Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2007 #1 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg og en venninne var på gå tur i går langs veien. Så ser vi en mor som har barnet sitt på fanget mens hun kjører bil,barnesetet står på pasasjer setet... Jenten er 1 år gammel og moren var i tillegg gravid rundt 6-7 mnd på vei. De går inn på en butikk, mens vi måtte gå videre.. Så ser vi de igjen senere på samme måte. Det skal sies at denne veien er svært traffikert og med mange farlige kryss og stygg kjøring. Vi skulle bort på helsestasjonen, og da vi kom bort dit tok vi det opp med en helsesøster. Hun spurte om alder på barnet om vi kjente dem osv. Vi sa at vi viste hvem de var, men ikke noe mer enn det. Da sa hun at hun ikke kunne gjøre noe med det, at det ikke var hennes problem, men at vi kunne selv si fra om vi traff dem en gang eller få noen vi kjente som kjente dem til å si fra. Vi ble begge så sjokkert og paff over denne tilbakemeldingen. Vi ville egentlig ringe barnevernet med en bekymringsmelding, men ettersom man ikke kan være anonym lengre,så har vi ikke så lyst til det, men samtidig så synest jeg at helsesøster burde ha sagt at hun tok det videre. Er ikke de plikt til å ta slike ting videre? Vi har bilnr deres,så vi lurer på om vi kan ringe politiet ol. Er jo ikke sikkert vi ser dem igjen og vi har begge dårlig samvittighet, spesielt dersom det skjer noe. Vi lurer på om vi skal snakke med en annen helsesøster og si hva den andre sa og si her kommer vi med en bekymrings melding også gjør de ikke noe.. Hva ville dere ha gjort og hva synest dere om denne helsesøsteren.
Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #2 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg synes du burde prøve å leve ditt eget liv....
Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #3 Skrevet 27. oktober 2007 Herregud, pass dine egne saker er min mening da... Bekymringsmelding til barnevernet...? hehe
Simselimsen Skrevet 27. oktober 2007 #4 Skrevet 27. oktober 2007 Er ikke det ulovelig da?? det går da vell an og melde fra om ulovelige ting?? Og kjøre rundt med 1-åring sin på FANGET er jo temmelig ille...Jeg er ikke akkurat den mest pertentlige, men dette var da litt drøyt....
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2007 #5 Skrevet 27. oktober 2007 Dette sier jo at dere selv ikke hadde hatt problem å hatt barnet på fanget mens dere kjørte bil og var selv gravid.. Hadde dere klart å leve med det dersom dere hadde hørt at det hadde skjedd en ulykke der barnet/a hadde blitt alvorlig skadd/drept.. Håper dere sover godt i natt... Kanskje bekymringsmeldig til barneværnet er litt drøyt, men er enig at helsesøster kanskje kunne sagt noe til vedkommende neste gang de var på kontroll. Bare sagt det generelt om barn og sikkerhet i bil eller at vi har hørt at det er mange rundtom som kjører med barna på fanget.. Da gikk det ikke på dem, men generelt...
Simselimsen Skrevet 27. oktober 2007 #6 Skrevet 27. oktober 2007 Til anonym....mente ikke at bekymringsmelding til barneværnet var drøyt....mente at det var drøyt og kjøre rundt med ungen på fanget...
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2007 #7 Skrevet 27. oktober 2007 Helsesøster kan jo umulig ha noe med det å gjøre, hun har jo ikke sett det . Kan jo liksom ikke sende videre noe hun har hørt noen si. Hadde hun hatt de på helsestasjonen og bekymret seg for noe så ja, men... Mye man skal bry seg med også.
Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #8 Skrevet 27. oktober 2007 Selvom jeg sier at man ikke skal bry seg og sende melding til barnevernet om dette - så betyr ikke det at jeg ville kjørt bil med barnet mitt på fanget.. Poenget er at vi kan ikke henge oss opp i hva alle andre rundt oss gjør..., Og om noe skjer med denne gravide damen og hennes barn, så ville jeg sovet godt om natta uansett
Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #9 Skrevet 27. oktober 2007 Nei, men jeg slyr ikke rundt i sjokk over at andre folk gjør andre ting. Jeg trenger ikke å forsvare meg ovenfor deg og det gjør ikke hun heller. Ring gjerne politiet hvis du synes noen opptrer uansvarlig i trafikken, men å få dånedippen fodi helsesøsteren ikke gidder å fly etter noen som kanskje gjør noe galt er jo helt sprøtt... (ja, jeg vet at mange av dere som skriver disse "hva alle andre gjør og det er min sak ja" innleggene overdriver noe så helt utrolig)
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2007 #10 Skrevet 27. oktober 2007 Leser at du hadde sovet godt.. Tror ikke jeg hadde gjort det selv om jeg hadde vist hvem det var. Men,så er vi heldigvis forskjellige- takk og pris for det! Ja, enig at man ikke kan henge seg oppi hva alle andre gjør rundt oss, men dette er snakk om sikkerhet og i tillegg til et barn som ikke kan si fra selv og et som er ufødt.
Solbollatilmamma Skrevet 27. oktober 2007 #11 Skrevet 27. oktober 2007 Blir litt overrasket over svarene du har fått - ellers er jo damene her veldig enige om at sikring i bil er viktig, ikke bare skal ungene sitte i eget sete, men det skal i tillegg være bakovervendt. Ifølge norsk lov skal barn være sikret i bilen, og da teller det ikke å sitte på mammas fang. Ring politiet når du ser det, er vel ikke så mye en helsesøster kan gjøre med det.
Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #12 Skrevet 27. oktober 2007 Joda, sikring av barn i bil er viktig, men man blir litt lei av disse "iiik, gjett hva jeg så en dårlig mor si/gjøre/spise i dag" innleggene...Føler dere at dere er bedre mødre av å blande dere inn i alt andre mødre gjør?
Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #13 Skrevet 27. oktober 2007 men kjære deg, ville sovet godt, ikke vært plaget av noen som helst samvittighet for ikke å sendt inn melding om hva jeg så, men ville syntes det vært forrferdelig for dem og deres pårørende hvis noe hadde skjedd så klart..
Alvepike Skrevet 27. oktober 2007 #14 Skrevet 27. oktober 2007 PÅ den ene siden så synes jeg at bekymrings melding til barnevernet er i det meste laget. Men på andre siden så er det faktisk barnets sikkerhet det er snakk om. Hva med å snakke med vedkommende det gjelder da? Og så se om det skjer noen forbedring.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2007 #15 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg føler meg ikke som en bedre mor slik du sweet amber påstår at mange tror de er fordi de skriver slike innlegg. .Alle gjør feil,det er jeg nesten 100% sikker på,men det er forskjell på sikkerhet og brudd på ting som faktisk er påbudt og "trille på tur uten lue".... Jeg gjør sikkert mange feil hver dag i andres øyner, men sikkerhet i bil, hjemmet og andre ting som er påbudt er jeg VELDIG nøye med!
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2007 #16 Skrevet 27. oktober 2007 Hva andre gjør er dessverre ikke alltid opp til oss å bry oss om. Hva en helsesøster kan gjøre er minimalt. Selv om folk får høre om noe, så kan de ikke gjøre noe så lenge dem ikke ser det. Dessuten... kan ikke være anonym hos barnevernet lengre? eh jo... beskymringsmeldignene som blir levert blir behandlet konfidensielt.. så navn blir jo ikke koblet. HS har egentlig ikke noe i denne saken å gjøre. Dere får heller bare stoppe dama neste gang, eller siden dere vet hvem det er, så antar jeg at dere også kan finne ut hvor hu bor.. dere får ta dere en beskymringstur bort til dama, og fortelle det direkte til henne... God kveld.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2007 #17 Skrevet 27. oktober 2007 Ser det er mange som svarer på innlegget mitt og mange delte meninger. Ok, jeg kan i ettertid kanskje være enig med at en bekymringsmelding til barnevernet er i meste laget, men hun andre har mer peiling på slik enn meg (jobber i helsevesenet) og mente det var nødvendig. Jeg kjenner ikke vedkommende. Jeg vet bare hvem de er gjennom andre (slik som, å han/hun er broren til han/henne). Det er jo påbudt med bilstol,bilbelte og sikkerhet i bil både for barn og voksne,så jeg synest det er rart at folk i det hele tatt tørr å utsette barnet/a sine for noe slikt og seg selv.. Men kanskje jeg bare skal la det ebbe ut til ingenting.. Men tror jeg kanskje ville ha fått dårlig samvittighet dersom det hadde skjedd noe med dem siden jeg ikke hadde gjort noe med det. Så får krysse fingrene og håpe på at det ikke skjer noe. Så jeg håper jeg aldri ser dem igjen slik eller at jeg ser andre som gjør det samme.
Faylinn Skrevet 27. oktober 2007 #18 Skrevet 27. oktober 2007 Til HI. Syns det er leit at så mange svarer så hånlig når du føler deg i en fortvila situasjon fordi du ikke vet hva du skal gjøre. Det går an å si hva man synes uten å være så utrolig arrogant når du ber om råd. Det er vanskelig for hs å gjøre noe med dette da de ikke har sett det selv. Det er jo dessverre folk som liker å si usannheter, og hvis hs skulle ringt barnevernet og sagt noe som ikke var sant.. hm. Hva med at du ringer politiet og sier hva du har sett og spør om de vil ha bil nr? Det er de som kan gjøre noe med lovbrudd. Hvis de ikke vil notere seg det, så har du hvert fall gjort noe og kan sove godt. Jeg har sett flere tilfeller av barn som ikke er sikret i bil, som oftest innvandrere som kanskje ikke har fått med seg hva som skjer i en kollisjon? Eller hva vet jeg. Jeg har aldri prøvd å ta noe bilnr, for jeg er redd det ikke nytter å ta det den veien. Hvis folk ikke er enig i at det er smart å sikre barna sine, er jeg redd for at de sikrer dem i et par uker etter politi eller andre sier ifra, også dropper de det igjen. Vi får bare håpe alt går bra med disse uskyldige barna. Følg magefølelsen din!
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 27. oktober 2007 #19 Skrevet 27. oktober 2007 Enig med marianne 75!
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2007 #20 Skrevet 27. oktober 2007 Takk Marianne 75 for at noen forstår hva jeg mener og hvordan jeg har det. Dette er ikke innvandrere, men etter det jeg vet vanlige oppegående mennesker. Var en god ide å snakke med politiet. Da har jeg som du sier gjort noe og tror jeg har bedre samvittighet enn å ikke gjøre noe. Så mandag får jeg ta en tur på politikontoret/ringe dem og høre hva de har å si...
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2007 #21 Skrevet 27. oktober 2007 Synes det er bra at vi følger med hverandre litt jeg. man skal selfølgelig ikke ta av for den minste lille ting. Men det som sagt for sent å reagere når skaden allerede har skjedd. Bedre føre var:o) Blir litt overasket over hvor mange som mener alle må kun passe på seg selv og ikke blande seg borti andre. men av og til er det jo faktisk kun til barnas beste man gjør det og gudene måtte vite hvor mange triste skjebner som ikke hadde vært "reddet" om vi ikke brydde oss og kunne rope ut for de som ikke kan si det selv(nemlig uskyldige barn).
jordbærsjokolade Skrevet 27. oktober 2007 #22 Skrevet 27. oktober 2007 "Dette er ikke innvandrere, men etter det jeg vet vanlige oppegående mennesker" Eee, hæ?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2007 #23 Skrevet 27. oktober 2007 UPS, det kom feil ut. Var ikke ment slik som det ble skrevet.. Invandrere er på lik linje vanlige oppegående mennesker de og,så jeg beklager på det dypeste at det kom feil ut! Skulle stå, er ikke invandrerefamilie...
jordbærsjokolade Skrevet 27. oktober 2007 #24 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg leste gjennom en gang til og resonerte meg frem til at ikke var ment slik likevel:) Det så bare veldig stygt ut med en gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå