Gå til innhold

Hva man kaller Besteforeldrene....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har sagt til besteforeldrene på begge side at vi ønsker å gå for farmor, farfar, mormor og morfar - slik at det ikke blir noe konflikt om Bestemor og Bestefar.

Svigermor ble skikkelig snurt "Jeg vil være Bestemor".

Og min far vil være Bestefar.

Jeg synes det er veldig upraktisk hvis alle skal hete Bestemor og Bestefar og ble litt overrasket over at de svarte som de gjorde.

Søsteren min gjorde det ikke bedre ved å si "Det er vel ikke dere som bestemmer det".

Men er det ikke urimelig at en liten gutt eller jente skal forholde seg dobbelt opp av Bestemor og Bestefar, det blir da veldig forvirrende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo ta "alternative" navn da....Hos oss brukes det bestemor på farmor, fafa på farfar, mommo på mormor og besse på morfar. ( mine er 11 og 8 år og det er disse de bruker)

Blir kanskje litt forvirrende hvis alle skal hete det samme,da blir det jo fort til at man må bruke egennavnet etter "navnet" på en måte.

Skrevet

vi kommer til å gå får farmor/farfar og Mormor/morfar. mamma ønsket selv å være mormor, men ellers er det vell vanlig i begge familiene å si det. Jeg kaller mine på pappa sin side bestemor å bestefar, men grunnen er at faren til pappa døde før jeg ble født, og pappa ville derfor ikke at den nye bestefaren min skulle kalles farfar( dette fordi han ikke er faren hans).

Mener det er opp til foreldrene å bestemme jeg;) og barnet selv da, men det sier jo va det blir lært opp til

Skrevet

Sånn var det litt hos oss også.

Mine Svigers vil uansett bare være farmor og farfar, fordi de bare har sønner. Vi var de første som kom med barnebarn, og Svigermor syntes "Farmor" var så hardt og kaldt...Hun ville være Bestemor(!!)

Mine foreldre fikk sine to første barnebarn på rappen. Både jeg og min bror sørget for dette, og foreldra mine syntes det var vanskelig å trikse mellom mormor og farmor om hverandre...

De slo en slutt i at de ville være Bestemor og Bestefar.

Jeg tok ingen kamp med Svigermor, men har bare konsekvent kalt dem farmor og farfar.

Det er vi som snakker med barna, og jeg merker at når minien nå kaller farmor for farmor, så er det veldig naturlig for henne også :o)

Er enig i at det er lettest for ungen at besteforeldrene heter ulikt.

Ellers blir de lett forvirra.

Så bare kall dem det du vil. Det er det som slår igjennom uansett ;o)

Skrevet

Mine svenske foreldre blir Mormor og Morfar, samboer sine norske blir Bestemor og Bestefar...

Skrevet

her var det valgt fra før i og med min søster hadde barn fra før,da blir det naturlig at de kaller de det samme.så her er det mor og far.min manns mor er farmor.

Skrevet

Mor og Far kaller vi mine foreldre og

Bestemor og Bestefar kaller vi hans foreldre.

Grunnen er at mine foreldre i alle år har vært Mor og Far for alle barnebarn og samme på hans side.

Skrevet

Her min manns foreldre bestemor og bestefar, mens min mamma blir beste. Det er en tradisjon der jeg kommer fra at mormor blir beste. Min far er død, så det blir ingen konflikt med bestefaren, hvis han hadde levd så hadde nok begge blitt kalt bestefar da de bor på hver sin kant av landet.

Skrevet

Begge mine foreldre er gift på nytt, men det er ikke svigers.. Svigers blir farmor og farfar. Min mamma blir mormor, og mannen hennes blir bestefar. Min pappa blir morfar og kona hans blir bestemor.. Fant ut at det er den eneste måten alle får "egne" navn på...

Mener også at dette er opptil oss å bestemme, vi prater med ungen og kaller våre forledre for det vi vil, da blir det vel naturlig for ungen å bruke de navnene vil jeg tro. (uten at jeg har noen erfaring på det området...)

Skrevet

Vi har gitt sambo sin mor "ærestittelen" bestemor - siden hun er alene (svigerfar er død); synes det var litt fint :) Mine foreldre blir mormor og morfar.

Jeg kalte mine besteforeldre besta og besten da jeg var liten, og synes det er vel så god tittulering som bestemor og bestemor. Er jo mange som har andre kallenavn og som "mommo"(mormor..) o.l. Men det er jaggu ikke lett når begge sider gjør krav på "beste-tittelen" :)

Skrevet

Hei,

Vi gleder oss også til den kabalen..

Begge våre foreldre er skilt og gift igjen ...

Mine bli mormor og morfar, (nye samboere blir tiltalt ved navn)

Svigers blir da farmor og bestefar, og farfar og bestemor?? forvirringen blir jo komplett!! besteforeldre blir oldemor/far - her er også noen skilte ... huff... den trenden skal snu altså!

De gjør det enkelt for oss og kan ikke klage på sine kommende titler..

Lykke til!

Skrevet

Vi har latt dem bestemme selv hva de vil være, så det blir mormor/morfar og farmor/farfar her i gården.

Skrevet

Mine foreldre er skilt så hos oss så er det sånn:

Mamma'n min er mormor, pappa er bestefar - deres nye ektefeller blir kalt ved navn.

Svigers er:

farmor og bajja (noe han har funnet på selv).

Skrevet

Jeg har selv hatt mormor + bestefar og bestamor + farfar. Vet ikke hvorfor, men tror det er fordi ingen i familien min er så glad i kallenavnene morfar og farmor...., de er liksom så vanskelige å skille fra hverandre....hehe.

Det at bestefordeldrene skal ha forskjellige navn har aldri hvert noe spørsmål her. Selvfølgelig skal de det! Er forvirrende nok med alle oldemødrene....

Hos oss spurte vi besteforeldrene samtidig omtrent slik at alle ble enige. Det førte til at vi endte opp med farmor + farfar på svigers og mormor + bestefar på mine foreldre. Alle er fornøyd med det. Lykke til!

Skrevet

Vi hadde tnekt å ha bestemor/bestefar til mors foreldre (etter deres ønske), og farmor/farfar til fars foreldre, siden der var barnebarn fra før på den siden som brukte disse navnene. Men vår lille datter gjorde "bestefar" til "beppi" og "bestemor" ble av ukjent grunn til "mammi". så hun har laget egne navn, og alle er fornøyde.

ingen vet hvor haren hopper :)

Skrevet

Her blir det nok mormor og morfar om mine foreldre, ikkje at pappa er heilt eing i det for han vil bli besse(noko som eg syns er er eit stygt ord for måten det blir sagt på her eg bor minner det meg om små barn som sier dei må bæsje). Så blir det vel bestemor og bestefar av foreldrene til samboer. Men som sagt tidligere ein veit aldri kor haren hopper ,min bestermor er blitt besti for kusina mi og det berre kom heilt av seg selv.

Skrevet

min mamma ville ikke bli kalt for bestemor for det synes hun høres så gammelt ut selv om hun blir 70 år neste år hehe...så hun har fått lov å kalle seg mormor, og pappa blir kalt bestefar..

og jeg har sagt i fra at foreldrene til sambo skal kalle seg for farmor og farfar, det ligger jo i ordet at det blir slik siden det er foreldrene til min samboer.....

blir jo akkurat som mormor og morfar om dere skjønner meg...

jeg synes ikke at det passer seg at svigermor skulle kalle seg for bestemor det er liksom på jentas side synes jeg..

så får vi se hva Sander og Linnea kaller besteforeldrene når de blir større..

jeg og min bror kalte mine for mor og far på mammas side

og farmor på pappas side :)

Skrevet

Det er vel de som bestemmer hva de vil bli kallt for, ikke dere...? Og det blir ikke mer tungvint enn dere vil at det skal være, uansett...

Skrevet

Synes foreldrene skal få være med og bestemme dette ja! Lite råd til dere alle, si klart i fra hva de skal kalle seg så det ikke blir rot ut av det. Det gjorde nemlig ikke jeg, og farmor og farfar her i gården vil ikke hete det fordi det høres så gammelt ut... idiotisk! Så de kaller seg for far og mor! Noe jeg ikke liker, jeg er både mamma og mor og pappa er også far, kommer aldri til og kalle de det! kaller de derfor for farfar og farmor, det er jo faktisk det de er!! hvorfor er det så ille????

det irriterer meg altså hver gang de kaller seg far og mor og det gjør de hele tiden.... men minsten kaller i alle fall farfar for farfar foreløpig, så godt er det..

Skrevet

Dezi

er det dine svigerforeldre som vil kalle seg for mor og far??

det mest riktige er jo å kalle de for farmor og farfar for det er jo det dem er da! de skal ikke lage navn på seg selv.....det er foreldrene til ungen som skal det grrrrrr...

og at de synes det høres så gammelt ut ja da får de synes det og bare godta at dere har funnet ut at de skal hete det.....er vel ikke så galt å bli kaldt farmor og farfar vel......bestemor høres mere gammelt ut!

jeg ville sagt i fra at de får bli kalt farmor og farfar og ikke mor og far, jeg hadde stått på mitt..

min samboer ville at hans foreldre skulle kalles besta og besten (for det kalte min samboer foreldrene til faren) men det ville IKKE jeg, for det er ikke vanlig nede på østlandet å kalle de for det......det er fra Sogn og fjordane som mange blir kalt det tror jeg

Skrevet

Her er vi voksne mennesker alle sammen (vil jeg tro) så man må jo kunne sette seg ned å ha en samtale sammen alle sammen og bli enige om noe uten at man trenger å krangle om det? Det er jo en herlig ting det at de skal bli besteforeldre,så hvorfor lage negative assosiasjoner av det??

selv tok vi den praten for lenge siden. siden jeg hadde en sønn fra før av ble vi nødt til å ta en prat om det tidlig. Det gikk jo ikke i lengden at svigerfar skulle kalle seg onkel!! hehe..

så etter litt om og men fant vi ut at de ønsket å være bestemor og bestefar. De er jo tross alt ikke biologisk farmor/far så de følte at det kanskje ville være best. For min del så utgjør ikke det noe fra eller til for min del. Eneste jeg ønsket var at det ikke skulle være noen forskjell mellom min første og mine videre barn. Så nå skal de bli bestemor og bestefar på nytt.. :)

Må bare legge til at guttungen hadde litt vanskeligheter med å uttale bestemor og bestefar i begynnelsen,så i lang tid var de kjent som festemor og festefar..hehe..var litt morsomt... :)

Skrevet

Ja her går det i bestemor og bestefar hos svigers.

Helt greit, for mamma´n min blir áhkku, stefar blir da *navnet.hans*áddja (betyr bestemor og bestefar på samisk), mens pappan min blir morfar.

Har en bestefar til, så han blir tiltalt ved navnet hans og áddja bak det igjen. Grunnen er at jeg har halvsøstre med "egen" pappa som vi vokste opp sammen med.

Komplisert ja.. Men sånn er det bare, helt naturlig for barna til søstra mi, så det går nok greit for mine også vil jeg tro:)

Skrevet

Jeg tror vi kommer til å høre hva de blivende besteforeldrene ønsker. Tipper vi går for mormor, morfar, farmor og farfar. I tillegg har svigerfar en kjæreste så vi må finne ut hva hun vil kalles.

Skrevet

Det er faktisk dere som bestemmer hva de forskjellige skal hete ! For barnet deres sier det dere sier !

Skrevet

Hos oss er mine foreldre Mor og Far, mens svigers er Farmor og Farfar. Husker godt at svigermor heller ville være bestemor enn farmor, men der var jeg ganske steil... Besteforeldre er de jo alle uansett hva barnet kaller dem i det daglige :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...