Phantom´ Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Her røsser det inn med tiggende småunger og fjortiser med fra før stappfulle bærenett med godteri. Forløppig er vi oppe i ca 50 stykker, og jeg har ennå tilgode å kjenne igjen noen av barna (og det skyldes ikke at jeg ikke kjenner dem igjen under kostymene) Jeg synes dette er en helt hinsides greie, og nekter faktisk sønnen min på 6 å gå. Jeg vil ikke at han skal gå rundt til ukjente å mase om godteri jeg. Så her sitter vi hjemme og koser oss med hver vår store pose smågodt, og heldigvis har pjokken forståelse for hva mamma og pappa mener om saken. Har inntrykk av at "alle andre" synes det er helt greit. Mulig det bare jeg som er sær???
Tredje barn på vei Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Akkurat sånn føler jeg det å.. Lillegutt her på 3,5 er så redd oxo så nå tør han ikke åpne døra mer. Men di sier jo at om du har utelyset slått av så skal ingen komme men di ungene er frekke nok til å ikke følge regler å da.. Mye koseligere med julebukk,, =)
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #3 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg er helt uenig med deg. Halloween er kommet for å bli og da er det vel bedre å lete etter noe positivt i stedet for å la en hel dag gå vekk i irritasjon?
Phantom´ Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 31. oktober 2007 Julebukk er noe annet synes jeg og, da skal man faktisk bidra med noe selv. Det skal pjokken gjerne få gjøre, men da får han synge en sang for de han besøker. Jeg prøver meg med at heksene og trollene skal synge eller fortelle en vits for å få snop, men da ser de på meg som om jeg ikke er riktig klok.... Hit med snopet...
Phantom´ Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 31. oktober 2007 HVA er positivt med å renne ned dørene hos fremmede å mase om godteri? Beklager, men jeg ser ikke en eneste positiv side ved det. Det eneste man oppnår er at de allerede uoppdragne ungene blir enda mer uspiselige. Og da tenker jeg ikke på små unger som går rundt til naboene, men de 10-12 år gamle ungdommene med stappfulle poser som sikkert reker over hele byggefeltet med breddfulle plastposer...
Galskapens overhode Skrevet 31. oktober 2007 #6 Skrevet 31. oktober 2007 Det vil kreve MYE tid før jeg kan slå meg til ro med at Haloween er en tradisjon som har kommet for å bli. JULEBUKK.. det er en norsk tradisjon som vesla gjerne skal få gå på .. Men slik ståa er nå, blir det ikke noe knask eller knep på jenta mi nei.. Hun har også fått sitt eget godt som hun kan kose seg med i kveld.. Så har hun i hvertfall fått det samme som de andre barna..
sydilla Skrevet 31. oktober 2007 #7 Skrevet 31. oktober 2007 Vi slo av ringeklokka vi... Vil ikke at gutta skal bli vettskremte, men de er kjempe opptatt av det. De har jo gnåla om det på barneTV i mangedager alt (de er 3 og 4 år). Heldigvis virker det som om barnehagen ikke tar opptemaet :-)
vårblomst08 -Pelle kom 16/4- Skrevet 31. oktober 2007 #8 Skrevet 31. oktober 2007 Helt enig her også!! Våre barn på 8 og 10 år får heller ikke gå. Det finnes så mange gærninger rundt i mange hjem at man kan jo ikke sende ungene ut sånn, selv om de går mange ilag. Vi handler også inn godis og koser oss hjemme. Så oppfordres det heller til å gå julebukk i romjula (med en voksen), slik vi har gjort i en årrekke i Norge. Det må jo så klart være opp til hver og en, men i vårt område er vi mange foreldre som tar avstand fra dette.
*lima78* Skrevet 31. oktober 2007 #9 Skrevet 31. oktober 2007 min 8-åring kom inn for en time siden etter endt halloween-innsamling. Liker egentlig ikke dette jeg heller, men har forstått at dette er noe som jeg bare må svelge i meg da barna faktisk har det veldig moro! De kler seg i det minste ut, og blir ikke sure om de ikke får noe! Mange tenner halloween-lamper på trappa og sitter og venter på disse barna, og de som ikke har godteri hjemme kan jo bare la være å åpne døra (jeg gidder ikke å åpne for hvert pling i dørklokka!). Synd vi ikke feiret sånt da jeg var liten, kanskje det er derfor jeg er så skeptisk i utgangspunktet...
Vårunge08 Skrevet 31. oktober 2007 #10 Skrevet 31. oktober 2007 Ja, hadde det vært tradisjon for dette hadde det sikkert vært ok. I USA er det vel en regel om at de som ønsker besøk setter ut lys. Dette er det få som vet om her ennå, så ungene raser på døra til alle.. Klarer dessverre ikke å holde min 12-årige stesønn hjemme. I fjor kom han hjem med et bærenett med godteri. Helt håpløst (det meste gikk i søpla.. da det ikke fristet etter at han har slept det med seg rundt en hel kveld..), noen hadde også fått penger, 200kr, fra en eldre dame som sikkert ikke hadde hørt om dette, og følte hun måtte gi noe. Og ungene tar imot.. Flaut! Satte en egen husregel her i kveld. 1 dumle til de uten refleks og 3 til de med refleks.. kjiipe dama ) (fikk ideen etter å ha sett nesten-påkjørsel av 3 svartkledde unger i skumringa på vei hjem fra jobb i dag)
nå er vi fem Skrevet 31. oktober 2007 #11 Skrevet 31. oktober 2007 Synes det er litt rart at man kan være såååå i mot Halloween, men synes at julebukk-tradisjonen er helt grei. Det er jo det samme...?? Jenta mi feiret Halloween i barnehagen i dag og alle hade kledd seg ut og de hadde det kjempe morsomt. Hun er bare 2 og et halvt, men lo som bare den og var så stolt da vi kledde på henne prinsesse kostymet i morges. Det viktigste er at barna koser seg og har det gøy, er det ikke det da??
2hærligegutter Skrevet 31. oktober 2007 #12 Skrevet 31. oktober 2007 HELT enig. Har ikke noe for denne greia, den er absolutt ikke en norsk tradisjon, Helt teit. Hadde vi bodd i usa så. Her åpner vi ikke dørene engang. Hadde det hvert julebukk hadde det hvert greit, da hadde jeg vært med på det.
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #13 Skrevet 31. oktober 2007 Det er litt festlig å lese disse negative innleggene deres. :-) "Vi liker bare de norske tradisjoner, ikke de som kommer fra et annet land, huff og huff" (høres ut som de av våre nye landsmenn som tviholder på sine gamle tradisjoner og som ikke vil prøve de nye, og DE stakkars folka klager vi på...)
vårblomst08 -Pelle kom 16/4- Skrevet 31. oktober 2007 #14 Skrevet 31. oktober 2007 Går du julebukk så synger du en sang eller to, og det kan varme en ensom sjel som ikke har hatt kontakt med så mange hele jula. I jula er det dessuten mange som har noe ekstra i skapene i forhold til disse dager. Og hvorfor må vi ALLTID kopiere det de gjør i usa? Her feires ikke "Valentine day" heller. Blir litt lei av at handelstanden skal fortelle meg når jeg skal kjøpe gave til gubben....
Phantom´ Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #15 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg mener julebukktradisjonen representerer noe annet enn Haloween. Julebukk-tradisjonen skal bringe noe positivt til andre. Barn går rundt og Sprer (forhåpentligvis) litt glede til andre gjennom å synge julesanger for de som blir oppsøkt.Her er det vel mest vanlig å oppsøke folk man kjenner fra før også. Haloween er for meg regelrett tigging hos fremmede. De bidrar ikke med noe positivt i det hele tatt. Tviler ikke på at ungene som går har det gøy, men jeg føler dette er moro som går på bakostning av andre.
♡ Jersey ♡ Skrevet 31. oktober 2007 #16 Skrevet 31. oktober 2007 Helt enig! de første var liksom søte, men nå har jeg hatt konstant klokkekiming i mange timer... Sluttet å ta døren jeg nå! NOK ER NOK!!!!
Birthen Skrevet 31. oktober 2007 #17 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg forstår godt at man må være åpen for impulser fra andre land, men halloween kan jeg så absolutt styre min begeistring for.For det første, så er dette så grundig styrt av handelsstanden - nok en dag med kjøpepress: gresskar, kostymer, hauger med snop... Videre, så er jo ikke dette en hyggelig tradisjon? Gi meg snop eller så kaster jeg egg på huset ditt???? Og uhyggelige kostymer. Hva har vampyrer og bloddryppende økser med barn å gjøre? Helt enig med de som sier at julebukk er annerledes. Går man julebukk, så synger man og sprer glede til andre. Jeg har satt meg ned med min 7-åring og vi har snakket om hvorfor hun ikke får gå. Skjønner at jeg ikke klarer å holde henne hjemme hvis hun vil gå når hun blir eldre, men håper jo at hun får med seg noen av mine tanker på veien også. :-) PS! Refleksregelen var en kjempegod ide! Her blir det sånn til de neste som ringer på! :-)
Kamel*Jente150408*:) Skrevet 31. oktober 2007 #18 Skrevet 31. oktober 2007 Så ringer det selvfølgelig på hos meg også, og utenfor står det 4 14-15 åringer og forlanger snop. Jeg forteller dem at jeg skal se om jeg har noe i skapene, men har ikke annet enn kjeks, så jeg gir dem det. Tror du ikke snørrungene kastet egg på inngangsdøren fordi de ''bare'' fikk kjeks? Hvem kan forsvare noe slikt? I norge går man julebukk!
Filippa K Skrevet 31. oktober 2007 #19 Skrevet 31. oktober 2007 Signerer på denne! Noen av ungene er frekke i tillegg!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #20 Skrevet 31. oktober 2007 Hva med bakgrunnen for at vi feirer da? Jeg synes det er ganske viktig det også, ikke bare at barna tenker "haloween = godteri" ... Det er jo en grunn for at Haloween feires på lik linje med at man går julebukk, men de ferreste barn vet med om haloween enn at da kan man kle seg ut og samle godter og ha det gøy uten å tenke på hvorfor. Jeg synes også det er en tåpelig ting som ikke har noe med våre tradisjoner å gjøre. Vet at i paganistisk tro har man ritualer for høstjevndøgn o.l men tror ikke norge har noen historie/tradisjon fra tidligere av med haloween..
jente08ogspire:) Skrevet 31. oktober 2007 #21 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har heller ingen ting til overs for haloween! Jeg åpner ikke døra for de som ringer på. Men julebukk er noe helt annet, det er en koselig tradisjon. Men haloween, nei ellers takk!
Labambie Skrevet 31. oktober 2007 #22 Skrevet 31. oktober 2007 Dere som er redde de skumle folka som ungene eventuelt får møte når de går rundt.. De er like skumle i romjula altså! Jeg husker faktisk at mange diskutere det samme om julebukker da jeg var liten. De bare tagg liksom.. Husk det er jo ikke for dere da! Men for ungene! Og ungene synes faktisk dette er moro! Det er så lang tid mellom sommerferien og jul, så det må vel være helt greit at det er litt i mellom og? Trenger ikke være no vanvittig kjøpsfest dette med Halloween da. En oppklippet søppelsekk og litt eyeliner gjør deg like skummel.. Det er jo ikke så mye gøy som skjer her i verden,så er jo greit at vi slipper inn noe av det? Jeg elsker både Halloween og Valentines. Jeg sier som jeg sa på skravle, nisselua til Ola Nordmann kan få henge på knaggen en dag i året,så kan vi heller knuge og være sære resten av året..
Babyluren Skrevet 31. oktober 2007 #23 Skrevet 31. oktober 2007 Det er ikke langt mellom sommerferien og jul, det er langt mellom jul og sommerferie... Dessuten syns jeg ikke det er nødvendig å proppe ungene med sukker i enhver anledning, heller.
J@h@ Skrevet 31. oktober 2007 #24 Skrevet 31. oktober 2007 Glad det er en del som deler mine synspunkter her inne. Synes Halloween er en uting som handelsstanden har presset på med og som vi sakte men sikkert over årenes løp har blitt lokket til å tro at er en tradisjon vi MÅ ta til oss. Hvorfor det? Skal vi ta til oss en hver tradisjon med utenlandsk opprinnelse? Nå høres jeg kanskje ut som en rasist, men, men. Jeg har bodd i utlandet i mange år og jeg hadde da ikke begynt å gå julebukk mens jeg bodde der fordi jeg mente naboen godt kunne lære litt om norske tradisjoner. Må si meg enig at jeg synes en tur i året med gåing på dørene for å få godteri er nok, og da vil jeg mye heller beholde julebukk tradisjonen der man bidrar med en sang og ønsker God Jul for å få "lønn" for strevet. At man skal kunne gå og nærmest tvinge seg til å få snop og drive utpressing med at man gjør ugagn hvis man ikke får henger jo ikke på greip! Hva slags oppdragelse er det vi gir barna våre da? Kan vi virkelig forsvare det med at "det er sånn det er" og så trekke på skuldrene og ikke bry oss? Og dette med utelys/pynting er en regel som alle bør få med seg. Jeg har ikke noe imot at de som "er med på leken" koser seg og både kler seg ut og gir godteri, men da får man godta at ikke alle ønsker å ta del og la de som ikke viser tydelig tegn til at de er med på feiringen få fred. Da får vel alle en litt mer koselig kveld, både de som ønsker å feire og de som ikke ønsker det. Julebukk er forresten krevende nok det også. Er jo en del av oss som nok blir evinnelig lei av det rennet på dørene, men det er noe som liksom hører med. Jeg tar i allefall avstand fra Halloween på dørene så lenge jeg kan og oppfordrer heller til at det kan feires i barnehagen med en Trollfest eller lignende der man kan ha eventyr og samtidig bidra til norsk kulturtradisjon. Eller Halloweendisko for skolebarn etc. Er ikke noe i veien for å feire, men MÅ vi nødvendigvis ha den tiggingen på dørene?
kokosyklus Skrevet 1. november 2007 #25 Skrevet 1. november 2007 Dere som mener man ikke trenger å åpne eller gi noe... Har du lyst til å ha husveggene tilgriset av egg? Eller hull i ruta etter stein?? ' Jeg ser det positive i at ungene synes det er artig å kle seg ut, men hvorfor ikke heller oppmuntre St.Lucia og julebukk da? Der jeg kommer fra har det ikke vært lov å gå julebukk på mange år! helt utrolig!!! Men de har lov å gå Halloween da... de bidrar ikke med noa annet enn å spørre etter godteri eller grise ned husveggene til folk! http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2077548.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå