Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #1 Skrevet 28. oktober 2007 I alle dager, så sjokkert jeg blir av å lese et innlegg lengre ned på siden her! Hvem i alle dager kan tro at å putte såpe i endetarmen vil få babyen til å bæsje? Hvordan skulle liksom det virke? Tenk, så infernalsk det må svi!!!! Ville noen ved sine fulle fem gjort det på seg selv? Man skal ikke tro på alle idiotiske kjærringråd man har hørt, men må bruke sunn fornuft. Tenk på parfyme og andre kjemikalier som etser, tenk på forrykkelsen av pH-verdien som baner veien for såre slimhinner og infeksjone. Såpe er til utvortes bruk! Hvis man spør om råd angående forstoppelse på helsestasjonen, ville de anbefalt en liten mengde malt extrakt. Punktum. Andre ting skal man ikke gi et barn før det er MINST 4 måneder.
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #2 Skrevet 28. oktober 2007 du er så tragisk!!! såpe i endetarmen er ett velbrukt råd som faktisk fungerer, selv om man helst skal bruke en q-tip med grønnsåpe for det er mildere!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #4 Skrevet 28. oktober 2007 Nei. Nei, nei, nei, nei, nei! Enhver med et snev av innsikt i helse og biologi forstår at såpe i endetarmen er en vanvittig ide. Det vil neppe drepe noen, men bare fordi noen har gjort det før, kommer det ALDRI til å bety at det er BRA for kroppen! Aldri!
Mammapudding Skrevet 28. oktober 2007 #5 Skrevet 28. oktober 2007 Det er da ikke barnemisshandling å gjøre hva man kan for å hjelpe babyen sin. Har aldri hørt om dette med såpe før, men det er slettes ikke rart at hun prøvde det når hun har fått høre at det skal hjelpe..Nå vet hun at det ikke hjalp, å babyen tar ikke skade av å ha fått såpe i rompa 1 gang!!
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #6 Skrevet 28. oktober 2007 jeg har selv brukt samme rådet når jeg har hatt hard avføring, det fungerer nesten på samme måte som klyster.. grønnsåpe inneholder ikke parfyme og annen skit og det fungerer! og skal man snakke om bra for kroppen så er det vel bedre å få drite enn å plages i ukesvis vet jeg, folk dytter i barna sine så mye rart og røyker under graviditet osv så litt såpe for å hjelpe hard mage kan ikke på noen måte kalles barnemishandling
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #7 Skrevet 28. oktober 2007 Tenk på den mengden såpe du ville puttet opp i rompa på babyen din. Gang mengden med 15-20, som tilsvarer hvor mye mer en voksen veier i forhold til en 6 uker gammel baby. Da tipper jeg vi nærmer oss et halvt såpestykke. Putt det opp i din egen stump, og fortell meg etterpå at det ikke var vanvittig ubehagelig. Du ville ikke gjort det på deg selv? Så hvorfor gjøre det på et uskyldig lite nyfødt, vergeløst barn? Poenget mitt er at det finnes da måter å løse opp forstoppelse på som IKKE grenser opp til mishandling. Bruk fornuften, kjære foreldre!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 28. oktober 2007 #8 Skrevet 28. oktober 2007 Må ærlig innrømme at jeg ble litt sjokka når jeg leste det.Har aldri hørt om dette rådet,har aldri lest om det.er enig med det HI har skrevet ,men ikke at det er barne mishandling,alle gjør feil innimellom ,men det er lov og tenke seg om og bruke hue litt.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #9 Skrevet 28. oktober 2007 HI her. Takk for at du skjønte poenget, mamman til william. Jeg har heller aldri hørt om dette rådet før. Men man kan ikke kaste seg på alle spinnville råd man hører, og bruke babyen som forsøkskanin. Såpe i endetarm? I alle dager! Jeg kommer ikke til å få sove i natt, av medlidenhet med den stakkars babyen…
Mammapudding Skrevet 28. oktober 2007 #10 Skrevet 28. oktober 2007 Er vel neppe spesielt behagelig å få stikkpille opp i rompa heller, og hun hadde neppe et større såpestykke enn en stikkpille...
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #11 Skrevet 28. oktober 2007 Såpe kan ikke sammenlignes med stikkpiller. Det er ikke volumet i tarmen det er snakk om. Det er såpens virkning på slimhinnen. Stikkpiller er milde, inneholder mest uskadelig fett med passelig dosert mengde virkestoff. De er tilpasset tarmen. Såpe har høy pH-verdi og inneholder stoffer som ikke er bra for kroppen. Det samme gjelder for øvrig for voksne, men spebarns slimhinner er enda mindre tette enn hos voksne, og store mengder av såpen vil bli tatt opp av kroppen gjennom slimhinnen. Ikke gjør det, folkens!
~~DoraDora~~ Skrevet 28. oktober 2007 #12 Skrevet 28. oktober 2007 Dette lærte iallfall ikke vi på sykepleien... Tror ikke helsesøster hadde gitt mødre et slikt råd heller...
<3 Felicia og Jonathan <3 Skrevet 28. oktober 2007 #13 Skrevet 28. oktober 2007 jeg tror neppe jeg ville puttet såpe i endetarmen på jenta mi heller gitt. må erlig innrømme at jeg er enig med anonym.. såpe er ikke lager for å puttes i endetarmen. det er til å vaske seg med. altså gnir du deg inn med såpe og vasker det bort. vasker man ikke bort såpen kan man få allergiske reaksjoner.. også velger man å putte dette i stumpen på en liten baby! i starten skal man jo ikke engang bade babyen med såpe.....
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #14 Skrevet 28. oktober 2007 hei hei det er jeg som har gjort dette og hun har bæsjet masse og er veldig fornøyd og blid nå,, nå jo sii forsvar at det var ment i beste mening og at jeg driver ikke med barnemishandling.. det bittelillesåpe stykke som jeg brukte kom utigjen..
SuperGlad Skrevet 28. oktober 2007 #15 Skrevet 28. oktober 2007 ville aldri puttet såpe i endetarmen til ungen min! bruker derimot å ta et febertermometer med litt olje på å stimulerer muskelen i åpningen for å hjelpe med bæsjing hvis han har vondt i magen, eller fising. Dette gjorde jeg med datteren min også da hun var nyfødt til hun var noen mnd siden hun slet mye med magen.
☆:*´¨`*snuppa*´¨`*:☆ Skrevet 29. oktober 2007 #16 Skrevet 29. oktober 2007 Jobber i helsevesenet, har tidligere jobbet med barn og jobber nå med eldre. Er IKKE barnemishandling å putte et LITE(vel å merke) såpestykke bak, Derimot et velbrukt råd som vi bruker daglig i helsevesenet!! Pleier å være meget virkningsfullt både på eldre og små.
Mrs. Bouquet Skrevet 29. oktober 2007 #17 Skrevet 29. oktober 2007 Hehe, bruker dere virkelig såpe i endetarmen på pasienter enda, dere lever nok i fortida. Har ikke hørt det rådet nevnt en eneste gangi forbindelse med jobben min. Gamle folk har vel nevnt det i forbindelse med spebarnsstell, men til og med de skjønner at vi har mange andre tiltak som er bedre nå. Tviler på at såpen er ubehagelig for barnet, men det vil jo irritere endetarmen etter en stund og er uheldig. Rådet er utdatert og ikke spesielt sunt, men ikke barnemisshandling!
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 29. oktober 2007 #18 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg ville ikke hatt såpe opp i rumpa mi... på sykehuset brukte de en q-tips i endetarmen, IKKE langt inn altså, og manipulerte litt, og da bæsjet hun, vi fikk beskjed om at vi også kunne bruke termometer. Vi gjorde det kun i "nødstilfeller" da vi trodde hun slet med magen. D er et sted hvor ting skal ut og ikke inn. Men godt hun har bæsjet da, og hun har jo ikke tatt skade av denne ene gangen! Så barnemishandling har du jo ikke bedrevet, men tenk neste gang du får evnt litt merkelige tips om du ville utsatt deg selv for det! Da får du svar Må si jeg er overrasket at noen her hevder de gjør det i helsevesenet.... Er sykepleier, og kan ikke si jeg lærte å putte såpe i rompa på eldre så de skulle få avføring.... Men det er en annen disksujon!
Gjest Skrevet 29. oktober 2007 #20 Skrevet 29. oktober 2007 Det er ikke barnemishandling, det er et velkjent råd for å hjelpe hard avføring nederst i tarmen ut. Når det er sagt, så ville jeg heller brukt olje og tatt tempen for å få beveget litt nedi der, men å si at det er barnemishandling er for drøyt. Og å sammenlikne det med å stappe et halvt såpestykke oppi egen ræv blir også for dumt. Det er er ikke 100 grams forskjell på stikkpiller for voksne og barn, så hvis det skal være et argument, så må du mene at det å gi ungen sin paracedt supp også er barnemishandling da???
maiprins Skrevet 29. oktober 2007 #21 Skrevet 29. oktober 2007 hei! for en stund tilbake så pratet jeg med mamma ang. mini `n min som hadde så sjeldent avføring........ hun fortalte meg at på den tiden - rundt 1960 - 70 tallet så var det vanlig å bruke et bittelite såpestykke slik som anonym gjorde. Jeg gjorde det ikke - men jeg brukte tempen for å stimulere - for da hadde ikke mini hatt avføring på 13 dager. Man vil jo ikke at de små skal ha vondt i magen heller? Hallo - er det mulig å bli så provosert over at hun gjorde det! Da har man lite å gjøre om dagen spør du meg! kos fra meg
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #22 Skrevet 29. oktober 2007 Lurer på hvordan barn overlevde før i tida jeg...før de hysteriske mødrene dukket opp... Jeg synes ikke det høres behagelig ut akkurat men man gjør nå vel det meste for å hjelpe barna sine? Mener HI de bare skulle kloare seg selv eller? Dette er helt vanlig og jeg har aldri hørt om noen med varige men...
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #23 Skrevet 29. oktober 2007 her jeg jeg igjen... tusen takk for at et er noen som mener at jeg ikke bedriver barnemishandling.. jeg kommer nok ikke til å gjøre dette flere ganger,, men jeg ringte mamman min og lurte på om hun hadde hørt om det.. og hun har gjort det på alle 3 unga sine når vi var små og det har gått veldig bra med oss) mmen veslejenta mi er veldig fornøyd nå og har sovet i 5 timer i natt og ikke brukt tiden på magevondt....
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #24 Skrevet 29. oktober 2007 Hva er så klyster da? Da jeg skulel føde fikk jeg klyster, litt medisinsk grønnsåpe og resten vann.. Fungerte som bare det på meg får å få tømt meg. Så da lurer jeg på hvorfor det skal være så farlig å putte litt såpe på en våt q-tips?? Du er klar over at det finnes babyklyster??? En såpebit (liten uansett) ville jeg nok ikke brukt, men en våt q-tips med litt grønnsåpe på i endetarmsåpningen, har jeg ikke noe problem med. Har faktisk måtte bruke det på barnet mitt, da det ikke hadde hatt avføring på over 14 dager og den ene gangen, så pressa barnet så mye uten at det kom noe. Var knall hardt det som kom ut, men da måtte jeg bruke som sagt q-tips. Bedre det enn at de sprekker forde de må presse så mye eller at de får forstoppelse...
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #25 Skrevet 29. oktober 2007 Mamma puttet såpe i rompa mi da jeg var liten og det fuket veldig bra!! mormor gjorde også det på sine barn.... tror det er mange som har gjort det på barna sine... og ungene skriker jo ikke når dette blir gjort!!! jeg har aldri gjort det på mitt barn selv, men det er da absolutt IKKE BARNEMISSHANDLING!!!!!!!!!!!!!!!!! SKJÆRP DERE OG HOLD DERE TIL DERES EGENE SAKER!!!! -Pelle-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå