Gå til innhold

Amming Oppskrytt....??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig i at mm er det mest naturlige for barnet, men hvorvidt mm er best rent medisinsk, diskuteres fortsatt i vitenskapelig miljøer. Og det er ikke slik at 99 prosent forskere mener mm er best, men en liten prosent har innsigelser. Prosentene er jevnere fordelt.

Som journalist har jeg gjort en del research på dette.

Jeg ammer også, bare for å understreke at jeg er relativt objektiv og fri for personlige preferanser når det gjelder dette temaet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dette var et meget bra startinnlegg jeg. Det er objektivt og saklig begrunnet. I utgangspunktet fra naturens side er jo mm designet spes. for spebarn og det er viktig at i alle fall de første dagene barnet får antistoffer etc. i seg gjennom råmelka. Men det som kanskje har skjedd med vårt levesett, gjennom forurensning, stråling, påvirkning fra forskjellige stoffer og ikke minst tilsetningsstoffer og andre ting vi nå finner i maten vi spiser så er det faktisk ikke så unaturlig å tenke seg til at mm kanskje ikke har den kvaliteten den hadde "fra tidenes morgen"? Det mora får i seg går jo over i morsmelka og det kan være en forklaring på at nyere forskning faktisk da mener at mm kan være allergifremkallende i stedet for omvendt. Man vet faktisk at en mulig god grunn til at så mange menn her i landet er nærmest sterile (vi er der selv og jeg venter nå prøverørsbarn nr. 2) kommer av for mye østrogen i kostholdet. Jeg har selv en som ikke ble ammet fra 6 uker fordi jeg ikke fikk til amming, melka stoppa rett og slett. Jeg venter nå nr. 2 og er faktisk usikker på om jeg kommer til å amme den noe særlig lenger uansett. For meg ble det bare stress og ubehag i forb. med amming og vi og ungen fikk et mye bedre liv når vi ga det opp. Men jeg følte jeg ble sett stygt på av andre på helsestasjon osv. når jeg dro fram flaske. Så vennligst slutt alle dere "perfekte ammere" å uttale dere neg. om oss som ikke har fått det til eller valgt annerledes. Som jeg pleier å si, det er ikke om du har ammet eller ikke som definerer om du er en god mor.

Skrevet

jeg ammet eldstedatteren min i nesten ett år. Hun har astma, og dette er første høsten hun ikke har vært konstant syk fra september.

Jeg røyker ikke, har ikke drukket under noen av svangerskapene.

Gutta mine ble delammet frem til de var 5 måneder,de ble syke på sykehuset mens jeg fremdeles fullammet (når de var nyfødte) og var syke hver måned frem til mai. Nå har de vært syke siden september.

Venninnen min har ammet datteren sin ett år, røyket under og etter svangerskapet og jentungen er aldri syk.

jeg mener man skal amme i den grad man kan, men ikke for enhver pris, og jeg mener at røyking under svangerskapet er en uting. Likevel...

Jeg tror gener og arv har mer å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...