Gå til innhold

Hva er det som feiler meg?? Jeg er redd.... shitredd :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt det slik selv! bare i et år da. begynte i august i fjord... ble syk HELE tiden. forkjølelse på forkjølelse... halsbetennwelse... bronkitt.-... ja alt.... i år har jeg vært så heldig å ha omgangssyka 4 ganger siden april.

hva legene sier? at det har med jobben min å gjøre! Jeg har en meget svak astma som gjør meg syk hvis jeg jobber... litt rart forklart men... slimhinnene mine pådrar seg ALT av basilusker hvis jeg prater mye (jeg sitter på kundeservice) så jeg ble sykemeldt, og det hjalp en del. jeg har omtrent vært syk 15-20 ganger i år, og kan si jeg er lei ja....

hva endret seg på tiden du begynte å bli syk? ny jobb??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei alle sammen, takk for masse fine svar. Jeg skal utredes for ME, får vite mer neste uke. Kan noen fortelle litt om hvordan en slik utredelse foregår og ca tidsperspektiv?

Skrevet

Jeg ble henvist i en Mai måned og kom inn til utredning i November. Sinnsykt lange ventelister pga at det er få leger i Norge som kan noe om ME og er kvalifisert til å stille diagnosen. Jeg var på infeksjonsmedisinsk avd. på Ulevåll universitetssykehus, Oslo. Var der da i November og hadde samtale med Dr. Brubakk om mine symptomer/historie pluss at de tar masse blodprøver for å utelukke en rekke andre sykdommer med lignende symptomer. Kom tilbake til han i Desember og da ble diagnosen stilt utifra mine symptomer og negative funn ved blodprøvetaging.

Skrevet

Det tok altså bare en konsultasjon for å få en diagnose? Trodde man tok masse prøver å utelukket fibromyalgi og var inn og ut til konsultasjoner osv jeg... Så feil kan man ta.. Så liksom for meg med mange mnd med leger og shit og null krefter til annet jeg..

*nå ble jeg faktisk glad*

Skrevet

Egentlig er det fastlegen som i dag skal stå for utredningen, pga få spesialister på ME, men det godtar få trygdekontorer. Derfor er det best å gjøre som de sier, sånn at man slipper unna masse problemer med rehabiliteringspenger etc senere.

Trygdekontorene krever utredning fra psykolog eller psykiater (for å utelukke psykiske lidlelser) + nevrolog eller indremedisiner.

Du finner masse informasjon om utredning på disse sidene:

http://www.menin.no/phpbb/

http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum.html

Skrevet

takk:)

Noen fler med personlige erfaring?

Skrevet

Nei det var 2 konsultasjoner, en i November og en i Desember. Det som er slitsomt er å gå i over et halvt år og vente på time. Men om det er ME diagnosen du får er det uansett ingenting å få gjort for å blir frisk, bare hvile og lære å kjenne kroppens begrensninger.. Jeg ble forøvrig undersøkt av en spesialist (husker ikke hva slags for jeg har vært til så mange) og han konstanterte at jeg nesten oppfylte kriteriene for diagnosen fibromyalgi. Men muskelømhet er et av symptomene på ME. Jeg har gått ukentlig til fysioterapi siden jeg var 15 år, i snart 12 år nå.

Skrevet

Oki, men dog myyye mindre nn jeg trodde. Har lest litt og virka som om de fleste var til flere psykologtimer, nevrologtimer og tok prøver/tester.. Men kanskje det går litt på skjønn også.. Jg vil bare sjekkes, samtidig som jeg ikek vil. Er livredd for å ha det...

Redd for at noen skal ta fra meg lille..

Skrevet

Hvorfor skulle noen gjøre det?? Jeg har 3 små barn jeg og er ufør, men jeg er ikke alene med dem da. Det er kanskje du? Men er du så syk at du ikke klarer å ivareta barnets behov da? Det er vel hvis barnet ikke får mat og stell at de tar det fra hjemmet. Det skal du ikke tenke på. Men er du alene med barnet og det viser seg at du har ME bør du kanskje få ordnet litt avlastning. Det trenger du. Men det er ikke lett å stille en ME-diagnose, jeg gikk syk i 12 år før jeg fikk diagnosen. Men nå er jo ME mye mer kjent en det var da jeg fikk sykdommen.

Skrevet

Jeg er alene og har et barn, jeg klarer å være mamma og har avlastning fra morenmin og hennes sambo. De har han en helg i mndi tillegg til en kveld/overnatting i uka.

Jeg følger opp bhg til sønnen min, han har alltid rene klær og ordentlig med utetøy/ting han trenger. Han får mat og kos/stell. Han spiser nesten bare økologisk og jeg gjør alt jeg kan for han, men ofte orker jeg ikke leke så mye som jeg føler jeg burde. Men jeg elsker sønnen min over alt på jord!

Skrevet

Høres ikke ut som du trenger å bekymre deg for å miste sønnen din! De tar han ikke fra deg kun på det grunnlaget at du eventuelt får diagnosen ME. :)

Skrevet

Nei, men kan faren få brukt det mot meg dersom han noensinne skulle gå til rettsak og vinne pga det tror du? Er det jeg er mest redd for..

Skrevet

Det tør jeg ikke si.. Har ingen erfaring der. Men det er klart at hvis han er helt frisk har vel kanskje han en fordel der. Kanskje andre kan svare deg?

Skrevet

Snakk med legen din..

Test jern, b12 osv..

Jeg hadde epstein barr viruset for snart 3 år siden, etter det ble jeg aldri helt frisk igjen og etter en lang og tung utredning fikk jeg diagnosen myalgisk encefalopati, en kronisk utmattelsessykdom.

Etter siste svangerskap har jeg også hatt b12 mangel og vært enda dårligere.

Er stort sett sengeliggende, men prøver å komme meg litt opp og ut et par ganger i uken for å ikke bli helt "hjernedød".

Mitt forslag.. Skriv en liste over alle symptomer over de to siste årene, og lag et skriv på hva du har problemer med. Gå til legen og forklar situasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...