseprinsesse Skrevet 4. november 2007 #10 Skrevet 4. november 2007 Trodde Bo var et guttenavn? Helena og Stella var fine.
Måånestråle Skrevet 4. november 2007 #11 Skrevet 4. november 2007 Jeg liker Stella best, og Helena kommer som en god nr to
XXIII.VI.MMVI * XXI.XII.MMVII Skrevet 4. november 2007 #12 Skrevet 4. november 2007 Synes Helena passer best til Brage!
Gjest Skrevet 4. november 2007 #13 Skrevet 4. november 2007 Helena var det eneste navnet jeg personlig likte )
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 4. november 2007 #14 Skrevet 4. november 2007 Franca var kjempe fint:)
mamma til 2 små:=) Skrevet 4. november 2007 #15 Skrevet 4. november 2007 Syns alle sammen var fæle utenom helena Helena er bare kjedelig hehe:=)
Linaria Skrevet 4. november 2007 #16 Skrevet 4. november 2007 Bo og Lou er guttenavn i mine ører. Ikke for å være stygg. Det som kommer nå er skrevet i beste mening: Skjønner at dere er utenlandske, men hva med å finne navn som funker her også, hvis dere skal bli boende her? Pappa'n til ungen min er utenlandsk, så vi leter etter navn som funker på begge språkene. Det gjør vi ikke bare for å tilfredstille begge familiene, men fordi jeg tror det vil gjøre livet lettere for ungen også. Tragisk nok er det jo faktisk slik at det er lettere å få jobb i Norge hvis man heter f.eks Thomas enn om man heter Ngua eller Ahmed. Kan jo håpe på at det har forandret seg om 20-25 år når ungene våre skal søke jobb, men jeg velger å være føre vàr...(Nå var ingen av navnene dine fullt så "fremmede" som Ngua eller Ahmed, men jeg tror du skjønner poenget likevel ;-) )
Gjest Skrevet 4. november 2007 #17 Skrevet 4. november 2007 Jeg synes Lou er fint! Jeg tenkte på Malou til jenta i min mage, men mannen min synes det er for sært...
pandabjørn Skrevet 5. november 2007 #18 Skrevet 5. november 2007 jeg likte bare Helena ! de andre høres ut som utenlandske????? og er enig det Linaria skriver i tråden også tenk på barnet når det vokser opp hvis dere skal bo i Norge de skal jo leve med navnet hele livet som regel og navnet BO ville jeg tatt som et guttenavn det samme som LOU !
Gjest Skrevet 5. november 2007 #19 Skrevet 5. november 2007 smurf81. Malou var jo kjempefint! Men du ser jo hvordan andre navneforslag fra min side blir mottatt. ;o) Både min mann og jeg har to svært utenlandske navn, og vi har aldri hatt problemer med å få arbeid. Jeg vil ikke anta at rasisme/diskriminering er et så stort problem i norge og velge noe så viktig som navn for å unngå dette. Det er ikke vi som skal tilpasse oss rasismen/diskrimineringen, det er den som skal endre seg på grunn av oss. Blir ting så mye bedre av å ha mange "mye nordmenn" med en annen hudfarge som heter Rune og Kari? Eller fungerer det kanskje best å være seg selv og la de som har spesielle tanker angående utlendinger få se at vi er helt vanlige til tross for våre utelandske navn?
Gjest Skrevet 5. november 2007 #20 Skrevet 5. november 2007 Jeg synes Stella og Helena er det fineste navnene
Linaria Skrevet 5. november 2007 #21 Skrevet 5. november 2007 _________________________ Twinkelbel skrev: Det er ikke vi som skal tilpasse oss rasismen/diskrimineringen, det er den som skal endre seg på grunn av oss. -------------------------------------------- Jeg er i prinsippet så hjertens enig!!! Samtidig ser jeg realitetene i øynene, og kommer derfor ikke til å ta risikoen på å forvanske mine barns liv ytterligere ved å gi dem veldig eksotiske navn. Ungene mine blir mulatter, og får helt sikkert møte problemer nok. Særlig når de blir eldre- som 3 åringer synes alle de er søte. Jeg håper rasismeproblemet i Norge er overdrevet. Samtidig hører man jevnlig om utlendinger som ikke får jobb- ofte på tross av at de har god utdannelse. Tror det var TV2 (det var hvertfall en av TV-kanalene) som til og med fikk en reporter til å ringe på ledige stillinger "for å høre om de var ledige". Han var norsk, og snakket flytende norsk, men presenterte seg ved ulike navn. Et norsk og et utenlandsk. Ofte sa de at jobben var tatt når han presenterte seg med utenlandsk navn. I minst et tilfelle ringte den samme reporteren tilbake en stund senere, etter at "utlendingen" hadde fått avslag. Da presenterte han seg med norsk navn, og fikk beskjed om at det bare var å komme innom med CV'en...(Da de etterpå forsøkte å konfrontere denne arbeidsgiveren med det, gjorde han et ekstremt dårlig forsøk på å snakke det bort). _________________________ Twinkelbel skrev også: Blir ting så mye bedre av å ha mange "mye nordmenn" med en annen hudfarge som heter Rune og Kari? -------------------------------------------- Rune og Kari er helt uaktuelle navn, det er jeg enig i. (Eksempelet mitt var forøvrig Thomas- et internasjonalt navn som funker i hvertfall i hele den kristne verden. Det gjør ikke Rune og Kari.) Gir man unger erketypiske norske navn, og ungene ikke ser norske ut i det hele tatt, kan det bli mye forvirring utav det - også fra mennesker som ikke er rasister. Det har jeg sett flere ganger. Et (nesten litt artig) eksempel er en ung mann jeg tok Ex.phil med. Han var adoptert fra Korea. Ex.phil gruppeleder: Hva heter du: Student: Trond Ex.phil gruppeleder (noterer): Tom! Student: Nei, Trond Ex.phil gruppeleder: Ton. Student (frustrert): Nei, Trond! Ex.phil gruppeleder (usikker): Trung??? Morsomt i små doser... Fantastisk irriterende et helt liv... Min konklusjon: Selvsagt skal man velge et navn man liker. Men det skader ikke å tenke "praktisk" heller! Det kan faktisk skade mer å ikke gjøre det.
Gjest Skrevet 5. november 2007 #22 Skrevet 5. november 2007 Jeg tror vi er grunnleggende enige, med kanskje den forskjellen at jeg har bodd i norge som en brun utlending mesteparten av livet. Det gir meg et litt annet syn på hva som er irriterende, og en erfaring som tilsier at de fleste rasister i norge endrer mening når de ser at de tar feil. Det må bare bli demonstrert for dem at det er nettopp det de er, nemlig rasister. Mye dritt blir feid under teppet under mottoet "jeg er ikke rasist, jeg bare mener at disse muslimene..." osv. Når små og større mulatter (som meg) er overalt blir det litt verre å skille mellom "oss" og "dem". Den forholdsregelen jeg derimot er villig til å ta er at jeg kommer til å oppdra mine barn i en storby, ikke på landet. For meg var det veldig slitsomt å være den eneste brune personen folk i bygda kjente. Det ble litt sånne "se, det kan snakke!" tilstander av det av og til...
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 5. november 2007 #24 Skrevet 5. november 2007 Franca, høres ut som Frankrike på en måte Stella, et amerikans artistnavn Bo, guttenavn Helena- fint- eller Helene. Lou, hvertfall gutenavn
Linaria Skrevet 5. november 2007 #25 Skrevet 5. november 2007 Hei Argh! Jeg tror også vi er enige! Må bare kommentere likevel: Vi kommer selvsagt til å bo i by. Når det er sagt har jeg hørt mye positivt om å bo på landet som utenlandsk også. Det blir litt sånn enten-eller bare. Enten blir man visst fullstendig isolert, eller så inkluderes man veldig, med en gang folk har blitt vandt til disse nye "rare" menneskene. I en by kan man være anonym, det er man derimot aldri på landet. Er helt enig i at folk forandrer seg når de blir kjent med en som er f.eks muslim. Men det gjør det jo ikke nødvendigvis så mye lettere f.eks å få jobb. Greit nok at man blir inkludert og likt når man først får en jobb, men blir man ikke inkaldt på interjuver engang hjelper ikke det noe særlig. Forøvrig må jeg le litt av den "se, det kan snakke!" kommentaren din. Kjenner meg nemlig igjen. Har oppholdt meg en del i Afrika, og tidvis på plasser hvor hvite var temmelig sjeldne. Der ble det gjerne slik at halvdelen av folkene var dødsskeptiske, og den andre halvdelen kjempefasinert- og når de ble litt bedre kjent med meg skulle de å meg til å snakke -gjerne på pidgin eller det lokale språket (som jeg slettes ikke kan), benyttet enhver anledning til å ta på meg (kjenne om huden føles lik?)- ikke minst ta på håret mitt (bare kvinner og barn tar på hår og hud- det ville vært veldig uanstendig om menn gjorde det)- for ikke å nevne: finne ut om denne hvite dama kan danse! Har absolutt hatt den samme "send in the clown" følelsen noen ganger, skal innrømme det. :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå