Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #1 Skrevet 3. november 2007 samme innlegg som på Ammedebatten.. Amming er OPPSKRYTT , det er ivertfall min mening, etter å ha gitt morsmelk til min datter fra hun var ca. 6 uker...,holdt på i d lengste med å få til egenprodusert melk men d ble unaturlig for meg til slutt.. min datter er nå snart 2 år og har aldri vært plaget av noe, syk 2 ganger av oppkast (noe som har gått i b.hagen hver gang....) ellers sunn og frisk.... ALLE de jeg kjenner som har ammet har hatt syke barn titt og ofte og klager over det ene og d andre......, og jeg overhørte 2 jordmødre på t-banen her om dagen; de synes d var gælnt å ikke gi MME når barnet faktisk sultet når de var på barsel etter å ha vært nyfødt og fant d faktisk nødvendig å råde foreldre til å gå over til MME:....... ...jeg har også overhørt småbarns-foreldre stusse og diskutere ang. amming, og hørt ei sagt at ; d er såå rart for min lille unge syter og klager og d er ALLTID NOe mens de babyer som får MME sjelden klager over noe.... hva er deres mening og opplevelser ??? Anonym
Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #2 Skrevet 3. november 2007 Jeg vil si følgende: 1. Når det gjelder amming, har helsemyndighetene kommet med "fakta" som de i det siste har måttet trekke tilbake i henhold til nyere forskning. "Amming gir høyere IQ". Tilbakevist. "Amming gir slankere barn". Tilbakevist. "Amming motvirker allergier". Etterhvert måtte de moderere seg til å si at amming utsatte allergier, da det viste seg at de overhodet ikke motvirker det. Nyere forskning (to store studier fra ulike land) har faktisk vist at mm-barn oftere får astma og allergi enn mme barn (sjekk på forskning.no, vg, mm.) 2. Leste en artikkel i VG (sto også i Aftenposten, tror jeg), der en svensk spesialistlege inne bakteriologi gikk ut mot ammehysteriet i Norge og Sverige. Denne legen mente at vi her opp misbrukte WHO,s anbefalinger om lang fulltidsamming. WHO har hele verden under seg, og deres anbefalinger er først og fremst myntet på u-land, i følge denne legen. Der er infeksjonsfaren stor, noe den ikke er her hjemme. Hygiene og tilgang på vann og mat (og ikke minst mme) er også svært dårlig, derfor anbefales mødrene å holde melkeproduksjonen høy og langvarig. 3. WHO anbefaler HIV smittede mødre i u-land å amme, selv om barna faktisk blir smittet gjennom morsmelken. Dette fordi det er flere barn som dør av sult i u-land enn av HIV. Men de ville de gitt den samme anbefalingen til i-land? 4. De fleste av venninnene mine som har fullammet, mener det er oppskrytt i forhold til å forhindre sykdommer. 5. Det finnes faktisk ingen vitenskapelige bevis for at mme er dårligere for barnet enn mm. Tro det eller ei. Samboeren min er næringsmiddelteknolog og vel informert på det feltet. Og det finnes mange forskere som er helt uenige i det norske helsemyndigheter forfekter når det gjelder amming. 6. Man kan spørre seg hva det skandinaviske ammehysteriet egentlig handler om. Moral? Spørsmålet er også stilt i media. OK med amming, men hvorfor dette hysteriet? 7. Det er selvsagt en grunn tilat kroppen vår produserer melk til barnet. Men det er også et faktum at vi i dag har en livsstil og et ernæringssett som kan påvirke morsmelken i negativ retning (muligens med allergier som resultat. I Norge har forøvrig allergier økt drastisk de senere år.
Siril&Tord sin mamma Skrevet 3. november 2007 #3 Skrevet 3. november 2007 AMEN!!! flott innlegg anonym..
Herkules Skrevet 3. november 2007 #4 Skrevet 3. november 2007 Det var kanskje det eneste innleget for mme som faktisk har vært begrunnet. Vi har ammet og gjør det fortsatt og jeg tror ikke jeg hadde overlevd uten, Gutten har vokst godt. vært trygg hatt kosestund med mammaen sin. Amming er smertestillende i seg selv , løsner snørr og tette neser. har gitt sønnen min antistoffer, vært det letteste å gi når vi har vært utenlands. I vårt tilfellet, oppskrytt nei definitivt ikke.........................
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #5 Skrevet 4. november 2007 Anonym nr 2 med det lange innlegget her igjen. Jeg mener også det er viktig å vite at man slett ikke behøver å amme mye for å gi barnet antistoffer. Når man har få dråper igjen i brystet vil antistoffene høykonsentrere seg i disse dråpene (les på flaskeposten). En annen ting: Når antistoffer først er overført til barnet, så blir de der. De forsvinner ikke. Mme + litt amming er derfor bra nok, dersom dette passer barn og mor bedre. At amming har utviklet seg fra å være en helt naturlig sak til å bli hysteri, tror jeg kan henge sammen med følgende: WHO pålegger helsepersonell i hele verden til å fremme amming, og snakke minst mulig om mme (først og fremst av hensyn til u-land, som nevnt). Mme produsenter har forbud mot å gi informasjon hvis man kontakter dem med spørsmål. Dette gir lett et inntrykk av at mme er noe mindreverdig og noe man bør styre langt unna. Når informasjon ikke gis, oppstår uvitenhet og dermed myter. Fint med amming, men jeg mener at man ikke bør holde tilbake informasjon om mme for dem som er nødt til å ty til det. Eller velger det. En kontroversiell tanke slår meg også: Hvis mme var dårligere ernæring for barn, hadde de jo ikke behøvd å holde tilbake info om dette produktet for å fremme amming? If you get my drift.
Carnivale Skrevet 4. november 2007 #6 Skrevet 4. november 2007 Til opplysning; HIV-smittede mødre smitter ikke barna sine gjennom morsmelken. Hvordan amming kan være "oppskrytt" aner jeg ikke, det er da bare en naturlig greie. Vi er pattedyr. Vi har melk i puppene. Har vi ikke det bruker man mme. Ferdig med den saken liksom...
Carnivale Skrevet 4. november 2007 #7 Skrevet 4. november 2007 ps: sånn for diskusjonens del kan jeg jo legge til at de ungene jeg kjenner som har vært mst og alvorligst syke oppgjnnom har vært mme-unger. Om det er tilfledigheter kan godt hende. Kan også godt hende det IKKE er tilfeldigheter.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #8 Skrevet 4. november 2007 Feil ang HIV og smitte gjennom morsmelk, Carneval. Søk på nettet så finner du at dette er fakta. Skal se om jeg finner en link.
Carnivale Skrevet 4. november 2007 #9 Skrevet 4. november 2007 Meg igjen Det innlegget til anonym nummer to der; kildene dine er jo helt på trynet. Du kan jo ikke basere kunnskap ut fra det vg skriver, det én ernærings...hvadetvar sier (som er samboeren din), og på det noen venninner har opplevd?
Carnivale Skrevet 4. november 2007 #10 Skrevet 4. november 2007 http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=954072 Fant en link her. Hiv KAN smitte gjennom morsmelk, men ikke ved riktigt behandling.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #11 Skrevet 4. november 2007 Here goes: www.hib.no/avd_ahs/siste_nytt/2004/05/amming.asp
Carnivale Skrevet 4. november 2007 #12 Skrevet 4. november 2007 Men er mulig smitte av hiv gjennom mm uansett et godt argument MOT amming?
Carnivale Skrevet 4. november 2007 #13 Skrevet 4. november 2007 Eksklusiv amming betyr at barna de første månedene bare får morsmelk. Dette kan være vanskelig å forstå siden HIV-viruset finnes i morsmelken. Poenget er imidlertid at morsmelken samtidig beskytter mot HIV, den inneholder stoffer som styrker barnets immunforsvar. Hvis barna får annen føde i tillegg til morsmelken, det være seg mat eller vann, er risikoen større for å få infeksjoner eller sår og små skader i slimhinnen i fordøyelsessystemet. Slike små skader øker sjansen for at HIV-viruset trenger inn i kroppen. Derfor er det viktig at HIV-positive mødre som ammer barna sine, ammer eksklusivt. ...i rest my case.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #14 Skrevet 4. november 2007 Svar på innlegget ditt lenger opp her, Carneval: Jeg har aldri påstått at jeg siterer den fulle og hele sannhet. Jeg refererer til enkelte kilder. Verre er det ikke. Skulle jeg latt være å refere til dem isteden? Jeg mener forøvrig at visse deler av forskningen når det gjelder mm og mme er nok til at man i det minste bør stille spørsmål og beholde et nyansert syn. Ellers lander man jo bare i en blind fanatismefelle. Og sånn for ordensskyld. Når jeg referer til vg, f.eks, er det jo ikke fordi vg er en ammeekspert og kilde i seg selv. Men uttalelser og siste nytt innen forskning blir gjerne formidlet via media, vet du.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #16 Skrevet 4. november 2007 Hei! Jeg er et levende eksempel på det du skriver. Jeg ble aldri ammet av min mor, det skulle ha vært jeg som ble syk i min familie. Men slik ble det ikke, vi er en familie balastet av asma og kols. De som har kols har aldri røkt eller vært utsatt for passiv røyking. Jeg som ikke har vært ammet har ikke vært borte en eneste da i grunnskolen pga sykdom. Det jeg syns er trist er at det er så mange mødre som føler at de er dårlige mammaer pga at de ikke ammer av en eller annnen grunn, dette er jo samfunnet som belaster dem med da det bare for myndighetene er en måte å gi sitt barn mat på; amming. Det henger plakater overalt der spebarn ferdes med sine mødre om hvor gode mammaer de er som ammer, men hva tenker de som ikke kan amme. Vet en del om konsekvensene om dette da jeg kjenner en del der dette ikke har gått, da fører det med seg masse dårlig samvittighet og følelse av å være en dårlig mor. Dette syns jeg er trist, og jeg mener at man kan få et like friskt barn med å ikke amme. Så det jeg vil si er ; ikke plag dere med at dere er dårlige mammaer for det er dere ikke. Det er bare slik at ikke alle kan amme.
KaMa Skrevet 4. november 2007 #17 Skrevet 4. november 2007 Tviler på du kan dra frem enkeltpersoners erfaringer, og få noe sant bilde på hvordan ting henger sammen. For hver person som har astma og som er blitt ammet, vil du finne en som ikke har astma og som er blitt ammet. For hver spesialist som sier en ting, vil du finne forskning og spesialister som sier noe annet. Personlig er jeg tilhenger av sunn fornuft og egen tenkning. Vi produserer melk når vi får barn. Selv ønsket jeg å la naturen gå sin gang og samtidig hadde jeg kontroll på hva mitt nyfødte barn fikk i seg. Morsmelkens positive egenskaper har blitt demonstrert mange nok ganger hos oss, fra legende egenskaper når det ble smurt på såre brystvorter til å løse opp tett nese hos babyen. Pjokken vår har aldri vært tjukk, men vokst jevnt og trutt. Han er sjuk for første gang nå, snart 20 mnd gammel. (Tre måneder etter han begynte i barnehagen.) Om det er mm eller rett og slett gener kan jeg vanskelig si noe om (som har holdt ham frisk til nå), men hverken jeg eller faren har tendenser til å bli lett sjuke, så jeg heller mot gener. Jeg mener folk skal gjøre det som er riktig for dem. Er ammingen vanskelig så finnes det løsninger på det, som mme. Heldigvis. Men å påstå at amming er oppskrytt syns jeg høres ganske rart ut. Det er vel ikke oppskrytt å gjøre noe som er opplagt, fra naturens side? ..og uansett syns jeg det er ganske utdatert og tåplig å sette det ene opp mot det andre. Å begynne å så usikkerhet over hvilke egenskaper amming har er bare teit, og noe som vanskelig lar seg verifisere i vår tid, da forskning viser det motsatte. For de som ikke ønsker å amme, så er det jo som sagt gode løsninger. Og for dem som velger å benytte seg av dem, så må jo det også være helt ok.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #18 Skrevet 4. november 2007 Jeg ammet til tuppa var 14 mnd, fullammet i 6 mnd. Hun har vært småsjuk innimellom, dette tror jeg er normalt. Litt eksem har hun og, men det har jeg, min mor og min mormor. allergi finns det masse av i familien. Dette tror jeg er tegn i tiden, og vil bare øke. Amming er som sagt naturlig, selv synes jeg det var en fredens stund i denne nye krevende rollen som mor. Det å fikse amming, når jeg følte alt annet var stress og uvant, var bra for meg. Men ammingen var krevende det og, og personlig kjenner jeg flere som gikk over MME, for å få roligere barn, og mer hjelp fra far. Og det fikk de da..Selv føltes det bare flott å amme, og gleder meg til amme nok en gang. det å vite at min tykke klump som lå på teppe, rett å slett levde på noe som min kropp produserte kun for henne følte jeg var stilig, og gjorde meg stolt.
MintCondition Skrevet 4. november 2007 #19 Skrevet 4. november 2007 Jeg syns ikke amming er oppskrytt. I mine øyne er det naturlig og fint, og jeg er stolt av å ha ammet til og med Guro fylte 15 mnd. Nå nærmer hun ser 2 år, og har vært sjuk én gang (omgangssjuken), samt forkjølt et par ganger.Om det er pga av hun har fått mm aner jeg ikke! For alt jeg vet hadde hun vært like frisk uansett, vi kommer fra en familie uten astma, allergier og slikt.
ukjent Skrevet 4. november 2007 #20 Skrevet 4. november 2007 Det er ingen tvil om at det råder ammepress. Sikkert gode faglige grunner, men min personlig erfaring er faktisk at barna som ammes lengst er mest syke eks. 1. en venninne har 4 barn, eldstemann fikk flaske. De andre tre ble ammet til 2 år. De tre yngste har astma 2.Jeg kjenner tre som fortsatt ammer( barna er 16 mnd). To av dem har vært veldig mye syke, den ene har allergi og astma. Selfølgelig skjønner jeg at det ikke går an å si noe utfra dette. Det ligger jo seriøs forskning bak anbefalingen om å amme. Jeg syns bare det er litt morsomt, virker som amming har motsatt effekt på noen:)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #21 Skrevet 4. november 2007 www.forskning.no/Artikler/2002/oktober/1035189719.02 Artikkel som viser til forskning der de har konkludert med at amming øker risikoen for allergier - ikke motsatt, slik man trodde før.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #22 Skrevet 5. november 2007 Det kommer vel an på hvordan man definerer "oppskrytt". Hvis noen påberoper ammingen egenskaper den ikke har, er den oppskrytt.
alvefrøken Skrevet 5. november 2007 #23 Skrevet 5. november 2007 - for et tåpelig innlegg !!!! Skjønner godt at du er anonym Nei guri malla.....hvorfor gir vi barna våre brystmelk, når MME erstatning er så bra????? Her ammer vi fortsatt, og snuppa er 20 mnd - og hun har ikke vært mye syk.....
Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #24 Skrevet 5. november 2007 Nå synes jeg det er du som er usaklig, alvefrøken. Amming er en fin ting, og ikke minst den mest naturlige måten å ernære barnet sitt på. Det er heller ikke det som er spørsmålet her, slik jeg ser det. Spørsmålet er hvorvidt morsmelk tillegges egenskaper det ikke har (høyere iq, mindre fedme og allergier - noe selv helsemyndigheter ikke hevder lenger, i henhold til nyere forskning). Det finnes faktisk heller ingen entydige beviser på at mm-barn er friskere enn mme-barn. Så enten man er mm-mor eller mme-mor, er det usaklig å komme med historier som "Min har aldri vært syk, alle andre blir syke", osv. Hva skulle det bevise? Men når mm får et bedre rykte enn fortjent, mens mme får et dårligere enn fortjent, mener jeg at det skaper grunnlag for ammehysteri. Vi trenger amming, men ikke hysteri. Forøvrig lei av "feige anonyme-gnålet". Her inne blir man stigmatisert bare man uttaler seg nyansert om amming og mme. Det må da være mulig å diskutere de medisinske aspektene ved dette uten å få pepper hele tiden, eller at det hele tiden skal utvikle seg til en nærmest moralsk og ideologisk debatt? Det må da kunne gå an å trekke fram ulike forskningsresultater og sammenligne dem, f.eks? Forøvrig er vi et fritt land, og jeg skjønner ikke hvorfor det skal plage deg nevneverdig at noen er anonyme. Hilsen ei som ammer selv
OsloMor Skrevet 5. november 2007 #25 Skrevet 5. november 2007 Samme for meg hvem som ammer og ikke ammer, men er vel på tide at mme-mødre anerkjenner mm for det det er; nemmelig det mest naturlige og det beste for barnet. Sier ikke at mme-barn ikke blir friske, men vi produserer nå engang brystmelk fordi det er det barnet vårt skal få, ikke fordi industrifremstilt melk er bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå