Gå til innhold

Jeg er helt skremt over hva gravide spiser...

Anbefalte innlegg

Skrevet

alle velger selv hva en vil putte munnen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud for en diskusjon. Er så veldig enig med HI, mitt barn skal få den aller beste starten jeg kan gi det.

Tror at de som roper så høyt om at gravide er hysteriske bare er veldig irriterte på seg selv fordi de ikke greier å ha selvdisiplin nok til å holde seg unna ting de selv vil spise og drikke. Eller så er de bare veldig selvsentrerte.

Selvfølgelig kan folk gjøre som de vil, er bare veldig glad for at jeg ikke er den som tar noen sjanser i forhold til fosteret.

Og ja, folk vokste opp før selv om de gravide spiste og drakk hva de ville. Heldigvis har forskningen kommet så langt at vi i dag VET hva vi bør holde oss unna.

Skrevet

før i tia forska dæmm itj på nå..å da va alt ok...å dæmm sunne friske barn da å ....

Skrevet

Gjør som du vil.

Hadde ihverfall aldri tilgitt meg selv om noe skulle skjedd med barnet mitt og jeg visste jeg ikke hadde gjort absolutt alt for å forhindre det.

Vi snakker om 9 måneder her.

Skrevet

jeg holder meg unna det som skal være så skadelig....

Skrevet

Jeg må bare le av at av alle disse innleggene så er det kun 3 stk som faktisk er voksne nok til å ikke skjule seg under anonym nicket... ****hehe****

Skrevet

Jaja. . . . . . . Jeg tror at alle gravide vet at alkohol og svangerskap ikke hører sammen. MEN, som noen andre sa . . . Før i tiden, var det noen som ropte høyt om det da? Bare spør:) en annen ting- jeg har ei venninne på island, og der er det ikke forbudt å drikke under ett svangerskap,og når de har født får de ofte en cognac på sykehuset. . . . Og jeg har ikke hørt noe om at det er mere skader der enn her i norge. Men bare så det er sagt,jeg forsvarer IKKE alkohol under svangerskapet!! Totalt avholds selv, og skal aldri smake Dråpen så lenge jeg bærer ett barn inni meg:) jeg tror,sunn fornuft,i forhold til mat, det er DET som er sunt:) nyt graviditeten . . . .nyt mat. . . Nyt god drikke. . Uten alkohol. . . . Spis stekt kjøtt,men om det går vært frossen't i minimum to døgn går det bra å spise kjøtt som er litt rødt inni. Da er evt bakterier drept:) NYT livet alle damer, lev normalt og unngå hysteri . . . . Det er DET som er mest farlig . . . Tror jeg:)

LYKKE TIL ALLE SAMMEN:)

Skrevet

Noen her sa at jordmora hadde sagt at D ENESTE man skulle holde seg unna var sushi... Leste nettopp på matportalen .no at d var helt trygt om du lagde d selv og var nøye med hygienen...

Jeg er forresten helt enig med HI!!!!! Men for all del gjør som dere vil, bryr meg ikke hva andre gjør, men d betyr ikke at jeg ville utsatt mitt barn for d...selv om d er mikroskopiske sjangser!!!

Hva er forresten FARLIG med at jeg ikke vil spise rødt kjøtt og salami?? For d er jo d dere mener er hysteri...D lurer jeg på, ingen som blir skadet eller dør av at jeg ikke spiser salami på 9mnd. D er faktisk ikke så viktig for meg. D barnet jeg bærer i magen er viktig for meg!!!!!

Skrevet

Er helt enig med deg! Kan ikke forstå at noen klarer å utsette babyen for slike ting som kan være skadelige. Vet forresten også om flere unger med ADHD, som hadde mødrer som drakk i svangerskapet.

Og at noen mener det er hysterisk å unngå visse matsorter som ikke er anbefalt gravide, forstår jeg ikke.

Selv synes jeg det er uansvarlig å ikke følge rådene. Man risikerer jo faktisk å skade ungen sin..

Selvfølgelig har også jeg hatt lyst på både blodig biff, og rødvin i svangerskapet, men jeg styrer unna - selvfølgelig! Jeg har valgt å få barn, og da er det min plikt som forelder, å gjøre det som står i min makt, for at barnet skal ha det bra. Kan det virkelig være så vanskelig????

Skrevet

Hvis Anonym rett over her, leser innlegget skikkelig, så ser hun vel at HI skriver om at en ikke gir de fødte babyene kumelk, honning da det er skadelig for dem.

Skrevet

Hva er det som er så liten voksent med å gjemme seg bak anonymknappen? Jeg forklarte hvorfor i første innlegg, og jeg regner med at flere av de anonyme har samme grunn: De har venninner her inne og vil ikke fremstå som "pripne", for det er nettopp slik vi fremstilles.

De som ikke har kjente her inne er jo uansett anonyme back nicket sitt ...

Jeg var på en samling for ikke lenge siden der vi var flere gravide eller nylig mammaer - vi var vel ca 10 der. Av alle var vi kun TO som var totatavholds på alkoholen! De andre bare kikka dumt på oss to og smålo litt av hvor "hysteriske" vi var, så jeg valgte å ikke si så mye mer om det den kvelden... Det verste er at de som hadde fått barn brukte unnskyldningen "det gikk bra med min", men HALLO: det er babyer! Det vet de jo ikke!!

To av jentene som tar seg et glass er til og med døtre av leger, og hun ene av de to drakk flere glass under svangerskapet og sliter nå med 2 adhd-skolebarn og en prematur gutt... Jeg skjønner bare ikke at det skal være så vanskelig å la være...

Det jeg synes er så rart er at vi følger jo legens råd på alt annet, ikke sant? Hvorfor trosse på matinntak bare fordi "vi vet best" og "man skal jo kose seg", "det gikk bra før" osv...!?

Når babyen er ute vil man ikke drømme om å skade det nydelige, lille barnet...

Jeg mener ikke at alle som spiser salami skader barnet sitt, men jeg har sett hvilke skader det kan gi (min kusine), og jeg trenger ikke spise salami på 9 mnd...

Det er hele poenget mitt.

At noen ler av disse "hysteriske" gravide sier bare litt om hvilken egoistisk tid vi lever i... Det er veldig trist, synes jeg, at egne behov går foran barnets...

MEN: Gjør som DU vil! Det er ditt barn og du som må følge opp om barnet ditt gjør det dårlig på skolen...

Jeg vil i alle fall ikke ta noen sjangser på MITT barn, det skal få den beste start på livet det kan få :o)

HI

Skrevet

Jeg støtter deg HI.

Jeg synes egentlig det er leit å bli stempla som hysterisk fordi jeg ikke vil ta sjanser med mitt barns helse.

Jeg lever egentlig helt normalt. Det er bare noen ting jeg ikke spiser og drikker i 9 mnd, og det synes jeg er helt uproblematisk.

Begrepet hysteri har opp igjennom historien blitt brukt for å holde oss kvinner nede og umyndiggjøre oss - derfor er det ekstra leit å se her inne at det kanskje er noe i ordtaket at "kvinne er kvinne verst".

Jeg tenkte endel på denne "debatten" i går kveld, og jeg har kommet fram til noe som kanskje gjør meg upopulær, men som jeg står inne for.

Som gravide mødre har vi et stort moralsk ansvar for mennesket som vokser inne i oss. Et menneske som er helt prisgitt oss og det vi foretar oss.

Jeg mener dette ansvaret fratar oss retten til å "putte i munnen" det vi vil.

Art det rett og slett ikke er vår rett.

Vi eier ikke dette barnet.

Jeg har også tenkt litt rundt dette at vi bare skal passe seg selv så kan andre gjøre det de vil.

Selv opplever jeg en helt ny tilnærming til barn som førstegangs gravid.

At barn er verdifulle og skal passes på.

Jeg klarer ikke å stille meg likgyldig til at en person med viten og vilje gjør ting som kan være direkte skadelig og få store konsekvenser for et lite barn.

Er vi så raskt på vei inn i et samfunn der vi bare bryr oss om oss selv?

Jeg har heller ingen rett til å dømme andre. Men hvorfor tenker vi ikke om svangerskapet på samme måte som annen omsorg?

Hvis naboen ikke tar vare på barna sine ville vel de fleste reagere?

Skrevet

100% enig med HI og anonym lørdag 11.53.

Og - som noen pekte på over her: Det gikk faktisk ikke like bra med like mange "før i tiden". Antall dødfødsler og spedbarnsdød har gått kraftig ned, ikke bare de siste 100 årene, men også de siste 10-15 årene!

Skrevet

men sånn som meg da...som har pratet med både jordmor og lege...

og de har sagt at de er ikke noe en skal holde seg unna, (såklart alkohol og tobakk) ???????

hva skal jeg tro på? synes det er så mye frem og tilbake...

har selv snakket med en lege, som har sagt at det florer med myter blandt legene at de tror på alt tilslutt...uten at det er dokumentert og forsket på....

blir litt forvirret jeg...

Skrevet

Jeg har heller ikke fått klar informasjon av jordmor og lege på annet enn at jeg ikke skal ta smertestillende (kun Paracet), alkohol og tobakk, men jeg tenker at som gravid har jeg opplysningsansvar for min egen del - og aller helst for barnets del!

Derfor forholder jeg meg til det som kommer frem av nyere forskning - noe bl.a bladet "Gravid" skriver om - og som kanskje ikke legen min har lest engang...

Jeg jobber selv på legekontor og vet at legene ikke alltid klarer å holde seg oppdatert på det siste, og i alle fall ikke fastleger som skal holde seg oppdatert på ALLE temaer om denne kroppen vår ;)

Nei, ansvaret er vårt - og det ansvaret akter jeg å ta!

Helt enig med deg som skriver at vi har ansvar også for andres barn - selv om de er i magen, men det er fryktelig vanskelig å si fra. Jeg prøvde å si noe da jeg satt sammen med to gravide venninner i sommer som begge drakk et glass alkohol, men ble ledd rett opp i trynet og følte de så på meg som en brysom veps det var om å gjøre å få til å tie...

Begge disse jentene er oppegående og "smarte", derfor blir jeg ekstra sjokkert over deres høyst bevisste valg ...

HI

Skrevet

Jeg opplever og at enkelte leger, og jordmødre ikke er helt oppdatert på enkelte områder. De svarer ut i fra hva de tror, og det er ikke alltid fakta. (spurte feks legen min ang hvilke barnesykd jeg burde "holde meg unna", og han svarer KUN røde hunder. Trengte ikke tenke på vannkopper ol. Finner deretter på Bim + google, at både vannkopper, og femte barnesykd kan være skadelig for baby i magen!!! Bare et eksempel)

Jeg velger å stole på folk som har skikkelig ekspertise på områdene, og da i dette tilfellet velger jeg å følge matportalen, men også min jordmor sier det samme, og har rådet meg å følge matportalens råd.

Ellers så vet jo "alle" at røyk, og alkohol er skadelig, så hva enkelte leger skulle TRO om denne saken, ville jeg ikke hørt på.

Og om noen skulle mene noe annet, så velger iallefall jeg å være føre var, og på den sikre siden - og er ikke hysterisk i det hele tatt :o)

Skrevet

Et eksempel på at jordmor/lege ikke er helt oppdatert: Jeg har lest på en del apotekreklamer i det siste om hvor viktig det er å ta folat, og alle rundt meg og her inne sier jo også det.

Da jeg nevnte for jordmor at jeg tok det, sier hun bare: "jaja, kosttilskudd er sikkert bra, men hvis du spiser riktig behøver du ikke ta noe kosttilskudd i det hele tatt".

Ikke ett ord om hvor viktig folat var, altså....

HI

Skrevet

Uff, det var merkelig.

Min lege og jm stresset dette ganske klart - siden de har sett en så stor nedgang i antallet barn født med ryggmargsbrokk etter gravide blei flinkere til å ta folat.

Sosial og helsedirektoratet kjører en stor kampanje på alkohol og gravide nå. Helsides annonser i mange aviser.

Her er link til siden:

http://www.shdir.no/gravid

http://www.shdir.no/gravid/alkohol_og_andre_rusmidler/

Kampanjen går på at det hele tida har vært klart at store mengder alkohol skader barnet, men at de nå ser at også små mengder kan gi skader.

Et apropos til venninnene dine kanskje?

Skrevet

FOR 20 ÅR SIDEN VAR ANTALL DØDFØDTE DOBBELT SÅ STOR SOM I DAG.

For 50 år siden var den enda høyere. Sjekk bare www.ssb.no

Gjennomsnitlig levealder har også økt. Ved å følge legenes råd i dag er vi tvert i mot med på å lage en generasjon som lever lenger...

Skrevet

FOR 20 ÅR SIDEN VAR ANTALL DØDFØDTE DOBBELT SÅ STOR SOM I DAG.

For 50 år siden var den enda høyere. Sjekk bare www.ssb.no

Gjennomsnitlig levealder har også økt. Ved å følge legenes råd i dag er vi tvert i mot med på å lage en generasjon som lever lenger...

Skrevet

til anne* og alle andre besservissere når det gjelder alkohol...

tenk på alle de som ikke fant ut at de var gravide før etter 1mnd eller 2. Mange av dem har sikkert drekki, røyka osv.....Hva gjør man da?! Leger sier at det ikke er noen krise, ok? Man skal jo selvfølgelig ikke fortsette med det, men tenk på det.....

blir dessuten kvalm av alle som skal være så jævla perfekte og vet alt....

Skrevet

uff...

er helt enig med anonym som skrev dette innlegget... synd alle kranglefantene fra 1 trimester har kommet etter inn hit..

dere skal faktisk oppdra et barn, så bli voksne!

Skrevet

Selv er jeg letta over å lese at det faktisk er endel her inne som har de samme synspunktene på alkohol som jeg har.

Blei nesten bekymra et øyeblikk.

synes du skal lese igjennom anonym 11.52 lørdag sitt innlegg. Hun stiller noen gode spørsmål som ikke går på krangling i det hele tatt.

Det som er derimot trekker opp temperatur og som irriterer endel er å bli stempla som hysteriske fordi de bruker tid på å sette seg inn i kropp og helse... er det rart?

Synes det er helt naturlig å reagere på det.

Innleggene som hører hjemme på krangle er alle de som med vilje misforstår HI sitt innlegg, og som kaller fornuftige jenter for hysteriske.

Det hører egentlig ikke hjemme noen steder.

Selv er jeg nesten 3 trimester nå, og blei nesten litt redd av noen av innleggene her, men ser meg ikke som kranglefant for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...