Gå til innhold

Dere som ikke døper fordi dere ikke tror?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei,jeg bare spurte for jeg syns det er mer hyklersk å si at man døper fordi man er personlig kristen og feirer jul fordi man er det når man kun går i kirken en gang i året.

Da er det bedre å kalle en spade for en spade og si at man gjør det fordi man følger en tradisjon.

;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tror du egentlig at Jesus ble født til jul? Det står ikke i det nye testamentet, faktisk.

Skrevet

Jeg døpte ikke gutten min i kirken fordi jeg IKKE tror!!

Og feirer heller ikke jul (aldri gjort det).

Men sambo er vant til å feire jul, så mulig vi kommer til å innføre den tradisjonen uansett.....

Skrevet

Men man kan da fint feire jul for å følge en tradisjon, selv om ikke den tradisjonen er kristen? Siden jula ikke ER kristen mener jeg.

Slipper heldigvis unna kirka den ene gangen der i rået også, de eneste gangene jeg må dit er når jeg er bedt i dåp, bryllup og begravelser.

Skrevet

Ah, ser nå at du ikke er hi, glem at jeg kverulerte ;) Jeg skjønner hva du mener.

Skrevet

Enn tradisjoner da? Sett helt uten religiøse innsmett?

Jeg døpte barna mine for at de skal få den innfallsvinkelen i livet, og slik stå fritt til selv å velge når de blir eldre. Døper du de ikke har de lite valgmulighet, de færreste tenåringer orker å døpe seg...

OG det er en koselig tradisjon som betyr mye for beste- og oldeforeldre, og de respekterer jeg og ønsker å glede. Kall det hyklersk men det er gjennomtenkt og mitt valg,

Jul feirer jeg verken for jesus eller blot, men for at det er en flott tradisjon. Hva symbolene på treet betyr er vel ikke det viktigste. Har stjerne men ikke noe krybbe eller andre religiøse hentydninger.

Skal vi være så poloitisk korrekte at vi tilsidesetter alt vi har kjært (hvis vi har det kjært) bare for at vi ikke skal ha i hus noe vi ikke tror 100% på?

Skrevet

Ja vi feirer jul, fordi det er en koslig tradisjon. Skjønner at noen kan synes at dette er "feil" ettersom vi ikke er kristne. Finnes sikkert masse argumenter både for og i mot dette. Men alle kan vel gjøre det som passer dem : ) Jeg gleder meg til å lage våre egne tradisjoner i vår nye lille familie. Med fokus på nisse, pakker, mat, pynt, og masse kos. Uten at kjøpehysteriet tar helt av....

Noen grunner til at vi lot være å døpe:

- er ikke kristen. Har en tro, og tenker mye rundt religioner, men føler meg ikke knyttet til en spesiell. Ser det bare som ulike måter å nærme seg noe gudommelig. Synes det er litt rart at man skal bli født inn i en religion, som bygger mye på tradisjoner, og baseres på historier som har gått på folkemunne i mange mange år, før de har blitt skrevet ned... for så å ta alt til seg som "sannhet". Det blir ihvertfall unaturlig for meg.

- trives ikke i kirka. Kaldt, upersonlig, kjedelig sted.

- gidder ikke å følge tradisjoner, bare fordi det forventes at ting skal være sånn og sånn... Det er lov å tenke selv, og ta egne valg!

- blir provosert av mye rundt kristendommen. ( Fordømmende, trangsynt, homofob, dobbeltmoral + + )

Skrevet

Dåp, konfirmasjon eller julefeiring - det har blitt en tradisjon! Jeg er nok en agnostiker, døper barna og feirer jul. Har også fifta meg i kirka. Det er mye som irriterer meg med kirken, men ikke med selve bibelen....så der er jeg.

Skrevet

Jeg er kristen og feirer jul og alt annet, men vil IKKE døpe sønnen min! Jeg tror ikke at han er født syndig og tror ikke at han blir frelst ved å bli "tvunget" til det når han er baby. Det er noe han kan få velge selv når han er gammel nok til det. Så får han heller ha voksendåp hvis han ønsker det og føler seg klar for det.

Så, mener det er like "hyklersk" å døpe pga tradisjoner som å feire jul pga tradisjon, kanskje hakket "verre" å døpe for det er virkelig en religiøs handling. Tror veldig mange ikke egentlig vet hva dåp handler om...

Skrevet

Joa, vi feirer jul. Solsnu om du vil. Som sikkert hundre andre har nevnt her er ikke julen noen kristen tradisjon (de bare forsøkte å kuppe den for å få noen til å gidde og feire den dølle stallfødselen deres, som antagelig foregikk på en helt annen årstid). Vi har ingen julekrybbe, ingen engler osv.

Nei, det anser jeg ikke som spesielt hyklersk. Fest er alltid hyggelig, og kanskje i særdeleshet om vinteren. Tradisjon er det egentlig ikke i noen av familiene våre - halvparten er jøder, halvparten er hedninger.

Skrevet

Godt spørsmål.

Men nå er det vel slik at julen stammer fra en gammel norrøn tradisjon- jol..

Jeg har døpt begge guttene mine, selv om jeg ikke er så veldig kristen. Men synes det er en fin markering av at man har fått en baby, en liten fest for den nyfødte:)

Skrevet

også har jeg giftet meg i kirken, også det en fin markering av kjærligheten..

Skrevet

Nå er det nevnt, men den midtvintersfesten va tidligere helt uavhengig av kristen tro og tradisjon.

Og hva gjør du som kristen, som tydeligvis synes du og andre kristne er de eneste som skal døpe barna og feire jul? Daglig bønn? Kirken hver søndag? Faster hvert år i 40 dager? Bare lurer :) Gjør du alle disse handlingene er du nemlig et unntak!

Skrevet

Det jeg synes er hyklerisk er når kirken ikke vil døpe barn fordi mor er alene, eller mor og far ikke er gift. Kanskje ikke et problem lengre, men at det i det hele tatt har forekommet gjør meg sikker i min sak, relgion er noe jævelskap!

Skrevet

All forskning tyder på at jesus slett ikke ble født i de tider. Det at jul kom før Jesus er slett ingen teori, men fakta...

Skrevet

jeg feirer jul av tradisjon, og hadde jeg døpt ungen, ville det blitt av tradisjon.... hmm... folk må velge selv hva de tror på... å døpe ungen, har du valgt hva din unge skal tro på.. jeg synes de skal kunne velge selv, når de blir gml nok.. men .. overbevis meg.. hvorfor skal jeg døpe mitt barn...?

Skrevet

Jula er vel en hedensk skikk og tradisjon. Men de som styrte landet innså at de ikke greide å få has på denne skikken og dermed gjorde de den til en kristen tradisjon.

Skrevet

Ungane mine er ikkje døpt, eg er ikkje døpt. Mannen min er døpt. MEN skal eg stå i kyrkja og love at ungane mine blir oppdradd i den kristene tro når eg veit at det ikkje kjem til å skje?? Eg har litt meire moral enn det. Mannen min var enig og me hadde navnefest for å feire at ungane var født.

Eg feirer JOL! Eg har fint lite englar og ingen krybbe. Har stjerne i toppen og i det legger eg ikkje davidstjerna. Eg går ikkje i kyrkja utenom det vanlige, dåp,bryllup,begravelser. Har ikkje noko forhold til kyrkja som instutisjon så kvifor skal eg da benytte meg av den. Har heller ikkje gifta meg i kyrkja, det var på sorenskrivarkontoret og det var kjempe fint. Når mine ungar skal konfirmere seg så håpar eg at dei har så god tru på seg sjav og det dei meiner at dei velger ut fra det dei står for. Det gjorde eg, borgelig konf. Igjenn så var det noko som skurra for meg å skulle døpe meg og ha kristelig konf. Eg var ikkje villig til å stå der å gjera noko eg ikkje sto for.

Jol er ein koselig sammenkonst for familien med god mat og drikke. Det er hygge og alle kosar seg. Eg har ingen tradisjonar for salme sang osv. Eg har lese joleevangeliet ein gong og det var for mine besteforeldre som var pinsevenner. Eg hadde fått bibel av dei til konfen, fikk valget om pengar el bilbel, valgte bibel fordi eg viste at det var viktig for dei. Eg las da for dei, og det satte dei veldig stor pris på. Eg syns det er heilt greit med ein bibel i huset sjav om me ikkje er kristene. Den har navnet mitt på og bestefar har skrive litt inni den så den er veldig personlig.

Veit ikkje kva som blir hykklerisk eg men, som sagt tidligare så er det strengt tatt ikkje nokon kristen tro å freire jol............

Skrevet

Vi skal ikkje døype fordi min sambo voks opp i en jehovas heim og er derfor utmeldt av statskirka....

han har ikkje feira jul før han traff meg, så vår julefeiring er ikkje basert på religion, men på kos og hygge...

Vi har nissar og englar som pyntar opp og eit juletred

for nissen er jo frå saint nicolas, og englane er for meg eit minne om dei som har gått bort, og juletredet er heller ikkje frå kristen tru...

Eg synest det er koseleg med noko som lyser opp i ei veldig mørk vintertid, og det er kjekt med ein dag ein kan sette pris på kvarandre og bli satt pris på....

Vi trur ikkje på jesus,gud eller bibelen, men synest det er koseleg å feire jul, så får vi sjølv legge i det, det vi vil.....

Skrevet

Har døpt sønnen vår, men må sei eg følte meg veldig falsk der vi skulle stå som foreldre å love å oppdra sønnen vår i ei kristen tru. Eg ser ikkje på meg sjølv som kristen, og det kjem nok ikkje til å bli noke spesiell opplæring i kristendommen heime. Men kom fram til at vi ville døpe sønnen vår, så kan han heller ta det valget når han blir større om han vil komfirmere seg eller ikkje. Eller melde seg ut av statskirka...

Vi feirer jul, og eg går i kirka på julafta. Men for meg handler det om tradisjon, om å vere sammen med familien. Jula er ei koselig høgtid (i alle fall når en endelig er ferdig med alt stresset som er med å handle presanger), med masse lys og sammenkomster i den mørkaste tida på vinteren.

Og strengt tatt så er vel den jula dei fleste av oss feirer ei god blanding av kristendom og andre skikker. Juletreeet for eksempel...

Skrevet

Det er ikke hyklersk paa samme maate. Jeg, som ikke kristen, har stor respekt for Jesus og hans laere og synes derfor det ikke er noe galt i at jeg feirer hans foedsel. Jeg mener verden hadde vaert et langt tristere sted om det ikke hadde vaert for en del tanker som har spredd seg i verden som foelge av ham og hans etterfoelgere. Derimot tror jeg ikke paa oppstandelsen, ikke paa treenigheten, og kvalifiserer saann sett daarlig til aa skulle oppdra noen i kristen tro. Derfor synes jeg ikke det er noe galt i aa feire julen, uten forkynnelse, men jeg ville ikke klare aa baere barnet mitt fram til daapsfontenen :)

Skrevet

Mine barn er ikke døpt. Dette fordi at jeg ikke er kristen. Jeg hadde følt det hadde vært pinlig hvis jeg skulle døpt barna mine når alle vet at jeg ikke tror på det likevel. Jeg har også blitt spurt om å være fadder to ganger, og sagt nei til det. Er kjemperørt over den tillittserklæringen det var å bli spurt, men følte ikke det var riktig av meg å love å være med å oppdra barna i kristen tro når jeg ikke får til å tro på det selv. Jeg går i kirken i begravelser og når jeg er bedt i dåp og bryllup. Dette fordi jeg respekterer andres tro og valg.

Ja, vi feirer jul! Men vår feiring har ingenting med kristendommen å gjøre. For oss er julen en tradisjon får å lyse opp en ellers så mørk og dyster årstid. I toppen av treet har vi et spir, og vi har ingen krybbe i hjørnet. Treet kommer jo ikke fra kristendommen. Skal innrømme at vi har noen engler blant julepynten vår. Men det fordi de er søte og dekorative, ikke fordi jeg tror det finnes virkelige engler. For meg er kristendommen et eventyr på lik linje med andre eventyr. Tror jo ikke på Ole Brumm heller, men har jo noen bamser/figurer fra Hundremeterskogen fordi.

Skrevet

Ja, vi feirer jul fordi det er tradisjon, og ikke fordi Jesus ble "født". Jul er en hedensk skikk, som sikkert mange over meg har skrevet.

Men vi feirer jul fordi vi er oppvokst med jul, det er koselig med julepynt, pinnekjøtt og jeg elsker å få og gi pakker! Vi har ingen julekrybbe i stuen osv, men vi feirer jul, ja!

Og, ja, har døpt ungene mine, ikke fordi jeg er kristen, men fordi det er tradisjon.

Og så er jeg ikke 100% sikker på at kristendommen er bare tull, så barna mine har ihvertfall en fot innenfor om det de sier skulle være sant!! :) Safet litt...

Jeg tror på noe, men det er egentlig mye forskjellig, det er vel ikke bare en tro.

Skrevet

Baby er ikke døpt og foreldrene er ikke troende, gift i tingretten. Ingen av besteforelderene er troende. Jul feirer vi, men dette med god mat, familiesamvær, nissen, tre og gaver. Fokus på avslapning, yatzy, trivial pursuit og være sammen med folk man er glad i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...