nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 29. oktober 2007 #1 Skrevet 29. oktober 2007 Det er helt utroligt at det ennå finnes mennesker på denne jord. Uansett hva man spiser så kommer noen med en komentar at det bør man ikke spise.ikke spis pepperoni ikke spis den og den osten.. iiiiiiiiik spiser du mat med hvetemel i???!!! uff, ikke bra. Ikke spis karbohydrater ikke fett, kanskje man bara bør drikke vann med proteinpulver.... Da mamma fikk sit første barn( 35 år siden) så hadde hun aldri hørt om at man ikke skulle spise spekkemat, eller den og den type ost osv. Jeg skjønner at man lurer på mye og er redde for å miste barnet, men det må da være værre for barnet å ha en mor som er supernervøs for alt og som ligger med bena høyt hevet og kliper igjen i 9månder og krysser fingrene for at alt skal gå bra. Enn ei som spiser sunt, beveger på kroppen og lever livet på vanlig måte (så lenge man ikke er dårlig da) Ps: dette er ingen kritikk til noen av dere som er bekymret. Mer enn liten påminnelse om at det er nok lurere å høre med legen enn med en del her inne. Noen er litt vel paranoide og overbeskyttende.
Gjest Skrevet 29. oktober 2007 #2 Skrevet 29. oktober 2007 ja, jeg spiser mest mulig gravelaks, spekekjøtt, eksotiske oster osv. ikke gjennomsteiker jeg kjøtt heller. for noe tull. jeg skal ikke være hysterisk ihvertfall. drikker og røyker gjør jeg også. liker ikke disse dumme ekspertene. neei.. det er best å gjøre som i gamle dager. "barna overlevde jo da også"
knøtta Skrevet 29. oktober 2007 #3 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg spiste alt, både spekemat og muggoster, men det er jo begrenset hvor ofte man spiser den slags mat. Tror norskprodusert mat er tryggere enn det som er importert, og hadde nok vært litt forsiktig med den type mat om jeg hadde vært i utlandet, der er det jo en annen bakterieflora og noen steder er jo hygienen heller ikke så god. Er med andre ord enig i at det er for mye hysteri.
Gjest Skrevet 29. oktober 2007 #4 Skrevet 29. oktober 2007 Hvilke matvarer bør gravide unngå? Av redaktør Maren Eriksen Som gravid bør du være ekstra oppmerksom på hva du spiser. Er ikke maten gjennomstekt eller det finnes en annen risiko for at de kan inneholde skadelige mikroorganismer, bør du ikke spise den. Barnet i magen er mer sensitivt for bakterier og andre mikroorganismer, så selv om risikoen for skade på barnet er liten, bør du ta noen forholdsregler. Vask hendene før du lager mat, før du spiser og mellom håndtering av ulike råvarer. Det er særlig viktig å vaske hendene etter å ha vært i kontakt med jord, sand eller katter. Skyll alltid frukt, grønnsaker og bær. Jordbakterier kan gi alvorlige infeksjoner. Bruk kun rene redskaper. Sørg for at maten er gjennomstekt eller godt kokt, og at du spiser den så snart som mulig eller at den er tilberedt. Ved 70 grader drepes de fleste bakterier. Hold rå og tillaget mat atskilt. På www.mattilsynet.no finner du detaljerte beskrivelser av hvilke matvarer du bør unngå. Kort oppsummert er det: rått kjøtt (inkludert speket, gravet og tartar), hvalkjøtt, selkjøtt, reinsdyrkjøtt fra enkelte områder, ferskvannfisk over 25 cm eller 1 kg (se mattilsynet for fisketyper), fiskelever, krabbeinnmat, hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks kan trygt spises), upasteurisert melk (sjeldent i Norge), ost av upasteurisert melk, måkeegg og sopp fra bestemte områder. Oppskåret pålegg, gravet og røkt fisk (for eksempel røkelaks) bør inntas ferskest mulig. Det samme gjelder myke og halvmyke oster (for eksempel Brie og Camembert) og muggoster (for eksempel Gorgonzola). Du bør også unngå store mengder koffein. Koffein finnes blant annet i kaffe, te, cola, enkelte energidrikker og sjokolade. Hør med jordmor eller lege om bruk av kosttilskudd. Det er i all hovedsak risikoen for sykdommene toxoplasmose og listeriose som har ført til Mattilsynets retningslinjer for gravide. Toxoplasmose Toxoplasmose er en infeksjonssykdom forårsaket av parasitten gondii. Sykdommen er heldigvis ikke særlig vanlig, kun 11 prosent av Norges befolkning er smittet. Risikoen for å bli smittet under svangerskapet er liten, men for å være på den sikre siden anbefales likevel gravide å være ekstra forsiktige. Dersom du blir smittet av parasitten første gang under svangerskapet, kan det føre til øyeskader og hjerneskader hos fosteret. De fleste får ikke symptomer på sykdommen, og merker dermed ikke at de er smittet. Smitte påvises ved en enkel blodprøve. Dersom du blir smittet, vil du få tett oppfølging i svangerskapet, og du får tilbud om en fostervannsprøve for å avgjøre om fosteret er smittet. Det finnes gode behandlingsmuligheter, og sjansene er store for at barnet vil bli friskt. Dersom du har hatt toxoplasmose tidligere, er du immun. Smitten overføres vanligvis til mennesker med sand eller jord, og kan finnes i avføring hos katter. Gravide bør derfor unngå å spise kjøtt som ikke er gjennomkokt eller –stekt. Gravide bør også passe på å vaske frukt og grønnsaker godt, og unngå å tømme kattesand. Bakterien er vanligere i Mellom-, Sør- og Øst-Eurpa, så oppholder du deg der, bør du være ekstra påpasselig. Listeriose Listeriabakterien kan også være skadelig for fostre, og gravide er ekstra sårbare for denne bakterien. Sykdommen, listeriose, er heldigvis relativt sjelden i Norge. Bakterien er imidlertid svært robust og finnes naturlig i jord. Grønnsaker, kjøtt og ost av upasteurisert melk er mulige smittekilder. Listeriose kan gi influensalignende plager i form av muskelverk, lett feber og magebesvær. Dersom bakterien overføres til fosteret, er risikoen for skader på fosteret og prematur fødsel noe økt. sånn er det enkelt og greit:) så velger man selv hvor hysterisk man skal være.. det går som regel bra, og det kan i enkelte tilfeller ikke gå bra. folk gjør som de selv vil. men bare fordi enkelte takker nei til spekemat og gravelaks vil jeg ikke at folk skal si "åh herregud for ei hysterisk kjerring"
Teltpluggen Skrevet 29. oktober 2007 #5 Skrevet 29. oktober 2007 Derso norske oster ikke er pasturiserte så står det på. Gilde fryser alt kjøtt som blir brukt til spekemat før produksjon. Tror det var snakk om to sorter spekepølse de ikke frøs ned først. Ellers er det fryst! Er forsiktig med hva jeg stapper i meg.. MEn må være litt enig med HI også.. Det GÅR ANN å bli litt over grensa "hysteriske". Får selv mange velmenende råd om at det og det kan være farlig osv osv.. Man MÅ være litt påpasselig i graviditeten.. men ikkje FOR forsiktig heller!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #6 Skrevet 29. oktober 2007 Kan vi ikke finne et annet ord enn hysterisk? Jeg liker det ikke - synes det er nedlatende og helt feil å bruke. diagnosen hysteri blei brukt for å holde kvinner nede og umyndiggjøre oss tidligere, og jeg synes at her inne, som det tross alt bare er jenter, skal vi vel klare å holde oss for gode til det!?
Teltpluggen Skrevet 29. oktober 2007 #7 Skrevet 29. oktober 2007 Overforsiktige da kanskje? Blir vel kanskje bedre det?
Gjest Skrevet 29. oktober 2007 #8 Skrevet 29. oktober 2007 At noen velger å være på den sikre siden, så behøver ikke dette bety at de er mer urolige/nervøse enn de som ikke bryr seg om anbefalninger fra mattilsynet? Jeg gjentar det jeg har sagt tidligere: Dere kan ikke sammenlikne dere med de som ble mammaer for f.eks 35 år siden. Det var faktisk fler babyer som døde da... VI overlevde ja, men en del som ikke gjorde det også. (Det samme gjelder bilulykker og bruken av bilstol/bilbelte. Når vi fikk førstemann så forstod ikke besteforeldrene det store med å kjøre med babyen/barnet uten bilstol) Dessuten er maten ikke den samme nå som før i tiden. Jeg klarer meg uten alkohol, spekemat o.l. i 9-10 mnd. Jeg ser hverken hysteri eller nervøsitet bak dette valget. Valget var for meg veldig enkelt. Hva andre velger er totalt likegyldig. Man har aldri noen garanti uansett.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #9 Skrevet 29. oktober 2007 jeg har røyka i 15 år, men den dagen jeg fikk vite at jeg ar gravid slutta jeg med en gang. ikke spiser jeg alt jeg spiste før heller, og holder meg unna kaffe og alkohol. forsiktig, ja kanskje det. men jeg er ikke så egoistisk at jeg ikke klarer å holde meg unna for noen måneder.Er absolutt ikke overforsiktig, men tenker litt mer på hva jeg putter i kjeften. man jo vet aldri om ting skjer eller ei....
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 30. oktober 2007 Klart det at man kan være forsiktig og holse seg unna enkelte ting, men det kan bli litt for mye. Nå noen t.o.m sier at man skal være forsiktig og ikke ha sexfor det er skaldelig for barnet.... Jeg er nå da i den oppfatningen at hvis mor har det bra så har babyen det bra. Men over til maten. Til dere da som er veldig forsiktig og har sluttet å spise spekkemat/ gjelder ikke bare spekkemat, men også alt annet som jeg ikke kommer på nå i farta) Dere slutter vel også da å spise sukker holdig mat og kutter ned på brød med mye hvetemel, poteter og i grunn alt av rotfrukter? Det øker blodsukkeret alt for fort og mye og så daler det igjen etter ikke lenge. Det er jo heller ikke bra for kroppen, er det ikke bra for kroppen så er det vel heller ikke bra for barnet???? Men så er jo heller ikke fett bra for kroppen, men så kommer det igjen ann på hvilke type fett.... Saken er vel det at hvis man er usikker og ikke vet hva som er bra så spørr heller legen enn her inne. Det er bra mye man ikke kan spise ifølge noen her inne, og ennå mere man ikke bør gjøre.
Ikkelektuell Skrevet 30. oktober 2007 #12 Skrevet 30. oktober 2007 Nå er det jo en viss forskjell på ei skive med fårepølse og røyk eller alkohol, men det er kanskje vanskelig for enkelte å oppfatte nyansene i et bilde.
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 30. oktober 2007 #13 Skrevet 30. oktober 2007 Ingen har hittil spontanabortert eller fått et barn med store skader (vi snakker vannhode, blindhet, store hjerneskader osv) av å spise en bolle eller potet, men jeg har faktisk mistet et barn i toxoplasmose. Hadde det overlevd hadde skadene vært massive. Det er faktisk rimelig provoserende å høre det kalt hysteri å ikke spise rått kjøtt eller uvaska grønnsaker eller ta forhåndsregler i forhold til katter. Eller synes du det er greit at jeg, som allerede har opplevd dette, tok forholdsregler i neste svangerskap, mens alle som ikke har prøvd toxo enda bare bør kjøre på for det går stort sett greit? Bør helsevesenet bare tie stille så ikke mødrene bekymrer seg?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2007 #14 Skrevet 30. oktober 2007 Så utrolig irritert jeg blir nå. Babyer overlevde for tyve-tredve år siden også, selv om mor både drakk og røykte. Selv spiser jeg alt jeg vil, og litt vin blir det av og til også. Babyen tar ikke skade av det. Bruk vett da damer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! La oss slippe tyranene som kommer med pekefingre!
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 30. oktober 2007 #15 Skrevet 30. oktober 2007 Du er såpass snever at det er likegreit at du aborterer, det er ikke alt genmateriale vi trenger videreført i genpoolen.
Ikkelektuell Skrevet 30. oktober 2007 #16 Skrevet 30. oktober 2007 Det er faktisk slik at en del flere som kunne overlevd, ikke gjorde det, av diverse grunner. Mange på opplysning var sannsynligvis en av dem. Så vett bør man bruke, ja.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2007 #17 Skrevet 30. oktober 2007 Det er nå slik at det er 40 prosent som ikke er totalavhold igjennom hele svangerskapet. Stod nettopp flere artikler om det i media. Det er ikke snakk om å styrte mer et halvt/ett vinglass i løpet av en kveld (en gang i uka), hallo!!! du med det rare navnet ovenfor jeab. Har hørt om jordmødrene som er hysteriske og som mener vi kan ikke spise lutefisk, røkelaks, div. pålegg. Det er noe tull, fordi nyere forskning viser at vi kan spise alt dette bare det er ferskest mulig. Hilsen hun anonyme som av og til smaker røde dråper
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter #18 Skrevet 30. oktober 2007 Til sug lut..... Selv om jeg kanskje ville ha kalt deg overbeskyttende og hysterisk så ville jeg aldri ha ønsket at du skulle abotere... For en stygg ting å si til en gravid kvinne... Du bør kanske tenke litt over hva du skriver... Jeg ville ikke ønsket noen i hele værden at de skulle miste sitt ufødde barn. For det det bør du si unnskyld for for det er noe av det styggeste jeg har "hørt"
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter #19 Skrevet 30. oktober 2007 Til sug lut..... Selv om jeg kanskje ville ha kalt deg overbeskyttende og hysterisk så ville jeg aldri ha ønsket at du skulle abotere... For en stygg ting å si til en gravid kvinne... Du bør kanske tenke litt over hva du skriver... Jeg ville ikke ønsket noen i hele værden at de skulle miste sitt ufødde barn. For det det bør du si unnskyld for for det er noe av det styggeste jeg har "hørt" (denne kom midt inne helge greia. Så jeg legger den inn på nytt så den kommer nederst. Er litt ny i dette opplegget)
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 30. oktober 2007 #20 Skrevet 30. oktober 2007 Ser absolutt ikke at jeg trenger å unnskylde noe som helst, det er et valg man gjør om man i sin bunnløse egoisme ser bort fra all forskning, og synes man det er greit å ta sjansen må man faktisk også ta med i betraktningen at det kan gå galt. Du kan ikke reise søksmål mot våpenindustrien om du av et eller annet puerilt behov for å hevde din selvstendighet, frie vilje og laid-back holdning til livet spiller russisk rulett og det går galt, da har du fortjent den kula du fikk.
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #21 Skrevet 30. oktober 2007 ja, nyansene i det bilde gikk meg helt hus forbi.. kan ikke du bruke litt av din tid på å forklare?
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter #22 Skrevet 30. oktober 2007 Du er en ond og slem person som kan ønske at noen skal miste barnet sitt. Må jo egentlig bare le litt av det. Synes synd på deg som kan ha slike stygge tanker. Ps så fryser gilde nesten all spekkemat. Bare ring og spørr!
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #23 Skrevet 30. oktober 2007 ja, men da kan du jo bare spise så masse spekemat du orker da.. det er fortsatt ikke anbefalt. skrives ikke det spekemat? eller er det spekkemat?
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #24 Skrevet 30. oktober 2007 "Ps så fryser gilde nesten all spekkemat. Bare ring og spørr!" nesten all spekemat?! hva ligger i nesten da? det er jo litt teit å anbefale gravide å drite i hva ekspertene sier.. det er en liste over hva som er anbefalt, og ikke anbefalt. du trenger ikke ringe legen din for å skjønne hva som står på den. du kan jo gjøre som du vil, men ikke anbefal andre å gjøre det samme fordi gilde fryser NESTEN alle spekematen.
Ikkelektuell Skrevet 30. oktober 2007 #25 Skrevet 30. oktober 2007 Gjerne. Alkohol og sigaretter er gift. Fårepølse er det ikke. Å trekke paralleller mellom disse vitner om lite nyansert syn på dette temaet. Bedre nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå