d@ddy-Ekte menn får tvillinger Skrevet 3. november 2007 #1 Skrevet 3. november 2007 Kan X'en min flytte hvor langt unna hun ønsker uten at jeg kan si noe på det? Vi har en vanlig samværsavtale idag. Fikk i dag vite at hun har planer om og flytte 180 mil unna :-(
MammaMia123 Skrevet 3. november 2007 #2 Skrevet 3. november 2007 Ja, så lenge hun har hovedomsorgen for barna så kan hun flytte hvor hun vil i landet..
Verbena Skrevet 3. november 2007 #3 Skrevet 3. november 2007 Sikker på det? Lurer på om ikke de reglene ble endret for ikke så lenge siden, eller var det bare om man har delt?
Elaiza Valentine Leonstar Skrevet 3. november 2007 #4 Skrevet 3. november 2007 Ja, hun kan det. Men dere skal dele utgifter på henting og bringing da, flyreiser osv når dere velger å ha samvær.
lenej :o) Skrevet 3. november 2007 #5 Skrevet 3. november 2007 jøss, det var langt ja! hva sier barnet selv om det? kansje dere får ordne til en ny avtale, der du får ha barnet over litt lengre tid helelr da, som f.eks utvidet juleferie, påskeferie og hele sommern eller noe sånt? man verker jo når man ikke får være sammen med barna sine...
d@ddy-Ekte menn får tvillinger Skrevet 3. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 3. november 2007 Barna selv har ikke lyst. De har jo familen sin og vennene sine her! Det er jo flott at vi fedre ikke har noen form for rettigheter!! Dette vil si at jeg kan kun se barna mine en 3 - 4 ganger pr. år.
Gjest Skrevet 3. november 2007 #7 Skrevet 3. november 2007 Hmm, ble det ikke laget noen regler for dette for noen år tilbake? at det er en grense for hvor langt man kan flytte unna? Må bare få si det, den damen virker ufattelig egoistisk!! Blir skikkelig arg når jeg hører om sånt...
meg & to små vampyrer Skrevet 3. november 2007 #8 Skrevet 3. november 2007 Jeg mener også å ha hørt at det er nye regler. Heldigvis. Men hvor sjekker man ut hva de har lov tl da... hmm... *tenke tenke*
meg & to små vampyrer Skrevet 3. november 2007 #9 Skrevet 3. november 2007 Barne- og familiedepartementet kanskje? Eller familievernkontor kanskje? Trygdekontoret vet kanskje noe?
d@ddy-Ekte menn får tvillinger Skrevet 3. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 3. november 2007 Takker for svar alle sammen! Må nok finne ut av dette, så nettet blir nok flittig brukt i de neste dagen. Men, jeg er sikkelig forbanna! At det går ann, og desverre så ser det ikke ut som barna heller har noe rettigheter her. De vil ikke flytte langt unna meg.
d@ddy-Ekte menn får tvillinger Skrevet 3. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 3. november 2007 Er nok på tide at jeg melder meg inn i F2F
så var vi 4 Skrevet 3. november 2007 #12 Skrevet 3. november 2007 ærlig talt, det er bra dårlig gjort å ta med ungene på flyttefot så langt unna. Men det er jo en mulighet for å stoppe dette (midlertidig) ved å selv søke om hovedomsorgen, eller tar jeg feil nå?
meg & to små vampyrer Skrevet 3. november 2007 #13 Skrevet 3. november 2007 Ja, det er fryktelig langt og en ganske egoistisk ting å gjøre når det er barn med i bildet. Skjønner godt at du blir sinna. Det er jo helt merkelig (men ikke overraskende) om bare mødre har rettigheter og ikke fedre i slike saker. Det burde jo være like rettigheter til samvær med felles barn. Er klar over at likestilling ikke er såpass tilpasset betydningen av likestilling for begge kjønn.
snoopy_me Skrevet 3. november 2007 #14 Skrevet 3. november 2007 Tror ikke hun kan det uten ditt samtykke... Kunne det før, men tror reglene er endret.. Har hørt om ei som ikke fikk flytte pga at barnets far sa nei
Gjest Skrevet 3. november 2007 #15 Skrevet 3. november 2007 Så vidt jeg kan se gjør ikke barnemoren noe annet enn hun har full rett til. Din uenighet mht "systemet" vil ikke fremme samarbeidsklimaet mellom dere i positiv retning. Jeg ville heller konsentrert meg om å snakke konstruktivt med mammaen om dette, og finne løsninger på hvordan du kan være mest - og best mulig - pappa for barna dine. Man kan ikke sette folk i "arrest" bare fordi de er blitt foreldre heller. Da hadde nok en del av oss skaffet donorer i stedet for fedre:-) Sjekk barneloven: § 36. Kvar barnet skal bu fast Foreldra kan gjere avtale om kven av dei barnet skal bu hos fast. Dersom dei er samde om det, kan dei avtale at barnet skal bu fast hos begge. Er foreldra usamde, må retten avgjere at barnet skal bu fast hos ein av dei. § 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med. Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.
Gjest Skrevet 3. november 2007 #16 Skrevet 3. november 2007 dere kan evt få opp ny sak om hvor barna skal bo fast. * Søsken bør som en hovedregel ikke splittes. * Barna bør ha fast bosted hos den av foreldrene som gir best samlet familiekontakt. * Barnas alder vil som regel telle med i vurderingen. * Foreldrene bør legge vekt på hvor barnet er vant til å bo, og da teller både selve boligen og forhold som skolekrets, naboer og venner. Det er generelt enklere å flytte barn før de begynner på skolen enn etter at de har etablert seg i en skolekrets. * Barnas tilknytning til både mor og far har stor betydning. Foreldrene bør legge vekt på både hvem av dem som har hatt hovedansvaret for barna mens de bodde sammen, og begges arbeids- og livssituasjon etter samlivsbruddet. Barna skal høres. Ifølge barnelovens § 31 skal barn over 7 år få si sin mening før det tas beslutninger i spørsmål som har stor betydning for dem, for eksempel hvor de skal bo fast. Samme paragraf i loven fastslår at når barna har fylt 12 år, skal det legges stor vekt på hva de mener i alle spørsmål av betydning for dem.
d@ddy-Ekte menn får tvillinger Skrevet 3. november 2007 Forfatter #17 Skrevet 3. november 2007 Takk for bra svar! Jeg er ikke ute etter å sette noen i "arrest"! Jeg ønsker kun samvær med mine barn -er tross alt barna mine og jeg er kjempe glad i de! At hun har "rett" til å flytte 180 mil unna, syntes jeg er leit! Om vi bor sammen eller ikke så er det mine barn og jeg ønsker å se de ofte, og dette setter selvsagt en brems for det.... Forsatt så syntes jeg at "systemet" ikke tar vare på barnefaren - mor kan gjøre som hun vil og vi fedre har ingen rettingheter... Hun tar rett og slett barna fra meg...
d@ddy-Ekte menn får tvillinger Skrevet 3. november 2007 Forfatter #18 Skrevet 3. november 2007 Må legge til at vi nå bor kun 25 minutter unna hverandre - og jeg har mulighet til å være med på fotballkamper som sønnen min spille og dans som dattra mi driver med... Med, den avstanden som nå blir så har jeg ikke mulighet til å følge opp "ekstra", slik jeg nå gjør. I høst fikk jeg være med på førte skoledag til dattra mi - og det rører en far! - Men, slike ting blir det snart slutt på siden hun kan reise 180 mil unna med barna mine!
♥2 små gull♥ Skrevet 3. november 2007 #19 Skrevet 3. november 2007 http://www.alenemedbarn.no/spørsmsvmars.htm
d@ddy-Ekte menn får tvillinger Skrevet 3. november 2007 Forfatter #20 Skrevet 3. november 2007 Takk for linken - det viser at jeg er maktesløs og at hun kan gjøre som hun vil! Dette har ikke noe med arbeidsledighet eller skole og gjøre - kun at hun har fått seg en samboer som er fra nord og de ønsker å flytte hjem til hans famile...
-Hengebuksvinet- Skrevet 3. november 2007 #21 Skrevet 3. november 2007 Du må selvfølgelig kjempe litt, og sette hardt mot hardt i stedet for å være samarbeidsvillig. I en sånn situasjon synes jeg det er lov. Kjenner en mor som flyttet 70 mil pga utdanning, og da var det bare så vidt hun fikk hovedomsorgen. Hun måtte "gi fra seg" alle skoleferier og hele sommerferien, før de kom til enighet. Nettopp pga at retten ikke lenger favoriserer kvinner i like stor grad. I det tilfellet jeg refererer til er endog pappaen ikke noen stor ressursperson, så jeg mener at du stiller sterkt. (Arbeidsledig, håpløs økonomi og generelt rotete privatliv. Stadig nye damer). Så jeg hadde nok sjekket nøye hvilke rettigheter du har. Siden du også bor nær både mors og egen familie, og hele barnas nettverk tror jeg du stiller sterkt. Nå vet jo ikke jeg hvor gamle barna er, men fra de er 7, eller var det 8 år, skal jo også deres mening høres. Så kjemp barnas kamp her. Om du ikke når frem, så viser du i hvertfall barnas mor at du ikke stilltiende aksepterer situasjonen. Noe som kanskje får henne til å våkne opp.
d@ddy-Ekte menn får tvillinger Skrevet 3. november 2007 Forfatter #22 Skrevet 3. november 2007 Takk for flott svar Synnøve F Fant denne liken på nettet: Ja vi som kun har samvær må nok slite litt ja: http://www.lekegrinda.com/Farsrettigheter.shtml
-Hengebuksvinet- Skrevet 3. november 2007 #23 Skrevet 3. november 2007 men ville ikke stolt blindt på det som sto i artikkelen. Har selv reisekostnader i forbindelse med samvær, og de skal deles mellom foreldrene (utfra inntekten deres). I linken din står det: "Den som har hovedomsorg for barna kan fritt flytte land og strand rundt med barna, samværsforelderen må likevel dekke alle reisekostnader ved samværsreiser. " Og dette stemmer jo overhodet ikke. Så enten er artikkelen gammel og uoppdatert, eller så er ikke forfatteren helt oppdatert på lovgivningen rundt dette. Utrolig trist situasjon du har havnet i, men jeg vet at fars rettigheter stadig blir forbedret. Så ikke gi opp før slaget er tapt.
-Hengebuksvinet- Skrevet 3. november 2007 #24 Skrevet 3. november 2007 Linken er jo faktisk fra 1999, og mye har skjedd siden den tid.
d@ddy-Ekte menn får tvillinger Skrevet 3. november 2007 Forfatter #25 Skrevet 3. november 2007 ja, men slik jeg har skjønt det så har ikke denne barneloven blitt endret siden 1997...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå