livetimammasmage Skrevet 28. oktober 2007 #1 Skrevet 28. oktober 2007 Så jeg står nå frem og sier at jeg er veldig stolt av å ikke amme!!!! At jeg valgte å gi mye kjærlighet istedetfor å stresse med noe jeg ikke fikk til!!! Hvorfor skal dem som ikke amme ha så veldig dårlig samvittighet??? Nei stå frem jenter Vær stolt!!!!!
Gjest Ut på tur Skrevet 28. oktober 2007 #2 Skrevet 28. oktober 2007 Enig med deg, mye bedre å kose seg med måltidene enn å stresse med morsmelken. Jeg er heldig å ammer nesten helt fult. Noen kvelder er hun ekstremt sulten så da får hun en skvett mme så hun slipper å ha det vondt.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #3 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg forstår at det er trist å ikke få til amminga ikke alle gjør det. Men ikke vær så nærtagen selv om folk sier at mm er best.. mme kan aldri bli like bra som mm, men i noen situasjoner er det ikke type melk men grunnen og årsakene rundt som er viktigst. Og for dem er vi alle veldig glade for at vi har mme.
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 28. oktober 2007 #4 Skrevet 28. oktober 2007 Vi fikk en bedre hverdag alle mann! Så jeg er stolt! - Men blir håsår når enkelte skal "hovere" overfor oss som gir mme. Det blir bare dumt! Jeg blir sur når noen tror de er bedre enn andre for at de ammer- ellers er jeg bare blid og fornøyd og er suuuupertilfreds med livet mitt!
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 28. oktober 2007 #5 Skrevet 28. oktober 2007 Men er enig med anonym, mm er i de fleste tilfellene best, så vi kan ikke argumentere så mye på det! Men det er vel ikke poenget med tittelen til HI tror jeg heller
Alvepike Skrevet 28. oktober 2007 #6 Skrevet 28. oktober 2007 Ja, jeg er også kjempe stolt at jeg tok valget å ikke la tulla mi sulte ja. Hun skrek nemlig bare ved brystet når jeg la henne til (før jeg begynte med flaske) fordi det ikke var noe melk der. Pumpet og styrte, hun skrek hver gang jeg la henne til...Nektet å ta den... Lurer på hvordan jeg skulle fått til å amme , når ungen nektet å suge....
livetimammasmage Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 28. oktober 2007 var ikke akkurat det at me er bedre enn mme jeg mente nei tenk, og dette er en tråd hvor vi kan si at vi er stolte av å ikke amme. Ikke en tråd hvor det skal diskuteres hva som er best!!!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #8 Skrevet 28. oktober 2007 Synes her inne er veldig motsatt av ammepress jeg, har ikke merket noe til det. Jeg ammer mitt andre barn, mitt første barn fikk flaske de første 7 ukene til jeg fikk til ammingen, følte aldri det var noen som presset meg til å fortsette å amme. Noen babyer skriker også fordi det kommer for mye melk ut av puppen, en ide er å håndmelke først:-) ikke alltid babyen skriker fordi det er tomt...
Alvepike Skrevet 28. oktober 2007 #9 Skrevet 28. oktober 2007 Tror nesten der som å banne i kirken å si at man er fornøyd med å gi flaske. I såfall må man alltid legge til at morsmelk er best ... Men men, jeg tar det ikke til meg lengre, synes faktisk det er på grensen til fanatisk slik noen holder på...
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #10 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg fatter ikke hvor dere opplever alt dette ammepresset.......ble ikke oppmerksom på dette før jeg kom inn på dette forumet. Selv ammer jeg men gir mme titt og ofte, av forskjellige grunner. Av og til føler jeg bare at snuppa er mer sulten, av og til vil jeg drikke alkohol, av og til vil pappan gi mat......dette har jeg sagt til både lege, helsesøster, venner og andre mammaer og det er ingen som rynker på nesen overhodet........
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #11 Skrevet 28. oktober 2007 Alle snakker om ammepress. Opplevde nesten det motsatte jeg. Når jeg slet i begynnelsen oppfordret "alle" meg til å slutte. Til og med HS foreslo å gi tillegg på kvelden. Jeg måtte stadig forsvare at jeg ville prøve. Var slitsomt det, for jeg slet virkelig med brystbetennelser og motvillig baby og hadde hatt mye mer bruk for sympati og oppmuntring... Virker ikke som det er mangel på sympati med de som velger MME ihvertfall.
livetimammasmage Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 28. oktober 2007 vel, du anonyme som ikke ha opplevd ammepress! Da har du vært veldig heldig! Jeg fikk kjeft fra pleierne på sykehuset for at jeg ikke fikk til å amme, fikk kjeft av helsesøster(bytta helsesøster nå heldigvis), og av besteforeldrene til samboeren. Men nå når jeg tenker meg tilbake på hva jeg har opplevd er jeg så innmari glad for at jeg ga opp ammingen!! lillejenta vår er blid og fornøyd, sovet hele natta siden jeg begynte med mme, nå spiser hun middag,grøt og brødskive og er så fornøyd, 7 mnd gammel Er bare så innmari lei av at ammefanatikere skal gnu det oppi trynet vårt at det å ikke amme er en negativ ting! Blir så forbanna at jeg kunne vridd melka ut av puppa på dem!!! Sorry, det var umodent sagt, men det beskriver bare hvor LEI jeg er av dette ammepresset!!!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #13 Skrevet 28. oktober 2007 Synes ikke det er så mye ammepress jeg, her inne er det jo til tider det motsatte
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #14 Skrevet 28. oktober 2007 Til TheaEmilietuppa, huff jo da skjønner jeg jo at du blir lei. Hadde hs kjeftet på meg så tror jeg jeg hadde klikket, kan ikke helt forestille meg det. Kom gjerne med råd anbefalinger liksom. Men kjeft ikke! Det er mitt liv, min baby, so back off! ;-)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #15 Skrevet 28. oktober 2007 .....ville jeg sagt til helsesøsteren, ikke til deg, hehe. Men det forsto du sikkert. Skriver litt i svime her.
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #16 Skrevet 28. oktober 2007 jeg synes det var mye ammepress på barsel.. hadde feks sittet meg lucas til puppen i to timer uten at det hjalp ett sekund for jeg hadde ikke nok melk til å mette han.. da jeg forsiktig tusla mot kjøkkenet for å endelig få tatt meg noe mat kommer en forbanna pleier og bare: er han mett? hvorpå jeg svarte at jeg ammer og ammer men det ser ikke ut til å hjelpe.. legg han til puppen svarte hun.. ja jeg har ammet konstant i to timer nå jeg er sulten å må ha mat svarte jeg.. ja men legg han til puppen nå sa hun... og igjen og igjen.. jeg ble så forbanna ikke hadde jeg nok melk og ikke skulle jeg få spise heller liksom.. hele tiden maste dem selv om jeg hadde varsla fra at jeg ville ta det i eget tempo.. etter to dager på barsel spurte jeg om jeg kunne få mme å gi han og det fikk jeg IKKE LOV TIL!! ... hva gir dere meg, babyen min gråt konstant første døgnene av sitt liv for at han var sulten og jeg ble nekta å gi han mme for da ville han liksom ikke ha pupp (han tar pupp for det, den lille melka jeg har).. så mine første dager med lucas ble fullstendig ødelagt pga ammepress.. gjett om det var deilig å komme hjem og finne i flasken og plutselig ha en helt ny og blidere baby!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #17 Skrevet 28. oktober 2007 Men det er vel ingen som har "nok" melk første døgnet på barsel vel? Er jo litt det som er poenget, at babyen skalvære sulten og stimulere melkeproduksjonen. Derfor har de også litt ekstra fett å gå på. Viktig at man bare legger barnet til brystet så ofte og så lenge de vil. Men er jo ikke nødvendig av barnepleierne å kjefte for det. Som sagt,-jeg hadde klikket!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #18 Skrevet 28. oktober 2007 Da traff du på en dårlig pleier, som ikke tok seg tid til å forklare på en ok måte for deg at det faktisk er sånn det er de første ukene. Den eneste måten for babyen å få opp produksjonen vår på er å suge.. Jeg satt med puppen ute 24/7 føltes det som, men til slutt tok produksjonen seg opp og det gikk seg til... Jeg har forståelse for dere som føler ammepresset, men klarer dere å se at det motsatte også kan skje? Spesielt her inne? Skrev et innlegg om det for noen dager siden.. Synd det er mange dårlige helsesøstre og ansatte på barsel rundt omkring, for jeg tror flere kunne ammet om de hadde fått riktig info og tips og støtte den første tida.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #19 Skrevet 28. oktober 2007 Er faktisk normalt at det kan gå opptil 5-6 dager før melka kommer. Noen er lettmelka og andre ikke..... Babyen lider ingen nød om det går noen dager før melka kommer. MIn baby hadde gullsott så vi måtte få litt mme eller bank-melk for å bli kvitt bilirubinen..vann duger også:-) Problemet idag er ofte at man blir "kastet" altfor tidlig ut fra barsel, man får ikke den hjelpen man trenger til å få igang ammingen før man drar fra barsel.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #20 Skrevet 28. oktober 2007 Ikke noe bra at noen har hatt sånne negative opplevelser ang ammepress. Men jeg tror at mye av ammepresset er i egne hoder - man vil så gjerne gjøre det riktige - og amme er en del av det. Jeg tror det er viktig å godta sitt eget valg, da blir man sikkert ikke så såret når andre kommenterer det (kanskje var det ikke negativt ment, kanskje det bare var en flåsete og TEIT kommentar). Har en venninne som slet med amming. Når jeg har snakket med andre om det har jeg bare opplevd at de har vært støttende og ingen har sett ned på hun for det. Når det gjelder "ammepress" på barsel er det ikke så rart, og jeg synes egentlig det er riktig fordi: 1) barnet tåler å gå ned i vekt og ikke få så mye mat de første dagene før melken kommer. Da er det dumt å gi mme for da kommer ikke melken for fullt 2) Det er bare amming som funker for å få melk. Dermed må man amme amme amme i starten. Jeg strevde MASSE mens jeg var på barsel, mini ville ikke ta pupp (var veldig gul og dermed slapp og lite interessert. Hylskrek og skjønte ikke at tungen måtte ned og ikke opp). Men jeg opplevde det aldri som press på den måten. Jeg opplevde det bare som hjelp når jordmødrene prøvde å legge babyen til. Jeg følte det liksom mer som en felles kamp mot målet. Kanskje fordi jeg overhodet ikke følte at det var "min skyld" at ammingen ikke kom i orden - jordmødrene klarte det jo ikke, så hvorfor skulle jeg da føle meg teit.
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #21 Skrevet 28. oktober 2007 hun var ram den dama, jeg hadde aldri nok melk pga arrvev i ene brystet, melken ville ikke komme ut og det var jeg klar over før jeg fødte at nok ville bli ett problem, den dama ødela så sykt mye av de første dagene.. han lå til brystet i timer og timer av gangen og det hjalp aldri når det ikke kom nok melk...
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #22 Skrevet 28. oktober 2007 det er greit at dem bare vil hjelpe, men når man har arrvev i puppen som stenger for melka og dermed er fullstendig klar over at det ikke vil komme ut melk dær i det heletatt, hvorfor skal dem da plage både barnet og moren når det aldri vil komme ut nok melk pga det?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #23 Skrevet 28. oktober 2007 Er enig med deg AMMESLUTTPRESS er like jævlig. Tenk hvordan du føler deg, når du helg etter helg å si du ikke kan være med ut, fordi du ammer og får ikke til å pumpe. Da vet jo selvfølgelig alle de smarte vennene at det finnes MME. Men hva med oss som aldri har gitt det, og føler vi ikke har behov for det. Har blitt mast på nesten hver helg siden tulla var 9-10 mnd. Greier jeg å gi MM så holder jeg meg til det, da gidder jeg ikke gi MME i ny og ne fordi det passer meg. Passer det meg en gang, så blir det sikkert lettere neste gang. Jeg har ammet i over ett og et havt år og jeg er stolt av å ALDRI ha gitt MME. Synes enhver får gjøre som de vil, men ikke kom å si at de bare er ammepress for da vet dere ikke hva dere snakker om!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #24 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg ammer! har tømt en abcess på 3 ganger 3 cm og ammer likevel. Var litt tungmelka på det brystet i starten , men det har gått seg til. Dette skjedde med førstemann, hadde konstant brystbetennelse i snart 4 mnd før jeg fikk fjernet abcessen.Ammet da til babyen var 15 mnd etterpå. Nå ammer jeg mitt andre barn som nå er 9 mnd.Ellers så går det fint an å amme på bare 1 bryst, tenk på de som ammer tvillinger:-)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #25 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg er helt enig med deg. Har ikke ammet noen av mine barn. Vi fikk det ikke til. Er ikke lei meg for det. Har snakket med mange. Og er vi egentlig så sikker på at mm er det beste lenger. Vet vi hav morsmelken vår egentlig inneholder? Hva med alle ytre påvirkninger. Det er jo snakk om farlige matvarer, forurensing, miljøet og utviklingen. Er vi helt sikker på at ikke noe av dette påvirker morsmelken. Ikke vet jeg bare tanker jeg har hatt. Heller ikke for å unnskylde at jeg ikke ammer. Hadde jeg fått det til hadde jeg gjort det. Har også snakket emd en kiropraktor og han mente det at grunnen til at man vil at vi skal amme er også fordi vi må skifte side som barnet suger på. Det er ikke alle som gir flaske som gjør det. Det er noe med stimuleringen av øye, øre på begge sider. Så alle dere flaske mødre bare husk og skifte side av og til. Lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå