Gå til innhold

Faen som jeg hater Halloween

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år hadde jeg bestemt meg for å være smiley. Så jeg hadde handlet godis og delte ut. Og da kom kommentaren "får vi ikke mer enn dette?"

Ungdomsparken her har hatt party i kveld for å holde ungene unna gata, hva skje da? Joda de girer seg opp alt de kan, og går i flokk til Kiwi for å kjøpe egg når arrangementet er over. Og de skulle ikke spise eggene nei.

Kjempetradisjon!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, jeg er virkelig glad vi bur i dette nabolaget jeg. Her både takket dem pent og var glad for at de fikk så mye.

Har fortsatt til gode å møte uhøflige unger.

Skrevet

Egentlig hater jeg foreldre som synes Halloween er en god ide, og som ikke har peiling på hva ungene faktisk driver med.

Skrevet

Inkompetente foreldre hater vi vel alle.

Men Halloween er moro. =)

Skrevet

Har vært 4 "sett" med unger på døra her. Ene paret presterte faktisk i å si: " Vi tar imot penger også"... er alle barn så frekke?? Hater også amerikanske tradisjoner dratt med hit.

Skrevet

Litt irritert jeg og, i år hadde vi faktisk husket på dagen og kjøpt inn litt snop. Men kom det noen på døra? Nei. Så nå må jeg spise det selv. Faen. ;)

Skrevet

I fjor var det en gutt som spurte etter penger hos oss, jeg ble helt paff. Det var samboer som åpnet døra i går( hver gang, he he) og han sa at hvis noen spurte etter penger skulle han bare si at da fikk de ingenting. Det var ingen som spurte heller. Vi hadde en stor boks med kjærligheter som vi hadde kjøpt i Sverige, og delte ut en til hver. Mange ble kjempeglade, og ingen klagde. Masse høflige barn også. Jeg hørte mange som takket..

Skrevet

He he. Samma her. Nesten enda verre, kjøpte en stoooor pose med sjokolade og fikk ett besøk. Måtte derfor åpne posen som ligger i skapet og frister nå. Den forsvinner nok i løpet av dagen ned i min mage tenker jeg..

Skrevet

da er det altså verken halloween eller ungene du hater.

men hvor stor forskjell kan det igrunnen være på dem? (barna altså) her i gata bukket og neiet de for snopet samtidig som de forklarte 5-åringen som sto skrekkslagen i døra at de ikke var farlige altså ;) var voksne og tok av seg maskene slik at hun fikk se hvem som gjemte seg under.

selve halloween kvelden er fantastisk! endelig får barna en hel kveld til å kle seg ut, more seg og ikke minst vise seg frem for begeistrede voksne (forutenom de som hardnakket nekter å vedgå seg tradisjonen fordi den ikke er norsk..) og her snakker jeg ikke til deg HI, men til trangsynte mennesker som gjemmer seg bak frasen fordi de rett og slett ikke gidder å engasjere seg, ihvertfall ikke før de selv får nyte godt av det (når barna deres skal feire). blir kvalm når jeg leser at de heller vil opprettholde den norske tradisjonen; julebukkene..den er da vitterlig ikke norsk. bryr meg egentlig døyten om halloween jeg også, den betyr ikke noe for meg, men det som betyr noe er å se hvordan barna storkoser seg, og utfolder seg. so what om minsten her i huset våknet flere ganger av ringeklokka? det er snakk om èn kveld i året. såpass har vi til å avse når det kommer til fremtiden vår.

dere burde skjemmes gamle kjerringer som ikke orker.

Skrevet

At unger er frekke er vel ikke akkurat noe med Halloween å gjøre.

Her har stemningen stått i taket i over en uke. Ungene gleda seg og planlagt antrekk å kle seg ut i. De avtalte hvem som skulle gå sammen og har sosial morro utav det både før og etter selve "runden". Eldste mi var bedt i Halloweenparty, fem veninner som laga taco og kosa seg etter utkledningen. Unger gir vel faen i hva som er norsk tradisjon eller ei, og ser heller ikke det grusomme i å adoptere ting som er kjekt for ungene. Det finnes absolutt andre ting å bruke hatet sitt på.

Skrevet

er så enig, så enig willemo!

jeg kan ikke forstå hvordan ett voksent meneske kan avslå barna som står der forventningsfulle og stolte på døra, og egoismen ikke minst; joda, jeg skal vel feire jeg også når barnet mitt blir stort. hvor er logikken? hva skjer da om barnet hennes/hans blir møtt med samme avvisende holdning som h*n selv møtte barna med igår? man er ikke akkuratt framtenkt med en slik tankegang.

hørtes ut som eldste jenta hadde en fenomenal kveld;) fantastisk!

jeg håper eldste jenta vår blir møtt av entusiastiske mennesker neste år når hun skal få være med på rundturen i gata.

Skrevet

Her i feltet er det noen få som ikke får lov av foreldrene til å være med. De tenker nok ikke på hva det gjør med ungene sosialt sett, å stå på utsiden av dette. De forstår jo ikke hvorfor ikke de får "feire" når alle andre gjør det. Ok, så har jeg ikke alltid vært like begeistra for skikken, og kjøpepresset som kommer i kjølvannet av den, men det er bare å innse at den er kommet for å bli, og heller snu det til noe positivt, noe hyggelig sosialt for ungene, denne kvelden på høsten. Vi hadde også stor glede alle mann av å hule ut et gresskar, skru av alle lysa i huset og brenne lys inni det her en kveld i forkant :-)

Skrevet

men kjøpepresset er vi jo selv med på å skape. det funker like greit med hjemmelagede kostymer som kjøpte. det fikk iallefall vi se igår. de var vel så fine de barna som kom i hjemmesnekrede kostymer, og kanskje enda litt stoltere?

som sagt tidligere, dagen betyr nada for meg heller, om det hadde hett siste dag i oktober, halloviiiin, høstfest, you name it. det er rammen rundt det som betyr noe. at familien og ikke minst barna har en kveld som bare er deres. til fri utfoldelse. jeg liker prinsippet jeg ;)

Skrevet

Helt enig. Bortsett fra at mine unger er så store at de vet veldig godt hva som er nytt/ butikkjøpt og ikke, og det diskuteres og menes noe om i vennekretsene, slik at de med hjemmesnekrete får høre akkurat det... Jenta mi var sur i går, da hun ville ha en kjole fra lekebutikken til 300 kr, men etter at jeg hadde vært på loftet og funnet frem "hekseklær" til henne, var det nesten ok,... Antrekket var supert, men selvsagt måtte veninna hennes spør hvor hun hadde kjøpt det. Dustekjøpepress :-)

Helt enig, liker kosekvelder og kjekke aktiviteter for ungene!

Skrevet

At unger er frekke er ikke noe nytt. Men at de kaster egg er jo en morsom vri av denne fantastiske kjøpetradisjonen som vi har adoptert.

Skrevet

Ikke når man får ytterdørene ødelagt av egg. Og ja det skjer, vi har teakdør og den blir aldri fin igjen etter at den fikk eggbehandling for 4 år siden da vi ikke var hjemme (så klart). Nei jeg liker ikke halloween. Og ja jeg vet at mine barn ikke kaster egg, for min mann gikk for å møte dem, så det ikke ble noe ekkelt på tur hjem.

Skrevet

Da er det visst bare deler av tradisjonen som er blitt adoptert til vår landsdel for her er bare fine unger i kostymer og ingen egg.

Skrevet

Jeg må forøvrig få fram at jeg var ikke en av disse som avfeiet ungene altså. Ble bare sjokket av kommentaren fra de som kunne ta imot penger. I tilegg kom de siste på døra halv ti.. er ikke det litt seint?? Anyway, jeg var dritsliten og sur, men de første som kom fikk meg i godt humør! Måtte gi de en sjokolade, halv pose julemarsipan og micropop... de ble visst glade, virket det som iallfall:-P Det var det jeg hadde, og når jeg var på butikken kjøpte jeg mer godis til disse lure barna til og med! Men, jeg HATER fortsatt amerikanske tradisjoner dratt med til Norge!

Gjest HelloAlicjaAreYouACar?1pp
Skrevet

Halloween er ikke en amerikansk tradisjon.

Dette er det deilige med å bo litt avsides, ingen kommre og maser ;)

Skrevet

Ja, *kremt*.... Les litt om Halloween så får du nok mange svar;-)

Skrevet

MAN sier:

Halloween er en katolsk minnefest

Skrevet

Nei, den kommer jo opprinnelig fra Irland jo...aha...Men det er vel alikevel Usa vi har fått det fra.

Skrevet

Hvordan kan du si at halloween er amerikansk når du samtidiger sier det er irsk? Det er en katolsk minnefest. Det er ikke amerikansk. Hehe en gang må vi to krangle også ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...