Gå til innhold

aaaalt for tidlig med grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det altfor tidlig å gi lillemann en liten smaksprøve med grøt? han er 3 mnd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var da jeg begynte. Startet med smaksporsjon etter ammingen før leggetid i 20 tiden

Skrevet

Min mening er at det er litt tidlig. Selv begynte jeg smått m smaksprøver da tulla var 4 md. Det jeg legger merke til er at hun jobber mer med å få bæsja nå. Må gi maltekstrakt og svisker i tilegg, noe som ikke var nødvendig før (fullammet)

Dersom det ikke er noen veldig god grunn for det, så ikke stress med å begynne

Skrevet

Ikke nødvendig når de er så små. Om han ikke trenger mer mat da selvfølgelig......

Skrevet

Det skal gå bra, svigermor starta da gubben var 2 1/2 mnd, jeg var 3 mnd.

(Dessuten ... dersom du gir bare mme kan det være at avføringen blir lettere med litt grøt!)

Hvilken grøt tenker du å gi? Jeg har en på 3 mnd, men kan ikke huske å ha sett grøt for så små i butikken. Lager du selv?

Skrevet

Så lenge man fullammer trenger de ikke grøt før de er nærmere 6 måneder.

Skrevet

Mange som ikke fullammer vet du. HI sier ingenting om amming eller flaske, så dette kan være et relevant spørsmål for mange!

Skrevet

Vi begynte da hun var 3 måneder og ei uke, etter anbefaling fra helsesøster. Hun drakk altfor mye mme, og plagdes med magen på grunn av det. Vi begynte med Holle hirsegrøt, og hun ble bedre i magen, samt at mme-forbruket gikk ned.

Så hør med noen som vet istedet for noen som tror. Helsesøster vet sannsynligvis bedre enn vi gjør her :)

Skrevet

DIVA MUFFIN: Jeg er sjokkert over at du bare kan legge til grunn at en tilfeldig helsesøster vet bedre enn det du gjør.

Men det må være fantastisk deilig å ha slik uforbeholden tiltro til autoriteter og helsevesen.

What a bliss. Helt til det går helt galt. Da ser man at det kunne vært en ide å tenke selv.

Skrevet

ANONYM 17:17!

Merkerlig innlegg fra deg. Det er jo sånne som deg som med autoritet melder at det er for tidlig å begynne med grøt før 4 mnd (evt. 6 mnd). Veldig mange som faktisk begynner litt tidligere enn anbefalingene gjør faktisk det. Tenker selv altså...

Nå skal jeg gi min lille grøt. Og h*n er ikke mer enn "nesten 4 mnd". ;-)

Ha en fortreffelig lørdagskveld!

Skrevet

Nå synes jeg egentlig at 4 mnd også e litt tidlig med grøt, selv om vi også begynte da.

Vesla vår tok nemmelig en hel grøtporsjon, og var ikke mett før 300 ml mme etter grøtporsjon.

Men dette er helt individuelt!

Og dessuten er det ikke alltid HS har rett, DU kjenner DITT barn best, og så lenge du føler det er RIKTIG og ikke for lettvindthetens skyld, så sier jeg bare:

GO FOR IT!

Skrevet

Til anonym 15:50 som skrev:

"Så lenge man fullammer trenger de ikke grøt før de er nærmere 6 måneder."

---

Jada.. hvis man har anledning og ork til å amme hver time, HVER natt, kanskje annenhver time om dagen, og samtidig klarer å være en god mamma for barn nummer 1, som er 3 år, samtidig som man får unna alt husarbeid aleine, fordi mannen er mye borte med jobben, så er det klart man kan vente til barnet er 6 mnd med grøt.

Er du foresten utdannet innen barnelære ? Siden du så bastant kan skrive at de ikke trenger noe mer en kun m.melk første 6 mnd ?

Du begrunner jo ikke svaret ditt med noe... og da er det lett for de usikre å tro at slik skal det være !

Jeg velger "den lettvinte løsningen", å være en så god mamma som jeg klarer under de forutsetningene jeg har, og gir nå gutten på 3.5 mnd en 1 ts grøtpulver om kvelden.

På den måten får jeg nå litt mer enn 3 timer søvn om natten, slik at jeg ikke går på en smell fordi jeg blir utslitt.

Noen ganger må man ikke KUN tenke barnets situasjon, men prøve å finne en "vinn-vinn" situasjon som BÅDE barn OG mor kan leve godt med !

Beklager langt innlegg, men er litt lei av så bastante kommentarer om at "alle" kan fullamme til 6 mnd.

Ja, hvis vi KUN kan amme, og bare det, så går det nok fint.

Men i dagens samfunn har vi som regel andre oppgaver enn å bare ta oss av babyene også ! ;-)

Skrevet

takk for mange svar!!:)

fullammet han helt til for ca 14dager siden... van var supersutrete etter å ha spist begge brystene, så jeg begynte med mme i tillegg og han ble en helt annen gutt! så blid!:) vså jeg tenkte bare jeg skulle prøve... han er en stor gutt som sikkert trenger mye mat;) han fikk et par teskjeer grøt i stad og var kjempefornøyd!:)

hilsen HI

Skrevet

maisgrøt forresten... utblandet i morsmelk:)

Skrevet

HVA FEILER DET EGENTLIG DERE SOM STARTER MED GRØT SÅ TIDLIG??? eR DET SÅÅÅÅÅÅÅ J....... VANSKELIG Å VENTE TIL DE ER 4 MND IALLEFALL???????????????????

BLIR HELT MATT JEG

Skrevet

Uff, anonym 20:07, jeg har den troa at mor vet hva som er best for barnet sitt!!! Sjelden at noen vil barnet sitt noe vondt. Herregud, det er mange unger som har levd på grøt tidlig. Bedre enn ei utslitt, deprimert mor!!! Så bare bli matt du, djeeezzz, da har du jaggu få problemer!!

Skrevet

Ja, jeg kunne jo heller foret ungen min feit på mme. Kanskje vi hadde vært så heldig å få en nyrekollaps på kjøpet også :)

Hva som hadde vært verre enn det får være opp til deg å avgjøre, feigskit 17.17

Skrevet

Hei hei:)

Det var jeg som var den bastante "fullamme i 6 måneder":) Var litt kort og anonym i innlegget for å lage litt debatt og så hadde jeg det travelt.

Selvsagt mener jeg ikke at alle kan/bør/vil/skal/eller må fullamme. Det er noe som en må kjenne på selv, og vurdere utfra hvor lett en synes ting glir, temperamentet på babyen osv.

Det jeg MENTE å si var at barnet (som oftetst) får alle sine behov for næring dekket gjennom morsmelka. Så hvis ikke behovet melder seg av andre grunner kan en godt bare gi mm frem til minsten er nærmere 6 mnd.

Nå er jo babyene forskjellige både i temperament og behov, så kan hende junior ikke roer seg med bare morsmelk. Da er det selvsagt greit å prøve med litt grøt eller velling.

Siden jeg har 6 barn har jeg også 6 forskjellige erfaringer. Med førstemann var det mme og grøt fra 3,5 mnd. Da var jeg utslitt og lei av pumping, og tårer både på meg og babyen:)

Deretter nr 2 fikk pupp i 6 måneder og grøt fra ca 4,5 mnd. Det er kun de to siste barna som har blitt introdusert for grøt etter passerte 5-6 måneder.

:) Ha en fin fin kveld.

Skrevet

hehe må nesten le litt... Folk hisser seg opp for det ene og det andre...

Men hvis ungen din er fornøyd med å få mm så ville jeg anbefalt og ventet... Selv om det er anbefalt å fullamme i 6 mnd så er det mange unger som trenger mer mat før den tid.

Ingen barn er like. Så hva som er rett for ditt barn må du finne ut av selv og søke råd av HS.

Men å stresse med å begynne tidlig fordi man syns det er spennende å prøve syns jeg kanskje ikke er så lurt. Det er jo en grunn til at det anbefales å vente litt lengre ihvertfall.

Og har du for lite mat nå så gi heller litt mme innimellom.

Skrevet

Mor vet desverre IKKE alltid best, da hadde det IKKE vært barn som lider overlast i en eller annen form

Skrevet

Det er desverre altfor mange mennesker her inne som gir babyen grøt etc før de trenger det fordi de synes det er så stas/festlig å gi babyen mat. Jeg vet ikke om det er tilfellet ditt men jeg synes 3 mnd høres vell tidlig ut mht fast føde.

Skrevet

Jeg har ikke fått med meg at det er så mange her inne som gir mat til babyen for moro skyld.

Hvor har du det fra?

Skrevet

Jeg ble nå rådet av helsesøster om at jeg kunne gi litt grøt på kvelden selvom jeg har masse melk. Dette fordi Lillegutt sover så korte strekk pga blir fort sulten (JA, han spiser seg mett). Har foreløpig ik fulgt hennes råd. Men poenget;Skjønner ik at folk kan være så bombastiske og skal mene ditt og datt om hva andre skal gjøre med barna sine Om en stakkars sjel spør om råd skal man jaggu bli omtrent skjelt ut med bruk av caps lock og mange utropstegn (er det sånne som dere som sitter og spionerer med kikkert på naboen og henger dere veldig opp i andres liv og laden eller..hehe)

Skrevet

nok en gang begynner folk å blande seg inn i hva andre gjlr,..ah,tenk på dere selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...