Sabina og gjengen Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har ikke vært "frisk" mer enn noen uker i strekk på to år.. Jeg har hatt flere influensaer, har søvnplager og var utslitt i svangerskapet. Har vært mye sliten ellers, men nå har det tatt av.. Har hatt underlivsplager i over et halvt år, har smerter rundt om i kroppen som ikke varer lenge, har fått leddsmerter nå som det har blitt kaldt. Har hatt flere såkalte stressreaksjoner, men ifølge blodprøver og lignende feiler det meg ingenting. Jeg må ofte tisse og har litt problemer med fordøyelse (stopper opp litt innimellom, men har ikke trengt medisiner mot det). Jeg er livredd for å fortelle legen om alle "vondtene mine" fordi jeg føler meg som en hypokonder. Jeg er trøtt og sliten mye av dagen og føler at det å stå oppreist er vondt under føttene (gjør det jo likvel) Jeg vet ikk elenger hva jeg skal gjøre.. Noen som har noe lignende? Kan det være at jeg aldri ble helt frisk av kyssesyken? (hadde den for litt over 2 år siden). Jeg har rast ned i vekt og er svært undervektig. Begynner virkelig å miste motet nå. Dere som evt har opplevd ligende, har dette gått over igjen? Vil ikke være sånn her for alltid:/
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Kan det være at du har blitt så engtelig at angst forårsaker mye av symptomene? Stress kan faktisk ødelegge for immunforsvaret (og mange andre ting) Jeg tror at det aller lureste du gjør er å bestille en legetime og legge alle kortene på bordet. Uansett om det er fysisk eller psykisk kan det bare føde gode ting med seg å få hjelp. Ønsker deg masse hell, mot og god bedring:)
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #3 Skrevet 31. oktober 2007 kronisk utmattelsessyndrom? mener det kan være ettereffekt av kyssesyken. uansett, viktig at du skriver ned alle plager du har og viser legen din. kan være det er noe galt som har disse symptomene. jeg hadde masse rare vondter og var redd for å fortelle det til legen. viste seg jeg hadde B12-mangel.
MissUnderCover Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 Hei! Er det ikke noe som heter utmattelses syndrom eller noe i den stilen? Fortell legen din om det, han ser det ikke av seg selv!! Og med litt annen type sykdom i familien så vet jeg at fordøyelsesproblemer er noe som ofte følger med andre sykdommer eller vondter! og også vekttap. Gå til legen og legg frem alt! Kanskje fibromyalgi? eller noe i den stil? Sjekk iallefall! klem
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #5 Skrevet 31. oktober 2007 Har det som deg, har hatt det i 8 år og har fått diagnosen fibromyalgi. Kan også være ME (myalgisk encefalopati), de diagnosene er ganske like. Siden dette kom etter kyssesyken, så vil jeg tro at du lider av ME. Høres i hvert fall veldig sånn ut. Klem
Sabina og gjengen Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har vært psykisk syk før og vet at dette er ikke angst eller psykisk, såpass kjenner jeg min egen psyke. Er først nå siste dagene jeg har blitt redd, fått influensa IGJEN og ingen feber, så den henger i og henger i... Blir litt bedre en dag og verre neste dag, jeg har ikke råd til å være vekk fra jobben, (er tillkallingsvikar). Og har eksamen om en mnd. Har vært innom tanken på utmatteses syndrom, men ligger man ikke bare rett ut da? Hele tiden.. Jeg klarer jo å jobbe, selv om jeg må sitte mye og sånn. Jeg er konstant sliten, men jeg presser meg. Jeg har sønnen min å ta meg av, jeg må jo!
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 31. oktober 2007 #7 Skrevet 31. oktober 2007 Har du tatt stoffskifte-prøve? Ellers så kjenner jeg meg litt igjen....etter første og andremann fikk jeg sånne plager, de forsvant når jeg begynte å jobbe. Hos meg var problemet at jeg rett og slett tenkte for mye på det, og fikk vondt der jeg ville ha vondt..
Sabina og gjengen Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har begynt å jobbe, og bare blitt verre.. Det å finne meg en brødskive er et slit, jeg sitter ofte en times tid å lurer på om jeg orker det... Jeg tok stoffskifteprøve i juni, da tok jeg en hel haug med prøver, alle var fine...
Sabina og gjengen Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 31. oktober 2007 Noen om har ME her? er det sånn at stort ett det man orker er å ligge i ro i mørket?? Eller ska jeg snakke med legen om å utredes?
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #10 Skrevet 31. oktober 2007 Mange med ME fungerer veldig godt i hverdagen, har bare perioder hvor de blir syke og ikke orker noe som helst. Nå er det jo ikke influensa sesong så influensa har duhvertfall ikke hatt Les om ME på nettet og se om symptomene stemmer, så kan du hvertfall høre med legen om han tror det kan være dette du har.. Jeg har foresten også vært fryktelig mye sliten etter at jeg fikk snuppa, mye syk også, var redd for me en stund selv hehe..
Sabina og gjengen Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har vært syk og sliten også før jeg ble gravid, var "friskmeldt" fra kyssesyken 3mnd før jeg ble gravid.. Det meste av plagene med stemmer med ME sine, sjekket istad. Legen min tror aldri noenting som jeg foreslår.. Tror nok han snart putter meg i hypokonder bås, om han ikke alt har gjort det....
melkis Skrevet 31. oktober 2007 #12 Skrevet 31. oktober 2007 For meg så høres det ut som det samme som jeg har, fibromyalgi. Men det kan jo være ME som de andre nevner. Vær åpen med legen din og si at du ikke vil høres ut som en hypokonder, men at du trenger hjelp. Bli videresendt til reumatolog eller nevrolog som kan få sjekket deg skikkelig. Du skal ikke ha det sånn. Har gått på en del smeller de siste 10 årene pga fibromyalgi, jo lengre du presser deg til lengre tid tar det å bygge seg opp igjen. Kan ikke legen hjelpe deg, bytt lege!
Sabina og gjengen Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #13 Skrevet 31. oktober 2007 ska ringe legen imorgen. Sendte melding til sjefen istad om at jeg ikke kommer imorra, fikk klump i halsen, jeg VIL jobbe...
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 31. oktober 2007 #14 Skrevet 31. oktober 2007 Du høres ut som mamma, hun har fibromyallgi. Snakk med legen, kom deg til en spesiallist. Vet mamma måtte langt avgårde til en spesiallist i sykdommen som tok en del fysiske tester på henne. Vises ikke på noen slags prøver, kun som en helhetsvurdering av symptomer ol.
Sabina og gjengen Skrevet 1. november 2007 Forfatter #15 Skrevet 1. november 2007 Jeg fikk time hos legen mmin klokka halv ett... håpe håpe på å bli tatt alvorlig...
MikroMidas Skrevet 1. november 2007 #16 Skrevet 1. november 2007 Dette er alle kjennetegn på ME. Jeg har en svigerinne med denne sykdommen og nå har hennes datter også fått diagnosen. Sjekk sidene til ME-foreningen og les litt der. Ikke sikkert at det er dette da - for all del! Det skal lange og mange utredninger til før de gir en slik diagnose. Men det er verdt å sjekke ut.
Sabina og gjengen Skrevet 1. november 2007 Forfatter #17 Skrevet 1. november 2007 jeg ska det opp idag med legen.. nå ska jeg prøve å hente meg litt mat..
m-mamma Skrevet 1. november 2007 #18 Skrevet 1. november 2007 Kanskje du kunne bytte fastlege? Er ikke noe hyggelig å føle seg utilpass hos legen.
Sabina og gjengen Skrevet 1. november 2007 Forfatter #19 Skrevet 1. november 2007 Jeg gir fastlegen siste forsøk idag..
Libido- Skrevet 1. november 2007 #20 Skrevet 1. november 2007 Skriv ned alt som plager deg og ta med deg lappen. Blir lett at man bagateliserer seg selv når en sitter hos legen. Lykke til =)
prins 07, prins 10 Skrevet 1. november 2007 #21 Skrevet 1. november 2007 Libido har et veldig viktig poeng her! Skriv ned alt.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 1. november 2007 #22 Skrevet 1. november 2007 Hei synes det høres ut som at du har fått ME. Min mor har ME, hun klarer ganske mye, men blir utrolig fort sliten og bruker mye tid på å hente seg inn igjen. Det finnes mange grader av ME, noen klarer ikke annet enn å ligge stille i et mørkt rom, mens andre fungerer litt i hverdagen men trenger mye hvile. Alle blodprøvene som hun har tatt er helt fine, så ifølge dem er hun frisk som en fisk. Derfor kan det fort bli veldig frustrerende og man kan føle seg som en hypokondor....noe du ikke er! Jeg har også tendenser til Fibromyalgi, men foreløpig så klarer jeg meg så bra at jeg holder ut :-) Men vinteren og værskifter er virkelig noe herk!! Verker som besatt spesielt i ben og armer....noe som er forferdelig slitsomt når man trenger litt nattesøvn ;-) Tror uansett at det er viktig at du ikke presser deg selv for mye, da bruker du bare lenger tid på å få litt overskudd igjen. Lytt til kroppen din og hvil så mye som du føler for og som du klarer. Lykke til
Nusseline♀♀♂ Skrevet 1. november 2007 #23 Skrevet 1. november 2007 Hvordan gikk det hos legen? Jeg har ME. Kjenner meg igjen i noen av symptomene dine, men ikke alle. Underlivsplager og ofte tissing og smerter rundt om i kroppen som ikke varer lenge (mine smerter er kroniske). Leddsmerter har jeg heller ikke, det går på muskulatur. Har ikke vondt under føttene heller.. Sliten er vel det som kjennetegner meg og ekstremt utmattet lenge etter fysisk anstrengelse. Men har selfølgelig mange andre plager og. Er 100% uføretrygdet siden 3 år tilbake, har aldri vært yrkesaktiv siden jeg ble syk når jeg var 12 år. Har du blitt sjekkert for cøliaki og matvareintoleranse/allergi da? Man blir veldig sliten og raser ned i vekt av cøliaki. Håper du finner ut av det!
Nickeguri Skrevet 1. november 2007 #24 Skrevet 1. november 2007 Ja, det høres ut som flere nevner her, at det kan være ME. Så jeg skal ikke si så mye mer om det. Men ha også i bakhodet kronisk kvikksølvforgiftning. Disse symptomene ligner mye på symptomene ved ME. Har du hatt noen symptomoppblussing i forbindelse med innsetting eller utskifting av amalgamfyllinger i tennene? Eller vaksineringer? Jeg har selv vært utredet for ME, men hos meg er nok kvikksølvforgiftning en viktig faktor til at jeg har vært syk. Da jeg fikk en utskrift av tannlegejournalen min, falt mange brikker på plass. Jeg har nå fjernet alle amalgamfyllingene mine hos en spesialist på sanering (utrolig viktig å gå til en tannlege som har spesialisert seg på dette!!!! Hvis ikke, kan du bli myyye dårligere). Nå holder jeg på med en avgiftningskur, og merker at formen sakte, men sikkert er på vei tilbake. Vel, nå vet jeg ikke om dette gjelder deg, men det er faktisk mange der ute som lider av kronisk kvikksølvforgiftning uten å vite om det. Og mange med ME- plager har blitt bedre av å fjerne amalgamfyllingene.
Nickeguri Skrevet 1. november 2007 #25 Skrevet 1. november 2007 Bare et tillegg: uansett hva som feiler deg, så er det veldig viktig at du prøver ikke å presse deg. Dette er spesielt viktig hvis du har ME. Hvis du presser deg, risikerer du å bli dårligere. Lytt til kroppen din!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå