Gå til innhold

Julekvelden

mamma tiL 1stor+2små

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt inspirert av en anne tråd her.

Hvordan feirer dere jul og hvor i landet bor dere?

Vi pynter til jul,lørdagen før første søndag i advent. Vi har tradisjoner hver søndag frem til jul,men det kan vi ta en annen gang i en annen tråd,eller blir dette så langt.Juletreet pyntes lillejuleaften.

Her står vi tidlig opp og tar en en enkel frokost og så begynner jeg å lage julegrøt. Julegrøten skal det være h-melk i og fløte. Så spiser vi den i 12 tiden,med mandel i.

Vi ser på tv og koser oss og slapper av. Begynner etterhvert å forberde middagen (hvis jeg skal ha julekvelden hos meg) Julemiddagen består av pinnekjøtt,som er kokt lille juleaften og blir så stekt juleaften. Gode poteter og kålrotstappe og pinnkjøttfett/sjy til. Til desert er det riskrem med rødsaus og mandel i.

Før vi spiser,rundt fem leser vi juleevangeliet og så koser vi oss med maten. Når alle er mette,rydder vi av bordet og begynner så smått med pakkene. Er det barn til stede,så kommer julenissen etterhvert også.Da har han med et par småpakker til hver.

Når vi så har pakket opp,tar vi kaffe,gløgg,brus og småkaker og masse snop og mandariner,nøtter,druer osv.

Så leker barna med det de har fått og vi voksne sitter og koser oss og prater.

Det ligger alltid et spill under treet hos oss,så etterhvert setter vi oss til å spille. Dette er brettspill,slik at det er veldig sosialt.

så når folk begynner å bli trette,går de hjem de som skal det og de som skal overnatte går og steller seg og legger seg.

Så første juledag,har vi en sen frokost,med masse godt,nesten et koldtbord Hvor mye som er på,kommer ann på hvor mange mennesker det er som skal spise av dette. Så blir det middag i fem tiden som på juleaften. Da har vi enten besøk her,eller vi er invitert bort.

Andre juledag,prøver vi også å få til i familenstegn,men da er det ofte ikke så mange.

Jeg bor i Rogaland

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så koselig å lese om andres juletradisjoner:)

Vår jul er slik:

Pynter med stjerne og lilla adventsting, julekalender ol lørdagskveld før første søndag i advent.

Lillejulaften setter vi på julemusikk og pynter treet. Gubben tar lysa, jeg pynten. Så pyntes resten av huset. Drar så til mamma og de og spiser grøt, og der har jeg et julehus som jeg skal pynte (ellers blir det ikke jul...:)) vi ser på grevinnen og hovmesteren, pappa ler så han griner hvert år. Så drar vi hjem og slapper av, kanksje noen venner kommer på besøk.

Julaften står vi opp og lager julefrokost, har laget sokk til hverandre, som vi får. Lillingen skal få sin første sokk i år:) Deretter ser vi på tv og spiser snop... Kanskje vi drar i kirken(gjør det ikke hvert år). I tretiden drar vi til mamma og de og der venter vi på verdens veste julemiddag: pinnekjøtt, kålrabistappe, poteter og sjy. Deretter riskrem med mandel til dessert. Namnamnam. I fjor ammet jeg, og måtte stå over stappen, men i år... oioioi:)

Litt etterhvert så åpner vi gavene, og etter det så drikker vi kaffe pg momser i alt som er av godiser.

På kvelden spiller vi spill og koser oss. Drar også kanskje en tur innom svigers på kvelden. Vet ikke hvordan det blir i år, da lillingen ikke kan være med på besøk så altfor sent... Men vi skal kose oss hvertfall!!

JEG ELSKER JUL!!

Skrevet

verdens beste julemiddag selvsagt....:)

Skrevet

koselig å høre

JEG ELSKER OGSÅ JULEN

Har ogso julestrøpme,glemte å si det

Skrevet

her kommer julepynten opp i huset så fort vi er kommet inn i desember måned=)

julelys på balkongen og i julegrana i hagen!

lilla og røde duker, mye starinlys og mandariner fyller huset=)

lille julaften blir di siste julegavene kjørt ut til våre nermest, på kvelden er det på med julemusikk, juletreet kommer fram og vi pynter treet..

slapper av og ser på tv og spiser julegodis utover kvelden=) strømpene kommer opp over peisen like før vi legger oss=)

julaften står vi opp i 9-10 tiden, lager en nydelig julefrokost med julebrød, vanlig brød eller ferske rundstykker, spekemat, eggerøre, kjøttrull, røket laks, div. sildesorter osv...mmmm=)

etter det hives pinnekjøttet på kok mens vi drar på formiddagskaffe hos besteforeldrene mine, spiser kaker og ønsker hverandre god jul!=)

når vi så kommer hjem igjen er det å slengeseg forann tv'n å se på alle di herlige julefilmene/programmene som går, før vi så får servert middagen=)

middag på julaften er alltid pinnekjøtt, kålrabistappe, mandelpotet,tyttebærsyltetøy og sjy/saus..

når middagen er ferdig er det å slappe litt av før vi setter oss ned og begynner å pakke opp gavene..

har som regel en "oppleser" hvert år, en som kryper under juletreet og leser opp hvem pakkene er til og gir dem til den det er til etter hvert som pakkene blir åpnet=)

etter opppakkingen sløver vi forann tv'n med en god julefilm, før så våre besteforeldre kommer litt sent utpå kvelden og spiser kveldsmat (nesten samme som frokosten)=)

1.juledag er det besøk rundt til familiene våre og takke for gaver, før vi så spiser ribbe til middag på ettermiddage!=)

guuuuuuuuuuuu som jeg gleder meg til jul=)

Skrevet

Det er kjempekoselig med jul, fint å høre at andre også liker julen og fortelle hvordan de har det.

Skrevet

Elsker jula jeg også! :)

Vi har ikke noe spesielt tidspunkt vi pynter til jul, gjør det egentlig når vi får lyst. Men, har tenkt å starte en tradisjon selv med å gjøre det til første søndag i advent eller noe slikt.

Jeg og pappa pleier å hogge juletre i skogen. I fjor var også broren min og tanteungen min på 2 år med, kjempekoselig! :)

Lillejulaften blir treet pyntet og vi setter oss ned og ser de koselige programmene på tv mens vi spiser julekaker og godteri. Grevinnen og hovmesteren er selvfølgelig noe vi må ha med oss hvert år!

Julaften spiser vi frokost og ser på filmene på nrk. Mååå se tre nøtter til askepott. Da er det jul!! Mamma starter på middagen som er røkt stek med alt mulig tilbehør. Middagen spiser vi kl.17. Dessert er riskrem med rødsaus og fruktcoctail med krem. Etter det slapper vi av, har en tendens til å spise litt for mye. :) Før middagen har jeg lagt alle pakkene under treet (hvis vi skal være hjemme på julaften). Prøver å drøye oppakkingen av gavene så lenge som mulig. Starter ofte ikke før i 9-tiden. Litt tidligere hvis vi er hos søsteren eller broren min. Hos oss foregår oppakkingen slik: En person trekker en gave fra det store pakkeberget, viktig at han/hun har øynene lukket. Så leser han/hun opp hvem pakken er til og hvem den er fra. Så pakker den personen opp pakken slik at alle ser. Så går personen som fikk gave til treet og trekker en ny. Leser opp hvem den er til, den personen pakker opp osv osv! Etter at pakkene er oppakket leker barna med det de har fått, mens de voksne snakker og koser seg sammen. Gjerne med julekaker og godteri.

Første og andre juledag er det familiemiddag.

Sånn er jula hjemme hos oss! Vi er fra Nordmøre. :) GLEDER MEG TIL JUL NÅ JA!!!

Skrevet

Så koselig å lese dette - kjente jeg ble helt sentimental - gleder meg så fælt til jul!!

Vi bor i oslo, og ingen av oss har familie her, så dermed har vi ingen egne tradisjoner for julaften enda (siden vi alltid reiser til familie før jul...). Men vi har en tradisjon på å pynte leiligheten første lørdag i desember (gjør det litt tidlig siden vi er borte så mye i selve julen..). Da hører vi julemusikk, pusler og pynter. Spiser noe ordentlig godt på kvelden; mens vi ser love actually (etter mitt ønske..). Julemarsipan, julebrus og pepperkaker er "lov" først denne dagen :P Gleder meg forresten så fantastisk mye til å ha en liten en med neste jul...ååååå!!

I selve julen er tradisjonene mange.. Jeg er vant til at lille julaften er like viktig som julaften, og jeg må nesten si at jeg er mer glad i den enn i selve julaften.. På dagtid på lille julaften tar vi siste innspurt, kjøper de siste gavene hvis det er noen som mangler, og kjøper inn mat o.l. På kvelden, sånn rundt halv åtte, henter pappa (soon 2 be morfar) ned all julepynten fra loftet - og det er ikke lite. Vi hører på julemusikk og plasserer nissene på sine vante plasser. Mamma løper også til og fra grytene på kjøkkenet, fordi hun alltid lager noe godt julesnæx, mens hun nynner julesanger :) På bordet har vi ubegerenset av julenam - det er viktig-viktig - og ribben står i ovnen. Når hovmesteren begynner benker vi oss alle sammen, og mamma ler seg halvt i hjel hvert eneste år. Deretter begynner pappa med å ta inn treet - noe som er en eviglang prosess i seg selv.. Pappa er barnslig opptatt av at treet SKAL gå til taket, og da vi har drøye tre meter under taket der hjemme, kan dere bare tenker dere det styret. Det tar en evihghet før pappa er såpass fornøyd med treet ("er det ikke litt skjevt enda?!!") og først da begynner vi med pyntingen av det - noe som enn så lenge er forbeholdt "barna" i huset - meg og min søster (i år er vi gravide begge to i julen - med førstemann for begge to) :) Når alt er ferdig pyntet senker roen seg - da er klokken ofte både ti og elleve.. Da sniksmaker vi på diverse av julematen, og koser oss med en eller annen julefilm. Deretter er det rett i køya for alle uten om mamma(soon 2 be mormor)..som alltid blir gående oppe og dille og finpusse til langt på natt.

Julaften står jeg alltid opp først, min søster kommer dassende en time eller to senere. Ser julebarne-tv - selv om jeg må innrømme at det ikke er like fengende lenger, så hører det med! Mamma jobber noen ganger til kl tolv på lørdager, og isåfall lager pappa varm sjokolade og julebrød sånn at det er klart når hun kommer hjem. Etter det går vi "julerunden" - dvs. vi går til naboene med små oppmerksomheter som hjemmelagde kaker o.l. og får en liten ting igjen :) Deretter blir meg og min søster alltid satt til å pusse sølvtøy mens vi glor på tv, pappa lager julegrøt med mandel i - og jukser hvert år, sånn at meg og min søster får én hver.. hehh.. Etter grøten dekker vi bordet og gjør siste finpussen, før vi steller oss og gjør oss klar til å dra i kirken (den eneste gangen i løpet av året vi går i kirken - men denne dagen er det et MUST!). Etter kirken drar vi hjem og ser sølvguttene mens vi venter på gjestene. Mamma og pappa står over grytene, og så kommer folket rundt seks ca. Feirer alltid med min tante og onkel og kusine+hennes samboer(da de bor i nabohuset); og annenhvert år også med min fetter+kone og deres fire små :) Vi spiser julemiddag i det vide og det brede. Barna får ta en "førstepakke" etter middagen, og så rydder vi av før vi virkelig går løs på gavene. Siden vi er så mange holder vi på med utdeling til eviglangt på natt (tar én og én gave - det er VELDIG VIKTIG!), og pleier ikke å være ferdig med gavene før ett-to på natten. Deretter sovner de av barna som ikke har sluknet under utdelingen (vi tar alltid barnas gaver først for at de skal rekke alt før de stuper), og vi "voksne" sitter og koser oss med et glass og roer ned.. deretter er det køyen og alle går hver til sitt. Første juledag begynner vi ikke "frokosten" før kl ett - da er vi samlet alle sammen igjen, til alt mulig godt på koldtbord, og det står hele dagen, så vi bare forsyner oss når vi vil. Koser oss med nøtter og noe hyggelig på tv.. Leser juleblader og løser julenøtter.

Julen i år blir veldig spesiell, da pappa er dødssyk.. Han var nær ved å forlate oss for to måneder siden, men har mot alle ods blitt bedre igjen. Helt frisk blir han aldri, men vi trodde at vi måtte feire julen i år uten han - og nå ser det ut til at han kommer til å være med oss likevel! I tillegg er det like før vår første lille kommer, noe som også vil prege julen, og det er dessuten første julen sambo og jeg feirer sammen (han pleier alltid være med sin familie, og reise over til oss tredje juledag eller så..). Så julen i år blir helt spesiell, og jeg gleder meg så jeg kunne sprekke! :)

Ble langt dette..huff...sorry! Men jeg ELSKER julen - kunne sikkert skrevet enda mye mer! Hehh... :D

Skrevet

Det gjør ingenting at det ble langt,hyggelig lesning,bortsett fra det siste. Håper av hele mitt hjerte at du får oppleve julen sammen med din kjære far.

Her i huset har vi bare min mor,min far er død og begge foreldrene til min kjære er døde,det merker vi utrolig godt på slike dager det som det. Vi har dem uansett med oss i hjertene våre,så glemt er de ei.

Skrevet

Jeg sitter egentlig og jobber og har ikke tid til å svare her, men fikk så lyst etter å ha lest alle de koselige beskrivelsene!

Julen har vært litt annerledes de to siste årene, siden vi har fått barn og har laget jul i eget hus. Men selv om jeg er høygravid i julen i år så skal den bli så lik min barndoms-jul som mulig ;)

Vi har alltid hatt masse adventspynt, som tas fram lørdagen før første advent. Adventsstake, julestjerne i vinduet og lys på thuja-treet utenfor huset er et must!

Gjennon hele desember baker jeg de faste julekakene, som blir omhyggelig smakstestet før de går i fryseren. (Jeg ble minnet på nå at jeg må begynne å tømme fryseren så det blir plass!) I tillegg til småkaker og slikt som jeg er vokst opp med, så har jeg også lagt til et par "egne" sorter i tradisjonen.. Jeg digger jo å bake så dette er kosearbeid i hele desember.

Lille julaften er juletreet ferdig av-klimatisert i kjelleren, og blir tatt opp i stua. Da setter vi på julemusikk og pynter treet, pluss at vi setter fram resten av julepynten. Det blir spennede å se hva 2-åringen sier til alt dette! I fjor var han bare 1 år og skjønte ikke så mye...

Julaften har vi en god frokost, avhengig av været så bruker vi vanligvis å gå en morgen/formiddagstur. Pjokken er jo tidlig oppe, så da er vi hjemme igjen til "Tre Nøtter til Askepott" begynner kl 11 ;-) Da tror jeg mannen og/eller svigers (som skal være hos oss i år) skal få ta seg av pjokken mens jeg benker meg foran tv'n! Jeg bare MÅ ha med meg askepott, hvis ikke er det ikke jul..

Ca 12-tiden spiser vi grøt, laget med H-melk og med mandel :) I fjor var det første gangen jeg måtte stå for "mandel-gaven", og den var det pappa/morfar som vant.

På ettermiddagen drar vi som regel på ett eller annet familie-besøk, men er hjemme igjen til litt før middagstid. Jeg er vokst opp med en svensk mor, så jeg er vant til juleskinke på julaften. Det er jo enhver husfrues drøm; den kan lages i forveien og serveres kald med varmt tilbehør (saus, poteter, varme eplebiter, rødkål og Waldorf-salat). Jeg er ikke sikker enda om det blir juleskinke på oss i år, eller om det blir ribbe som mannen er vant til. Uansett, det vi ikke spiser julaften spiser vi 1. juledag.

Pakkene begynner vi med etter middagen, pjokkens gaver blir nok åpnet først. Kan blir som regel trøtt før kl 20, så da tar vi en pause men han blir lagt for kvelden, så fortsetter vi voksne med pakkene. Vi åpner ALLTID en om gangen, slik at alle kan se hva alle får. Dessuten blir jo kvelden så mye lengre :) (Jeg kan derimot forstå at de som er veldig mange på julekvelden må åpne flere om gangen, om man ikke skal holde på til langt på natt.) I år blir vi bare oss, svigers + pjokken.

Vi har også en kaffe-pause i opp-pakkingen, med konjakk/likør, julekaker og juleknask. MMMMMM

Gleder meg som et barn allerede!!!! Jeg har også et inderlig ønske om at barna mine skal få like gode jule-barndomsminner som jeg selv har :-)

Skrevet

Vi pynter treet bitte-lillejuleaften.

Lillejulaften lager vi pepperkakehus. Det er nemlig ingen av oss som vil spise det hvis det har støvet ned i ukesvis. Poenget med peperkakehuset er uansett det sosiale ved å lage det, ikke huset i seg selv. Det ser som regel helt grusomt ut, men er veldig hyggelig, og smaker godt. Vi spiser det på nyttårsaften.

Lillejulaften har vi grøt til middag. Resten av grøten brukes til riskrem dagen etter. Vi begynner å koke/steke kjøttet til neste dag (det varierer litt hva vi har. Men stort sett er det ribbe.)

Vi står opp når vi våkner, og starter dagen med å spise godter fra julesokkene og se barne-TV (selv jeg som er over 30 *ler*). Spiser en litt bedre frokost i 10-11 tiden, og er akkurat ferdige til å rekke julegudstjenesten (eneste dagen i året jeg er i kirka). Når vi kommer hjem begynner de voksne på middagen, mens ungene spiser seg sjuke på resten av sokke-godtene og klementiner.

ca kl 18 spiser vi middag. Vi voksne sitter lenge. Ungene er ikke så tålmodige, og får hver sin gave- som VI plukker ut. Da velger vi alltid noe som kan holde dem engasjerte en stund, f.eks en pakke vi vet det er lego i (har prøvd å la dem velge gave selv, men en pakke sokker engasjerer bare en kort stund *lol*)

Leeenge senere, (halvannen time eller så) er det riskrem med mandel i. Vinneren kan velge mellom sjokoladeplate og marspian, fordi ikke alle liker marsipan.

Så, i 21 tiden, når ungene er dritlei, og nesten har gitt opp håpet om at det blir noen flere gaver, går vi rundt juletreet. (Hahaha, så slemme vi er!) Underveis kommer alltid julenissen - han har med noen gaver fra seg selv, og leser dessuten opp alle de andre gavene. Mens gaveutdeling pågår, drikker vi kaffe/gløgg/julebrus og spiser nøtter, godter, og kaker. Gaveutdelingen pleier også å vare ganske lenge. (Stor familie). Når gavene er gitt til alle (unntatt til onkel- eller hvem det nå er som "måtte gå og legge seg fordi han hadde spist for mye"), leker ungene til de begynner å bli grinete og må i seng. Vi voksne fortsetter etingen :D

Juleaften pleier å bli avsluttet i 23-24 tiden...

Har forøvrig hatt noen juler hvor familien deler seg slik at vi bare har vært voksne på juleaften. Vi følger samme mønster da. Til og med julenisse må vi ha :D

Skrevet

Hei Mali83. Det er kjekt når pakkene blir pakket opp en og en,koselig å se hva andre får og se er det liksom mer høytidlig

Skrevet

Her fikk jeg faktisk et godt tips,helt idiotisk at jeg ikke har tenkt på det før. Liker å marsipangris som premie til den som får mandelen,men så er det de som ikke liker marsipan da,så vi har gått litt bort fra det,men å ha to ting de kan velge blandet er jo genialt.

Skrevet

Glemt blir de aldri...

Jul og andre høytider gjør tomrommet av de man savner veldig tydelig - men også viktigheten av å sette pris på de man fortsatt har rundt seg, blir fremtrendene.

Godt initiativ med denne tråden - blir helt syk av å lese, fordi jeg gleder meg så innmari´ til jul! :) Hurra!!!

Skrevet

Gleder meg også sinnsykt til hele desember jeg. 1.søndag i advent er en stor dag for meg.

Gleder meg mer i år enn det jeg har gjort de siste årene,men det er sikkert fordi de to siste årene har datteren min vært hos andre å feiret jul,i år skal han væare hjemme hos meg og så har jeg den lille herlige gullgutten min også.

Skrevet

Ja, det er det! I tillegg varer det mye lenger når en og en pakker opp. Kan holde på i mange timer. :)

Skrevet

Koselig at du tok deg tid til å svare.

Skrevet

Ja,det er kjekt,men når enn har små barn,må gjerne de få lov til å få noen innimellom så de kan leke litt før de blir alt for trette

Skrevet

Ja, det er sant! Søsteren min har barn som er 11 og 14, så de klarer seg fint med opplegget vårt. Men når vi er hos broren min blir det litt annerledes siden han har en gutt på snart 3 år og ei jente på snart 1 år. 3-åringen må nok få noen gaver innimellom sånn at han ikke går lei. :)

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Ååååå - verdens koseligste tråd!! Så kos å lese om jula, blir helt "klein" jeg; gleder meg så fælt!!!

Skrevet

Kjekt å kunne hjelpe :D

Skjønner ikke at noen ikke kan like marsipan. Det som er sååå godt!

(I små doser en gang om året hvertfall...)

Skrevet

Føler meg litt vel hormonell her jeg sitter og blir helt rørt. Hehe. Må nesten le litt av meg selv. ajaja. Sånn er gravid-livet:)

Jeg har alltid sunget i kor, jeg, så de siste 10 årene har vært preget av det. Og jeg liker det kjempegodt! Julesanger på julaften er jo topp!

Ellers er det fare for at jeg egentlig ikke har noe særlig nært forhold til te nøtter til askepott, nettopp fordi jeg har sunget med koret da... Og synes egentlig det er litt komisk med en gammal østeuropeisk film som er dubbet av en eneste norsk mann. Men ta for all del ikke fra folk tradisjoner! Da tror jeg du tar vekk noe av folkesjela med det samme.

Jeg er en av få som av og til går i kirken til vanlig, men det er noe spesielt med julaften, da er det kø for å komme inn. Uvanlig syn...

drøyt 1 mnd igjen til advent.

Og i år gleder jeg meg ekstra, for da skal mine besteforeldre, tanter +++ får vite at det gror en spire i min mage. Det blir stas!

Skrevet

Vi bor også i Rogaland :)

Vi pynter 1 Desember, og julegrana blir tatt inn lille julaften, og pynta. Vi spiser julegrøt til kvelds, og koser oss med gløgg.

På julaften står vi tidlig opp, og lager en god julefrokost, med hjemmelaget kanelbrød, og rosinbrød, og masse godt pålegg :)

Etterpå koser vi oss med barnetv og julestrømper sammen med ungene.

Så begynner jeg å forberede middagen, og mannen min tar med ungene ut, og leker (forhåpentligvis i sneen - dersom den er kommet :)

Når de komer inn, spiser vi en enklere lunsj, og koser oss med frukt, julekaker (alltid 7 sorter ;) og sjokoladekonfekt.

Vi spiser middag rundt kl 17.00, og da har vi ribbe, poteter, saus laget på skyen fra ribba, rosenkål, surkål, medisterkaker, medisetrpølser, og ripsgele.

Til dessert har vi enten riskrem med rød saus, eller dronning Maud pudding.

I år skal vi i tillegg til ribba, ha pinnekjøtt :) (noe jeg tidligere ikke har likt, men av en eller annen grunn, har gått og hatt lyst på den siste måneden:)

Da middagen er ryddet vekk, setter vi oss og slapper av i sofaen, og starter med julegaveutdeling. Da vi vanligvis er veldig mange, så tar dette laaang tid, og klokka blir ganske seint.

Etterpå leker ungene litt med det de har fått, og vi sitter sammen, og koser oss med kaffe, og godter, og har det bare kjempekos :)

Skrevet

......og første juledag har vi en kjempefrokost, med egg, bacon, pølser, godt brød og godt pålegg :) Da sitter vi leeenge rundt bordet :o)

Skrevet

ÅÅååå jeg gleder meg til jul!!!

Jeg gleder meg så tårene triller og jeg blir helt rørt her:)

masy*med*prisesse: er det mulig og få oppskriften på kanelbrød?? Det høres kjempegodt ut!!

Vi pynter til jul en gang før første søndag i advendt, og har min lillebror med samboer på kaffe hver søndag i advent.

Siste søndag i advent drar vi til min grand onkels juletre skog og hogger vår egen edelgran.

Lille julaften blir treet pyntet, det gjør jeg og sambo sammen med min bror og hans samboer. Så drikker vi litt kaffe og reiser ut til bestemor på kvelds og leverer de siste gavene.

Julaften er litt variabel for oss da mine foreldre er skilt og alle krever jevn fordelig av vårt fantastisk nærver:)

Men står opp når vi vil og åpner julesokken og ser barne tv, så er det en flott lang frokos før tre nøtter til akepott, (Den er et must).

Så er det julegrøt hos min svigerinne.

Hos oss har vi pinnekjøtt med obligatorisk tilbehør og risgrøt med rød saus til dessert, så slapper vi av og koser oss før vi begynner og åpne pakker, da står det Masse digg på bordet det sitter en oppleser under treet som deler ut en og en pakke.

Det er kjempekos, så sitter vi og prater og koser oss med gløgg, nøtter, mandariner og masse snop og småkaker.

Første juledag er tradisjonen koldtbord hos svigermor, da er det koldtbord som varer hele dagen og alle går litt til og fra, så spiller vi spill og koser oss sammen.

Hvordan julaften blir i år vet jeg ikke for jeg her ikke feiret jul hos svigers før, men det blir sikkert koselig selv om det er noe spesielt med og være med "sin egen" familie.

Vi er heldigvis gode venner alle sammen så det blir nok kjekt:)

Vi bor i hordaland.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...