Gå til innhold

Hva vasker man bæsjerompe med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer antakeligvis til å bli en fantastisk dårlig mor, for jeg vet ingenting om utstyr, hvordan og hvorfor.. Lurer på en hel haug med ting, men akkurat nå er spørsmålet hva jeg skal vaske rompa med?

Bruker man vanlig gasklut, eller bruker man sånne papirkluter som man bare tar vann på?

Tenker kanskje det er mer miljøvennlig med en tøyklut, da den vaskes og brukes om igjen. Men er det hygienisk?

Eventuelt, skal jeg bruke samme type kluter som til gulping?

Hilsen en kommende mamma med prestasjonsangst ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bruker våtservietter!

:-)

Skrevet

Du bruker engangs våtservietter, og du blamder ikke rumpekluter med gulpekluter. Smart å ha ulik farge/kant på disse, så du ikke blander.

Skrevet

oj, våtservietter? Er det bra for de små da? Våtservietter har jeg faktisk ikke tenkt på en gang :)

Skrevet

de anbefaler på sykeuset at du bare bruker vann på papiret.det er det de bruker der bestandig.

våtservietter inneholder så mye kreftfremkallende og hormonforstyrrende stoffer.og de har lett for å være vonde på såre stumper.

har brukt våtservietter kun på tur med mine og vann og papir/kluter hjemme.

Skrevet

Tull....ta noen milde våtservietter, helt fint det!

Ikke bli hysterisk!

Skrevet

Jeg bruker libero sine engangsvaskekluter som man bare har vann på, da slipper man alle tilsettningsstoffene som er i våtserviettene. syns d funker kjempebra:-)

Skrevet

Stilig...hvor kjøper du de?

Hva heter de, sa du? Engangs papirkluter?

Skrevet

Aldri brukt papirkluter...hva heter de, på pakken altså?

Kan man kaste de i toalettet etterpå?

Skrevet

Det blir vel ikkje anbefalt å bruke våtserviettar dagleg...

Det mest miljøvenlege og mest skånsame for stumpen er ein vanleg klut (gas eller flanell) med lunka vatn. Vaskar du klutene på 60 grader blir dei reine, du treng ikkje bekymre deg for at det skal vere uhygienisk.

Papirklutar eller Mesoft-kompressar (tynne "tøy"-klutar du får på apoteket - kjempemjuke, ca 20kr for 100 stk) med vatn er eit godt alternativ til våtserviettar når ein er ute på farten, eller dersom du ikkje har stelleplass i nærleiken av rennande vatn.

Vi har ulike klutar til gulp og til vask fordi vi treng større klutar til gulpinga (kjekt å kunne dekke heile skuldera før ein løfter babyen opp for å rape).

Skrevet

Smart!

Ante ikke at våtservietter ikke var bra, takk for opplysningen!

Skal ta meg en apotektur med en gang..

:-)

Skrevet

hva er enklere en å bare bruke vann da????alltid tilgjengeli og veldig billig og for ikke å snakke om at du er HELT sikker på at det ikke inneholder noe babyen ikke skal ha på kroppen.du burde lese hva forskerne har funnet ut med de fleste våtservietter.og det merket som kom best ut var foresten det billigste de selger på coop....

Skrevet

Takk for svar :-)

Tror jeg ender opp med det samme som deg!

Da er jeg ikke helt på jordet likevel da. Hurra!

Skrevet

Enig med Ranveig R. Til min mi første brukte eg mjuke/tynne vaskeklutar. Desse kokar eg (vaskar på 90 grader) etter bruk. Eg brukar normalt ikkje såpe, men kun vatn og evt litt olje. (Gulpeklutane er jo større enn vanlege klutar, så blandings er ikkje noko problem)

Når eg er ute på tur brukar eg også vanlege vaskeklutar (det er jo ikkje noko problem å finne ein spring...). Dersom eg er i skogen der det ikkje er bad, brukar eg våtserviettar utan parfyme (Og aldri natusan....)

Skrevet

...ikke natusan? Fordi?

Bare lurer jeg..helt grønn på dette..

Skrevet

Mitt råd er at du ikke bruker våtservietter hjemme, bare på tur. Du kan fremkalle allargi ved å bruke det hele tiden. Jenta mi reagerte allergisk på dem! Jeg vil annbefale deg å bruke Mesoft, det er veldig mykt og godt for små baby rumper, det er det de brukte på sykehuset også. Du får kjøpt Mesoft 10x10cm på appoteket til ca 30,- for 100stk. Vask bort all bæsj du ser med disse, og vask evt etter med en egen tøy rompe klut. Jeg bruker kluter fra cubus, de har tre forskjellige farger i kantene som gjør det ennkelt å skille mellom gulp, rompe og annsikt.De tåler også å bli kloret uten at de mister fargekanten. Personlig synes jeg litt store gass kluter egner seg best til gulping,de dekker hele skuldra di!

Du blir ingen dårlig mor om du ikke vet både ditt og datt, du må få lov til å prøve ut og feile du også slik som alle vi som allerede har et barn eller flere fra før. Husk at erfaringer du gjør deg selv er det viktigste for å finne en måte du liker å stelle babyen din. Lykke til som ei fantastisk mor du sikkert blir:)

Skrevet

når jeg skulle bli mor for første gang for snart 7 år siden så jeg for meg at jeg holdt babyen og pappaen brukte høytrykkspyleren når babyen hadde bæsjet;)er vanlig å tenke mye på sånt tror jeg,men den rutinen kommer du fort inn i.hehe.det ble ikke høytrykkspyling på vår baby,men liberos tørrkluter med vann på som de brukte på sykehuset.det enkleste billigste og reneste.

venter nå nummer 3 og våtservietter brukes bare på turer.

lykke til,du kommer nok til å klare dette like godt som alle andre:)

Skrevet

Nausanprodukt er fulle av ekle tilsettingsstoff, ikkje bra for babyen og ikkje bra for miljøet.

Her har du ein test på våtserviettar :)

http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=2743

Les meir også her:

http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=693

Eg styrer også unna natusan salvar og badeprodukt og brukar Babyline sine. Veldig godt fornøgd :) (dei finst bla på apoteket og helsekost)

Skrevet

Gaskluter med ulik farge til ulikt behov her! Hvis bæsjen er hard/tørket bruker du bare litt babyolje, så går det av. Til tur kan du bruke Coop sine egne våtserviettter, de kom best ut i test!

Forresten ikke alle natusan produkter som inneholder kjemikalier.. Jeg har kjøpt natusan babyolje og sinksalve uten parfyme da disse kom blandt de beste i test på gronnhverdag.no.

Skrevet

Vi bruker engangs papirservietter, eller så bruker vi vanlige kluter som kokes (som kun brukes til det).

Eneste gangen vi bruker våtservietter er når vi er ute på tur. Jeg tror ikke det er bra å bruke kun våtservietter, de er parfymert og er tilsatt masse rart. Dessuten så fikk gutten vår masse utslett samme hva slags merke vi brukte.

Skrevet

Etter å ha lest alle innleggene her ble jeg nesten redd dajeg har kjøpt vaskeservietter (parfymefri) fra Natusan til å bruke til litt rumpevask ved behov, på tur og når man har det travelt. Har også kjøpt Natusan sinksalve, såpe og babysalve - fordi jeg rett og slett tenkte at dette var kjente og gode produkter.

Jeg gikk nå inn på Natusan Babys hjemmesider og leste om produktene, og om konserveringsmidlene som brukes, som er parabener som er blitt brukt i mer enn 50 år...Natusan har fjernet skadelige parabener fra sine produkter, og det som nå brukes er det blitt forsket på i 50 år, og anses trygt.

Så da spør jeg: Dere som ikke ville bruke våtservietter, evt. Natusan-produkter ellers. Hva bygger dere dette på? Bare rykter, magefølelse, dokumentert skadelig effekt eller annet? Mener ikke å være bedrevitende, men det er å mange som mener ting her uten at jeg tror at man alltid har belegg for å ha slike oppfatninger..Og derfor vil jeg gjerne vite om jeg bør kaste mine Natusen-produkter fordi de faktisk er skadelige...?

Skrevet

Hallo.

Det er skrive mykje om dette- søk i nyheitsartiklar på www.sesam.no, les artiklar på gronnhverdag.no eller testar i Foreldre & Barn dei siste åra.

Dette er nok verken rykter eller magefølelse, men funn av faktisk skadelige stoff i fleire babyprodukt (natusan er ikkje åleine, da)

Natusan sine eigne heimesider er nok neppe kritiske mot eigne produkt. Søk litt, så finn du masse :)

Skrevet

Absolutt IKKE våtservietter.

Bruk mjuke,tynne kluter å ha på vann. Hvis barnet blir fort sår i stumpen, kutt ut vann å bruk bare babyolje.

På tur kan du bløte på noen tynne,mjuke kluter å putte i en brødpose å ha med en flaske olje. Ha me noen tørre kluter å.

Å selfølgelig IKKE bruk de samme basjklutene til gulpekluter.

Lykke til :)

Skrevet

Men disse artiklene er jo gamle....De har jo fjernet de skadelige stoffene for to år side, og det jeg finner er ra 2003 osv...vet du noe mer? Dette vil jeg gjerne til bunns i...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...