Gå til innhold

Blir det feil å reise til syden uten hans barn???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Signerer jaija-med to små fullstendig! Vært i akkurat samme situasjon, som barn, og tro meg!! Det føles helt for jævlig for de ungene som ikke får være med... Jeg hadde ikke vurdert det engang....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke problemet.. er jo mange som sender de større barna til besteforeldrene og tar med minstebarnet på ferie (f.eks. om det ammes fortsatt.).

Mest for å få seg en ferie selv.

Evt. kan dere reise til dyreparken eller noe slik med de større barna til sommeren.

Barna er jo da hjemme hos moren sin. De bryr seg vel ikke med hva dere gjør når de ikke er der?

Skrevet

Reis uten de med god samvittighet... fortell de at dere skal på en reise utenom vanlig ferietid, fordi dere har permisjonstid med babyen...

Fellesbarnet deres må i fremtiden leve med at halvsøskenene får ferieturer hos moren sin, eller være med på andre opplevelser som de ikke får oppleve... De vil måtte høre på når særkullsbarnet/barna forteller om ferieturene eller andre spennende opplevelser som de har hatt hos moren sin...

Hva er så annerledes for skilsmissebarna....hvorfor skal ikke de kunne leve med at deres halvsøsken får oppleve ting uten de? Hvorfor skal ikke de unne sine halvsøsken å gjøre ting uten at de er med på det hver eneste gang?

En kan snu på flisa også, og spørre hvorfor skal fellesbarna måtte oppleve at halvsøskenene får både i pose og sekk???? Tenk hvor kjipt det er for de at halvsøskenene får dobbelt opp med turer.... og ikke de :(

Tenk hvor mye mer skilsmissebarna får oppleve som har to familier... De får ofte dobbelt opp av ferieturer, gebursdagsgaver, julegaver etc. (for de får jo av steforeldre, stetanter/steonkler, og stebesteforeldre osv)

Ærlig talt, så må en ikke lære disse barna å bli så egoistiske at de ikke unner sine halvsøsken hos far og stemor å oppleve noe, uten at de skal være med på absolutt alt.... Det blir jo helt feil !!! Det er da de... som noen her inne forteller...blir bitre på alt resten av livet. De vil dra bitterheten og sjalusien med seg videre i voksenlivet sitt...

Skrevet

Kan dere spørre barnas mor om hun kan hjelpe dere økonomisk med turen? Hennes utgifter på barna blir jo mindre når de er borte, viss turen er på "hennes" dager også.

Skrevet

om jeg hadde hatt andre barn enn dem jeg har med samboer, og han hadde snakket om dem som en ekstra ballast, og planlagt ferier uten dem hadde han ikke vært verdig som samboer. du har valgt en mann med barn fra før, det vil og bør spille en rolle i alle avgjørelser du tar i all fremtid.

spar 1 ekstra år slik at hele familien kan få være med.

Skrevet

jeg hadde reagert kjempenegativt på om kjæresten min ville dratt på ferie med et evt felles barn og ikke mitt fra tidligere fohold.. men så bor hun hos meg fast da. Alikevel hadde jeg ikke reagert så negativt på om far ville reist på ferie med evt ny familie uten lille så lenge det ikke var bestandig at dette skjedde. Jeg synes det var et vanskelig spørsmål egentlig.

Skrevet

Mitt råd: hjelp han å betale ned gjelden sin nå med pengene du har spart opp og ta med ALLE barna neste sommer :)

Skrevet

Det første du burde gjøre, er å sparke gubben over leggen for at han lover bort ting uten å snakke med deg først.Såpass respekt for hverandre bør en ha..

Jeg syns sånt er vanskelig , samme hva en gjør blir det galt for noen.

I vårt hus er det både mine,dine og vårt barn. Vi har ikke mye penger, prioriterer nedbetaling av hus. Samt at vi har 4 konfirmasjoner på 3 år.

De ferieturene vi har vært på er i Norge, campingplasser osv. Det er det vi har råd til.Og da med hele banden på slep.

Men jeg drømmer om en sydentur, og da bare med mine barn!

Grunnen er at min manns barn har vært på drøssevis av store turer,med mor og stefar.Mine barn har ikke kontakt med sin far, så der blir det ikkeno.

Jeg unner så mine barn en tur de kan fortelle om,på samme måte som stesøsknene gjør.

Men selvfølgelig vil jeg ha med meg alle en gang, men unner mine en tur først!

men det var vel egentlig ikke det du spurte om, men jeg syns du skal reise. Og ta neste tur med hele banden.:)

Skrevet

Om dere burde reist i utgangspunktet skal jeg ikke legge meg opp i.

Men, jeg hadde aldri reist uten min manns barn.

Det er uhyre viktig at også hans barn blir inkludert som en del av familien. Og det innebærer at alle får delta på familieferier, tilstelninger osv. så sant det lar seg gjøre..

Jeg tror jeg hadde satt min lìt til at alle sammen skulle fungere som en familie. Tenk deg selv hvor viktig det er for din mann - og ikke minst for barna.

Nei, jeg ville aldri ha gjort det !

Skrevet

Hvis du snur litt på situasjonen og tenker på hvordan det hadde blitt for ditt barn ( selvfølgelig når det blir eldre) hvis pappa tok med seg de to andre og ikke ditt barn. Sier ikke det for å være kjipt, men har selv opplevd det mange ganger å ikke få være med på ferie og det er faktisk ganske sårt uansett hvor gammelt det barnet som er med er.Man føler seg utelatt. Det er ikke noe gøy og jeg snakker av erfaring

Skrevet

HI... det mammaen til en gutt foreslår her er for så vidt greit.. MEN..

Ikke uten en kontrakt på at han "flytter lånet sitt" til deg..

En jeg kjenner hadde tatt opp forbrukslån (spilleproblemer).

Jeg hjalp vedkommende med økonomien en periode og lånte han litt så ikke rentene skulle bli skyhøye, men sørget for å få det tilbake.

Etter en stund betalte vedkommendes foreldre resten av lånet og personen betalte foreldrene sine tilbake. Slik stoppet rentene å fly.

Det er dine penger og skulle det bli et brudd så er det sure penger.

Så klart har ingen tenkt å gå fra hverandre, men.. dersom atte hvisom atte.

Skrevet

vanskelig, men jeg synes de bør få være med.

Skrevet

Har ikke lest alle svarene dine, men les Dillå sitt og er helt enig.

Her i huset har sambo en datter fra før. Jeg syns det hadde vært helt ok hvis jeg, sambo og våre felles to barn hadde reist på ferie uten at datteren hans hadde blitt med.

Hun er her annen hver helg og hver onsd til tors og to uker om sommeren og andre skoleferier.

Hvis vi har planlagt en reise den perioden hun ikke er hos oss, så ser ikke jeg problemet med at hun ikke hadde vært med.

Hun har jo også en familie og et hjem hos moren, det har også barna til gubben din.

De får nok reise på ferie med henne, og som Dillå sier, de får dobbelt opp hvis de skal være med på ALT som skjer hos begge foreldre, og det er strengt tatt ikke nødvendig.

Syns det er veldig dårlig av mannen din å love en reise til datteren sin uten å ha konfrontert det med deg først.

Da blir det kanskje litt sårt hvis dere reiser og ikke tar alle barna med. Så jeg skjønner at det er et problem.

Men syns det går an å si, "beklager, vi skal på feire nå når vi har permisjon, men vi skal finne på noe gøy i sommer når dere også har ferie."

Jeg hadde ikke satt det på vent, permisjon har man bare en gang og jeg syns du skal nyte det slik som du vil. De har vel sitt normale liv hos moren sin når dere er borte.

Dette ble langt og sikkert litt rotete, men jeg hadde reist med god samvittighet.

Hvis ikke får moren til barna betale reisen!

Skrevet

Hvordan er mora til barna? Tar hun med barna på ferie noen ganger?

Hvis hun gjør det så får jo disse barn dobbelt opp med ferier. Da blir det jo urettferdig for deres felles barn som har bare ett foreldrepar å dra på ferie med. Men ettersom han har lovet de at de skal få være med, så bør han heller ikke dra uten de.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg heller spurt en venninne med barn om å dra til syden sammen. En mor-barn-ferie. Det tror jeg hadde vært kjempekoselig. Da blir det jo bare din billett å betale, og sambo får spare videre til en evt ferie senere samen med hele familien.

Pappa og stemora mi dro på flere sydenturer da jeg var barn, men jeg tenkte aldri på det var noe jeg burde ha vært med på. Bør jo i prinsippet ikke være annerledes selv om de ikke hadde barn sammen, men hadde nok likevel følt meg urettferdig behandlet hvis evt halvsøsken hadde fått blitt med hver gang og aldri jeg. Var på ferier sammen med de jeg også, men da kun besøk hos slekt og venner og bilferie til Sverige.

Skrevet

Har et tips til deg.

Hos startour har de kjempebillige turer for barna i april mai og juni. barn og ungdom opp til 17 år reiser fra 895- 995.- dette er jo veldig billig. da har dere vel kanskje råd til å ta med de to andre barna også. Kan de ikke få det i julegave av dere da??

Skrevet

Jeg har ikke lest de andre innleggene, bare så du vet det. mye mulig jeg gjentar en del ;)

Ja det blir feil! Det virker jo som om samboeren din har veldig lyst å ha med seg sine barn også, så for hans del blir det nok litt sårt.

Som biomor hadde jeg ikke blitt "snurt" om exn min og hans samboer valgte å dra til syden uten gutten vår.

Alle trenger ikke delta på alt samtidig, barn forstår som regel det.

Skrevet

Kjenner at jeg blir litt irritert over dette tåpelige utsagnet.

Hadde du lest innlegget mitt ser du at han fremover skal bruke alle sine penger til å betale ned på gjelden sin. Vi har delt økonomi (etter hans ønske), men deler selvsagt på alle fellesutgiftene. Jeg har ryddigere og bedre økonomi enn de fleste andre, god utdannelse, grei jobb, sparer penger osv. Alt vi gjør av store innkjøp (møbler etc), samt reiser er det jeg som betaler. MEN jeg synes ikke det er riktig at jeg skal forsørge hans barn også, mulig det er fryktelig egoistisk, men men. Det skal i denne sammenheng nevnes at deres mor er veldig vanskelig å samarbeide med og bidrar lite økonomisk når det gjelder ferier o.l.

Pga dette økonomiske kan du på en måte si at jeg spanderer en tur på sambo, på samme måte som om jeg heller hadde tatt med en venninne.

Skrevet

Dette er en mentalitet i et parforhold med barn som er helt fremmed for meg. Dersom vi har barn sammen og deler på alt, men ikke penger, det blir litt feil for meg. Og hadde min mann hatt barn fra før av, hadde de også fulgt med i pakken. Er litt overrasket over at du ser på å spandere på mannen din som å spandere på en vennine. Jeg mener at i et parforhold drar vi lasset sammen, men der har du meg, du har lov til å mene som du vil.

Gjest irismor
Skrevet

Jeg hadde reist uten "bonusbarna". Barna må før eller siden lære seg at de ikke kan få vært med på alt (spesielt utenom skoleferie). Og pappan han må lære seg at han ikke kan love barna alt mulig (spesielt med hans økonomi). Han må stå for det han har gjort, rydde opp i sitt eget økonomiske rot (ikke hjelp ham for da lærer han ingen ting av det hele).

Gi ham biletten i bursdag/julepresang. Da er det en gave fra deg til ham.

At han får et forklaringsproblem ovenfor barna, ja det får han løse selv.

Greit at du selv har valgt en mann med "bagasje" men du skal ikke straffes for hans dårlige økonomiske sans.

God tur.

Skrevet

Syns kanskje tankegangen din er litt feil..

Leste en kommentar litt lenger opp du kom med nå om at du syns det blir feil å forsørge hans barn.

Forstår virkelig ikke sånn tankegang jeg da. Om moren til min manns barn sitter litt dårlig i det, og jeg har mulighet til å handle klær, sko eller ferier så inkluderer jeg da han også! Vi er en familie uten felles barn, men vi har jo våre barn å sørge for likevel. Klær til alle, sko til alle, sykler til alle, treningsgebyr til alle eller ferie for alle.

Jeg er som deg den som tjener mer enn mannen min.

Sitter og ser på feriereiser neste år, og legger da så klart med i beregninga at hans sønn skal være med. På vår bekostning.

Han er en del av min mann, min mann er en del av meg og vi er alle i samme familie.

Du visste jo han hadde barn før du ble seriøs med han og valgte å få barn med han...

Bruk heller litt tid på å finne en god pris, fremfor å booke en dyr reise.

Ofte varierer prisene 2-3 ganger på samme uka!

Skrevet

Takk for oppmuntrende ord og støtte! Jeg sliter virkelig om dagen med dette. Jeg om mannen min snakket om neste års ferie i går, tror nok det ender opp med en billigere fellesferie til sommeren med alle barna :) Selv om jeg hater campingplasser o.l får jeg vel ofre meg og mistrives en uke for at barna skal kose seg og ha det bra. For minstemann er det jo det samme om vi reiser på camping til Sverige eller til syden!

Det var forresten veldig lurt det med bursdag/julepresang. Tror rett og slett jeg skal diskutere saken med svigermor, er veldig godt å ha hennes støtte i ryggen når det gjelder de to andre barna! Da vet jeg at jeg ikke har gjort noe feil iallefall :)

Verden er dessverre ikke alltid sort/hvit. Det eneste jeg har å utsette på min kjære er dette med økonomi, ellers er han perfekt på alle mulige måter! Verdens beste pappa og mann :)

Gjest renate&nydelige christina
Skrevet

Til dere som absolutt mener hun skal ta med de 2 barna hans også!

Har dere tenkt på at de barna faktisk har en annen mor??

Hun finner sikkert på kjekke ting med dem, og hvorfor kan ikke hun ta dem med seg på en reise da, eller finne på noe kjekt med dem imens.

Synes dette hørres helt ok ut, jeg hadde reist med babyen og mannen min.

Så kan dere heller planlegge en liten utflukt senere når dere for bedre råd...der alle 5 reiser!!

Eller at pappaen tar med seg sine 2 barn på noe kjekt..de synes sikkert det er koselig og bare være med han alene også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...