Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #26 Skrevet 1. november 2007 Det er fint for meg å lese at ikke alle nordmenn har blitt glad i Halloween. Jeg er den eneste utlendingen i nabolaget og ja, nektet mind datter på seks år å gå. Hennes norske far var helt enig. Ser ingenting positivt i å kle seg skremmende ut og mase om godteri, nei. Julebukk er jo noe annet synes jeg. I det landet jeg kommer fra har vi ikke julebukk, men til og med to dager i november da barna kan kle seg ut og gå rundt og få noe. Men det er masse tradisjoner knyttet til de dagene, den ene dagen skal barna kle seg ut i lyse klær, den andre dagen kler de seg ut i mørke klær. Dagene har kvinnelig og mannlig navn. Og så må de kunne synge eller danse. Og det å få et sånt besøk på døren mener folk er koselig, det skal liksom bringe lykke:) Jeg synes ikke det er noe galt i at barna lærer fra de er små at for å få noe må man streve litt, gjøre noe... (ikke på en bursdag da:) I hvert fall tok min datter det helt med ro da vi forklarte henne at Halloween er noe vi ikke feirer i vår familie.
lotta72 har fått Anders Skrevet 1. november 2007 #27 Skrevet 1. november 2007 Her gikk man ut på radion og bad foreldre forkalre sine barn at det ikke er lov til å ring på der hvor lyset er slukket ved inngangen. Det er fint. Elles må jeg si at jeg LIKER IKKE å betale skatt, men sånn er det bare. Halloween er kommet for å bli, og nekt barna sine å delta er villt.!! Mang barn har gledet seg veldig til dette. OG det det dreier seg ikke bare om gotteri. Barna har gjerne planglagt kostyme lenge. Er det noen av dere som vet hvorfor man går Halloween???? Det lærer de om på skolen, på lik linjen som de lærer om andre bengivenheter. Det er nok dere jenter som må snu. Dere kan ikke melde barna deres ut.
Lillegull2008&2010 Skrevet 1. november 2007 #28 Skrevet 1. november 2007 Jeg liker ikke den kommende tradisjonen i det hele tatt jeg heller. Ren tigging er det! Jeg gikk selv julebukk som lita, mye bedre. da synger du for å få litt snop. Jeg liker den iallefall ikke bedre etter at jeg lånte bilen til samboer igår for å kjøpe bursdagsgave, og ide jeg kjører hjem hører jeg en smell. der sto det F meg en gjeng i halloween utstyr å kasta egg på bilen!!! PØBLER!!!! MEN... jeg skjønner veldig godt foreldrene som sender ut barna sine likevell, man blir så presset til det selv om man ikke liker det de skal gjøre. "Alle andre får jo lov" har ikke barn ennå, men har jeg klart å nekta han å gå ut på halloween når alle andre vennene hans gjør det, det vet jeg nå ikke... Skal prøve å oppmuntre mine barn til andre ting heller... PRØVE!!
yvve73 Skrevet 1. november 2007 #29 Skrevet 1. november 2007 Jeg har egentlig ikke noe til overs for denne dagen heller, men jeg lot min datter på snart seks år gå igår. Har aldri sett en så forventningsfull unge noen gang jeg. Hun var så superglad før hun gikk......Pappaen til nabojenta hadde tre jenter i bilen, og kjørte de rundt til tanter, onkler og besteforeldrene til alle disse tre jentene. Da hun kom hjem klarte hun ikke å stå stille, var sikkert høy på sukker. He he. Vi fikk jo også noen på døra selvsagt, og de fleste var i sånn ok alder etter min mening, dvs maks 10 år. Men sambo tok seg av det da jeg satt i en stol og slappet av :=)
stinesupersøt_24 Skrevet 1. november 2007 #30 Skrevet 1. november 2007 slik som det er i vår familie så er haloween utrolig viktig,like viktig som julebukk etc..da dattra mi våkna i går på morra var det rene julaften,hun går i 1klasse.pynta opp her hjemme og handla kostymer.Alle i huset skal være kledd ut etter jobb.. da hun kom hjem fra skolen skulle hun på haloween party.så vi spiser gaodterier etc etc hele denne dagen og har det kjempe morro:) haloween er en elsk og hat ting tror jeg...
Lejonet Skrevet 1. november 2007 #31 Skrevet 1. november 2007 Er ikke begeistret for dette jeg heller, men har insett at det er kommet for å bli. Mine unger gikk i nabolaget i går. Synes heller ikke noe om frekke voksne som forteller min datter på 7 år hvor frekk hun er som går halloween, da kunne hun latt være å åpne - frekke gamle kjerring. Jeg åpnet ikke for alle, fikk ingen egg elle noe negativt i retur. Det kommer stadig nye ting - slik er det bare.
mammalade4 Skrevet 1. november 2007 #32 Skrevet 1. november 2007 en ting er at vi foreldre ikke liker det, men ungene liker det!!!! Så la dem få den gleden som koster så lite. Hvis du ikke vil ha noen på døra så slå av utelysene og ganglyset.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #33 Skrevet 1. november 2007 Dette tok litt av:P For det første så går det ikke an å sammenligne haloween med det å betale skatt. Lotta72, du liker vel heller ikke gratis sykehus, skole for alle osv?. Uansett. I steden for å sette dere så utrolig på bakbeina, så er haloween kommet for å bli, og da må man gjøre det beste ut av det,og man kan prøve å gjøre den til sin egen. Det tar litt tid før noe får satt seg, og etter noen år vil kommer alle til å unngå trappene det ikke er lys på, og kanskje tilogmed godteriet ikke står så sterkt i fokus. Det er artig med litt grøss og gru, og ungene syns det er artig å kle seg ut. Dessuten trenger man ikke å raide hele bydelen man bor i, her i strøket er det bare de nærmeste gatene som blir besøk. Det handler jo også om hva foreldrene instruerer ungene om hvordan de skulle oppføre seg hvis de ikke får.. Dette med eggekasting etc blir nok å gi seg med årene, man må bare gi ting litt tid..
lotta72 har fått Anders Skrevet 1. november 2007 #34 Skrevet 1. november 2007 Kjære anonym som ikke forstod utsagnet mitt, da jeg skriver at jeg ikke liker å betale skatt. Hele poenget mitt var jo nettopp det at: Jeg liker ikke å betale satt, men gjør det jo FORDI jeg vil ha alle godene det medfører. Jeg liker ikke Halloween, men gjør det jo FORDI barna mine elsker det og gleder seg. Jeg liker ikke å føde (har gjort det to ganger før), men gjør det FORDI jeg vil jo så svært gjerne ha dette lille nurket som ligger i magen, og elsker det å være mor. OSV......
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #35 Skrevet 1. november 2007 koster så reint lite? det er vell det som er problemet også, de skal jo ha kostymer å sånn dritt.. det koster faktisk ganske mye.. og at gleden ligger på ungene, selvfølgelig. men skal man lære barna til å tigge om godterier da, og hvis de ikke får så er det lov å kaste egg på husene. (jada, vet det er mange snille barn der ute som ikke gjør det) nei, halloween er bare tull!!!!!
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #36 Skrevet 1. november 2007 Jeg har feiret halloween en gang og det var året jeg bodde og studerte i usa, da laget jeg og vertssøstrene mine gresskar ansikt som stod utafor huset og jeg var med de i nabolaget for "trick or treat" som var kjempekoselig.der borte er det tradisjon og det er for de små barna. her i norge får en inntrykk av at det er nok en grunn for ungdom og studenter for å drive hærverk og feste. og når jeg leste på vg nett nå nettopp om all hærverket som enkelte ungdommer har holdt på med når de ikke fikk godteri, så sier i hvertfall det meg at de barna vet ikke hva halloween er og hvorfor den blir feiret. i usa så drev en ikke på med hærverk fordi om en ikke fikk godteri et sted. greit at enkelte foreldre lar barna kle seg ut og lar et bli en tradisjon for dem, men slik som halloween har utviklet seg her i norge på få år tviler jeg på at det blir en hyggelig tradisjon framover.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #37 Skrevet 1. november 2007 På sør-vestlandet har de feiret Lucia-dagen (12. desember) i minst et halvt århundre på liknende måte som Halloween. Ungene kler seg ut (dog i hvilket som helst kostyme - ikke nødvendigvis noe "skummelt"), og går fra dør til dør. De som åpner hilses med "God jul og Godt nyttår!" og om de ber om det så får de en julesang fremført. ALLE var med på opplegget - folk var skikkelig flaue om de hadde glemt å handle inn godterier. Poenget er at vi gleda oss i ukesvis til dette. Planla kostymer og hvem vi skulle gå sammen med. Unger i alle gater hele kvelden. Tror det er litt vanskelig for dem som ikke har vært med på det selv å skjønne hvor kult dette er når en er barn. Om mulig var "Lossi" mer ungenes dag enn julaften! Det var imidlertid aldri snakk om noen "knep" om folk ikke hadde godteri - den delen virker det som om er gått helt overstyr her i Norge. Kanskje vi har sett for mange filmer fra USA. Jeg bodde i Canada ett år - og den faktiske feiringen var ganske annerledes enn det en kunne få intrykk av fra tv/film. "Trick" delen av Trick or Treat var det ingen som gjorde noe utav. Og kostymene var ikke nødvendigvis bare hekser og skumle typer - alle typer kostymer var ok. Så ja, jeg er enig i at vi med Halloween prøver å kopiere noe som vi ikke helt vet hva er - og har nok kommet litt skjevt ut. Åkke som kommer det aldri til å mangle halloween-godter hos oss. Ikke med de gode minnene jeg selv sitter med fra Lucia-dagen hjemme! Om en syns det blir for mye snop så kjøp inn mandariner e.l. - med en pose med godt kan det være greit med et litt sunnere avbrekk av og til!
su-su-susa-i-hodet m/rampegutt Skrevet 1. november 2007 #39 Skrevet 1. november 2007 Synes Haloween i Norge for det meste er tull.. For det første så kan det ikke måle seg med hvordan det er i usa, her er det bare en unskyldning for å tigge godteri på dørene hos folk... Det kan være sjarmerende med småbarn som kommer på døren sammen med foreldrene, med tindrende øyne bak masken og en liten søt kurv til godteriet =) Og så har du de på 14-16 som ringer på dørene og med sløv, lei stemme spør "knask eller knep" og rekker frem en allerede halvfull, gul prixpose..Riktig koselig må jeg si. Ikke har de oppdragelse til å takke for det de får heller! Og foreldre som faktisk kjører barna fra boligfelt til boligfelt for at de skal få mest mulig godteri!?! SKJERP DERE!! Blir å boikotte hele Haloween til neste år.. Det er mer plikt enn glede spør du meg!
Gjest Skrevet 1. november 2007 #40 Skrevet 1. november 2007 Jeg syntes det var kjempekoselig jeg: ) Sønnen min på fire synes det var kjempegøy å kle seg ut, og få besøk på døren. Ungene som kom var søte og høflige, og det takket pent for det de fikk. Jeg var med sønnen min og gikk en runde der vi kjente de som vi banket på hos, og hos de som hadde tent lys på utsiden. Tror det er viktig at foreldrene følger opp, og forklarer at det er viktig å være høflig, og kanskje det hadde vært greit at foreldrene byttet på, slik at det var en voksen med på runden.
Mammaliten 78 *sprekkeferdig* Skrevet 1. november 2007 #41 Skrevet 1. november 2007 Jeg er redd jeg melder meg inn i negativ klubben. Et år ble jeg "egget" fordi jeg ikke åpnet døra. Når min sønn blir større kommer han ikke til å få lov til å gå rundt sånn. Men på den annen side er det jo trist å falle utenfor, så jeg kommer til å arrangere en haloween fest for ham og vennene hans mot at de ikke går å tigger på dørene hos folk.
mamma050308 Skrevet 1. november 2007 #42 Skrevet 1. november 2007 Har heller ingenting til overs for Halloween. Lærte de ungene som kom her noe om feiringa. Hvis man har skrudd av utelyset, betyr det at man ikke vil ha besøk. Leste om det i et reklameblad. Ingen av ungene hadde hørt det fra foreldrene. Mener at skal man feire noe, må man vite hva som skjedde og hvorfor man feirer. Også om hva man skal gjøre og ikke gjøre. Så tror nok ikke det er så mange som kommer til neste år, håper jeg.....
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 2. november 2007 #43 Skrevet 2. november 2007 Helt enig, har ingenting til overs for dette.. Er nok ikke en tradisjon hos oss dette, men noe media og kjøpesenter har hauset opp under.. skjønner at ungene synes dette er gøy, og har lyst å delta, tenker derfor med gru på hva jeg skal si når knøttet vårt er gammelt nok... Men; ungene skjønner jo ikke hva halloween er, eller hvorfor det feires, de er jo bare interesserte i godteriet..Og jeg hadde ikke satt pris på at mine barn spiste godterier fra andre mennesker jeg ikke kjenner. Ikke for å være hysterisk, men man kan aldri vite, selv ikke når det er pakket inn. Alt kan være tuklet med, av dem som måtte ha hensikter med det.. Nabokona til oss spurte ungene om de visste hva vi "feiret" halloween for..Kunne de svare, skulle de få noe..Ungene ble helt tause de, for det visste de jo ikke.. Ble ikke noe godterier der i gården nei, og vi slapp heldigvis besøk..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå