prins 07, prins 10 Skrevet 29. oktober 2007 #26 Skrevet 29. oktober 2007 Må si meg delvis enig i HI her. Hørte om såpestykke "stuntet" da jeg gikk gravid. Moren til venninnen min hadde gjort dette med henne. La "rådet" i bunken med andre udugelige råd fra gamle dager. Såpe i endetarmen er ikke bra hverken for barn eller voksne. Jeg vil ikke kalle det den stakkars jenta som får hets her for barnemishandling. Hun handlet ut i fra hva hun trodde kunne hjelpe barnet sitt. Jeg mener barnemishandling er når man bevisst gjør noe for å skade barnet sitt.
Diva Muffin Skrevet 29. oktober 2007 #27 Skrevet 29. oktober 2007 Barnemishandling med seks utdroppingstegn vil jeg ikke kalle det, (hva er det med disse kjerringene som skal hyle opp om barnemishandling ved hver anledning?) men jeg ville prøvd en del andre ting før jeg hadde gjort noe så ekstremt.. Heldigvis har q-tips med olje funket bra her. Men er ikke grønnsåpeklystèr ganske vanlig da..? På voksne folk?
prins 07, prins 10 Skrevet 29. oktober 2007 #28 Skrevet 29. oktober 2007 Etter 3 år på sykepleien og et par år i jobb har jeg enda til gode å høre om grønnsåpeklyster eller bruk av såpe...
Mamma&LilleKrølle Skrevet 29. oktober 2007 #29 Skrevet 29. oktober 2007 Da må jeg i tilfelle si at både lege og helsesøster her oppfordrer til barnemishandling!! Jenta mi hadde kraftig forstoppelse, og jeg ble anbefalt BÅDE av lege og helsesøster og ha litt såpe på q-tips og stimulere heelt i utkanten av endetarmen. Dette sa de at jeg skulle gjøre før jeg evt. prøvde annet avføringsmiddel.
Mamma&LilleKrølle Skrevet 29. oktober 2007 #30 Skrevet 29. oktober 2007 Virkelig? Har du ikke hørt om det? Grønnsåpeklyster var veldig vanlig før. Blir fortsatt brukt, men sjelden da det nå finnes ferdig oljeklyster. Før brukte man å blande ut 3 liter grønnsåpeklyster, som man hengte høyt opp ved siden av senga til pasienten, slik at det skulle komme inn i tarmen til pasienten.
Mamma&LilleKrølle Skrevet 29. oktober 2007 #31 Skrevet 29. oktober 2007 Ble bare overraska over at du ikke hadde hørt om det da du har gått sykepleien. Dette var noe av det første jeg fikk høre om da jeg gikk hjelpepleien.
prins 07, prins 10 Skrevet 29. oktober 2007 #32 Skrevet 29. oktober 2007 Nei, har virkelig ikke det:). Nå jobber jeg på en avdeling hvor det brukes lite klyster. Det går som regel i microlax. Men har ikke hørt om det da jeg var i eldreomsorgen heller.
Gjest Skrevet 29. oktober 2007 #33 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg kommer aldri til å dytte såpe opp i endetarmen på lille hvertfall! Det fungerer like bra med et termometer.
MaRiAnNe_85 Skrevet 29. oktober 2007 #34 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg fikk anbefalt såpe i endetarmen hos både lege og helsesøster for min forstoppa baby (hun var da bare åtte uker). Den må jo selvsagt være parfymefri og mild. Helst barnesåpe av noe slag. Og biten man skal ha inn ska være liten og ikke ha noe skarpe kanter. Avøringen og såpebiten kom ut i rekordfart etterpå. Bare 1-2 min etter jeg hadde satt den inn. Funket kjempebra!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #35 Skrevet 29. oktober 2007 Det blir for tåpelig å kalle det barnemishandling. Sikkert millioner av mennesker har brukt denne metoden opp gjennom årene, og det er tvilsomt at noen har tatt skade av det. Såpen irriterer jo slik at avføringen kommer ut, det er et bittelite stykke såpe som ikke stikkes så langt opp, og såpen kommer faktisk ut igjen. Det er jo helt i orden at noen ikke vil gjøre det (selv om det høres rart ut at dere vil at barna skal ha det vondt i stedet for å prøve denne metoden.. kan ikke det også kalles barnemishandling også da??), men det blir for dumt å si at det er galt at andre gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå