Gå til innhold

Jeg er helt skremt over hva gravide spiser...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har svart på ett par innlegg om mat inne på aprilklubben. Velger å være anonym da jeg har venninner her inne...

Jeg skjønner bare ikke at egne behov kan gå foran barnets behov? Når du får babyen i armene vil du vel ikke drømme om å gi det alkohol, honning, kumelk osv? Du vil vel barnet ditt det beste?

Jeg har altfor mange venninner som tar seg et glass vin eller øl innimellom og sier at "det gikk bra med forrige", men hvordan vet de det?! Konsentrasjonsproblemer ser man ofte ikke før barnet begynner på skolen... Ei venninne som alltid drikker noen glass under graviditet har fått to premature. De to eldste har kraftig adhd. Han minste er for liten enda, men hver gang jeg ser den lille premature gutten får jeg vonde bilder av moren som drakk vin i sommer... At det skyldes alkoholen skal jeg ikke påstå, men hvorfor ta noen risker?

Og rått kjøtt: selv om du var så heldig å ikke bli smittet av toxo forrige gang, betyr det ikke at du er så heldig nå.... Min tante ble smittet og fikk et barn med utrolig mange ytre og indre skader. Barnet døde etter ett år, da hadde hun bare lagt på seg noen få hundregram ...

Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig. Mitt barn skal få den beste start på livet det kan få, og mine egne, egoistiske behov skal komme i siste rekke! Her smaker jeg ikke en dråpe alkohol engang, og salami kjøper jeg ikke lenger, samme hvor lyst jeg har på det!

Var i et selskap som serverte roastbif her en dag. Hadde veeeeldig lyst på, men jeg tok det selvsagt ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er enig med deg! Og det handler ikke om å være hysterisk. For spurte noen om noe en gang, fikk høre jeg var hysterisk, noe jeg ikke er. Tenker på barnets beste. Har en slektning som ble smittet under svangerskapet. Og ungen ble født ganske tidlig. Hun var kjempeheldig som i dag lever godt med plagene hun fikk. Ingen kan se det på henne. Så jeg passer på at jeg ikke spiser noe som kan være skadelig for babyen, og har ikke tatt en dråpe alkohol i svangerskapet.

Skrevet

Helt enig! Jeg tenker også veldig på hva jeg har meg og prøver og være sunnest mulig. Elsker spekemat, men rører det ikke og det kommer jeg heller ikke til å gjøre før hun er ute. Men kumelk- melk er da vel ikke skadelig?? Det er da vel heller bare sundt. Hva med alle meiereiprodukter det er kumelk i da? :)

Skrevet

Du er ganske feilopplyst HI... Meieriprodukter er anbefalt til gravide. Kalsium trenger vi. Og babyen. Honning er heller ikke skadelig. Mye sunnere enn sukker. Det samme gjelder jordbær,kål og hva ellers for slags myter som vanker der ute..

Husk at det vi velger å spise er til slutt ett eget valg. Og ikke noe du har noe med egentlig. Det var en debatt her forrige uke ang spekemat. 2 stk som hadde fått bekreftet via epost fra Gilde at Norsk spekemat ikke var skadelig,da alt kjøtt var fryst først. Og når det gjelder rått kjøtt, så er jeg til en viss grad enig. Men husk at det er på utsiden bakterien sitter. Jeg for min del klarer ikke spise kjøtt som er helt gjennomstekt, brekker meg. Ikke renner det blod,men den har en viss rosa kjerne. Ufarlig sa jordmor.

Du får dra denne litt lenger. Jordmor sa faktisk til meg at man ikke skulle spise for mye leverpostei,siden lever kunne være giftig i store mengder. Skjønner du? Alt handler om å være opplyst og å vise moderasjon.

Vi er faktisk gravide. Ikke syke. Men sånn virker det noen ganger. Helst skulle de fleste gravide vært låst inne i hver sin boble og få maten renset og sanert først.

Husk hvor mye miljøgifter du får i deg via kjøtt og grønnsaker? Det er ikke lite! Men det er nettopp det,at du kan ikke tenke sånn. Da kommer du til slutt å dø av sult mens du er gravid. I gamle dager var det ordtak som sa at når du var gravid,skulle du spise det du ville ha for det trengte kroppen din. Det er faktisk ikke farlig å leve selvom man er gravid..

Skrevet

Maten er det så som så med synes jeg,men alkohol å tobakk DET er det INGEN som trenger,iallefall ikke den lille i magen som ikke har stemmerett enda.........mat må vi ha ellers dør vi!!!!!!

Skrevet

Enig med anonym over meg når det gjelder meieri produkter! Drikker melk hverdag, minst en halv liter! Og spiser masse andre meieriprodukter med god samvittighet for den lille inni meg!Og skal vi kutte ut all maten som er "farlig" kan vi snart ikke spise noe!

Skrevet

HI har vel ikke sagt at kumelk er skadelig for gravide, ihvertfall oppfattet jeg det ikke sånn. Hun gir eksempler på ting (honning, kumelk, alkohol) man ikke ville gitt den nyfødte babyen sin, fordi det kan være skadelig. Altså oppfattet jeg at poenget hennes er at mange tar sjanser i svangerskapet mens barnet er i magen, mens de færreste vil gi en nyfødt baby ting som ikke er bra.

Skrevet

Hahahaha!!! Jippi,så det du sier er at vi må bare drikke morsmelk alle sammen? Siden det er det vi vil gi barnet?

Skrevet

Nå forsto du ikke hva jeg mente, jeg drikker masse kumelk jeg. Jeg oppfattet hennes eksempler på kumelk og honning som eksempler på ting man ikke ville gitt en baby, og at disse eksemplene er helt uavhengig av hva man kan spise og drikke som gravid. F eks at gravide tar sjanser og drikker alkohol og spiser rått kjøtt i svangerskapet selv om det kan være skadelig. Men at når moren sitter med en levende baby i armene ville de færreste tatt sjanser på å gi babyen ting som ikke er bra, som honning og kumelk. Altså tar mange flere sjanser som gravid og tenker at det går sikkert bra, mens man ikke ville tatt sjanser og gi en levende baby noe som kan skade den. Jeg prøver å si at jeg ikke oppfattet det som at HI mente at kumelk er farlig for gravide.

Skrevet

Å herregud da anonym.... Hvis du ikke skjønner hva Jippi mente så kan jeg ikke annet enn å riste på hodet her. Er det virkelig mulig....

De som trodde at HI her mente at gravide ikke skulle spise honning eller drikke kumelk, er sikkert førstegangs.. Har dere barn fra før så har dere erfaring med at spebarn verken skal ha honning eller kumelk før fylte ett år (helst), og burde skjønt at det var det hun mente. Som f.eks: Moren drikker alkohol i svangerskapet enda hun vet det kan være skadelig. Men blåser i det og velger å tenke som så at det er sikkert ikke sååå farlig, for å fylle sine egne behov. Men gir det ikke til spebarnet når det er født, fordi ''DA kan det være farlig''...

You see?? Er da ingen som sier at du bare skal spise det ungen skal spise som nyfødt, men at det er ikke mindre farlig å inta ting som tobakk og alkohol før ungen er født, enn om du skulle gitt den nyfødte det. Med andre ord; Man vil sitt barns beste selv om det er i mors mage...

*sukk*

Skrevet

Det er jo helt vanvittig at foreldregenerasjonen lever! Altså,de burde ikke vært i live. De gjorde jo alt galt!

Tror du virkelig det var noe som het morsmelkerstatning for 50 år siden? Kunne ikke mor amme blei det kumelk... Spør deres besteforeldre åssen det var når de gikk gravide.

Alkohol bør en selvsagt ikke drikke under svangerskap,men også her strides de lærde. Noen leger sier at ett glass i ny og ne er greit, noen motsatt.

Ingen av oss som har rett til å dømme. Vi er med på å lage en sykelig generasjon som ikke kommer til å tåle noe...

Skrevet

alt for mye hysteri !!! jeg holder på å bli sprø... fikk ei frisk å rask jente for 4 år siden ...da visste jeg ikke hva som var skadeli eller ikke. alkohol er jeg helt avholds med selv sagt...i gamle dager da...jeg lurer på hva de gjorde...hvordan de gravide overlevde da... sånn egentli...nei jeg spiser med fornuft... det er det viktigste..

Skrevet

enig med deg HI angående alkohol...men salami...hallo!???!?!?!

hva er så innmarri gale me det da? synst synd i barna til dere som ikke tørr å spise noen ting...hjelpe meg sier jeg bare...er myter å annet oppspinn detta me at en ikke kan spise det ene eller det andre...

du er vel en slik person som hiver katta ut med en gang du får vite at du er gravid du?redd for å bli smitta ta alt...

hehe nei barnet blir mer skadet av at en skal gå å bekymre seg for alt mulig...farligere det vil jeg si!!!!!!!!

Skrevet

Må si at anonym kl 13.39 har et godt forhold til det hele og jeg er veldig enig. Noen ting er opplagt som røyk og alkohol, men resten florerer det av dumme teorier om her inne! Har noen sjekket hvor mange tilfeller dette skjer med? I følge legen min er det her snakk om mikroskopiske sjanser! jeg sier ikke at folk trenger å ta den sjansen, men mange må bare slappe litt av. Hvis du elsker spekemat og ikke har hatt tox før, ja så ser man jo hvor vanskelig det er å få..

Argumenter som at : det er et under at våre foreldre lever osv synes jeg derimot ikke noe om. Barnedødligheten, aborttallene og sykdomstilfellene var jo tross alt mye høyere før. Og hvem sier at de ikke har tatt skade? Vi vet jo lite om hva foreksempel miljøgifter gjør på lang sikt. Hvorfor får vi oftere kreft og allergi nå. Nei at verden går fremover må vi være glade for.

Skrevet

Jeg mente ikke at gravide ikke skal ha kumelk og honning, men at vi ikke gir våre nyfødte det :o) Dro bare parallellen på ting som går rett i morkaka og ting som går rett i bebyen etterpå!

HI

Skrevet

Problemet med tox er jo, så vidt jeg har forstått det, at mor ikke blir syk og derfor ikke trenger å tenke på det. Men BARNET kan få skade.

Jeg skjønner at ikke alle synes barnets helse er viktigst, men jeg er glad for at det blir en debatt av det.

Hysterisk er jeg ikke, jeg holder meg simpelten bare unna det lege og jordmor anbefaler, som er alkohol, røyk og rått kjøtt (helt greit dersom man fryser det først) - og smertestillende minus Paracet.

Jordmor sa til meg at IKKE hør på de som sier at en slurk vin er greit, de vet ikke hva de snakker om ... Jeg velger å høre på fagfolk!

HI

Skrevet

men du vet allikevell om du har hatt det for det tas tox prøve av deg rutinemessig på første svangerskapskontroll, det står pos eller neg på helsekortet.

Jeg tror nok alle synes barnets helse er viktigst men hva som er hysteri kan være en definisjonssak, og fagfolk er like forskjellige som folk flest.

Gla nyheten for deg er kanskje at salamien er ute av bekymringsboksen ;0) det er ihvertfall jeg glad for!

Skrevet

Folk velger vel for pokker sjøl hva dem vil spise og ikke!.....

er opp til hver enkelt...!

hysteriske gravide !! er såååå irriterende avogtil....

pass på dere sjøl...så får andre passe på sine barn i og utenfor magen!

om folk vil drikke 1 glass rødvin innimellom,så får de gjør det...er ikke mitt barn de skader.....

og døm heller ikke folk som ikke klare og slutte og røyke,fordi kansje du/dere har gjort det.....

Skrevet

Arg!

Håper du ikke blei lei deg, HI, over alle som ikke gidder (eller kan?) lese det du skriver.

At det var mulig å misforstå det du skriver står for meg som komplett uforståelig...

Jeg irriterer meg også grenseløst over endel folk.

Det er jævlig irriterende å bli stempla som "hysterisk" når en setter barnets helse foran sine egne uvesentlige behov.

At alkohol er farlig for barnet er heva over enhver tvil. Det er et sjansespill.

Jeg pleier å si at "jeg kødder ikke med hjerna til babyen min".

Samme med toxo - de skadene som barnet kan få er skikkelig ille.

Hadde aldri tilgitt meg selv rett og slett.

Fatter heller ikke at det skal være så vanskelig. Det er jo bare 9 mnd!

Skrevet

jordmødre og leger sier så mye forskjellig, legen min har ikke sagt noe om mat i d hele tatt, jordmoren min hgar sagt at jeg ikke skal høre på all hysterien rundt dette med mat eneste hunn anbefalte meg var å ikke begynde å spise sushi!

å smertestillende, jeg er apotektekniker å det er paracet som du kan bruke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ibux er veldig farlig......

men hvem som er riktig nagla, drikker vel alkohol og røyker???sunn fornuft,... å hvem spiser såkalt rått kjøtt?????(da tenker jeg på bifff som ikke er stekt)

Skrevet

HYSTERI HYSTERI HYSTERI....

¨

barna får jo så vidt klarte i trær...KAN jo falle ned, KAN jo få sår som blir infisert!!!!

hahahahhahahaa,,,,,,,,,,,,,dagens samfunn er syyyyyyyyyyyyyyyyyyykt§!

Skrevet

du er syk.....

Klatre i trær er ikke det samme som å ha en hjerne som ikke fungerer bra fordi Mamma drakk i svangerskapet.....

Skrevet

Slutt å krangle! Dere begynner å bli barnslige!!!

Skrevet

Takk skal du ha, Anonym 16:27 :o)

Jeg bryr meg ikke så mye om hva andre spiser egentlig, men må innrømme at jeg tenker mye på hva jeg selv spiser!

Hva mener du, du som trekker inn "klatre i trær"? Det er jo en helt annen diskusjon. Selv mener jeg det er sunt at barna får utfolde seg + får de naturlige bakteriene som bygger imunforsvaret.

Det jeg IKKE synes er greit er å trosse rådene om f.eks å ikke drikke vin...

HI

Skrevet

OK, HI da har vi skjønt det. DU mener sånn og slik bladibla. Respekter andres meninger,så skal jeg også respektere din.

Du er ikke gud. Ha en fin helg. Diskusjon slutt. Eller flytt dritten over på krangle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...