Gå til innhold

Henviser til McDonaldstråden:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det fins masse fin mat i vanlige butikker også, du må ikke gå på fisketorg og hos slakter.

Det ER faktisk mulig å handle mat og tenke litt over hva man faktisk kjøper...og dermed unngå de store internasjonale selskapene med svin på skogen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjølv om kanskje maten du et på McDonald's i Noreg er produsert på vanleg, norsk måte (treng ikkje vere etisk av den grunn, ser med gru på korleis Prior behandlar "kyllingane" sine til dømes) så vil eit besøk der likevel føre til meir pengar i lommar på det globale McDonald's-konsernet. Som har mange svin på skogen..

I alle land driv også denne kjeden ei aggressiv markedsføring retta mot born, blant anna med dei hersens plastleikene dei har i happy meal'en. Uansett kva land den er produsert er det BOSS BOSS BOSS. Og ikkje særleg bra for miljøet.

Skrevet

Det er samme i alle land. Råvarene produseres i de landene restaurantene ligger sammen med annen matproduksjon. Hva er problemet?

Skrevet

Dum&deilig....

Du skjønner da hvordan maten på maccer blir produsert...

Først lar de små barn hogge ned store deler av Amazonas, for så ta alle kuene dems, slakte dem, selvfølgelig er det de små barnehendene som gjør alt arbeidet. Slik at det kan bli fraktet til USA, der Maccern konsernet sitter og gnir seg i fingrene hver gang det tikker flere $$$ inn. Så blir jo selvfølgelig kjøttet fetet opp med ekstra fett, før det blir satt på et fly til europa og fordelt rundt omkring til forskjellige land. Når det ankommer Gardemoen blir det lastet inn i Maccern lastebilene, vi har vel alle sett dem kjøre rundt eller?! Og levert til maccerne i Norge.

For selvfølgelig bruker ikke McDonalds varer fra hvert enkelt land...

Skrevet

Ja, jeg gir opp, for dere skjønner jo uansett ikke poenget. Om maten HER er produsert i Norge rettferdiggjør ikke at selskapet driver med all dritten sin andre steder i verden.

Men for all del, klem skylappene enda litt tettere inntil hodet, og kos dere skikkelig ;)

Skrevet

Ahhhhhh, er det sånn det foregår.... Beklager feilinformeringen min i sted;-p

Skrevet

Herregud bebbisjenta, så ufattelig trang du er i nøtta.

Skrevet

Jeg forstår godt poenget ditt Carnivale. Jeg synes det er flott at du og mange andre har prisipper angående dette. Likevel synes jeg at det virker mot sin hensikt når type språkbruk som drittfirma osv blir benyttet. Øsker bare å få satt det litt i perspektiv, da du var rimelig ekstrem i din beskrivelse av globale ( og kapitalistiske ) firma.

Skrevet

Carnivale:

Kan ikke du fortelle hvordan du tror og mener maten og alt annet der er da?

Skrevet

Kjære stinky min, tusen takk for inherdig googling av McDonalds fakta slik at vi fikk lagt myten om 5000-kaloriersmenyen død;-p

Skrevet

Lizzy om du leser alt Carnivale har skrevet, har hun forklart seg meget godt.

Jeg har hvertfall ingen problemer med å forstå.

Skrevet

Gå på mcen å kjøp deg en mc beefy som er 100 prosent rent kjøtt..Herregud for noen kjerringer her inne.. Det er hundre ganger værre å spise røkte kjøttpøser fra Gilde med potetstappe på siden enn å gå på mcdonalds!!!

Skrevet

og samtidig kan jeg jo si at ronald mcdonald gjør utrolig mye fint for feks syke barn og sykehus... når jeg bodde i usa så bodde jeg rett ved the ronald mcdonald house i buffalo.. der fikk foreldre av syke barn bo tilnærmet gratis mens barnet lå innlagt på sykehus...

men..jada.. alt fra mcd er evil.. selvom jeg snakket med mange av beboerene der som var vanvittig takknemlig...

Skrevet

Jeg boikotter på ingen måte internasjonale kjeder og merker. Men jeg boikotter McDonald's, fordi de utgjør en så helt fantastisk kombinasjon av etisk ekkelhet og matmessig søppel. Hvorfor i alle dager skulle jeg akseptere at barnehagen, som er departementspålagt å fokusere på sunt kosthold, tok med ungen min på noe som er så ernæringsmessig ufyselig at det ikke ville falle oss inn å spise der privat?

Vi går ut og spiser på vanlige restauranter, heller sjelden på kjeder. Vi forsøker å handle så etisk akseptabelt som mulig, selv om vi ikke går til ekstremer for å få tak i f.eks rettferdig handel-produkter dersom disse er svært vanskelig tilgjengelige. Verken pizza fra Peppes, baguette fra Big Bite (skjønt disse kan da virkelig gjøres sunnere enn eksemplet "loff med chicken curry") eller kneippbrød og syltetøy inngår i kostholdet vi tilbyr ungene.

Jeg står glatt ved at for en barnehage å legge opp til McDonald's-besøk for ungene antyder inkompetanse i jobben. Om andre ønsker å fore ungene sine junk food på fritiden driter jeg glatt i.

Skrevet

Jeg har forklart og fortalt jeg. Bare å lese litt lengre opp.

Skrevet

bea..

jada, men du skjønner det at disse "kjerringene" spiser ikke pølser, is, boller, brus eller noe som kan være usunt..

Skrevet

Lizzy og lille Natty: tåpeleg forsøk på hersketeknikk.

Er det nokon som har fortalt og greia sakleg ut for meininga si så er det jo Carnivale.

Merkeleg korleis det her på DiB alltid er viktig for dei fleste å få fram at dei gjer blaffen i alt som heiter etikk, politikk, miljøvern, ernæringsfysiologi og gode prinsipp av alle slag, og at det som er kult er å prioritere eiga nyting og enkelhet framfor alt anna.

Skrevet

Pga vondt i vilikken har jeg ikke giddet å lese hele tråden jeg...

EN Big Tasty Burger, med salaten, dressingen og hele pakka= 2000 kalorier.

Snu pappboksen nesten gang du er på maccern og se. Det står der.

Jeg sa ingenting om en meny, men jeg sa at et fullt måltid kan komme opp i4-5000 kalorier. (man leser selvfølgelig det man selv vil, men skal man pirke får man lese skikkelig, noe annet er bare irriterende)

For de fleste jeg kjenner er et fullt måltid på maccern følgende; stor burger (big tasty feks) liten burger, fritter, brus, ketchup eller pommesfrittesdressing og sundae, pai eller milkshake til dessert.

Dersom ikke milkshaken var i stedet for brus, noe som jo gjør måltidet meget sunnere.

Og dersom du faktisk tror det IKKE er akkurat så mye crap i mat derfra som jeg akkurat har sagt kan jeg informere deg om den fine lille brosjyren som henger på veggen deres, normalt over der hvor ketchupen er, som angir næringsinnholdet i samtige av deres produkter, og merkingen på selve produktene. (noe ikke alle har ennå, men det er nok på vei...)

Skrevet

Hersketeknikk? Åssen prøvde jeg å herske her a? Jeg klarte å hoppe over noen innlegg når jeg leste tråden, og så aldri det innlegget der Carnivale skrev hvorfor hun ikke likte McDonalds.

Skrevet

tillab

du må gå på mcd med noen sikkelig storspisere..... jøsses.. det som er vanlig er vel en medium meny, ikke den store med tilhørende burger, og brus. det blir ikke 5000 kcal hvordan du vrir og vrenger på det.. og du kan jo gå inn selv å se på mcdonalds.no for de har ernæringtabellen der også...

ingen som spiser både milkshake eller pai og to burgere, en stor fries og brus som regel i familien min og noen er de er til og med overvektige... (regnet med far, mor, bror, svigersøster osv)

dessuten var ikke den debatten om hvor mye et voksent menneske av fri vilje spiste på mc donalds men et barn...

du overdriver sterkt her..

Skrevet

Jeg er tydeligvis da en skikkelig storspiser selv også, for det hender jeg spiser det der også...

Og jeg informerte om næringsinnhold i forbindelse med en kommentar i den andre tråden.

Og jeg har ikke overdrevet, det står, banna bein, under esken du får Big Tastyen i, 2000 kcal.

Og dersom det er irrelevant hva min familie spiser er det nøyaktig like irrelevant hva din spiser.

Skrevet

det har du helt rett i..

men det står ikke 2000 kcal på hjemsiden dems iallefall..

Skrevet

helt rett i at det var irrelevant..jeg bare sa det, at selvom det er normalt for deg så der det ikke normalt for alle. jeg spiser som regel en cheeseburger en fries og en fanta.. Altså kan jo ikke folk akkurat si at man nødvendigvis trøkker i seg 3 dagsbehov men kcal fordi om jeg spiser på mcd en gang i blandt...

Skrevet

kjøper pølser hos slaktern vi =) Trenger ikke bli sint fordi vi ikke vil ha ungene våre på slike steder kjære deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...