Truseprinsesse Skrevet 31. oktober 2007 #26 Skrevet 31. oktober 2007 Har mange fine tradisjoner i jula. Favoritten min skjer faktisk noen dager før julekvelden. Som regel rundt 21. eller 22. desember reiser vi til en venninne av mamma som bor laaangt inni en skog. Det er så koselig der når det er masse snø. Føler at jeg kjører slede selv om jeg egentlig sitter i bilen. Å komme dit er helt fortryllende fordi hun som bor der er så utrolig flink til å pynte til jul, og lager alt selv. Når vi kommer dit blir vi servert masse deilig mat og koser oss hele kvelden. Før vi setter oss inn i bilen igjen kommer mannen hennes med to store og vakre juletrær, så får vi velge det vi liker best. Han eier litt av skogen og finner et juletre til oss hvert eneste år. De er alltid veldig fine. Så utveksler vi gaver og drar hjem. På lille juleaften har sambo og jeg en egen tradisjon hvor vi ser på "Alene Hjemme" og bestiller pizza og drikker julebrus. Alene Hjemme er virkelig en film som gir meg julestemning siden jeg alltid har sett den på lille juleaften. Etterpå drar han til sine foreldre og jeg hjelper til med pynting av hus og pynting av juletre. På selve juleaften står jeg opp så tidlig at jeg kan se alt på tv fra Snikker Ændersen. Da har mamma ordnet en julesokk som henger utenfor døra mi. Så får jeg med meg hele gullrekka på tvn. Utpå dagen så går vi en lang tur, og når vi kommer tilbake er det deilig pinnekjøttlukt i hele huset. Det er jul, det! Så går jeg og tar meg et langt julebad og etterpå pynter jeg meg, vi spiser og koser oss i flere timer. Så tar vi oppvasken, og dekker på til dessert ved bordet som er nærmest treet og åpner pakker og sånt. Elsker jula selv om den er litt barnslig enda!
Linaria Skrevet 31. oktober 2007 #27 Skrevet 31. oktober 2007 Ja, det blir ikke jul uten julesanger. Feiret jul hos en kjæreste jeg hadde en gang for mange år siden, og der gikk de hverken rundt treet eller sang en eneste sang. Det var så trist at etter noen timer, "tvang" jeg dem til det. Da syntes de det var koselig og ganske morsomt likevel, men de hadde aldri giddet å gjøre det tidligere der i huset. Sørgelige greier
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 31. oktober 2007 #28 Skrevet 31. oktober 2007 Bor i Vesfold. Og hos oss er det sånn. Tar fram advendstlys i vinduet,stjerna og advendststaken lørdag før 1.advent. Tenner så ett lyst hver søndag fram til advent ved frokostbordet. Pynter til jul og pynter juletre lillejulaften. Dekker også bordet på lilljulaften. Vi feirer alltid julaften hos oss. Spiser risgrøt sånn i 12 tiden. Kommer ofte folk i 4 tiden. Har da satt fram gløgg,mandler og rosiner. Vi ringer julen inn kl.5 og da er middagen klar med ribbe,hjemmelaget medisterkaker, hjemmelaget surkål og poteter. Riskrem med rød saus til dessert. Rydder unna litt og begynner på pakkene. I år kommer nok nissen en tur så vi kommer til å sette ut riskrem til han på trappa. 1.juledag er det sen lunsj hos mine foreldre. Koldtbord 2.juledag er det sen lunsj hos faren til mannen. Gleder meg sånn til jul..
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #29 Skrevet 31. oktober 2007 Ja,når de er så store så bør du jo klare å vente i tur og orden.:-)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #30 Skrevet 31. oktober 2007 Det er du ikke alene om Grete-mor:-)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #31 Skrevet 31. oktober 2007 Å så kjekkke nyheter du har å komme med da, håper av hele mitt hjerte at jeg også har de nyheten der i den tiden. Venter hver dag på tante,men hun kommer ikke,men ingen test blir positiv heller,så jeg forstår ingenting.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #32 Skrevet 31. oktober 2007 Huff. Julesanger hører jo med da. Synes julekvelden ble litt ampurtert da vi feiret den hos søstren til min kjære,men så hadde vi jo en liten baby også da,kanskje derfor,jeg vet ikke.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #33 Skrevet 31. oktober 2007 Å så mange koselige tradisjoner her. Jeg skulle ønske at det kunne vært jul to ganger i året,men da hadde kanskje en del av sjarmen vært borte
zadine Skrevet 1. november 2007 #34 Skrevet 1. november 2007 Her pyntes det med adventstjerne og julegardiner på lørdagen før 1 søndag i advent. Så kommer det frem litt nisser og pynt etterhvert som det nærmer seg jul;-) Så bakes det litt etterhvert, ihvertfall 3-5slag Juletreet blir pynta i løpet av helga før julaften. (synes det er fint å ha det gjort før lillejulaften.) Lillejulaften pynter vi siste rest, spiller julemusikk og koser oss med grevinnen og hovmesteren, den bare må jeg ha med meg. Spiser spekemat og koser oss (blir dårlig med det i år da men) Julemorgen står vi opp tidlig, Mannen har alltid laget strømpe til oss. Så spiser vi frokost, og ser på barnetv. Tre nøtter til askepott er viktig. Hvis vi skal ha julen hjemme så står jeg gjerne i matlaginga da, men det står på slik at jeg får musikken. Pinnekjøttet dampes tidlig på dagen slik at vi må kjenne den gode matlukta hele dagen ;-) (tradisjon fra da jeg var liten og mormor levde) Etter 3 nøtter til askepott så drar jeg ut på gravene og tenner lys. Snakker litt med dem som jeg savner så. Så begynner vi å gjøre oss klare (bad og tøy ) enten mens donald duck er på, eller før det begynner. Middag serveres kl.17, når sølvguttene begynner å synge julen inn. Vi sitter lenge ved bordet. Riskrem og rød saus med mandel til dessert. Så må vi rydde av bordet og ta oppvasken (det er også noe fra mormor), før pakkene deles ut . Noen ganger kommer nisser og deler dem ut, men noen ganger har han ikke tid. Da er det et av barna i familien som leser opp og deler ut gavene. Men ingen har lov til å åpne pakkene enda. Når alle pakkene er delt ut begynner vi med den yngste først. Da får den åpne en pakke, mens alle ser på, så går det slik etter alder. Og man får bare pakke opp en pakke hver seg om gangen. Slik varer pakkene i flere timer før de er alle åpnet. Dette er noe min stefar innførte da han og min mor flyttet sammen for 23 år siden. Alle barna i familien liker denne måten å pakke opp gaver på, og det har aldri vært noe problem å vente på tur. Men tulla vår som var 1,5 år i fjor, orket ikke så lenge, så hun fikk et par pakker med en gang middagen var ferdig, og så sovnet hun før vi andre fikk begynne på våre pakker. I år regner jeg med at hun holder ut lenger. Åhhh...jeg gleder meg sånn til jul. Det gjør jeg hvert år, og alle rundt meg ler av meg hvert år når jeg begynner med at det ikke er lenge til jul. Mitt mål er å lage julen like fin for mine barn som jeg hadde da jeg var liten. Husker enda julen hos mormor og morfar, sammen med oldemor (som jeg forøvrig kalte farmor, hehe, hu var jo farmor til min mor jo hehe) Det jeg husker best er stemningen, lukta og foventningene.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. november 2007 Forfatter #35 Skrevet 1. november 2007 Jeg har vært med en gang på å åpne pakker slik som du beskriver og det er sikkert helt greit det,men det var liksom ikke vår tradisjon,så da ble det liksom ikke helt riktig om du skjønner.
Evab Skrevet 1. november 2007 #36 Skrevet 1. november 2007 I år skal jeg hjem til mamma å feire jul, mamma, meg, mannen min og svigermor, tror det blir veldig koselig! Kommer derfor til å ordne klart til jul før vi setter kursen nordover. Noe av det som er viktigst for at det skal bli skikkelig jul for meg er: Skikkelig husvask hvor jeg vasker inni skap og tar vegger og tak, lage lefser (potetlomper), lage okserull (mens søsteren min lager sauerull), bake litt smågodt og lage julegaver til våre gamle tanter og onkler. Når dette har skjedd setter vi kursen nordover og kommer hjem til et nyvasket og omtrent ferdigpyntet hus på lillejulaften. Vi pynter ferdig mens vi ser på/ hører på nrk. Koselig. På julaften står jeg opp i 9- tiden, blir alltid vekket av mamma og små lysengler som sier pling- pling- pling. Spiser frokost (julepålegg selvfølgelig) mens jeg ser på nrk. Koser meg under ullpledd med fyr på peisen. Så pynter vi det ene av to juletrær. Det andre ble pyntet lillejulaften. Klokken 12 er det lunsj, og da er bordet fulldekket med diverse pålegg som hører julen til og mye godt brød (som også hører julen til). Elsker dette måltidet vel som mye som middagen. Etter vi har spist er det kanskje tid til å lese litt juleblader og slappe av foran tvn. Vi spiser middag, ribbe m/alt tilbehør presis klokken 17.00, mens sølvguttene ringer julen inn i bakgrunnen. Til dessert er det alltid "trollkrem". Vi åpner alltid pakker sent. Starter gjerne i 21- tiden. Vi åpner en og en pakke, slik at alle får sett på hva vi får. Pakkingen tar lang tid, og vi er ofte ikke ferdig for midnatt. Da ser vi midnattsmessen fra Roma, mens vi nyter livet.
venter nr2;)19,03,08 Skrevet 1. november 2007 #37 Skrevet 1. november 2007 Sååååå kosli og høre om andre som også pynter 1 desember eller Lørdag før 1 søndag i advent:) alle reagerer på meg siden eg pynter så tidli,men det varer jo nbare ein mnd så ka skal vi da med nydelig fin julepynt vist vi skal pynte til jul ei uke før julaften eller på lille julaften som mangen gjør??? da hadde ikke eg orke og pynta ein gang:(....
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. november 2007 Forfatter #38 Skrevet 1. november 2007 ebbo, mange har reagert på meg også og mener at det er for tidlig,men for meg er hele advent en måned til å glede og forberede seg til jul. Pynte med juleting og glede seg at nå er snart julen her. Pynte lillejuleaften,vel de som ønsker det må vel gjøre det,men jeg synes det er stusselig. Vi er alle forskjellige og ønsker forskjellige ting og det må vi respektere.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. november 2007 Forfatter #39 Skrevet 1. november 2007 Ser der er mye som går igjen,mens ting også skiller seg ut,slik at alle har hver sin tradisjon og det er jo kjempekoselig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå