Gå til innhold

Dere som ikke døper fordi dere ikke tror?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feirer dere jul? Med julestjerne i toppen og engler på treet? En liten julekrybbe i et hjørne? Er ikke det veldig hyklersk?

Ferier dere jul fordi det er en tradisjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heh.. kommer sikkert til å få huden kjeftet full fordi det ikke er sammenlignbart:p

Men i mitt lille hode så feirer vi jul fordi jesus ble født da:)

Skrevet

Jeg døpte Daniel.

Han skal konfirmeres også..

Jeg er ikke skikkelig kristen, ber ikke og går heller ikke i kirka hver søndag og lign. Heller ikke til juletider.

Er i kirka KUN når det er dåp, bryllup og begrravelse.

(og når Daniel skal dit ifb me at han ble døpt i kirka..)

Men jeg har MIN tro og jeg vil ha den troen.

Jeg vil videreføre den til barna mine.

Jeg vil at mine barn skal være både døpt og konfimert også kan de selv avgjøre om de vil melde seg ut senere.

Jeg var aldri noen fan av det å skulle konfirmere meg, likte det ytterst dårlig.

Men, det var ikke så ille.

Gjorde det ikke av tradisjon, heller ikke fordi andre gjorde det. Men fordi jeg har min egen tro og jeg følger den. Det jeg ikke likte ve konfirmasjonen var det at man MÅ på konf.undv.

For min del er kristendommen "for gammel".

Er masse jeg ikke tror på.

Men, jeg må få ha min egen tro og jeg tror på noe, men ikke alt.

:)

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Nå er jo ikke julen her til lands eller på Island opprinnelig en kristen tradisjon, så jeg har ingen problemer med å feire den selv om jeg ikke er kristen.

Skrevet

Øh..."Han skal konfirmeres også." Strengt tatt ikke du som bestemmer det. Hva skal du gjøre hvis han velger å ikke konfirmere seg?

Skrevet

Jeg er døpt og konfirmert. Det er mannen også. For oss var det helt naturlig å gifte oss i kirka, og døpe barnet vårt. Jeg kan lett si at vi ikke har tenkt veldig igjennom hvorfor, og at det nok er tradisjon som gjør at vi fører dette videre.

Jeg synes at kirka er et veldig høytidelig sted da, det beste vi har til denne typen handlinger.

Skrevet

Riga + snulla & vesla

Jeg kan ikke bestemme - men jeg kan si det jeg vil til han.

Han kommer ikke til å bli oppdratt i et kristent hjem i det hele tatt, for jeg er langt fra kristen. Jeg har min egen tro som kristen.

Sånn er det.

Skrevet

Så bra at han får velge...vet om ungdommer som har blitt tvunget til kristelig konfirmasjon,- ellers blir de fryst ut av familien!:-/ Godt å høre at Daniel ikke risikerer det.

Men jeg lurer...hvis din tro er såpass anderledes fra den statlige, hvorfor har du da døpt Daniel etter dens prinsipper?

Skrevet

Jeg ble selv tvunget - før jeg fikk sjansen til å bestemme meg selv.

Men så fant jeg ut at jeg ville gjøre det i kirken. Ville IKKE ha en borgerlig konf.

Fordi min tro ligger i kirka. Jeg vil døpe barna mine, konfirmere i kirka, jeg vil gifte meg i kirka.

Ikke av tradisjon, men fordi noe av det jeg tror på tilhører den kristelige troen og dets verdier.

Men for meg er kristendommen slik jeg ser den alt for.... Kristelig/religiøs.

Jeg tror på Gud, men ikke i den form det blir fortalt.

Tror på Jesus, men heller ikke her om det det blir fortalt.

Noe VAR det, men hva kan ikke jeg si.

Jeg vil ikke gå og be til gud som om at han skal være der nå, for det er han ikke. Gud og Jesus fantes for lenge siden, etter min mening.

Jeg verken ber eller går i kirka me Daniel. Har vært i kirka to ganger - dåpen hans og nevøen hans siin dåp.

Og har ikke tenkt meg til kirka for å be til noen som ikke finnes.

Jeg går til å kirka for å feire et nytt liv, et nytt ekteskap eller for å sørge over de døde.

Men jeg går ikke til kirka for å.. Være noen jeg ikke er.

:)

Vet liksom ikke hvor mye du skjønte av dte, for det er vanskelig å sette ord på det..

Skrevet

Lillegutt er ikke døpt, men ja vi feirer jul...fordi det er en tradisjon. Om lillegutt vil følge den kristne tro senere er det hans valg, og jeg kommer til å støtte han i det.

Skrevet

Vi døpte ikke barna våre, men vi feirer jul. Vi har nok stjerne i toppen av treet :) men ikke julekrybbe. Legger ikke vekt på kristent budskap, men synger julekveldsvisa bla.

Et lite klipp fra wikipedia (julefeiring er ikke en kristen tradisjon, ser du. Kristmesse er den kristelige betegnelsen)

Yule is a winter festival celebrated in Northern Europe since ancient times. In pre-Christian times, Germanic pagans celebrated Yule in late December or early January on a date determined by a lunar calendar.[1] During the process of Christianization and the adoption of the Julian calendar, Yule was placed on December 25, in order to correspond with the Christian celebrations later known in English as Christmas.[2] Thus, the terms "Yule" and "Christmas" are often used interchangeably[citation needed], especially in Christmas carols

Så dersom du feirer jul og ikke kristmesse er vel det omtrent det samme som at vi har stjerne i toppen av treet, om en skal være flisespikker... :)

Skrevet

spørsmålet er vel hva er tro?

Jeg mener at selv om man velger å gifte seg i kirken, konfirmeres, begraves i kirken eller døpes så trenger man ikke å være religiøs.

Jeg mener også at man ikke trenger å være en ivrig kirkegjenger selv om man ønsker å bruke kirken i slike sammenhenger. Jeg foretrekker en tur i skogen med sønnen min på søndager jeg. Gidder ikke sitte i kirka å bli fortalt om jesus.

Tror mange forveksler religiøsitet med vanlig kristen tro. Den vi har med oss fra barndommen av. Den som gjør av vi fremdeles stiller spørsmålstegn til livet, hvordan vi kom hit og hvor vi skal.

Det er faktisk lov å sortere ut det ting man ikke tror på. Feks et liv etter døden.

Religiøsitet forbinder jeg med å være uforanderlig. en mer esktremt sykelig tro.

Jeg går ikke rundt å kaller meg kristen, men har min barnetro. Hvor dyp den er har jeg aldri tenkt over. Det vet man kanskje ikke før man havner i vanskelige situsjoner, feks i møte med døden. Hvorfor blir mange troende etter en nær døden opplevelse?

Jeg mener at man får gjøre som man vil. Døpe eller ikke. Velger man navnefest er det fordi man tror på teorien om the big bang osv. Men velger man denne typen fest for barnet, mener jeg det feil å si at barnet får velge siden. Har man valgt human etisk, har man allerede tatt et valg for barnet sitt.

Navnefest er ingen dåp. Dåp er noe man gjør i kirken.

skal man velge å ikke døpe eller ha navnefest kan man jo likevel holde en middag som man kan kalle "fest for livet!" eller noe slikt.

lykke til med valget!

Skrevet

også kommer sikkert andre med teorien om at jul kom før jesus!

Bare tilfeldig at jesus ble født ved de tider...................:)

Skrevet

hmm. hyklersk? kanskje det er å dømme andre, når man selv kaller seg kristen....

Skrevet

Teorien går vel mer på at Jesus ikke ble født rundt juletider, men at feiringen ble lagt til dan gamle julefeiringen for å lette overgangen mellom hedendom og kristendom. Har ikke tid til å finne stoff om det nå, må fly, men å påstå at det ikke ble feiret jul før jesus ble født, det er i alle fall temmelig historieløst!

Skrevet

riga da, staten bestemmer ikke hva du skal tro. Kirken er en veileder i den kristne tro.... , den bestemmer ikke at du skal tro på bibelen til punkt og prikke.

Vi har flotte prester i vår menighet.De er ganske runde i kantene. Innmari morsomme prekner, preget av humor og budskap.

tro er en personlig ting.........., så kan man diskutere i det uendelige om hva som er riktig osv.

mamma sitter foresten i menighetsrådet i vår kommune. Må le.........i det "rådet" er det ingen som spytter i glasset:)

Det sier litt om hvor rund kirken har blitt i kantene!

Skrevet

ja for det blir vel sagt at jesus ble født rundt sommertider?? Men jul blir jo feiret for å hedre jesu fødsel.. men det har vel blitt mer en tradisjon for de fleste, og det er jo en kjempefin tradisjon!!! Tror selv, men syns det er fint at folk feirer jul fordi om de ikke tror, nisser er jo også en fin ting=) Mammaen min liker ikke nisser fordi hun syns ikke de har noe med jul å gjøre.. Så det finnes jo utenom kristne symboler på jul også... Kommer sikkert til å bli mer og mer av det=)

Kristne folk er vel kjent for å være tolerange eller;) Jeg har alltid trodd at det var en viktig del av religionen men har begynt å tvile en del de siste åra...

Skrevet

Jeg døpte ikke min sønn, og hadde istedet navnefest for ham hjemme for å ferie at vi har fått en nydelig sønn. Grunnen til at jeg ikke ville døpe ham var ikke fordi jeg har avskrevet hele kristendommen og istedet tror på THe big bang, som en her oppe skriver. Jeg tror ikke på dåpen og det den symboliserer.''Dåpen er jo opprinnelig en syndsforlatesle og i dåpen blir det nyfødte barnet fri for synd.

Jeg tror ikke min sønn er født syndig og derfor har han heller ikke behov for syndforlatelse.

Jeg har heller ikke meldt ham inn i humanetisk forbund. SÅ jeg forstår ikke argumenter om at vi har tatt et valg for ham om å bli humanetiker.

Jeg kommer til å oppdra sønnen min til å bli tolerant ovenmfor alle religioner. HAn går i barnehage med kristen formålsparagraf og vi feirer jul og synger kristne sanger. Hvis det gjør meg til en hykler, så får det bare være. :)

Skrevet

jeg har ikke døpt og har meldt meg ut av kirken. feierer jul pga tradisjon, har ikke engler og julekrybbe, men nisser og mus. har ikke juletre fordi vi ikke er hjemme på de store juledagene, men usikker på om jeg ville hatt stjerne i toppen... har julestjerne i vinduet i adventstiden bare fordi det er hyggelig ikke pga noe kristent budskap...

Skrevet

har forresten en plan om å begynne å dra utenlands fra neste jul ;)

Skrevet

mine barn er ikke døpt pga. pappan dems er muslim......

jeg tror...men ikke på en spes. religion...mer på at der finnes en gud som har skapt oss og har en mening med at vi er her.....

jeg og jentene feirer jul....men ikke spes. med tanke på at jesus kom til...men fordi at det er en tradisjon....jeg er selv oppvokst mest med at det er en tradisjon fremfor kristedom.....så kall meg hykler....jeg liker jula for stemningen og pynten og kvalitetstiden man som familie bruker sammen da:-)

jeg har ikke engler på juletreet...men har en stjerene på toppen ja.....

jeg har en julekrybbe...men det er fordi jeg har fått den hos mamman min.......:-)

shoot me if im wrong......men mine barn skal da få feire jul selvom jeg ikke er personlig kristen! de feirer ead og ramadan med pappan sin....og skal selv få ta et valg av religion når de er store nok til å kunne ta det valget......det er aldri for seint å døpes om det er det de vil.....

men hvem kan si med hånda på hjertet her inne at dere døper barna feierer jul gifter dere i kirka og konfirmerer barna pga kristendom og jesus???????

Skrevet

Går HI i kirken regelmessig da?

Eller er dåpen og julefeireingen det du gjør som kristen?

Skrevet

Jeg er ateist og ja, vi feirer jul ganske tradisjonelt. Ikke med engler eller krybbe, det er tull som vi kutter ut.

For oss er jul en familiefest, og røttene bryr vi oss ikke så mye om.

Skrevet

Jul er ikke opprinnelig en kristen tradisjon da. Til opplysning.

Vi feirer jul helt uten julekrybber, engler og salmesang, men sannelig har vi ikke en kjempefin feiring allikevel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...