Gå til innhold

Faen som jeg hater Halloween

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. november (altså idag...) er det som kalles All Hallow's day, eller All Saints day eller Allhelgensdag om du vil... Dagen før (31.oktober) kalles All Hallows Eve - som da med tiden har fått forkortelsen Halloween.

Selve feiringen av Halloween som du finner i USA, kommer fra den katolske feiringen allhengsdag som da er en minnefest for saints of martyrer.

Feiringen fra Irland derigjen er ikke helt den samme, men faller under mye av det samme og det er der alt igjennom historien har utviklet seg til sånn det er den dag idag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man begynner med at Halloween ikke er en amerikansktradisjon, må man også få med at jula ikke er en norsk tradisjon, fordi vi har fått den fra Nikea. Feks.

Skrevet

Nei, for nå rettet jeg også på meg selv da. Jeg har alltid trodd at det har vært en amerikansk tradisjon( det er uansett en amerikansk feiring, og det er fra Usa vi nordmenn har tatt det ifra) Jeg ser jo at det ikke er en amerikansk tradisjon, men en katolsk som du sier. Men det er fra Irland amerikanerne har fått det fra. Søk på wikipedia, der står det:-D

Jeg er kjempekranglete idag, så vær så god:-P

Skrevet

haha...ja, skal vi virkelig være korrekte her så:-P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...